JFVD 2e grootste jongerenpartij van Nederland

16-09-2019 15:18 107 berichten
Binnen 1 jaar is Jongeren Forum voor Democratie de 2e politieke vereniging van Nederland. Dit is geen 1 andere partij nog eerder gelukt. Iemand enig idee hoe dit kan in zo'n korte tijd?

Ik denk zelf dat het komt omdat jongeren meer vernieuwing willen en zich daarom aansluiten bij deze partij. Misschien zijn er zelfs mensen op het forum lid van de JFVD?

Hieronder een sfeerimpressie van het drukbezochte zomerkamp afgelopen zomer.


Ik had er foto's bij geplaatst maar deze staan er niet bij!
En wat is het nut van deze jongeren partij als volwassenen bezig zijn met een stoelendans in de partij?
2019 schreef:
16-09-2019 15:26
En wat is het nut van deze jongeren partij als volwassenen bezig zijn met een stoelendans in de partij?
Blijkbaar zijn de jongeren loyaler aan de partij, anders hadden ze niet zoveel leden.
Alle reacties Link kopieren
Zo, een inkijkje in JFvD, ik ben benieuwd.
Deze zomer heeft Margriet van der Linden , bij M, er een kwartier uitzending aan gewijd: 'Wat maakt de (J)FVD voor jongeren zo populair?'
https://www.npostart.nl/wat-maakt-de-jf ... N_15566301

Persoonlijk vond ik deze woorden van Freek Jansen, voorzitter van de JFvD, bijzonder omineus, en de spot-benaming 'Baudet-Jugend', die GeenStijl heeft verzonnen nog niet eens zo vreemd.
Freek Jansen zei dit op het laatste JFvD-'congres':

‘De kracht is uit ons maatschappelijk lichaam gegaan. We zijn moreel verzwakt. Alles wat ons sterk maakt, breken we af... Het is de moraal van een zwakke bevolking, een bevolking die schaapachtig toekijkt terwijl de gevestigde machten hen in de hoek drijft. Een moraal waarin we alleen nog worden omgeven door alles wat zwak is en hulp behoeft en niet wat ons gezamenlijk verder brengt.’

en dit:

‘Wij moeten een antwoord bieden op clown world die geleidelijk alle facetten van ons leven beheerst. Wij gaan onze beschaving redden van de dreigende ondergang. Want wat hard lijkt voor sommigen, is noodzakelijk voor ons allemaal. We hebben doorzettingskracht nodig, discipline, overwinningsdrang, ja, zelfs overheersingsdrang .

Dat zijn woorden die niet zouden misstaan op een bijeenkomst van neofascisten.
Ik zeg het maar even ronduit.

Freek Jansen is ook medewerker van Baudet in de Tweede Kamer, en er wordt gezegd dat hij samen met Baudet aan de 'Uil van Minerva-boreale' speech van maart dit jaar heeft geschreven.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat jongeren van nu mogelijk meer politiekbetrokken zijn. Wat jij zegt in de OP over dat geen eerder partij dat nog gedaan heeft, is niet zo gek aangezien de meeste partijen al lang bestaan en ook al lang jongeren partijen hebben. Dus als jongeren nu pas meer betrokken zijn, is het niet gek dat die andere partijen dat niet binnen hun eerste 1 jaar deden.

De quotes die Zazamaenade hierboven benoemd vind ik ook vrij apart klinken. FvD aanhangers gaan de beschaving redden van de dreigende ondergang maar ondertussen laten ze moeder aarde kapot gaan?
Wat jammer dat er nu weer meteen geschermd wordt met termen als Baudet-Jugend en neo-fascisten. TO probeert hier een open discussie aan te zwengelen met een belangrijke vraag, en kan daarbij een inkijkje geven in de beweging want kennelijk is hij / zij zelf bij een bijeenkomst geweest. Lijkt mij interessant, maar door dit soort geframe wordt een open debat wel bemoeilijkt.
forsyth schreef:
16-09-2019 18:27
Wat jammer dat er nu weer meteen geschermd wordt met termen als Baudet-Jugend en neo-fascisten.

Die woorden van Freek Jansen zijn nu eenmaal lastig anders te duiden dan als fascistoïde.
Alle reacties Link kopieren
Een antwoord bieden aan de clown world? En dat zeggen de jonge leden van de partjj waarvan de volwassen leden vechtend over straat rollen? En zich bedienen van quasi intellectueel taalgebruik?
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
16-09-2019 18:27
Wat jammer dat er nu weer meteen geschermd wordt met termen als Baudet-Jugend en neo-fascisten. TO probeert hier een open discussie aan te zwengelen met een belangrijke vraag, en kan daarbij een inkijkje geven in de beweging want kennelijk is hij / zij zelf bij een bijeenkomst geweest. Lijkt mij interessant, maar door dit soort geframe wordt een open debat wel bemoeilijkt.

Nou, als je de OP leest zou je kunnen denken dat het een gezelligheidsvereniging is maar dat botst nogal met wat er van ze naar buiten komt.
Het is aan TO daar richting en invulling aan te geven, toch?
Ik maak me grote zorgen als ik het verslag van die bijeenkomst in juni bekijk, en daar geef ik uiting aan.
Hoe leg jij dit soort uitspraken dan uit?
Ik zie geen enkele reden mild te zijn over verwijzingen naar Wodan met een oproep tot "dat laatste en ook eerste gevecht".

Overigens denk ik de verklaring van Chris Aalberts, dat er nu een partij rechts van de VVD is waar men lid van kan worden (in tegenstelling tot de PVV) erg plausibel is.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 16-09-2019 18:43
8.47% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
16-09-2019 17:17
Ik denk ook dat jongeren van nu mogelijk meer politiekbetrokken zijn. Wat jij zegt in de OP over dat geen eerder partij dat nog gedaan heeft, is niet zo gek aangezien de meeste partijen al lang bestaan en ook al lang jongeren partijen hebben. Dus als jongeren nu pas meer betrokken zijn, is het niet gek dat die andere partijen dat niet binnen hun eerste 1 jaar deden.

De quotes die Zazamaenade hierboven benoemd vind ik ook vrij apart klinken. FvD aanhangers gaan de beschaving redden van de dreigende ondergang maar ondertussen laten ze moeder aarde kapot gaan?
Klopt, dat is zeer hypocriet/dubbel, en dat vind ik erg jammer aan FvD. Verder over alle andere zaken heeft die Baudet wel helemaal gelijk vind ik.
anoniem_354426 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 18:49
5.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
16-09-2019 18:27
Wat jammer dat er nu weer meteen geschermd wordt met termen als Baudet-Jugend en neo-fascisten. TO probeert hier een open discussie aan te zwengelen met een belangrijke vraag, en kan daarbij een inkijkje geven in de beweging want kennelijk is hij / zij zelf bij een bijeenkomst geweest. Lijkt mij interessant, maar door dit soort geframe wordt een open debat wel bemoeilijkt.
Ach je hebt ook klimaatfascisten. Betekend niks meer tegenwoordig. Je word er dood mee gegooid die term
vivaratje schreef:
16-09-2019 18:44
Ach je hebt ook klimaatfascisten. Betekend niks meer tegenwoordig. Je word er dood mee gegooid die term

Nou, in dit geval is de term echt spot-on, hoor.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
16-09-2019 18:49
Nou, in dit geval is de term echt spot-on, hoor.
Voor jou misschien wel ja
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
16-09-2019 18:44
Ach je hebt ook klimaatfascisten. Betekend niks meer tegenwoordig. Je word er dood mee gegooid die term

Zeker wel, verdiep je eens in de opkomst van Mussolini, en de woorden en symboliek die hij in de jaren 20 gebruikte. Het is niet zomaar dat ik het woord 'neofascistoïde' gebruik voor juist deze uitspraken van Freek Jansen.
https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/ ... -1945.html

Ik gebruik deze term niet lichtzinnig of gemakzuchtig.
nounou
Ik begrijp de zorgen van die jongeren wel. We hebben ze een wereld nagelaten die steeds chaotischer wordt en er zijn geen antwoorden op de grote problemen van deze tijd: het milieu, de vergrijzing, onbetaalbare woningen, een onhoudbaar zorgstelsel, een verregaande geflexibiliseerde arbeidsmarkt, een onzekere financiële toekomst. De traditionele partijen zijn in hun optiek denk ik te zeer onderdeel van het aloude politieke systeem om daar iets aan te kunnen veranderen.

Persoonlijk denk ik dat ook FvD de antwoorden niet heeft, maar dat terzijde.
vivaratje schreef:
16-09-2019 18:50
Voor jou misschien wel ja

Voor iedereen die op de middelbare school geschiedenis heeft gehad.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fascisme#Ideologie
Zazamaenade schreef:
16-09-2019 18:41
Nou, als je de OP leest zou je kunnen denken dat het een gezelligheidsvereniging is maar dat botst nogal met wat er van ze naar buiten komt.
Het is aan TO daar richting en invulling aan te geven, toch?
[...]
Ja, maar gun iemand dan een klein beetje de ruimte om op stoom te komen in plaats van er meteen zo vol op te springen. Iets als Baudet-Jugend kun je altijd nog roepen,
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
16-09-2019 18:53
Zeker wel, verdiep je eens in de opkomst van Mussolini, en de woorden en symboliek die hij in de jaren 20 gebruikte. Het is niet zomaar dat ik het woord 'neofascistoïde' gebruik voor juist deze uitspraken van Freek Jansen.
https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/ ... -1945.html

Ik gebruik deze term niet lichtzinnig of gemakzuchtig.

Hahahha je denkt dat ik geen geschiedenis heb gehad of de term niet ken? Hier op viva word je er mee doodgegooid dus heeft geen betekenis meer voor mij. Zo duidelijk dan?
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
16-09-2019 19:01
Ja, maar gun iemand dan een klein beetje de ruimte om op stoom te komen in plaats van er meteen zo vol op te springen. Iets als Baudet-Jugend kun je altijd nog roepen,
Ach kunnen ze ff lekker roeptoeteren.
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
16-09-2019 19:01
Ja, maar gun iemand dan een klein beetje de ruimte om op stoom te komen in plaats van er meteen zo vol op te springen. Iets als Baudet-Jugend kun je altijd nog roepen,

Als het om een ander onderwerp ging zou ik je gelijk geven. Als het om JFvD gaat niet, ik vind die Freek Jansen met zijn clubje een onversneden politieke griezel.
nounou
Yosemite555, ben je er nog? :)
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
16-09-2019 19:04
Hahahha je denkt dat ik geen geschiedenis heb gehad of de term niet ken? Hier op viva word je er mee doodgegooid dus heeft geen betekenis meer voor mij. Zo duidelijk dan?

Ik bedoel het helemaal niet neerbuigend.
Waarom ga je er niet inhoudelijk op in dan? Wat vind jij dan van die uitspraken van Jansen die ik aanhaal? Het is niet bepaald gebruikelijke taal in politiek Nederland.
De term 'neofascistoïde' kennen zegt natuurlijk verder niets over de achtergronden een beetje vatten, ik heb zelf ook weer het één en ander opgestoken van dat artikel in het Historisch Nieuwsblad.

Maar goed, ik zal me een tijdje even niet met dit topic bemoeien.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
16-09-2019 19:13
Ik bedoel het helemaal niet neerbuigend.
Waarom ga je er niet inhoudelijk op in dan? Wat vind jij dan van die uitspraken van Jansen die ik aanhaal? Het is niet bepaald gebruikelijke taal in politiek Nederland.
De term 'neofascistoïde' kennen zegt natuurlijk verder niets over de achtergronden een beetje vatten, ik heb zelf ook weer het één en ander opgestoken van dat artikel in het Historisch Nieuwsblad.

Maar goed, ik zal me een tijdje even niet met dit topic bemoeien.
Mensen die de niqaab verdedigen of de salafisten verdedigen en dan de JFvD fascisten noemen (alleen om het feit dat het de partij is van T Baudet) daar ga ik niet mee in discussie. Have a nice day :-)
Zazamaenade schreef:
16-09-2019 19:06
Als het om een ander onderwerp ging zou ik je gelijk geven. Als het om JFvD gaat niet, ik vind die Freek Jansen met zijn clubje een onversneden politieke griezel.

Wat heb jij tegen Freek? Hij wil gewoon dat jongeren weer een huis kunnen kopen en ook met pensioen kunnen gaan. De andere partijen doen er al jaren niets aan maar zijn wel iedere dag zogenaamd geschokt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven