sylvana wil de betavakken zoals wiskunde dekoloniseren

20-09-2019 13:21 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb haar al vaker op briljante opmerkingen en ideeën kunnen betrappen. Dit idee valt wat mij betreft in hetzelfde mandje.

even kijken of ik een link kan plakken:
https://www.telegraaf.nl/video/11138924 ... oloniseren

Mijn vraag is eigenlijk: welk vak zou jij graag willen dekoloniseren en waarom?
grenada wijzigde dit bericht op 20-09-2019 14:25
13.94% gewijzigd
Ik zou graag een voorbeeld zien van kolonisatie in de wiskunde. Ik heb namelijk geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen.
Alle reacties Link kopieren
Mij verbaast niks meer als het om Sylvana gaat. Behalve dan dat er nog steeds mensen zijn die haar verdedigen en niet zien dat ze knettergek is. Misschien helpt deze actie om hier en daar weer wat oogkleppen af te krijgen.
impala wijzigde dit bericht op 20-09-2019 13:36
65.80% gewijzigd
.
Wat een clown. Gelukkig kan Kevin Kreuger wat tegengas bieden.
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer van hetzelfde niveau: (ironieknopje aan) onze kantine wordt gekoloniseerd door halal vleeswaren en -snacks en als kafir (ongelovige) wil ik geen voedsel waar door een imam een gebed over is uitgesproken (ironieknopje weer uit).
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-09-2019 13:28
Ik zou graag een voorbeeld zien van kolonisatie in de wiskunde. Ik heb namelijk geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen.
machtsverheffen misschien?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een kort statistisch onderzoekje gedaan in mijn wiskundeboek (dit was rond het jaar 2000).

Ons boek had veel stellingen in de trant van "Jantje zegt A, Truus zegt B, wie heeft er gelijk?"

Het was altijd jongen vs. meisje en in 100% van de gevallen had de jongen gelijk.

Wij zijn daarmee naar de wiskundeleraar gestapt en die haalde zijn schouders op en zei dat we dat met de uitgeverij op moesten pakken. Wat we niet gedaan hebben, want puber en we vonden dit ook wel handig met huiswerk maken en zo.

Afgezien daarvan zou ik me persoonlijk eerder inzetten voor dekolonisatie bij geschiedenis en de talen, maar wie ben ik.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Wat houdt die dekolonisatie van de wiskunde in?
Dat zou wel nuttig zijn om in je OP te vermelden.
Nu wek je de indruk dat dat je eigenlijk niet interesseert, en je dit topic om andere redenen geschreven hebt.
nounou
Andersom schreef:
20-09-2019 13:28
Ik zou graag een voorbeeld zien van kolonisatie in de wiskunde. Ik heb namelijk geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen.

Ik vermoed iets in deze richting:

https://www.theatlantic.com/education/a ... on/524199/

Heeft geen bal met dekoloniseren te maken, maar geen idee wat ze er anders mee zou kunnen bedoelen.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 20-09-2019 13:40
13.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sylvana's denkwijze op dit gebied is niet anders dan op alle andere gebieden: 'Ik snap het niet, dus het moet wel racisme zijn'.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel dat allochtone leerlingen met dezelfde citoscores vaak lagere adviezen voor vervolgonderwijs krijgen dan autochtone leerlingen. Gedeeltelijk onbewust, gedeeltelijk omdat docenten er van uit gaan dat een allochtone leerling in veel gevallen thuis niet om hulp kan vragen of bijlessen geen optie is.

Maar dat is echter niet voorbehouden aan de exacte vakken.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-09-2019 16:18
Reden: zwarte pieten discussie
99.02% gewijzigd
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-09-2019 16:18
Reden: zwarte pieten discussie
98.70% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-09-2019 16:18
Reden: zwarte pieten discussie
98.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO, kom je nog met meer informatie, of vond je dat in het lijstje TPO, GeenStijl, Dumpert, Fok, Telegraaf en DDS het Vivaforum niet mocht ontbreken, en dat een Telegraaffilmpje genoeg is om een reltopic te openen?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-09-2019 13:35
Wat houdt die dekolonisatie van de wiskunde in?
Dat zou wel nuttig zijn om in je OP te vermelden.
Nu wek je de indruk dat dat je eigenlijk niet interesseert, en je dit topic om andere redenen geschreven hebt.
Nou ik heb serieus zitten googelen wat ze zou kunnen bedoelen. Maar ik vind een filmpje op de Telegraaf waarin ze dit zegt, daarin lijkt ze verder geen uitleg te geven wat ze bedoelt, ze komt niet met voorbeelden of het moet voortijdig afgebroken zijn. Heb daarom ook op de Social Media gekeken van Bij1 en Sylvana Simons, maar ook daar geen voorbeelden of uitleg.

Ik denk inderdaad zoiets als verhaaltjessommen, maar die heb je vooral bij rekenen en niet bij wiskunde. Ze noemt ook andere exacte vakken, maar bij scheikunde en natuurkunde kan ik al helemaal niks voorstellen. Zou ze die vakken zelf wel gevolgd hebben?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
20-09-2019 13:37
Ik vermoed iets in deze richting:

https://www.theatlantic.com/education/a ... on/524199/

Heeft geen bal met dekoloniseren te maken, maar geen idee wat ze er anders mee zou kunnen bedoelen.
Wellicht dit?

Students tend to believe that mathematics is a set of procedures to be followed. They think only particularly gifted people can do and understand these procedures. This suggests that the way mathematics is usually taught doesn’t provide opportunities for accessing mathematical knowledge. It doesn’t allow students to identify with mathematics, nor make them aspire to become mathematicians.

As a result, mathematics has a problem with diversity. All over the world, black and women mathematicians remain rare. They simply don’t take mathematics at higher academic levels as much as their white and male peers.

One reason for this is given by a study in the US, which showed that the more a field attributes success to giftedness rather than effort, the fewer female and black academics are in that field. This is because the field perpetuates stereotypes about who belongs in the field. The same study found that mathematics professors hold the most fixed ideas about giftedness.

But this view of giftedness versus effort is not borne out by research. A number of scholars have argued that all people are capable of learning mathematics, to high levels.

This suggests that a lot of the “bad press” around mathematics as a subject and discipline lies with how it is taught and learned.

Uit:
https://theconversation.com/amp/yes-mat ... egin-65963
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
20-09-2019 13:40
Ik weet wel dat allochtone leerlingen met dezelfde citoscores vaak lagere adviezen voor vervolgonderwijs krijgen dan autochtone leerlingen. Gedeeltelijk onbewust, gedeeltelijk omdat docenten er van uit gaan dat een allochtone leerling in veel gevallen thuis niet om hulp kan vragen of bijlessen geen optie is.

Maar dat is echter niet voorbehouden aan de exacte vakken.
Maar dat heeft niet alleen met racisme (huidskleur) te maken, maar met vooroordelen, die kunnen inderdaad gebaseerd zijn op huidskleur, maar ook op 1001 andere dingen, die soms heel ongrijpbaar zijn. Je krijgt ook een lager advies als je ouders werkloos zijn, als je vader dood is, als je vader in de gevangenis zit, als je ouders Nederlands als tweede taal hebben (maar bijv. Fries als eerste en je woont buiten Friesland waardoor hun accent nogal opvalt), als je oudere broer of zus zich vreselijk heeft misdragen in zijn/haar tijd etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
20-09-2019 14:00
Wellicht dit?

Students tend to believe that mathematics is a set of procedures to be followed. They think only particularly gifted people can do and understand these procedures. This suggests that the way mathematics is usually taught doesn’t provide opportunities for accessing mathematical knowledge. It doesn’t allow students to identify with mathematics, nor make them aspire to become mathematicians.

As a result, mathematics has a problem with diversity. All over the world, black and women mathematicians remain rare. They simply don’t take mathematics at higher academic levels as much as their white and male peers.

One reason for this is given by a study in the US, which showed that the more a field attributes success to giftedness rather than effort, the fewer female and black academics are in that field. This is because the field perpetuates stereotypes about who belongs in the field. The same study found that mathematics professors hold the most fixed ideas about giftedness.

But this view of giftedness versus effort is not borne out by research. A number of scholars have argued that all people are capable of learning mathematics, to high levels.

This suggests that a lot of the “bad press” around mathematics as a subject and discipline lies with how it is taught and learned.

Uit:
https://theconversation.com/amp/yes-mat ... egin-65963
Ik weet niet of dit eraan ten grondslag ligt. Maar in het algemeen: Sylvana moet ook eens ophouden met de positie van zwarte mensen in de VS te projecteren op Nederland. Geldt überhaupt voor het black activisme in NL.
.
Mevrouw75 schreef:
20-09-2019 14:00
Wellicht dit?

Students tend to believe that mathematics is a set of procedures to be followed. They think only particularly gifted people can do and understand these procedures. This suggests that the way mathematics is usually taught doesn’t provide opportunities for accessing mathematical knowledge. It doesn’t allow students to identify with mathematics, nor make them aspire to become mathematicians.

As a result, mathematics has a problem with diversity. All over the world, black and women mathematicians remain rare. They simply don’t take mathematics at higher academic levels as much as their white and male peers.

One reason for this is given by a study in the US, which showed that the more a field attributes success to giftedness rather than effort, the fewer female and black academics are in that field. This is because the field perpetuates stereotypes about who belongs in the field. The same study found that mathematics professors hold the most fixed ideas about giftedness.

But this view of giftedness versus effort is not borne out by research. A number of scholars have argued that all people are capable of learning mathematics, to high levels.

This suggests that a lot of the “bad press” around mathematics as a subject and discipline lies with how it is taught and learned.

Uit:
https://theconversation.com/amp/yes-mat ... egin-65963

Klinkt ook aannemelijk, maar goed, weinig uit een filmpje van 1.25 op te maken verder.
Alle reacties Link kopieren
ben net blij, dat ik in de zwarte cijfers zit
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-09-2019 14:11
ben net blij, dat ik in de zwarte cijfers zit
Ik denk wel dat dat nog mag hoor, zwarte cijfers, want in dat geval is zwart positief.
Alle reacties Link kopieren
Sylvana pakt zo'n beetje elk onderwerp aan haar riedeltje weer op te dreunen.
Nog even en ze wil dat blanke vla uit de supermarktschappen verdwijnt.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
20-09-2019 14:19
Sylvana pakt zo'n beetje elk onderwerp aan haar riedeltje weer op te dreunen.
Nog even en ze wil dat blanke vla uit de supermarktschappen verdwijnt.
Whahaha toen mijn man zijn dienstplicht vervulde en zich dus enorm verveelde heeft hij daarover een melding gedaan bij het discriminatie-meldpunt. Dat is inmiddels zo'n 25 jaar geleden, is blijkbaar niks mee gedaan. Misschien dat het in deze tijd nog serieus gehoor zou krijgen, wie weet.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
20-09-2019 14:13
Ik denk wel dat dat nog mag hoor, zwarte cijfers, want in dat geval is zwart positief.
Ja de indianen komen er minder goed vanaf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven