sylvana wil de betavakken zoals wiskunde dekoloniseren

20-09-2019 13:21 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb haar al vaker op briljante opmerkingen en ideeën kunnen betrappen. Dit idee valt wat mij betreft in hetzelfde mandje.

even kijken of ik een link kan plakken:
https://www.telegraaf.nl/video/11138924 ... oloniseren

Mijn vraag is eigenlijk: welk vak zou jij graag willen dekoloniseren en waarom?
grenada wijzigde dit bericht op 20-09-2019 14:25
13.94% gewijzigd
Maud*de*Braose schreef:
20-09-2019 15:30
Interessant onderwerp, zeker als je in het onderwijs werkt, waar je zelf op moet letten of je wel echt alle leerlingen langs dezelfde lat legt. Maar heeft verder weinig met kolonisatie te maken.
En doe jij dat?
Serieuze vraag hoor, geen aanval.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
20-09-2019 17:18
Of dit artikel: https://www.scienceguide.nl/2019/07/lat ... overslaan/

Juist in de exacte wetenschap doen we alsof alle kennis hier is ontstaan.

Ik ben geen bèta, maar het is toch algemeen bekend dat de basis van de mathematica in Mesopotamië ligt?
En bijvoorbeeld de destillatie van alcohol, een Arabische vinding.
nounou
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
20-09-2019 17:12
Voor de mensen die echt geïnteresseerd zijn: https://books.google.nl/books?id=05QGpO ... &q&f=false

Dit is interessant, dank je!
nounou
Snoetje-80 schreef:
20-09-2019 17:37
En doe jij dat?
Serieuze vraag hoor, geen aanval.
Ja, ik probeer me wel bewust te zijn van eventuele vooroordelen en (onterechte) verwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
20-09-2019 17:37
Dat is een behoorlijke long read ;-)

Vraag me af hoe, als Sylvana het inderdaad hierover zou hebben, je hier op stuit.
Ik kan goed googlen. Maar ons hele denken is eurocentrisch. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de kaartprojecties die we het meest gebruiken. Daar mag natuurlijk in het onderwijs best eens wat aandacht voor komen.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-09-2019 17:42
Ik ben geen bèta, maar het is toch algemeen bekend dat de basis van de mathematica in Mesopotamië ligt?
En bijvoorbeeld de destillatie van alcohol, een Arabische vinding.
Dat willen we nog wel weten, maar dat verderop in Afrika ook al veel eerder dan hier een beschaving was waarschijnlijk...
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-09-2019 17:42
Ik ben geen bèta, maar het is toch algemeen bekend dat de basis van de mathematica in Mesopotamië ligt?
En bijvoorbeeld de destillatie van alcohol, een Arabische vinding.
En onze cijfers komen uit India.

Maar hoe zit dat met andere getalsystemen? Misschien is het best leuk om ook eens hexadecimaal te leren rekenen.
nimbus schreef:
20-09-2019 17:48
Ik kan goed googlen. Maar ons hele denken is eurocentrisch. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de kaartprojecties die we het meest gebruiken. Daar mag natuurlijk in het onderwijs best eens wat aandacht voor komen.

Ik bedoelde ook Sylvana. Dat boek is van 2005 en heb niet het idee dat dit onderwerp heel erg leeft in Nederland. Met andere woorden; hoe komt ze hier in vredesnaam bij?

Eens dat er meer aandacht voor mag komen, de arrogantie van 'ons' in het westen is lachwekkend af en toe.
Zazamaenade schreef:
20-09-2019 17:42
Ik ben geen bèta, maar het is toch algemeen bekend dat de basis van de mathematica in Mesopotamië ligt?
En bijvoorbeeld de destillatie van alcohol, een Arabische vinding.

Nee. Open maar een topic met een poll.
nimbus schreef:
20-09-2019 17:48
Ik kan goed googlen. Maar ons hele denken is eurocentrisch. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de kaartprojecties die we het meest gebruiken. Daar mag natuurlijk in het onderwijs best eens wat aandacht voor komen.
Duh. Elk werelddeel doet dat.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
20-09-2019 17:57
Nee. Open maar een topic met een poll.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat kinderen tegenwoordig op de basisschool leren. Het schijnt dat kinderen ook niet meer een merel van een mus kunnen onderscheiden. Wat je niet kent mis je ook niet, en het beperkt enorm de rijkdom van je denk- en belevingswereld.
nounou
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
20-09-2019 17:48
Ik kan goed googlen. Maar ons hele denken is eurocentrisch. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de kaartprojecties die we het meest gebruiken. Daar mag natuurlijk in het onderwijs best eens wat aandacht voor komen.
Dit gaat vooral over taal, maar desalniettemin erg interessant mbt dit onderwerp:
https://www.ted.com/talks/lera_borodits ... y_we_think
Vooral haar opmerking over onderzoek is best interessant.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
20-09-2019 17:57
Duh. Elk werelddeel doet dat.
Nee. Hoe kom je daarbij?
groenteboerin schreef:
20-09-2019 18:39
Nee. Hoe kom je daarbij?
Kijk maar eens naar de kaart van Australië. Die staat zelfs op zijn kop!
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
20-09-2019 18:41
Kijk maar eens naar de kaart van Australië. Die staat zelfs op zijn kop!
Misschien een goede vraag om een topic over te openen, voor de Australiëgangers op het forum, of die kaart daar echt op scholen als 'de wereldkaart' wordt gebruikt (en sinds wanneer dan). Zou wel een goede zijn, want Australië is wel een goed voorbeeld van een land dat verkleind en in een uithoek van de gangbare wereldkaarten wordt weergegeven. De standaard wereldkaart is, wereldwijd, die waarin Europa in het midden staat.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, in de VS staat Amerika in het midden
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
20-09-2019 19:01
Nee hoor, in de VS staat Amerika in het midden

En zo voelen ze zich ook. De rest is bijzaak.
himalaya wijzigde dit bericht op 20-09-2019 19:06
6.29% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
20-09-2019 19:01
Nee hoor, in de VS staat Amerika in het midden
Welnee. Op wereldkaarten in de VS die op scholen gebruikt worden zeker niet. Of het moet echt héél recent veranderd zijn en dan was het vast groot nieuws geweest.
groenteboerin schreef:
20-09-2019 18:58
Misschien een goede vraag om een topic over te openen, voor de Australiëgangers op het forum, of die kaart daar echt op scholen als 'de wereldkaart' wordt gebruikt (en sinds wanneer dan). Zou wel een goede zijn, want Australië is wel een goed voorbeeld van een land dat verkleind en in een uithoek van de gangbare wereldkaarten wordt weergegeven. De standaard wereldkaart is, wereldwijd, die waarin Europa in het midden staat.
Gewoon niet waar. Bron: docent aardrijkskunde die zelf 98 landen heeft bezocht.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat over wereldkaarten hè, niet over landkaarten.
Zelfs de CIA gebruikt als wereldkaarten dezelfde indeling als wij hier. Zie onderaan deze site.
https://www.cia.gov/library/publication ... fmaps.html
Dus, wat wordt er precies bedoeld met wiskunde dekoloniseren?

Wiskunde is niet alleen iets westers, de cijfers zijn dus Indiaas, en Egyptenaren, Arabieren, Chinezen en Mesopotamiërs hebben veel bijgedragen aan de wiskunde.

Meso Amerikanen zijn met veel theorieën gekomen, nog voor ze contact hadden met Europeanen.

Misschien omdat Europeanen er nogsteeds overgepresenteerd worden? En Afrikanen, donkere mensen, ondergepresenteerd?

Als in, er zijn honderden bijdragen die Europeanen gedaan hebben aan de wiskunde. Grieken alleen al representeren er extreem veel. Maar hoeveel wiskunde theorieën ken je die in Afrika bedacht waren? Waar zijn alle Afrikaanse wiskundigen?

De vraag is alleen, wat kunnen we hier aan doen? Stoppen met les geven over de stelling van Pythagoras? Door minder focus te leggen op Europeaanse theorieën "dekoloniseer" je het, want dan leg je meer focus bij niet Europeaanse wiskunde.

En wie weet, misschien stolen Grieken en andere Europeanen hun wijsheden en kennis wel van Afrikaanse landen.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
20-09-2019 19:06
Gewoon niet waar. Bron: docent aardrijkskunde die zelf 98 landen heeft bezocht.
Ik mag dan een boerin zijn, maar ik heb ook aardig wat klaslokaaltjes over de hele wereld gezien en daar werden toch echt overal die wereldkaarten gebruikt waarin Europa in het midden stond.
groenteboerin schreef:
20-09-2019 19:10
Ik mag dan een boerin zijn, maar ik heb ook aardig wat klaslokaaltjes over de hele wereld gezien en daar werden toch echt overal als wereldkaarten die gebruikt waarin Europa in het midden stond.

Afbeelding

(Noord) Afrika staat toch aardig in het midden.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
20-09-2019 19:12
Afbeelding

(Noord) Afrika staat toch aardig in het midden.
Zucht. Ja, omdat er ooit bedacht is dat het wel handig is om de noord- en zuidpool als boven- en onderkant van de kaart te nemen.

Maar een wereldkaart als deze bijvoorbeeld, is net zo goed een keuze en heb ik serieus nog nooit ergens als standaard lesmateriaal op een school waar ook ter wereld zien hangen.

Afbeelding

Maar natuurlijk vinden VF'ers dit een héél normale en herkenbare kaart die ze echt heus waar bijvoorbeeld in Azië overal gebruiken. :wtf:
Alle reacties Link kopieren
Wordt de Peters-projectie tegenwoordig nog gebruikt in het onderwijs?

Afbeelding
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven