sylvana wil de betavakken zoals wiskunde dekoloniseren

20-09-2019 13:21 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb haar al vaker op briljante opmerkingen en ideeën kunnen betrappen. Dit idee valt wat mij betreft in hetzelfde mandje.

even kijken of ik een link kan plakken:
https://www.telegraaf.nl/video/11138924 ... oloniseren

Mijn vraag is eigenlijk: welk vak zou jij graag willen dekoloniseren en waarom?
grenada wijzigde dit bericht op 20-09-2019 14:25
13.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
20-09-2019 21:25
"Betty zegt dat een pizza met 8 stukken veel te groot is, ze eet liever een pizza met 6 stukken. Thijmen moet hier hard om lachen. Leg uit waarom Betty dom is."

Ik zeg maar wat. Ik had als leerling in de bovenbouw vwo een natuurkundeboek waarin in de inleiding stond dat er een bepaald onderdeel was toegevoegd om het vak interessanter te maken voor meisjes omdat de ervaring was dat meisjes moeite hadden met het complexere rekenwerk. Ik heb dat nog aangekaart bij de schoolleiding, want ik was een zuigerige trut, maar iedereen vond me een zeurkous en bovendien, "het was toch ook gewoon zo"
Dat heeft dan toch nog niets met kolonisatie te maken?
syntax18 schreef:
20-09-2019 21:31
Het vooroordeel dat westers-gerelateerde wiskunde (stelling van Pythagoras bijvoorbeeld) belangrijker is dan wiskunde van Afrikaanse origine.


De wiskunde die we leren is grootendeels Europees in afkomst - Midden Oosten, India en China ook, maar er is geen focus op wiskunde van bijvoorbeeld Afrikaanse afkomst.

Misschien dit?
Wiskunde is toch gebaseerd op wereldbreed aanvaardewetten?
impala schreef:
20-09-2019 21:30
Je hebt het nu over 35 jaar geleden?
Zo oud ben ik niet. Van de docenten die mij toen afwimpelden geven er zelfs nog een flink aantal les. Die kunnen er nu natuurlijk heel anders over denken.
Fizz schreef:
20-09-2019 21:32
Dat heeft dan toch nog niets met kolonisatie te maken?
Nee, maar dat zou best interessant zijn.
Suðri schreef:
20-09-2019 21:27
Dit is geen kolonialisering toch?

Wat namen betreft, volgens mij is er niet meer iets typisch Hollands.
Klopt. Ik heb ook geen idee wat ze daarmee bedoelt, maar ik doe graag feministisch.
Suðri schreef:
20-09-2019 21:33
Wiskunde is toch gebaseerd op wereldbreed aanvaardewetten?
I guess so. Maar dat lijkt mij het enige dat ietswat logisch is. Anders zie ik echt niets wat met kolonialisme te maken heeft omtrent wetenschap. Maar er is veel focus op theorieën die een westerse origine hebben en geen focus op wetenschap uit Afrika; dus Afrikaanse wetenschap wordt op een zeker manier "gekoloniseerd" door Westerse wetenschap.
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
20-09-2019 21:37
I guess so. Maar dat lijkt mij het enige dat ietswat logisch is. Anders zie ik echt niets wat met kolonialisme te maken heeft omtrent wetenschap. Maar er is veel focus op theorieën die een westerse origine hebben en geen focus op wetenschap uit Afrika; dus Afrikaanse wetenschap wordt op een zeker manier "gekoloniseerd" door Westerse wetenschap.
Wat is wetenschap uit Afrika?
Fizz schreef:
20-09-2019 21:43
Wat is wetenschap uit Afrika?
Theorieën, ideeën en wetenschappers die uit het Afrikaans continent komen. Pythagoras was Grieks, zijn theorie is dus Grieks van origine.
Wetenschap uit Afrika zou dus wetenschappers en wetenschap zijn die hun origine in Afrika vinden. Neem Imhotep bijvoorbeeld; een wetenschapper/architect van Egyptische afkomst.

Maarja, Ik kom maar met een hypothese; misschien zit ik er wel naast en bedoelt ze dat helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
20-09-2019 17:48
Ik kan goed googlen. Maar ons hele denken is eurocentrisch. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de kaartprojecties die we het meest gebruiken. Daar mag natuurlijk in het onderwijs best eens wat aandacht voor komen.
Als docent aardrijkskunde en wiskunde heb ik hier wel wat op te zeggen.
Een wereldkaart maken waar bijvoorbeeld de VS centraal staat maakt dat Azië door de helft op de kaart staat. Een kaart maken waarbij je Azië centraal stelt maakt dat de Amerika’s niet volledige op de kaart staan. Het is gewoon het makkelijkst om de Pacific te splitsen zodat al het land van de aarde op de kaart staat.

Ga jij in de VS naar school, China of Brazilië, reken maar dat die landen het centrum van de wereld zijn ;)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
20-09-2019 18:41
Kijk maar eens naar de kaart van Australië. Die staat zelfs op zijn kop!
Die gebruiken ze daar niet hoor, dat is een grapje ;)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
groenteboerin schreef:
20-09-2019 19:20
Zucht. Ja, omdat er ooit bedacht is dat het wel handig is om de noord- en zuidpool als boven- en onderkant van de kaart te nemen.

Maar een wereldkaart als deze bijvoorbeeld, is net zo goed een keuze en heb ik serieus nog nooit ergens als standaard lesmateriaal op een school waar ook ter wereld zien hangen.

Afbeelding

Maar natuurlijk vinden VF'ers dit een héél normale en herkenbare kaart die ze echt heus waar bijvoorbeeld in Azië overal gebruiken. :wtf:
De kaart vertekent teveel, daarom wordt ie niet gebruikt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-09-2019 19:21
Wordt de Peters-projectie tegenwoordig nog gebruikt in het onderwijs?

Afbeelding
We gebruiken hem alleen om aan te leren dat je nooit helemaal een goede kaart kan maken, omdat er altijd ergens vertekening zit. De enige manier om het echt goed te doen is een opengeknipte kaart maar dat werkt niet zo prettig.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik word zo moe van dat vreselijke mens.
Echt, elke seconde aandacht voor haar is er één teveel.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
20-09-2019 20:53
Zijn er bijvoorbeeld belangrijke Afrikaanse wiskundigen, natuurkundigen of scheikundigen geweest met belangrijke ontdekkingen/stellingen binnen hun vakgebied die niet zijn opgenomen in de wiskundeboeken? Zou ze zoiets bedoelen?
Nou, lijkt me niet. Als er een ontdekking in de wiskunde (natuur of scheikunde) wordt gedaan is dat geweldig en wordt dat door de hele betawereld omarmt en bekritiseerd. Dan wordt er echt niet gekeken naar of iemand zwart of wit is.
Fractals is bijvoorbeeld een onderdeel van de wiskunde dat oorspronkelijk uit Afrika komt (al wordt dat dan weer wel aan een Duitser toegeschreven, dus ja, wellicht toch)
De meeste brugklassers krijgen dat al (met een passer mooie figuren maken, zoals bloemen enz) en dat wordt later uitgebreid.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
22-09-2019 15:48
We gebruiken hem alleen om aan te leren dat je nooit helemaal een goede kaart kan maken, omdat er altijd ergens vertekening zit. De enige manier om het echt goed te doen is een opengeknipte kaart maar dat werkt niet zo prettig.
Als je gelooft dat de aarde plat is dan heb je in ieder geval geen last van vertekening:

https://www.welingelichtekringen.nl/sam ... -is-2.html
Alle reacties Link kopieren
Probleem met Afrikaanse wiskundigen en andere wetenschappers is overigens dat ze daar heel weinig grond hebben voor onderzoek door oorlogen en corruptie. Heel veel wetenschappers vertrekken daardoor alsnog naar het Westen of Azië (Braindrain). Dat is overigens een keihard gevolg van de dekolonisatie.

Nog steeds is in veel landen het onderwijs niet goed geregeld en zijn er nog miljoenen kinderen die niet naar school gaan. Ik had een paar jaar geleden kinderen van 15 in de klas uit de Hoorn van Afrika die nog net tot tien konden tellen en dat was het. Ze konden niet lezen en schrijven en rekenen. Steeds maar op de vlucht om veilig te zijn, dan is onderwijs geen prioriteit. Zeker niet als het onderwijs zo corrupt is als de pest en je als meisje blij mag zijn dat je niet verkracht wordt door dorpsmeester.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik denk dat het te maken heeft met dat andere bericht van haar, deze week gaf ze aan dat haar salaris als raadslid te weinig is om er in Amsterdam van rond te komen. Ze kan waarschijnlijk niet rekenen...
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
22-09-2019 17:26
Ik denk dat het te maken heeft met dat andere bericht van haar, deze week gaf ze aan dat haar salaris als raadslid te weinig is om er in Amsterdam van rond te komen. Ze kan waarschijnlijk niet rekenen...
Raadslid is toch ook geen fulltime baan?
Alle reacties Link kopieren
Raadslid Amsterdam zou zo'n 2.500,- bruto verdienen. Daarvan kan je inderdaad niet in Amsterdam wonen.

https://www.businessinsider.nl/dit-verd ... 5-per-uur/

Gelukkig is Sylvana al multimiljonair (door vererving/scheiden en arbeid verkregen), dus hoeft ze niet te kijken op een duizendje meer of minder.
nimbus schreef:
20-09-2019 17:12
Voor de mensen die echt geïnteresseerd zijn: https://books.google.nl/books?id=05QGpO ... &q&f=false
Heel interessant!

Van de inhoudsopgave van het boek word je al wat wijzer, en op het eind van het boek (p. 301 e.v.) staat een samenvatting.
nimbus schreef:
20-09-2019 17:18
Of dit artikel: https://www.scienceguide.nl/2019/07/lat ... overslaan/

Juist in de exacte wetenschap doen we alsof alle kennis hier is ontstaan.
Dit artikel (interview met Rens Bod) is heel interessant, legt het goed en duidelijk uit, en is snel te lezen.
Suðri schreef:
20-09-2019 21:33
Wiskunde is toch gebaseerd op wereldbreed aanvaardewetten?
Nee
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
23-09-2019 07:54
Nee
Juist.

Voor wie het niet weet: zelfs basaal (tellen en rekenen) zijn er verschillen! We hebben gewoon ooit gekozen voor ons talstelsel, wat niet wil zeggen dat dit het beste is, of dat het niet leerzaam is om op school over andere talstels te leren. Andere culturen hebben natuurlijk niet stilgezeten, die hebben zich, met name vóór de wereldwijde communicatie, ook wetenschappelijk los van de onze ontwikkeld. Soms kwamen daar vergelijkbare conclusies uit. Het getal 0 is bijvoorbeeld op verschillende manieren ontdekt. Soms ook niet. Uiteindelijk bleek het westen zó machtig dat ook onze wetenschap ging overheersen. Of we het nou beter wisten of niet. Zo is bijvoorbeeld onze Gregoriaanse kalender niet de nauwkeurigste kalender, maar wel de meest gangbare.

Voor wie het leuk vindt, zie hier, verschillende talstels: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Talstelsel
Wiskunde is, per definitie, niet gebaseerd op wetten. Als er wetten bij komen kijken, is het geen wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
"All over the world, black and women mathematicians remain rare. They simply don’t take mathematics at higher academic levels as much as their white and male peers."

Uit: http://theconversation.com/yes-mathemat ... ce=twitter

Ik zie wel wat Sylvana probeert aan te kaarten, maar het is allemaal wel weer erg vergezocht. Donkere mensen en vrouwen kiezen niet vaak voor wiskunde en dat is de schuld van (uiteraard) blanke mannen ("Much, though certainly not all, of mathematics was created by dead white men. But maths should and does belong to everybody".)
Wiskunde moet toegankelijk zijn voor iedereen!
Ehm, is dat het nu niet dan? Staat er iemand aan de poort van de wiskundeopleiding donkere mensen en vrouwen tegen te houden? Het ligt heel veel mensen niet (mij ook niet), maar het gaat wel weer heel ver om daar een schuldige voor aan te wijzen.
En sowieso vraag ik me af wat het Amsterdamse probleem is waar de dekolonisatie van wiskunde een oplossing voor is. :confused:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven