Klimaathysterie

23-09-2019 15:03 1278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die het overdreven vindt? De protesten, de verheerlijking van Greta Thunberg, de schaamte als je het vliegtuig pakt?

Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.

Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...

Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.
Thlubbe schreef:
23-09-2019 16:01
Ik vraag me ook af wat er is gebeurd met de zure regen van begin en midden jaren 90. Ik was te jong om het te volgen, maar hoorde er constant dingen over. Hoe is dat eigenlijk gegaan? Hoef geen hele uitgebreide uitleg hoor. :P

Van Wikipedia:

Nederland heeft zich gecommitteerd aan enkele doelstellingen met betrekking tot de reductie van zure regen. Dankzij de invoering van rookgasontzwavelingsinstallaties bij elektriciteitscentrales en raffinaderijen zijn emissies van zwaveldioxide in Nederland met 89% gedaald sinds 1980. De invoer van de driewegkatalysator bij personenauto’s zorgde voor een emissiedaling van stikstofoxiden met 40%. Ook de emissie van ammoniak is afgenomen. Dankzij deze maatregelen is de hoeveelheid zure regen in Nederland sterk afgenomen en is het proces van de bodemverzuring sterk vertraagd. Hoewel op bepaalde plaatsen herstel is te zien (zoals de terugkeer van bepaalde korstmossen in het bos), worden kritische depositieniveaus nog steeds overschreden, waarmee veel ecosystemen nog steeds risico lopen. Ondanks alle maatregelen behoren Nederlandse emissieniveaus per km2 toch nog tot de hoogste van Europa.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan die Greta na dit weekend niet meer zien of horen! Dat kind wordt als de nieuwe messias op een voetstuk geplaatst, verheerlijkt door miljoenen mensen. Ik krijg er de rillingen van.

Die laatste demonstratie, 1000-den mensen die lekker hun afval lieten slingeren, en Greta die als een soort cult leider ze toesprak en daarna een soort van dreigende tweet plaatste aan alle mensen die nog niet in 'hun' geloven. Dat dit nog maar het begin is. o_o

Nu vraag ik me ook af. Haar ouders volgen haar best wel vaak de wereld over. Hoe doen ze dat als ze niet met het vliegtuig willen? Juist.

Ikzelf eet geen vlees meer, gebruik minder plastic, eet minder zuivel, heb geen auto (geen rijbewijs, dus dat scheelt) en mijn afval scheidt ik ook netjes. Dat vind ik al heel wat.

Zij geeft mensen met autisme (zoals ik) een slechte naam.

Zo .... dit lucht op zeg :-D
koffiedoosje wijzigde dit bericht op 23-09-2019 16:12
3.67% gewijzigd
YellowLemon schreef:
23-09-2019 16:06
Wat heeft de planeet meegemaakt dat erger is dan onze huidige consumptie dan?

Niks. Het boeit de planeet niet
RikM schreef:
23-09-2019 16:07
Van Wikipedia:

Nederland heeft zich gecommitteerd aan enkele doelstellingen met betrekking tot de reductie van zure regen. Dankzij de invoering van rookgasontzwavelingsinstallaties bij elektriciteitscentrales en raffinaderijen zijn emissies van zwaveldioxide in Nederland met 89% gedaald sinds 1980. De invoer van de driewegkatalysator bij personenauto’s zorgde voor een emissiedaling van stikstofoxiden met 40%. Ook de emissie van ammoniak is afgenomen. Dankzij deze maatregelen is de hoeveelheid zure regen in Nederland sterk afgenomen en is het proces van de bodemverzuring sterk vertraagd. Hoewel op bepaalde plaatsen herstel is te zien (zoals de terugkeer van bepaalde korstmossen in het bos), worden kritische depositieniveaus nog steeds overschreden, waarmee veel ecosystemen nog steeds risico lopen. Ondanks alle maatregelen behoren Nederlandse emissieniveaus per km2 toch nog tot de hoogste van Europa.
Dank!
Alle reacties Link kopieren
KoffieDoosje schreef:
23-09-2019 16:07
Ik kan die Greta na dit weekend niet meer zien of horen! Dat kind wordt als de nieuwe messias op een voetstuk geplaatst, verheerlijkt door miljoenen mensen. Ik krijg er de rillingen van.

Die laatste demonstratie, 1000-den mensen die lekker hun afval lieten slingeren, en Greta die als een soort cult leider ze toesprak en daarna een soort van dreigende tweet plaatste aan alle mensen die nog niet in 'hun' geloven. Dat dit nog maar het begin is. o_o

Nu vraag ik me ook af. Haar ouders volgen haar best wel vaak de wereld over. Hoe doen ze dat als ze niet met het vliegtuig willen? Juist.

Een beter milieu begint bij jezelf, niet bij een 16 jarig kind.

Ikzelf eet geen vlees meer, gebruik minder plastic, eet minder zuivel, heb geen auto (geen rijbewijs, dus dat scheelt) en mijn afval scheidt ik ook netjes. Dat vind ik al heel wat.

Zij geeft mensen met autisme (zoals ik) een slechte naam.

Zo .... dit lucht op zeg :-D
Geen vlees eten vind ik wel beetje too much
want het vlees wordt sowieso geproduceerd en als jij het niet eet, eet iemand anders het.
Tinkerbell1988 schreef:
23-09-2019 16:02
als ge een greta supporter bent, dan ben je hier niet op uw plek :D Maar to heeft wel een punt om de vijf voet artikel over greta op twitter en dan worden die artikels dan nog eens herhaald uur nadien. en altijd met dezelfde titels, mensen zijn geobsedeerd... dan begin ik al te kotsen.
Gaat het nog?
Alle reacties Link kopieren
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 15:03


Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.

En even inhoudelijk: je vindt het misschien niet 'interessant' (waarom eigenlijk niet?) maar vliegen is zeer vervuilend.
Dit is een artikel van een jaar terug, om een beetje te schetsen waar een vliegreisje aan uitstoot aan gelijkstaat.
Zo’n vier miljoen vliegvakanties ondernemen Nederlanders deze zomer. Meer dan drie keer zoveel als in de zomer van 1990, toen Nederlanders nog maar 1,2 miljoen keer het vliegtuig pakten in dezelfde periode, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). We vliegen niet alleen vaker, maar ook verder, becijferde NHTV Breda deze maand nog. Bestemmingen als Afrika, Australië en Azië worden steeds populairder.
Alleen komen daarbij nogal wat broeikasgassen vrij, de voornaamste bron van klimaatverandering. Een vliegretour Thailand levert per passagier zo’n 2,7 ton uitstoot op van CO2 (en equivalenten), aldus cijfers van voorlichtingsbureau Milieu Centraal. Een flinke impact: wie dit op eigen houtje wil compenseren, moet ruim vijf jaar lang geen vlees meer eten of een jaar lang twintig zonnepanelen op het dak hebben liggen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9a42487/

Ik vlieg zelf zo eens in de 10 jaar en was er de laatste keer niet heel blij mee, hoewel ik het wel nog steeds een bijzondere sensatie vind.
Het begrip 'klimaathysterie' bestaat alleen om de zorgen en de inzet van mensen belachelijk te maken, meer niet.
Het kan natuurlijk dat je die zorgen niet deelt.

Wat betreft Greta Thunberg: hoe zij op het schild gehesen wordt zou wat mij betreft wat minder mogen maar dit is wel hoe het werkt in de wereld, of het nu over sport, film of politiek gaat, mensen kijken graag tegen iemand op.
Ik ben erg blij dat dit door zoveel jonge mensen wordt opgepakt.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
23-09-2019 16:09
Geen vlees eten vind ik wel beetje too much
want het vlees wordt sowieso geproduceerd en als jij het niet eet, eet iemand anders het.
Nee hoor. Minder vraag minder productie.
Tinkerbell1988 schreef:
23-09-2019 16:09
Geen vlees eten vind ik wel beetje too much
want het vlees wordt sowieso geproduceerd en als jij het niet eet, eet iemand anders het.
Wat een domme redenering.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
23-09-2019 16:10
Gaat het nog?
jaja ;)
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 15:59
Ik word gewoon moe van schreeuwers. Of het nou om pieten, het klimaat, metoo en andere dingen gaat. Als het ze zo aan het hart ligt, waarom dan nu pas? Over metoo en de 99% hoor ik ook niks meer. Kony, wie is dat? Alleen piet is nu veranderd, na jaren rellen.
Als jij voor MeToo niks met MeToo te maken had, of met Kony of wat dan ook. En je wil er ook allemaal liever niks mee te maken hebben. Hoe verwacht je dan precies verschil te merken in je eigen leven?
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
23-09-2019 16:02
als ge een greta supporter bent, dan ben je hier niet op uw plek :D Maar to heeft wel een punt om de vijf voet artikel over greta op twitter en dan worden die artikels dan nog eens herhaald uur nadien. en altijd met dezelfde titels, mensen zijn geobsedeerd... dan begin ik al te kotsen.

Zo werkt het niet hè, als je iets online zet. Dan kun je beter een besloten facebookgroep of whatsapp beginnen. Bovendien wasemt dit topic provocatie, dus ik denk maar zo dat reacties zeer gewenst zijn.

Het is natuurlijk ook niet zo dat alles alleen maar om Greta Thunberg draait. Als je je aan haar ergert (wat ik me kan voorstellen) kijk je er langs heen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
23-09-2019 16:11
Als jij voor MeToo niks met MeToo te maken had, of met Kony of wat dan ook. En je wil er ook allemaal liever niks mee te maken hebben. Hoe verwacht je dan precies verschil te merken in je eigen leven?
Ik heb het te druk met werk, familie etc. Ik heb geen tijd voor massahysterie. De dingen die ik doe komen vanuit common sense. Roepen dat de wereld vergaat is zwaar overdreven.
De wereld vergaat niet.
Het leven verdwijnt niet.
Leven zoals wij dat gewend zijn verandert wel vrij drastisch
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 16:17
Ik heb het te druk met werk, familie etc. Ik heb geen tijd voor massahysterie. De dingen die ik doe komen vanuit common sense. Roepen dat de wereld vergaat is zwaar overdreven.
Je hebt wel tijd om te zagen over “massahysterie”. Vind ik niet zo common sense. Maargoed dat van mij schijnt stuk te zijn.
Alle reacties Link kopieren
KoffieDoosje schreef:
23-09-2019 16:07
Ik kan die Greta na dit weekend niet meer zien of horen! Dat kind wordt als de nieuwe messias op een voetstuk geplaatst, verheerlijkt door miljoenen mensen. Ik krijg er de rillingen van.

Die laatste demonstratie, 1000-den mensen die lekker hun afval lieten slingeren, en Greta die als een soort cult leider ze toesprak en daarna een soort van dreigende tweet plaatste aan alle mensen die nog niet in 'hun' geloven. Dat dit nog maar het begin is. o_o

Nu vraag ik me ook af. Haar ouders volgen haar best wel vaak de wereld over. Hoe doen ze dat als ze niet met het vliegtuig willen? Juist.

Ikzelf eet geen vlees meer, gebruik minder plastic, eet minder zuivel, heb geen auto (geen rijbewijs, dus dat scheelt) en mijn afval scheidt ik ook netjes. Dat vind ik al heel wat.

Zij geeft mensen met autisme (zoals ik) een slechte naam.

Zo .... dit lucht op zeg :-D
Ik denk dat veel mensen iets 'hogers' in hun leven nodig hebben. Vroeger was het geloof, nu is het massahysterie om ,'maatschappelijke kwesties'. Waarom weet ik niet, misschien de angst om 'nutteloos' te zijn?
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
23-09-2019 16:20
Je hebt wel tijd om te zagen over “massahysterie”. Vind ik niet zo common sense. Maargoed dat van mij schijnt stuk te zijn.
Ik heb letterlijk gepost dat ik met griep in bed lig. Ik kan vrij weinig doen vandaag.
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
23-09-2019 16:19
De wereld vergaat niet.
Het leven verdwijnt niet.
Leven zoals wij dat gewend zijn verandert wel vrij drastisch
Niet in onze levens.
Alle reacties Link kopieren
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 16:17
Ik heb het te druk met werk, familie etc. Ik heb geen tijd voor massahysterie. De dingen die ik doe komen vanuit common sense. Roepen dat de wereld vergaat is zwaar overdreven.

Het zou toch weleens interessant zijn als mensen hun eigen woorden kiezen in plaats van steekwoorden als 'massahysterie','klimaathysterie', 'deugouders' en meer van dat soort termen die voorgekauwd zijn door de rechtse klimaatsceptische lobby.
Dan zou het allemaal wat minder rellerig en wat intelligenter overkomen.
Dat zou de discussie wat mij betreft beter en inhoudelijker maken.
nounou
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 16:21
Niet in onze levens.
Jazeker wel, we mogen meer gaan betalen...
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
23-09-2019 16:22
Het zou toch weleens interessant zijn als mensen hun eigen woorden kiezen in plaats van steekwoorden als 'massahysterie','klimaathysterie', 'deugouders' en meer van dat soort termen die voorgekauwd zijn door de rechtse klimaatsceptische lobby.
Dan zou het allemaal wat minder rellerig en wat intelligenter overkomen.
Dat zou de discussie wat mij betreft beter en inhoudelijker maken.
Ik stem anders al jaren links hoor.
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 16:21
Ik heb letterlijk gepost dat ik met griep in bed lig. Ik kan vrij weinig doen vandaag.
Dan zou je je er ook daadwerkelijk op informatief niveau een beetje in kunnen verdiepen in plaats van er op het oppervlakte op afgeven en je even kunnen inlezen in waar dit nu vandaan komt. In plaats van gekke theorietjes verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
Thlubbe schreef:
23-09-2019 16:23
Jazeker wel, we mogen meer gaan betalen...
Doen we toch al, met of zonder Thunberg.
Alle reacties Link kopieren
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 16:24
Ik stem anders al jaren links hoor.

Ik zeg toch niets over je stemgedrag, ik heb het over je woordgebruik.
Wat denk je te bereiken met tieren over massahysterie?
Of is het bedoeld als een 'ik wil mijn hart luchten'-topic?
nounou
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
23-09-2019 16:25
Dan zou je je er ook daadwerkelijk op informatief niveau een beetje in kunnen verdiepen in plaats van er op het oppervlakte op afgeven en je even kunnen inlezen in waar dit nu vandaan komt. In plaats van gekke theorietjes verzinnen.
In de jaren 60 had je ook al Flowerpower. Het is heus niet zo innovatief. Gewoon mensen die zichzelf goed willen voelen door massaal ergens achteraan te lopen.

Een ieder met een beetje intellect ziet dingen genuanceerd en overschat zijn eigen belangrijkheid niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven