Klimaathysterie

23-09-2019 15:03 1278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die het overdreven vindt? De protesten, de verheerlijking van Greta Thunberg, de schaamte als je het vliegtuig pakt?

Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.

Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...

Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
08-10-2019 23:24
Want? Daar wordt de wereld beter van? Zij is wel in haar eentje verantwoordelijk voor het ontstaan van de nieuwe milieubeweging onder de jeugd (en in het kielzog volwassenen). Ik heb groot respect voor haar en vind het schandalig dat volwassen mensen haar afzeiken op uiterlijk, gedrag, woordkeuze en de moed en durf om die labbekakken van politici op te porren. Dat de wereld op zijn donder krijgt van een tienermeisje dat oprecht vreselijk kwaad is op veel pratende maar bar weinig handelende machthebbers vind ik een van de grootste gebeurtenissen uit mijn leven.
Greta is een linkse populist, ze wijst een zondebok aan (regeringsleiders) voor een complex probleem.
Ze zegt letterlijk "jullie denken alleen aan geld"
Was het maar zo simpel, regeringsleiders zijn er ook verantwoordelijk voor dat de bevolking banen heeft, mobiel blijft, de energievoorziening goed geregeld is, de gezondheidszorg op orde is, mensen zonder baan / ouderen niet onder de brug belanden en omkomen van de honger en het land voorzien is van leger en politie om de veiligheid te waarborgen.

Voor al die zaken heb je geld nodig en in sommige gevallen zal je een compromis moeten sluiten tussen enerzijds milieu en anderzijds mobiliteit om maar iets te noemen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Moirmel schreef:
09-10-2019 19:38


Voor de personen die dit een hoax of hysterie noemen: wat is het ergste gevolg van maatregelen hiertegen?
Massale werkloosheid. Een koud huis. Een donker huis.


(niet dat ik uit ga van een hoax, maar dat er sprake is van enige hysterie is wel duidelijk aangezien er veel geschreeuwd wordt maar ook de schreeuwers niet echt weten tegen wie of wat ze schreeuwen)
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 19:47
36.56% gewijzigd
Moirmel schreef:
09-10-2019 19:38
Beter symboolmaatregelen dan helemaal niets.
Probleem dat zich op dit moment stelt is dat de personen die het meest geconfronteerd zullen worden met een eventuele klimaatverandering, niet kiesgerechtigd zijn en een substantieel deel van het electoraat bestaat uit personen die er over dertig jaar niet meer zijn. Langetermijndenken wordt gehinderd omdat politici ook slechts mensen zijn die oog hebben voor de volgende verkiezing.
Harde maatregelen zullen pas bij wet beslecht worden eens de burger geconfronteerd wordt met de gevolgen, alleen zullen ze in deze discussie te laat komen omdat op dat moment de effecten onomkeerbaar worden.
Mocht de klimaatopwarming bewaarheid worden, dan zullen we allen lijden en valt hier weinig tegen te doen.

Voor de personen die dit een hoax of hysterie noemen: wat is het ergste gevolg van maatregelen hiertegen?
Alles. Het leven is niet meer te betalen als de energie/benzineprijzen stijgen en als we onze welvaart moeten inleveren is het leven ook geen fuck meer waard.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
09-10-2019 19:43
Greta is een linkse populist, ze wijst een zondebok aan (regeringsleiders) voor een complex probleem.
Ze zegt letterlijk "jullie denken alleen aan geld"
Was het maar zo simpel, regeringsleiders zijn er ook verantwoordelijk voor dat de bevolking banen heeft, mobiel blijft, de energievoorziening goed geregeld is, de gezondheidszorg op orde is, mensen zonder baan / ouderen niet onder de brug belanden en omkomen van de honger en het land voorzien is van leger en politie om de veiligheid te waarborgen.

Voor al die zaken heb je geld nodig en in sommige gevallen zal je een compromis moeten sluiten tussen enerzijds milieu en anderzijds mobiliteit om maar iets te noemen.
Het is wel zo dat veel werk bestaat uit nutteloos werk en veel productie bestaat uit rotzooi waar we zonder kunnen. Een politicus met visie en moed zou breken met het idee dat we moeten groeien om te groeien en werken om te werken. Een gecontroleerde krimp waarbij we minder werken en minder verdienen maar wél de nuttige zaken behouden zal noodzakelijk zijn om de opwarming in de hand te houden en en passant de stress en gejaagdheid verminderen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
09-10-2019 19:47
Het is wel zo dat veel werk bestaat uit nutteloos werk en veel productie bestaat uit rotzooi waar we zonder kunnen. Een politicus met visie en moed zou breken met het idee dat we moeten groeien om te groeien en werken om te werken. Een gecontroleerde krimp waarbij we minder werken en minder verdienen maar wél de nuttige zaken behouden zal noodzakelijk zijn om de opwarming in de hand te houden en en passant de stress en gejaagdheid verminderen.
Maar wat gebeurt er dan met die miljoenen mensen die dan zonder hun 'nutteloze' baan komen te zitten?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
09-10-2019 19:50
Maar wat gebeurt er dan met die miljoenen mensen die dan zonder hun 'nutteloze' baan komen te zitten?
Die hebben dan meer vrije tijd. En als we het nuttige werk eerlijker verdelen dan heeft iedereen meer vrije tijd. Nutteloos werk verrichten is slechts bezigheidstherapie. Beter kun je ze het geld zo geven, dat scheelt verspilling van grondstoffen en vervuilend woon-werkverkeer.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
09-10-2019 19:47
Het is wel zo dat veel werk bestaat uit nutteloos werk en veel productie bestaat uit rotzooi waar we zonder kunnen. Een politicus met visie en moed zou breken met het idee dat we moeten groeien om te groeien en werken om te werken. Een gecontroleerde krimp waarbij we minder werken en minder verdienen maar wél de nuttige zaken behouden zal noodzakelijk zijn om de opwarming in de hand te houden en en passant de stress en gejaagdheid verminderen.



Links of rechtsom draait ook een groene economie om geld.
En een politicus die in zijn verkiezingsprogramma zet u gaat MINDER verdienen zal niet gauw gekozen worden.
Uiteindelijk als Nederland ondergelopen is tot de lijn Breda - Amersfoort snakt iedereen naar klimaatmaatregelen maar voorlopig is het nog een hele lastige klus om mensen te motiveren welvaart in te leveren voor het klimaat.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
09-10-2019 20:21
Die hebben dan meer vrije tijd. En als we het nuttige werk eerlijker verdelen dan heeft iedereen meer vrije tijd. Nutteloos werk verrichten is slechts bezigheidstherapie. Beter kun je ze het geld zo geven, dat scheelt verspilling van grondstoffen en vervuilend woon-werkverkeer.


En wat doen mensen met die vrije tijd?
Naar zee, shoppen, vliegvakanties etc.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
oudebaas schreef:
09-10-2019 20:21
Die hebben dan meer vrije tijd. En als we het nuttige werk eerlijker verdelen dan heeft iedereen meer vrije tijd. Nutteloos werk verrichten is slechts bezigheidstherapie. Beter kun je ze het geld zo geven, dat scheelt verspilling van grondstoffen en vervuilend woon-werkverkeer.
Noem eens tien nutteloze banen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
09-10-2019 20:24
Links of rechtsom draait ook een groene economie om geld.
En een politicus die in zijn verkiezingsprogramma zet u gaat MINDER verdienen zal niet gauw gekozen worden.
Uiteindelijk als Nederland ondergelopen is tot de lijn Breda - Amersfoort snakt iedereen naar klimaatmaatregelen maar voorlopig is het nog een hele lastige klus om mensen te motiveren welvaart in te leveren voor het klimaat.
Dat is het probleem. De enige structurele oplossing, namelijk overstappen van een groeieconomie naar een duurzame economie, is politiek niet haalbaar. Ook omdat de bevolking is geconditioneerd met groei, consumptie, meer groei, meer consumptie. En vaak met nutteloos werk en nutteloze producten.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
09-10-2019 20:27
Dat is het probleem. De enige structurele oplossing, namelijk overstappen van een groeieconomie naar een duurzame economie, is politiek niet haalbaar. Ook omdat de bevolking is geconditioneerd met groei, consumptie, meer groei, meer consumptie. En vaak met nutteloos werk en nutteloze producten.
Vergeet niet dat de bevolking zelf ook is gegroeid. Miljoenen nutteloze mensen. Wat doe je daarmee?
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
09-10-2019 16:22
Precies omdat de wil (en soms ook de mogelijkheid) om drastisch te veranderen ontbreekt bij veel individuen is dat een taak van de overheid. Een democratische overheid die die handschoen niet oppakt uit zichzelf kun je als volk echter wel bijsturen door politieke keuzes en maatschappelijke acties. Maatschappelijke acties worden vaak aangestuurd en geïnitieerd door kleine groepen of markante, sterke individuen. Deze hebben vaak een activistisch karakter en verstoren dus meestal de "orde", wat op weerstand stuit bij gematigde krachten in de maatschappij. Dan kun je daar wel "de lange lat overheen leggen", zoals je eerder voorstond, maar dergelijke aanjagers die rammelen aan de gevestigde orde zijn juist uiterst belangrijk voor het maatschappelijk debat en maatschappelijke en politieke veranderingen.

Activisten zijn belangrijk. Je moet juist flink aanzetten als je iets wilt veranderen, want tegen de tijd dat je ideeën voedingsbodem krijgen zijn ze al door zoveel dempende en afremmende lagen heengegaan dat er van het activistische karakter niets meer over is, maar wel een aanzet tot verandering bleken.

Ik zou zeggen: koester degenen die juist niet braaf meelopen met de massa. De luizen in de pels en de critici zijn degenen die het verschil maken. En dan heb ik het niet over degenen die strijden voor zichzelf, maar over degenen die strijden voor ideeën, voor idealen die eigenbelang overstijgen, voor langetermijndoelen.
Binnen een democratie is het de massa die stuurt. Een politicus die structurele maatregelen neemt, maatregelen dus die de welvaart beperken, wordt de oppositie in gestemd. Met of zonder een niet brave avant-garde.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
09-10-2019 21:03
Binnen een democratie is het de massa die stuurt. Een politicus die structurele maatregelen neemt, maatregelen dus die de welvaart beperken, wordt de oppositie in gestemd. Met of zonder een niet brave avant-garde.
Dat betwijfel ik. Als de dreiging van een onomkeerbare ineenstorting van het wereldwijde ecosysteem en klimaat zo groot is als nu en de komende 10 jaar, en politici duidelijk kunnen maken dat er voor de langere termijn geen andere weg is dan in onze ogen vrij drastische maatregelen dan zou het best kunnen dat mensen inzien dat ze een overheid nodig hebben die hen stuurt, begrenst en uiteindelijk behoedt voor rampspoed.

Ze moeten wel duidelijk zien te maken dat de kwaliteit van leven op een oppervlakkige manier misschien minder wordt, maar op een structurele manier en langere termijn beter.

Deze manier van politiek bedrijven zou ook boven de 4-jarige termijnen van kabinetten moeten uitstijgen op een of andere manier.
Alle reacties Link kopieren
Die Greta Trutberg kan heel boos kijken naar Trump.
Schreeuwt hard met weinig oplossingen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
09-10-2019 21:58
Dat betwijfel ik. Als de dreiging van een onomkeerbare ineenstorting van het wereldwijde ecosysteem en klimaat zo groot is als nu en de komende 10 jaar, en politici duidelijk kunnen maken dat er voor de langere termijn geen andere weg is dan in onze ogen vrij drastische maatregelen dan zou het best kunnen dat mensen inzien dat ze een overheid nodig hebben die hen stuurt, begrenst en uiteindelijk behoedt voor rampspoed.

Een deel van de massa ontkent dat gewoon.
Dat lees je hier ook, metingen worden weggezet als onbetrouwbaar of onnauwkeurig en als dat niet lukt is de opdrachtgever of de uitvoerder partijdig , ik heb de laatste dagen het CBS en het RIVM weggezet zien worden als onbetrouwbaar.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
09-10-2019 20:26
Noem eens tien nutteloze banen.
Topbestuurders die bezig zijn met overnames en fusies, managers die beleidslijnen uitzetten of dingen vernieuwen vanwege het vernieuwen, onderknuppels die veranderingen verkopen, administratief ondersteunen of juridisch regelen.

En

Daaronder behoort het leeuwendeel van de banen in het management, financiële dienstverlening, communicatie, marketing en administratie. Mensen met onzinbanen zijn sterk vertegenwoordigd in de kletsende klasse die excelleren in de media.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b335bd33/
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Prima, echter - wat dan met de (in mijn inziens) oogstwaarschijnlijke meerderheid die best weet dat het klimaat achteruit aan het gaan is maar daar en massa (laten we zeggen een democratische meerderheid) geen leefcomfort / voorzieningen / producten / kwaliteit van leven voor op wilt geven?

Maar dan wel democratisch. De meerderheid dus... wat dan?
esterinside wijzigde dit bericht op 10-10-2019 00:42
Reden: SpellingsVAUT
0.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
09-10-2019 22:58
Een deel van de massa ontkent dat gewoon.
Dat lees je hier ook, metingen worden weggezet als onbetrouwbaar of onnauwkeurig en als dat niet lukt is de opdrachtgever of de uitvoerder partijdig , ik heb de laatste dagen het CBS en het RIVM weggezet zien worden als onbetrouwbaar.

Metingen worden niet op die manier weggezet, ze bestaan slechts de laatste vijftig jaar. Enkel een thermometer aan fe muur is niet voldoende.

Je moet gewoon altijd kritisch blijven.
JuriaanB schreef:
09-10-2019 21:58
Dat betwijfel ik. Als de dreiging van een onomkeerbare ineenstorting van het wereldwijde ecosysteem en klimaat zo groot is als nu en de komende 10 jaar, en politici duidelijk kunnen maken dat er voor de langere termijn geen andere weg is dan in onze ogen vrij drastische maatregelen dan zou het best kunnen dat mensen inzien dat ze een overheid nodig hebben die hen stuurt, begrenst en uiteindelijk behoedt voor rampspoed.

Ze moeten wel duidelijk zien te maken dat de kwaliteit van leven op een oppervlakkige manier misschien minder wordt, maar op een structurele manier en langere termijn beter.

Deze manier van politiek bedrijven zou ook boven de 4-jarige termijnen van kabinetten moeten uitstijgen op een of andere manier.
Ik heb liever een kort maar welvarend leven. Die langere termijn zal me m'n reet roesten, daar ben ik niet meer bij.

We moeten meer vertrouwen hebben in de wetenschappers die telkens nieuwe technologieen ontwikkelen. De ozonlaag was jaren geleden ook iets waar men hysterisch over werd en die is inmiddels al bijna hersteld.
Alle reacties Link kopieren
Leesvoer, met de apparatuur die we vandaag nog steeds gebruiken.

https://science.nasa.gov/science-news/s ... d06oct97_1
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
09-10-2019 22:58
Een deel van de massa ontkent dat gewoon.
Dat lees je hier ook, metingen worden weggezet als onbetrouwbaar of onnauwkeurig en als dat niet lukt is de opdrachtgever of de uitvoerder partijdig , ik heb de laatste dagen het CBS en het RIVM weggezet zien worden als onbetrouwbaar.

.
Ben er weer. :-)

Over de meetmethodes valt allerlei uiterst zinnige kritiek te leveren. Zeker wanneer je de gebruikelijke strenge wetenschappelijke regels volgt.

Ook de uitingen van vooral het RIVM hebben steevast een bepaalde richting. Zeker wanneer je de onderliggende gegevens erbij pakt, dekt hun titels vaak niet de lading. Het RIVM lijkt gepolitiseerd te zijn. Bij het CBS heb ik dat veel minder, die blijven vooral bij de droge cijfers.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-10-2019 07:36
Ik heb liever een kort maar welvarend leven. Die langere termijn zal me m'n reet roesten, daar ben ik niet meer bij.

We moeten meer vertrouwen hebben in de wetenschappers die telkens nieuwe technologieen ontwikkelen. De ozonlaag was jaren geleden ook iets waar men hysterisch over werd en die is inmiddels al bijna hersteld.
.
Dat is -naast de onzekerheid over hoe het klimaat werkt- de grote vraag. Waarom zou een mens bereid zijn zijn leven te offeren voor het klimaat over 100 jaar? Dan is die mens gewoon helemaal dood. Toekomst voor (klein)kinderen kan een reden zijn, maar er zijn heel veel mensen zonder kinderen of met vervelende kinderen.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
09-10-2019 20:26
Noem eens tien nutteloze banen.
.
https://www.werkenbijdeoverheid.nl/

- Senior administratief medewerker Utrecht
- Beheerder audio- en videoplatform
- Beeldredacteur
- Technisch Manager Bodem & Groen
- Omgevingsmanager Bodem & Groen
- Projectlead Non Financial Risk

oeps, dat zijn er 6 :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-10-2019 07:36
Ik heb liever een kort maar welvarend leven. Die langere termijn zal me m'n reet roesten, daar ben ik niet meer bij.

We moeten meer vertrouwen hebben in de wetenschappers die telkens nieuwe technologieen ontwikkelen. De ozonlaag was jaren geleden ook iets waar men hysterisch over werd en die is inmiddels al bijna hersteld.
Ik vind ook dat je gelijk hebt. Hoewel ik me wel zorgen maak over het milieu weet ik dat ik het toch niet ga meemaken. En die paar jaar die ik heb wil ik aangenaam doorbrengen. Jongeren staat daar wellicht anders in, zij gaan de volle mep incasseren. Zij zullen linksom of rechtsom hun comfortabele levens omgooien. Hetzij door veel milieuvriendelijker te leven (wat ook de meeste jongeren niet willen), hetzij doordat er catastrofes plaatsvinden en de basis voor hun welvaart wegvalt.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Wow, ik ben geschokt door de onverschilligheid van sommige mensen hier ten aanzien van de toestand van onze planeet in de (nabije) toekomst. Ik kan er werkelijk met mijn verstand (en mijn gevoel) niet bij dat mensen alleen denken aan hun eigen niksige flitsleventje en het verder aan hun reet zal roesten. Gatverdamme.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven