Komt Dutroux ooit vrij???

26-09-2019 13:53 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/buitenland/marc-dutro ... ~a99993cb/

Als deze gek over 7 jaar weer rondloopt houd ik mijn hart vast. Is er in Belgie geen TBS of iets anders waardoor hij uit de maatschappij blijft?
EsterInside schreef:
29-09-2019 09:26
Was daar vanuit het Europese Hof geen kritiek tegen... zo een 2-3 jaar geleden?
dat weet ik niet. maar het is grappig omdat veel nederlanders altijd klagen dat de straffen hier zo mild zijn. Dat is absoluut niet waar.
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
28-09-2019 12:47
Klopt dit? Dat zou mooi zijn, als er nog 10 jaar achteraan gaat.
4 meisjes he, 4! Plus de 2 die nog leven.
Ja, dit klopt.
En Dutroux wordt van veel meer moorden verdacht.
Alle reacties Link kopieren
Naomir schreef:
28-09-2019 13:16
Tijdje geleden een docu gezien over Dutroux, maar die vrouw van mij was ook walgelijk. Niet zelf moorden of verkrachten maar letterlijk elke dag naar het huis gaan van de meisjes en de honden wel voeren maar de meisjes niet bevrijden of eten en drinken geven. En die loopt weer gewoon vrij rond! Bah.

Ik vroeg mij af is er iets bekend over de meisjes die het hebben overleefd? Hoe het nu met ze gaat?
Geen idee, weet alleen dat Laetitia Delhez (volgens mij) 4 kinderen heeft gekregen. Sabine Dardenne heeft inderdaad een boek geschreven. Ik denk dat die vrouwen geen behoefte hebben aan verdere publiciteit.
Voor wie nog twijfelde, de rechtbank heeft intussen bevestigd dat Dutroux' handlanger Lelièvre vervroegd vrijkomt onder voorwaarden (nadat de vrouw al enkele jaren geleden zo is vrijgekomen). Geef het nog een jaar of 2-4 en Dutroux loopt ook terug voorwaardelijk vrij rond.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
30-09-2019 19:13
Voor wie nog twijfelde, de rechtbank heeft intussen bevestigd dat Dutroux' handlanger Lelièvre vervroegd vrijkomt onder voorwaarden (nadat de vrouw al enkele jaren geleden zo is vrijgekomen). Geef het nog een jaar of 2-4 en Dutroux loopt ook terug voorwaardelijk vrij rond.
Dutroux heeft TBR (TBS). Had Lelievre dat ook dan?
minnimouse schreef:
30-09-2019 19:14
Dutroux heeft TBR (TBS). Had Lelievre dat ook dan?
Geen idee; zo boeiend is die materie niet om dat nog eens te gaan opzoeken. Temeer omdat het er ook weinig toe doet en het weinig meer is dan wishfull thinking dat ze daarmee nooit ofte nimmer meer buiten gaan komen.

Martin had 30 jaar gekregen en is intussen al enkele jaren buiten. Lelièvre had "slechts" 25 jaar gekregen, en komt nu voorwaardelijk vrij. Alle emotie ten spijt, alle wensdenken dmv rare juridische kronkels of TBS ten spijt, na hen is Dutroux aan de beurt. Over Martin was er ook veel ophef toen ze vrij kwam, net zoals die er nu is/zal zijn voor Lelièvre, maar ook dat gaat voorbij en binnen enkele weken kraait geen haan er meer naar.

Als je dat wil vermijden, dan ga je toch echt wel terug moeten denken aan het invoeren van een doodstraf.
EsterInside schreef:
29-09-2019 09:26
Was daar vanuit het Europese Hof geen kritiek tegen... zo een 2-3 jaar geleden?
Ja, daar is kritiek op. Een levenslange gevangenis straf wordt gezien als onmenselijk en gaat in tegen het EVRM.
Alle reacties Link kopieren
Eens, types als Dutroux verdienen een spuitje.
In België kraait daar nog wel een enkele haan naar m.i. 't Is zo ongeveer een nationaal trauma, deze zaak.

Maar inderdaad: over een paar jaar is Dutroux aan de beurt, die zal ook wel een barmhartige Samaritaan voormalig rechter treffen net zoals het bij Martin is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
michele lefevre mag de gevangenis verlaten sinds vandaag op voorwaarde dat hij een woning vindt, kan mij niet inbeelden welke zot aan hem wilt verhuren!
Tinkerbell1988 schreef:
30-09-2019 21:55
michele lefevre mag de gevangenis verlaten sinds vandaag op voorwaarde dat hij een woning vindt, kan mij niet inbeelden welke zot aan hem wilt verhuren!

Een voormalig rechter bijvoorbeeld, zoals ik al schreef.
Of een stelletje monniken.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
30-09-2019 21:55
michele lefevre mag de gevangenis verlaten sinds vandaag op voorwaarde dat hij een woning vindt, kan mij niet inbeelden welke zot aan hem wilt verhuren!
Michele Martin is het ook gelukt, waarom zou het Michel Lelievre niet lukken?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft de man zijn lange straf gewoon uitgezeten en mag hij nu naar huis. Zoals iedere mensen-moordenaar die een straf uitzit en dan naar huis gaat. Zou er niet te spastisch over doen. Je wilt niet weten tussen hoeveel moordenaars je dagelijks loopt of hoeveel je er doorgaans tegenkomt in je omgeving (zonder dat je het doorhebt).
Antwoord op de topic-vraag: in België kan alles!

Mamme-zel uit België
Alle reacties Link kopieren
EsterInside schreef:
29-09-2019 09:26
Was daar vanuit het Europese Hof geen kritiek tegen... zo een 2-3 jaar geleden?
Klopt, toen werd gezegd dat levenslang in tegenstrijd is met de rechten van de mens.
Daarom wordt in Nederland geloof ik geen levenslang gegeven, maar iets minder dan levenslang, zodat met niet naar het Europese Hof kan stappen.

Tja, natuurlijk wil niemand zo iemand terug in de maatschappij. Maar de maatschappij heeft besloten dat veroordeelden ooit weer terug mogen de maatschappij in, dus dan moet je je daar aan houden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
hoezoos schreef:
01-10-2019 00:36
Volgens mij heeft de man zijn lange straf gewoon uitgezeten en mag hij nu naar huis. Zoals iedere mensen-moordenaar die een straf uitzit en dan naar huis gaat. Zou er niet te spastisch over doen. Je wilt niet weten tussen hoeveel moordenaars je dagelijks loopt of hoeveel je er doorgaans tegenkomt in je omgeving (zonder dat je het doorhebt).

Je bent niet goed ingelicht, heeft heeft nu zijn straf nog niet uitgezeten.
Alle reacties Link kopieren
Nee Dutroux komt nooit meer vrij. Hij heeft bovenop zijn levenslange celstraf tien jaar terbeschikkingstelling van de Belgische staat juist om te vermijden dat hij ooit zou kunnen vrij komen.
Rosanna1985 schreef:
01-10-2019 10:17
Nee Dutroux komt nooit meer vrij. Hij heeft bovenop zijn levenslange celstraf tien jaar terbeschikkingstelling van de Belgische staat juist om te vermijden dat hij ooit zou kunnen vrij komen.

:facepalm:
Neen, hij komt nooit meer vrij:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/30 ... re-als-je/

Uit het artikel:
Ook Marc Dutroux heeft een verzoek ingediend. Volgens Van den Berghe is het zo goed als zeker dat Dutroux nooit gaat vrijkomen. "Het verschil met Martin en Lelièvre is dat Dutroux levenslang heeft gekregen met 10 jaar terbeschikkingstelling van de regering, nu de strafuitvoeringsrechtbank. Dat is een bijkomende bescherming die ervoor moet zorgen dat Dutroux nooit zou kunnen vrijkomen", aldus Van den Berghe. "Hij kan nooit een plan indienen waaruit zou blijken dat hij opnieuw kan re-integreren in de maatschappij. Er zijn een handvol gedetineerden in ons land die nooit vrij zullen komen, Dutroux is daar één van."
MissOnigiri schreef:
01-10-2019 13:26
Neen, hij komt nooit meer vrij:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/30 ... re-als-je/

Uit het artikel:
Ook Marc Dutroux heeft een verzoek ingediend. Volgens Van den Berghe is het zo goed als zeker dat Dutroux nooit gaat vrijkomen. "Het verschil met Martin en Lelièvre is dat Dutroux levenslang heeft gekregen met 10 jaar terbeschikkingstelling van de regering, nu de strafuitvoeringsrechtbank. Dat is een bijkomende bescherming die ervoor moet zorgen dat Dutroux nooit zou kunnen vrijkomen", aldus Van den Berghe. "Hij kan nooit een plan indienen waaruit zou blijken dat hij opnieuw kan re-integreren in de maatschappij. Er zijn een handvol gedetineerden in ons land die nooit vrij zullen komen, Dutroux is daar één van."

Meningen, geen vaststaande feiten.
Hetvrijewoord schreef:
01-10-2019 14:48
Meningen, geen vaststaande feiten.
Alleen de toekomst zal het uitwijzen. Maar er is in dit specifieke geval wel besloten dat hij liefst nooit meer vrijkomt. Maar inderdaad, we weten het niet. In ieder geval nog niet in 2026, want dan heeft hij nog 10 jaar TBS. En geen enkele rechter zal hem vervroegd vrijlaten. In 2036? Dan is hij 79 jaar oud. Velen hopen/gaan er vanuit dat hij daartegen de pijp uit is.
Maar inderdaad, we weten het niet. Er hoeft maar 1 rechter even niet na te denken, maar ik ga er vanuit dat in dit zeer gevoelige geval er minstens 100x nagedacht wordt.
MissOnigiri schreef:
01-10-2019 15:09
Alleen de toekomst zal het uitwijzen. Maar er is in dit specifieke geval wel besloten dat hij liefst nooit meer vrijkomt. Maar inderdaad, we weten het niet. In ieder geval nog niet in 2026, want dan heeft hij nog 10 jaar TBS. En geen enkele rechter zal hem vervroegd vrijlaten. In 2036? Dan is hij 79 jaar oud. Velen hopen/gaan er vanuit dat hij daartegen de pijp uit is.
Maar inderdaad, we weten het niet. Er hoeft maar 1 rechter even niet na te denken, maar ik ga er vanuit dat in dit zeer gevoelige geval er minstens 100x nagedacht wordt.

Dus in dit geval wel nadenken maar in die andere gevallen niet.
We zullen zien, men acht hem de 'perfecte' psychopaat, inderdaad niet iets wat men(voor de tweede maal) los moet laten in de in de maatschappij.
Hetvrijewoord schreef:
01-10-2019 12:49
:facepalm:
Idd - dat is dus dat wensdenken dat naar boven komt.

Willen of niet, er zijn regeltjes (lokalen en Europese) waar rechtbanken zich aan horen te houden, en die staan wars van wat het gevoel van een maatschappij zegt of niet zegt. Zo heeft een Lelièvre enkele jaren terug zelfs een schadevergoeding van 6000€ gekregen, omdat hij te lang in voorhechtenis gezet heeft (en uiteraard ging ook dat gepaard met verontwaardiging). Geen één van die regeltjes laat de rechtbanken in België toe om naar eigen goeddunken Dutroux tot in het oneindige vast te houden.
Hetvrijewoord schreef:
01-10-2019 16:32
Dus in dit geval wel nadenken maar in die andere gevallen niet.
We zullen zien, men acht hem de 'perfecte' psychopaat, inderdaad niet iets wat men(voor de tweede maal) los moet laten in de in de maatschappij.
Laten we met deze conclusie de discussie eindigen :)
Julie en Melissa twee jonge meisjes van slechts 8 jaar heeft hij/zijn vrouw laten dood verhongeren.
Ik heb ook een meisje van 8, als ik zie hoe kwetsbaar en naïef ze nog is.... en dan komen ze zo’n monster tegen.

Die man mogen ze wat mij betreft op de Markt in Brussel ophangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven