Erdogan valt Syrië binnen

09-10-2019 18:39 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bron : AD

“ Turkste bombardementen op vier grensplaatsen in Noordoost-Syrië
VIDEOTurkije is Noord-Syrië binnengevallen. De Turkse luchtmacht heeft luchtaanvallen uitgevoerd op zeker vier grensplaatsen in Syrië. De Syrische Koerden die het gebied controleren meldden bombardementen op Tel Abyad, Ras al-Ain, Qamishli en Ain Issa. De Syrische Democratische Strijdkrachten (SDF) melden dat er twee burgers zijn omgekomen.

Volgens de Syrische Democratische Strijdkrachten (SDF) zijn er slachtoffers onder de burgers, maar de organisatie noemde geen aantallen. Verder zijn grote groepen mensen op de vlucht geslagen.De actie komt nadat president Donald Trump besloot om Amerikaanse soldaten die in Noord-Syrië Koerdische troepen bijstaan weg te halen. De Koerdische strijders in het gebied bevestigen dat de Turkse luchtmacht is begonnen met bombardementen.

De stap zat er al langere tijd aan te komen. De Turkse regering wil Koerdische milities op afstand houden die, volgens de Turkse overheid, net als de Turks-Koerdische PKK uit terroristen bestaan. Erdogan wil daarnaast een gebied creëren waar twee tot drie miljoen Syrische vluchtelingen kunnen worden opgevangen. Nu zitten die nog in Turkije.

,,Operatie Vredeslente gaat de terroristische dreiging tegen Turkije neutraliseren”, schrijft Erdogan op Twitter. ,,De operatie gaat leiden tot een veilige zone in het gebied. Syrische vluchtelingen kunnen dan weer terugkeren naar huis”, vervolgt de president.

De Amerikaanse president Trump liet woensdag weten dat vijftig Amerikaanse militairen uit het gebied zijn teruggetrokken.


De Amerikaanse ambassadeur in Turkije is door het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken opgeroepen langs te komen om te worden geïnformeerd over de operatie die het Turkse leger is begonnen in Syrië. Dat meldden Amerikaanse media.

Turkije stond klaar om Syrië binnen te vallen nadat president Trump onverwacht bekendmaakte zijn troepen uit het gebied terug te trekken. De Amerikanen werkten daar samen met de Koerdische milities van de YPG. De Koerden houden ook honderden IS-strijders uit Europese landen gevangen. Trump wil dat Turkije die overneemt.


NAVO-topman Jens Stoltenberg rekent erop dat Turkije terughoudend handelt bij zijn militaire operatie in het noorden van Syrië. Hij roept de NAVO-lidstaat op de winst die is gemaakt bij het terugdringen van terreurbeweging Islamitische Staat niet in gevaar te brengen.

Ankara heeft het bondgenootschap ingelicht over het offensief. Stoltenberg spreekt er vrijdag over met de Turkse president Erdogan. De Noor had op die dag al een bezoek gepland aan Istanbul om met Turkse leiders te praten.“

Ik kan hier echt niet bij met mijn gedachten.. de Koerden hebben knetterhard gevochten om IS terug te dringen. En nu denkt Trump; heej haaai!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Trump is niet alleen schuldig, de EU wilde niet bijdragen.
wij slapen nooit.
Dit verraad tegen de Koerden is nu al niet meer goed te maken.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 18:49
Dit verraad tegen de Koerden is nu al niet meer goed te maken.
dat was het ervoor ook al niet, we hebben nooit iets voor die mensen gedaan.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 18:49
Dit verraad tegen de Koerden is nu al niet meer goed te maken.
Idd... schandalig eigenlijk..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
valentinamaria schreef:
09-10-2019 18:50
dat was het ervoor ook al niet, we hebben nooit iets voor die mensen gedaan.
Je hebt gelijk, het is al decennialang overleven voor dat volk.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 18:52
Je hebt gelijk, het is al decennialang overleven voor dat volk.
al veel langer.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 18:52
Je hebt gelijk, het is al decennialang overleven voor dat volk.
Eens... maar dit is denk ik wel een extra dolk steek na..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
valentinamaria schreef:
09-10-2019 18:54
al veel langer.
Wat ik heb begrepen is de echte ellende pas begonnen toen Turkye die stuwdam wilde gaan bouwen.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 19:00
1.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fijn, zo,n NAVO bondgenoot als Turkije....
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 18:55
Wat ik heb begrepen is de echte ellende pas begonnen toen Turkye die dam wilde gaan bouwen.
vanaf 1920 ongeveer, toen er een Koerdistan zou komen.
de vrede van Sevres.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
09-10-2019 18:59
vanaf 1920 ongeveer, toen er een Koerdistan zou komen.
de vrede van Sevres.
Dank, die wist ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 19:01
Dank, die wist ik niet.
maar daarvoor was het ook al niet makkelijk voor de Koerden.
het is het grootste volk in diaspora.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
09-10-2019 19:02
maar daarvoor was het ook al niet makkelijk voor de Koerden.
het is het grootste volk in diaspora.
Ik weet dat ze altijd een gebied hebben bewoond dat drie landen overstijgt en dat Turkije het enige land is dat de Koerden nooit iets heeft gegund.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat Europa hard optreed tegen Turkije.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 19:06
Ik weet dat ze altijd een gebied hebben bewoond dat drie landen overstijgt en dat Turkije het enige land is dat de Koerden nooit iets heeft gegund.
Nou het enige... Irak is er ook nooit dol op geweest en joeg hen de bergen in. En Ali Chemicali heeft destijds nog een complete chemische genocide op Koerdische bergdorpen uitgevoerd in 1988.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
09-10-2019 19:13
Ik hoop dat Europa hard optreed tegen Turkije.
nou vast.
Blok heeft de Turkse ambassadeur al ontboden....zullen de Turken enorm van onder de indruk zijn.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
09-10-2019 18:59
vanaf 1920 ongeveer, toen er een Koerdistan zou komen.
de vrede van Sevres.
Het toenmalige Ottomaanse rijk is nu niet te vergelijken met het “ moderne” Turkije. De vrede van Lausanne enkele jaren later heeft de Koerden veel meer pijn gedaan.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
09-10-2019 18:55
fijn, zo,n NAVO bondgenoot als Turkije....

Nou, en dat zal het nog gecompliceerder maken. Nederland doet ook wat : minister Blok roept de Turkse ambassadeur op het matje. Poehpoeh.

Er schijnen nog wel wat Britten (SAS) en Fransen in Noordoost-Syrië te zitten:
There has been speculation that SAS and French special forces present in Rojava region of northern Syria would be tasked with securing the camp perimeters if the Kurds withdrew. However, with only several hundred troops between them, their numbers would need to be quickly boosted by regular soldiers to avoid a catastrophic collapse in security. (dit gaat over de kampen waar IS'ers zitten)
https://www.theguardian.com/world/2019/ ... rkey-kurds
nounou
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
09-10-2019 19:18
Het toenmalige Ottomaanse rijk is nu niet te vergelijken met het “ moderne” Turkije. De vrede van Lausanne enkele jaren later heeft de Koerden veel meer pijn gedaan.
we hadden het over vanaf.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
De EU doet helemaal niks.. die heeft een deal met erdogan inzake het migratiebeleid. Als de EU nu optreed zal erdogan deze deal eenzijdig opzeggen en komen er grote stromen vluchtelingen.. Ze hebben zichzelf mega chantabel gemaakt en daar zal die man gretig gebruik van maken
biol wijzigde dit bericht op 09-10-2019 19:22
Reden: Er stond zak. Al vind ik dat wel, het moest zal zijn
0.36% gewijzigd
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
09-10-2019 19:16
Nou het enige... Irak is er ook nooit dol op geweest en joeg hen de bergen in. En Ali Chemicali heeft destijds nog een complete chemische genocide op Koerdische bergdorpen uitgevoerd in 1988.
"Surat An-anfal, the splendid death campaign
Ordered by the bloodline of imam al-Hussain
Chemical Ali, the megalomaniac
Orders toxic gassing from Tyrus to Nineveh

Ali Hassan Al-Majid
Wants Kurdistan to be emptied
Genocide of populace
Wiping out the Kurdish race
Wah-da! Hurriya! Isht'rikaya! Halabja!
"

Ik houd mijn hart vast voor de Koerden, dit gaat enkel eindigen in nog meer ellende.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
09-10-2019 19:21
De EU doet helemaal niks.. die heeft een deal met erdogan inzake het migratiebeleid. Als de EU nu optreed zal erdogan deze deal eenzijdig opzeggen en komen er grote stromen vluchtelingen.. Ze hebben zichzelf mega chantabel gemaakt en daar zal die man gretig gebruik van maken
dat is niet het enige.
heel veel Turken in west Europa zijn Erdogan aanhangers.
die kunnen een hoop ellende veroorzaken als er een spaak in het Turkse wiel gestoken wordt.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Dit is het twitteraccount van de SDF over deze oorlog, met directe verslaggeving vanuit SDF-kant.
https://twitter.com/cmoc_sdf
nounou
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
09-10-2019 19:17
nou vast.
Blok heeft de Turkse ambassadeur al ontboden....zullen de Turken enorm van onder de indruk zijn.
Belangrijke handelspartner en NAVO partner Turkije krijgt een "foei gesprek" en dan weer over naar de orde van de dag.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven