Erdogan valt Syrië binnen

09-10-2019 18:39 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bron : AD

“ Turkste bombardementen op vier grensplaatsen in Noordoost-Syrië
VIDEOTurkije is Noord-Syrië binnengevallen. De Turkse luchtmacht heeft luchtaanvallen uitgevoerd op zeker vier grensplaatsen in Syrië. De Syrische Koerden die het gebied controleren meldden bombardementen op Tel Abyad, Ras al-Ain, Qamishli en Ain Issa. De Syrische Democratische Strijdkrachten (SDF) melden dat er twee burgers zijn omgekomen.

Volgens de Syrische Democratische Strijdkrachten (SDF) zijn er slachtoffers onder de burgers, maar de organisatie noemde geen aantallen. Verder zijn grote groepen mensen op de vlucht geslagen.De actie komt nadat president Donald Trump besloot om Amerikaanse soldaten die in Noord-Syrië Koerdische troepen bijstaan weg te halen. De Koerdische strijders in het gebied bevestigen dat de Turkse luchtmacht is begonnen met bombardementen.

De stap zat er al langere tijd aan te komen. De Turkse regering wil Koerdische milities op afstand houden die, volgens de Turkse overheid, net als de Turks-Koerdische PKK uit terroristen bestaan. Erdogan wil daarnaast een gebied creëren waar twee tot drie miljoen Syrische vluchtelingen kunnen worden opgevangen. Nu zitten die nog in Turkije.

,,Operatie Vredeslente gaat de terroristische dreiging tegen Turkije neutraliseren”, schrijft Erdogan op Twitter. ,,De operatie gaat leiden tot een veilige zone in het gebied. Syrische vluchtelingen kunnen dan weer terugkeren naar huis”, vervolgt de president.

De Amerikaanse president Trump liet woensdag weten dat vijftig Amerikaanse militairen uit het gebied zijn teruggetrokken.


De Amerikaanse ambassadeur in Turkije is door het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken opgeroepen langs te komen om te worden geïnformeerd over de operatie die het Turkse leger is begonnen in Syrië. Dat meldden Amerikaanse media.

Turkije stond klaar om Syrië binnen te vallen nadat president Trump onverwacht bekendmaakte zijn troepen uit het gebied terug te trekken. De Amerikanen werkten daar samen met de Koerdische milities van de YPG. De Koerden houden ook honderden IS-strijders uit Europese landen gevangen. Trump wil dat Turkije die overneemt.


NAVO-topman Jens Stoltenberg rekent erop dat Turkije terughoudend handelt bij zijn militaire operatie in het noorden van Syrië. Hij roept de NAVO-lidstaat op de winst die is gemaakt bij het terugdringen van terreurbeweging Islamitische Staat niet in gevaar te brengen.

Ankara heeft het bondgenootschap ingelicht over het offensief. Stoltenberg spreekt er vrijdag over met de Turkse president Erdogan. De Noor had op die dag al een bezoek gepland aan Istanbul om met Turkse leiders te praten.“

Ik kan hier echt niet bij met mijn gedachten.. de Koerden hebben knetterhard gevochten om IS terug te dringen. En nu denkt Trump; heej haaai!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
09-10-2019 19:21
De EU doet helemaal niks.. die heeft een deal met erdogan inzake het migratiebeleid. Als de EU nu optreed zal erdogan deze deal eenzijdig opzeggen en komen er grote stromen vluchtelingen.. Ze hebben zichzelf mega chantabel gemaakt en daar zal die man gretig gebruik van maken

Was een prima deal, Erdogan kreeg miljarden en de EU geen migranten meer.
Erdogan wil de 3 miljoen Syrische vluchtelingen die in Turkije wonen nu herhuisvesten in de bufferzone die hij aan het veroveren is.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik vrees dat dit een Srebrenica 2.0 gaat worden. En Europa doet vooralsnog niks, we kijken gewoon toe. Gaat vanyelf ons problem worden, als al die mensen onze kant opkomen. Elk weldenkend mens slaat op de vlucht voor zoveel geweld.
Niet te geloven dat de Koerden in de steek zijn en worden gelaten. Ik voorzie weer een grote vluchtelingenstroom.

Erdogan en zijn enge aanhangers die hier wonen hebben de troefkaart in handen en zijn de bepalende factor, mits Europa zich tegen Turkije gaat richten met grote gevolgen.
De situatie in 2015 in Syrië vond ik zorgwekkend mn omdat we niet wisten en nog steeds niet weten wie hier naar toe zijn gekomen. Maar ik heb het gevoel dat de situatie nu nog dreigender is. Erdogan kan nu op alle manieren voor ellende gaan zorgen hier.
Alle reacties Link kopieren
Gaan wij hier in Nederland last krijgen van Erdogan's actie? Zoja wat dan? Zonee: Next.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
09-10-2019 20:04
Gaan wij hier in Nederland last krijgen van Erdogan's actie? Zoja wat dan? Zonee: Next.
oehh, da's koud!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 20:16
oehh, da's koud!
het wordt wel weer warm als die 12.000 IS misdadigers deze kant opkomen.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
09-10-2019 20:22
het wordt wel weer warm als die 12.000 IS misdadigers deze kant opkomen.
Je kan je afvragen in welke situatie we nu zouden hebben verkeerd als de Koerden niet hadden gedaan wat ze hebben gedaan, ook voor ons.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 20:27
Je kan je afvragen in welke situatie we nu zouden hebben verkeerd als de Koerden niet hadden gedaan wat ze hebben gedaan, ook voor ons.
we verdienen het bijna dat die IS gevangenen deze kant op worden gestuurd.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet onze zaak. Het Westen zou zich, voor het eerst sinds 1917, moeten terugtrekken en het de mensen zelf laten uitzoeken. Trump was verstandig, laat Europa en Rusland ook verstandig zijn.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
valentinamaria schreef:
09-10-2019 20:29
we verdienen het bijna dat die IS gevangenen deze kant op worden gestuurd.
Nou, da's woorden in mijn straatje schuiven.
Ik vind dat de Koerden onze steun verdienen en wel in Europees verband.Ik denk dat we onszelf daar ook bij helpen, al was het maar om te voorkomen dat IS straks op de stoep staat.
Miskotto schreef:
09-10-2019 20:04
Gaan wij hier in Nederland last krijgen van Erdogan's actie? Zoja wat dan? Zonee: Next.

Er liggen in die zone twee vluchtelingenkampen met Europese IS-strijders/vrouwen/kinderen die dan hoogstwaarschijnlijk onze kant weer uitkomen.
oudebaas schreef:
09-10-2019 20:29
Het is niet onze zaak. Het Westen zou zich, voor het eerst sinds 1917, moeten terugtrekken en het de mensen zelf laten uitzoeken. Trump was verstandig, laat Europa en Rusland ook verstandig zijn.
Daar is het een beetje erg laat voor denk ik, na alle t*****zooi die het geweldige vrije westen in het midden oosten heeft aangericht.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 20:33
Daar is het een beetje erg laat voor denk ik, na alle t*****zooi die het geweldige vrije westen in het midden oosten heeft aangericht.
ja, nu de Koerden nergens meer heen kunnen en het gigantische Turkse leger op hun afkomt.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Dragulia schreef:
09-10-2019 19:56
Ik vrees dat dit een Srebrenica 2.0 gaat worden. En Europa doet vooralsnog niks, we kijken gewoon toe. Gaat vanyelf ons problem worden, als al die mensen onze kant opkomen. Elk weldenkend mens slaat op de vlucht voor zoveel geweld.

Ja. Erdogan wil de Koerden verdrijven en vervangen door de Syrische vluchtelingen die in Turkije terecht zijn gekomen.

Het ergste is dat dit de Koerden niet alleen direct treft, maar ook indirect.
Veel gevangenissen en kampen waar IS'ers zijn opgesloten liggen in dat gebied, en worden bewaakt door SDF-strijders die nu aan de grens nodig zijn.
Het gaat in totaal om 90.000 IS-mannen, -vrouwen en hun kinderen.
IS-cellen hebben gisteren een aanval gedaan op Raqqa (ruim 100 km ten zuiden van de Turkse grens) en ze deelden mee dat dat uit naam van de vrouwen in kamp al-Hawl was.
Er wordt gevreesd dat deze vrouwen binnen twee dagen gaan uitbreken.
https://www.theguardian.com/world/2019/ ... -hawl-camp
nounou
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 20:33
Daar is het een beetje erg laat voor denk ik, na alle t*****zooi die het geweldige vrije westen in het midden oosten heeft aangericht.
En daarom moeten ze nog meer zooi blijven aanrichten? Alsof je een heroïneverslaafde nog meer spul geeft omdat hij anders afkickverschijnselen krijgt.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
valentinamaria schreef:
09-10-2019 20:35
ja, nu de Koerden nergens meer heen kunnen en het gigantische Turkse leger op hun afkomt.
Sorry, maar die reactie snap ik niet en verdiend nadere uitleg.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
09-10-2019 20:33
Er liggen in die zone twee vluchtelingenkampen met Europese IS-strijders/vrouwen/kinderen die dan hoogstwaarschijnlijk onze kant weer uitkomen.

Plus een aantal gevangenissen waar IS-mannen worden vastgehouden.
nounou
oudebaas schreef:
09-10-2019 20:37
En daarom moeten ze nog meer zooi blijven aanrichten? Alsof je een heroïneverslaafde nog meer spul geeft omdat hij anders afkickverschijnselen krijgt.
Die Koerden verdienen onze steun!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 20:38
Sorry, maar die reactie snap ik niet en verdiend nadere uitleg.
de Koerden kunnen geen kant meer op, ze hebben ook geen luchtmacht.
en de Turken hebben 1 van de sterkste legers ter wereld.

niks doen kan toch echt niet?
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
09-10-2019 20:39
de Koerden kunnen geen kant meer op, ze hebben ook geen luchtmacht.
en de Turken hebben 1 van de sterkste legers ter wereld.
Dus maar niets doen?
Al zouden we ze maar te hulp schieten om een veilige uitweg uit dat gebied te vinden en de bewaking van die kampen over te nemen.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
09-10-2019 19:21
we hadden het over vanaf.
Dan had ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je 1920 als keerpunt gaf voor de Koerden. Alsof ze het daarvoor wel goed voor elkaar hadden maar na de vrede van Sevres niet meer.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
09-10-2019 20:29
Het is niet onze zaak. Het Westen zou zich, voor het eerst sinds 1917, moeten terugtrekken en het de mensen zelf laten uitzoeken. Trump was verstandig, laat Europa en Rusland ook verstandig zijn.

Dit was een deal tussen Erdogan en Trump, en deze oorlog is juist mogelijk door het terugtrekken van VS-troepen.
Niet bepaald iets waar over nagedacht is, meer een breinscheet van Trump, vrees ik.
Tout Amerika valt over Trump heen, zelfs Lindsey Graham.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 09-10-2019 20:54
2.08% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk kan Europa / het Westen het nooit goed doen in de ogen van sommigen.

De Koerden verdienen inderdaad onze steun.

Al was het maar omdat Erdogan een enorme dictator is. De Turken die op hem blijven stemmen zijn wat mij betreft even schuldig - laten we dit NOOIT vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
09-10-2019 20:45

Tout Amerika valt over Trump heen, zelfs Lindsey Graham.
Welnee, de gemiddelde Amerikaan weet Syrië niet op de wereldbol aan te wijzen laat staan dat ze iets snappen van conflicten buiten hun eigen land.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
09-10-2019 20:56
Welnee, de gemiddelde Amerikaan weet Syrië niet op de wereldbol aan te wijzen laat staan dat ze iets snappen van conflicten buiten hun eigen land.
dat valt best wel mee.

en ik begrijp ook best dat ze het zat zijn om hun landgenoten op te offeren.
er valt Europa meer te verwijten, Trump heeft meerdere malen om hulp gevraagd.
maar Europa wilde niet.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven