Erdogan valt Syrië binnen

09-10-2019 18:39 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bron : AD

“ Turkste bombardementen op vier grensplaatsen in Noordoost-Syrië
VIDEOTurkije is Noord-Syrië binnengevallen. De Turkse luchtmacht heeft luchtaanvallen uitgevoerd op zeker vier grensplaatsen in Syrië. De Syrische Koerden die het gebied controleren meldden bombardementen op Tel Abyad, Ras al-Ain, Qamishli en Ain Issa. De Syrische Democratische Strijdkrachten (SDF) melden dat er twee burgers zijn omgekomen.

Volgens de Syrische Democratische Strijdkrachten (SDF) zijn er slachtoffers onder de burgers, maar de organisatie noemde geen aantallen. Verder zijn grote groepen mensen op de vlucht geslagen.De actie komt nadat president Donald Trump besloot om Amerikaanse soldaten die in Noord-Syrië Koerdische troepen bijstaan weg te halen. De Koerdische strijders in het gebied bevestigen dat de Turkse luchtmacht is begonnen met bombardementen.

De stap zat er al langere tijd aan te komen. De Turkse regering wil Koerdische milities op afstand houden die, volgens de Turkse overheid, net als de Turks-Koerdische PKK uit terroristen bestaan. Erdogan wil daarnaast een gebied creëren waar twee tot drie miljoen Syrische vluchtelingen kunnen worden opgevangen. Nu zitten die nog in Turkije.

,,Operatie Vredeslente gaat de terroristische dreiging tegen Turkije neutraliseren”, schrijft Erdogan op Twitter. ,,De operatie gaat leiden tot een veilige zone in het gebied. Syrische vluchtelingen kunnen dan weer terugkeren naar huis”, vervolgt de president.

De Amerikaanse president Trump liet woensdag weten dat vijftig Amerikaanse militairen uit het gebied zijn teruggetrokken.


De Amerikaanse ambassadeur in Turkije is door het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken opgeroepen langs te komen om te worden geïnformeerd over de operatie die het Turkse leger is begonnen in Syrië. Dat meldden Amerikaanse media.

Turkije stond klaar om Syrië binnen te vallen nadat president Trump onverwacht bekendmaakte zijn troepen uit het gebied terug te trekken. De Amerikanen werkten daar samen met de Koerdische milities van de YPG. De Koerden houden ook honderden IS-strijders uit Europese landen gevangen. Trump wil dat Turkije die overneemt.


NAVO-topman Jens Stoltenberg rekent erop dat Turkije terughoudend handelt bij zijn militaire operatie in het noorden van Syrië. Hij roept de NAVO-lidstaat op de winst die is gemaakt bij het terugdringen van terreurbeweging Islamitische Staat niet in gevaar te brengen.

Ankara heeft het bondgenootschap ingelicht over het offensief. Stoltenberg spreekt er vrijdag over met de Turkse president Erdogan. De Noor had op die dag al een bezoek gepland aan Istanbul om met Turkse leiders te praten.“

Ik kan hier echt niet bij met mijn gedachten.. de Koerden hebben knetterhard gevochten om IS terug te dringen. En nu denkt Trump; heej haaai!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
valentinamaria schreef:
09-10-2019 20:59
dat valt best wel mee.

en ik begrijp ook best dat ze het zat zijn om hun landgenoten op te offeren.
er valt Europa meer te verwijten, Trump heeft meerdere malen om hulp gevraagd.
maar Europa wilde niet.

Ja, Europa heeft hier kilo’s en kilo’s boter op het hoofd.
Don’t shoot me, ik heb een andere mening. Ik zie de Koerden als een groep die een stuk Syrië in bezit heeft genomen, en geen erkende natiestaat is. Daarnaast hebben de Koerden jarenlang aanslagen gepleegd tegen de landen waar zij wonen. De Koerden hebben zich nu bovendien goed bewapend doordat ze gesteund werden in hun strijd tegen IS ( en ook Assad) , maar ik kan me wél voorstellen dat Erdogan die Koerdische legers niet aan hun grens willen hebben. Dat is vragen om problemen.
Zij willen een veiligheidszone, en ik vind dat begrijpelijk.
Koerdistan heeft nooit bestaan. De Koerden waren gewoon een van de vele volken die in het Ottomaanse rijk leefden.
Alle reacties Link kopieren
De Koerden strijden tegen de IS voor hun eigen belangen. Niet voor het belang van de EU of de VS. Zoals het wel vaker gaat is een bondgenoot een bondgenoot tot je hem niet meer nodig hebt. De Koerden willen een eigen staat stichten en tot voor kort was de IS het enige struikelblok om dat te bewerkstelligen. De EU en de VS hebben hier dankbaar gebruik van gemaakt. Ze zijn de oorlog begonnen, hebben de Koerden veel van het vuile werk laten doen en nu schuiven ze hun weer aan de kant. Die driftkikker Obama had zijn oorlogszucht moeten beteugelen en hij is verantwoordelijk voor deze chaos. Trump haalt zijn troepen weg omdat hij beseft dat de oorlog tegen Syrie verkeerd is. Hij had alleen wat langer kunnen wachten tot IS daadwerkelijk is vernietigd.
Let’s Go Brandon!
Ik ben het met je eens Lange-met-een-korte. Obama heeft flink huisgehouden daar en Trump doet wat hij tijdens zijn campagne had beloofd. Dat neemt niet weg dat het terugtrekken van de VS troepen ontzettend ruk is voor Europa en dat IS de komende decennia niet verslagen zal worden.

Die Turkije-deal die Rutte en Merkel hebben gesloten is ontzettend fout. Vond ik destijds en vind ik nog steeds. De EU is door deze deal chantabel en Erdo heeft ons in de tang. Hij roept via moskeeën in Turkije op tot steun. De armen van Diyanet zijn lang en hebben wortel geschoten in ons land.
Dit is het eenzijdige media :cheer:

Koerdistan heeft NOOIT bestaan. Het is een volk die leeft in Turkije en je kunt niet zomaar zeggen de oosten van Turkije is Koerdistan dit accepteert niemand als burger en regering van Turkije.

De Koerden worden voor de duidelijkheid niet aangevallen maar de terroristische organisatie PKK word aangevallen. De Koerden steunen het Turkse regering van Erdogan om aan te vallen vele kinderen zijn meegenomen naar de bergen om te terroriseren met de middelen die zij hebben gekregen van Amerika enz.
De pkk heeft vele aanslagen gepleegd en nu is het klaar.

Het grappige is dat dit gewoon niet word gepubliceerd door de EU

Zie link hieronder van een kleine voorbeeld

https://www.trtworld.com/turkey/more-fa ... akir-29851


En ik volg het beide media, hierdoor ook objectiever
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt niet erg objectiief i.i.g.

Zal mijn waarneming wel zijn dan :)
Je moet het verhaal van beide kanten luisteren om er een oordeel over te hebben dat
Lukt niet als je het verhaal eenzijdig luistert
Alle reacties Link kopieren
Alaynee, iets zegt mij dat jij ook niet geheel objectief bent..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alaynee schreef:
10-10-2019 01:53

De Koerden worden voor de duidelijkheid niet aangevallen maar de terroristische organisatie PKK word aangevallen.

Koerdistan is inderdaad nooit onafhankelijk geweest, maar verder zou je je niet door de propaganda van Erdogan moeten laten bedriegen.
Alle reacties Link kopieren
Alaynee schreef:
10-10-2019 01:53
Dit is het eenzijdige media :cheer:

Koerdistan heeft NOOIT bestaan. Het is een volk die leeft in Turkije en je kunt niet zomaar zeggen de oosten van Turkije is Koerdistan dit accepteert niemand als burger en regering van Turkije.

De Koerden worden voor de duidelijkheid niet aangevallen maar de terroristische organisatie PKK word aangevallen. De Koerden steunen het Turkse regering van Erdogan om aan te vallen vele kinderen zijn meegenomen naar de bergen om te terroriseren met de middelen die zij hebben gekregen van Amerika enz.
De pkk heeft vele aanslagen gepleegd en nu is het klaar.

Het grappige is dat dit gewoon niet word gepubliceerd door de EU

Zie link hieronder van een kleine voorbeeld

https://www.trtworld.com/turkey/more-fa ... akir-29851


En ik volg het beide media, hierdoor ook objectiever

Ik merk er weinig van.
Honey, you should see me in a crown
D secretaris generaal Jens Stoltenberg objectief genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
10-10-2019 08:31
Koerdistan is inderdaad nooit onafhankelijk geweest, maar verder zou je je niet door de propaganda van Erdogan moeten laten bedriegen.
Dat “nooit onafhankelijk geweest” kom je wel vaker tegen als argument. Vooral ook als het om een Palestijnse staat gaat.
Maar ieder land is ooit een keer voor het eerst ontstaan. Als “nooit onafhankelijk geweest” een geldig argument was dan hadden Indonesië, de Verenigde Staten, Kroatië, België, Ierland en nog veel meer landen nooit bestaan.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Waarom heeft het volk der Turken wel recht op een eigen staat en het volk der Koerden niet?? In Centraal Azie leeft ook zo'n volk zobder staat, de Dzoengaren. Verdreven door de Chinezen uit hun staat in Mongolie. En iedereen vindt dat zij geen recht hebben op een eigen staat. Waarom dan niet?
oudebaas schreef:
10-10-2019 09:07
Dat “nooit onafhankelijk geweest” kom je wel vaker tegen als argument. Vooral ook als het om een Palestijnse staat gaat.
Maar ieder land is ooit een keer voor het eerst ontstaan. Als “nooit onafhankelijk geweest” een geldig argument was dan hadden Indonesië, de Verenigde Staten, Kroatië, België, Ierland en nog veel meer landen nooit bestaan.

Precies. Echt te idioot voor woorden dat Erdogan/Turkije hier verdedigd worden.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
09-10-2019 21:00
Ja, Europa heeft hier kilo’s en kilo’s boter op het hoofd.
Inderdaad maar de vraag is wat ze nu gaan doen.
Ik vrees helemaal niets behalve Trump de schuld geven.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Rosabella1 schreef:
10-10-2019 09:23
Inderdaad maar de vraag is wat ze nu gaan doen.
Ik vrees helemaal niets behalve Trump de schuld geven.

Turkije is onze NAVO-bondgenoot :facepalm: dus ja, ik vrees met je mee.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
10-10-2019 09:31
Turkije is onze NAVO-bondgenoot :facepalm: dus ja, ik vrees met je mee.
Het is makkelijk om Trump de schuld te geven. En dat terwijl Trump het enige verstandige doet. Namelijk geen levens van Amerikanen op het spel zetten. Niet nu voor militairen, en niet in de toekomst via terreuraanslagen die vaak weer "wraak" zijn voor Amerikaanse bommen en granaten in die landen.
De échte boosdoeners daar nu zijn Erdogan, Poetin en Assad.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
https://www.nu.nl/syrie/6003077/turkije ... ectEkAjbJk
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
10-10-2019 10:03
Het is makkelijk om Trump de schuld te geven. En dat terwijl Trump het enige verstandige doet. Namelijk geen levens van Amerikanen op het spel zetten. Niet nu voor militairen, en niet in de toekomst via terreuraanslagen die vaak weer "wraak" zijn voor Amerikaanse bommen en granaten in die landen.
De échte boosdoeners daar nu zijn Erdogan, Poetin en Assad.
Wat doet Putin nu verkeerd dan? Hem als boosdoener bestempelen geeft aan de je bar weinig van het conflict snapt. Volgens jou was oorlog beginnen daar wel een goede beslissing? Je leest hier ook werkelijk van alles zeg.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet begrijp is waarom creëren van zo'n veilige zone met geweld moet? Waarom is het creëren van een veilige zone nodig, als het gebied niet langer in oorlog is? Als de oorlog in Syrië voorbij is, dan kunnen de Syriërs die nu in Turkije verblijven toch terug?
Alle reacties Link kopieren
Er wordt hier toch wel héél veel onzin neergeschreven.

Er geloofd toch niemand dat de Amerikanen niet wisten dat Turkije zou binnenvallen als ze hun troepen zouden terugtrekken?

Het is heel waarschijnlijk dat Erdogen de steun krijgt van het Westen. Ze keuren het nu wel af in de media en verkopen veel show. Maar onder de tafel gaan de gesprekken volledig anders.

Het is naar mijn mening onmogelijk om stabiliteit in de regio te verkrijgen zolang de koerden land bezitten. Ieder buurland zal een eeuwige oorlog voeren met de koerden.

Nu zal Turkijje het grondgebied overnemen.
Het westen zal moord en brand schreeuwen maar verder niets doen. Turkije zal wat groter worden, Syrie wat kleiner en dat zal het zijn.
En het frappante is, als Assad (die het grootste slachtoffer is) Turkije aanvalt, krijgt het de ganse NAVO over zich heen. De kaarten zijn gelegd en de plannen zijn al lang op voorhand door iedereen goedgekeurd.

Hopelijk is dit het einde van een eeuwig durend conflict in deze regio. Als één buurland sterk genoeg is om er stabiliteit te brengen dan is het Turkije.

Is het rechtvaardig? Geen enkele wereldleider maakt zich druk om rechtvaardigheid.
TheMone schreef:
10-10-2019 10:53
Er wordt hier toch wel héél veel onzin neergeschreven.

Fijn dat jij het even komt uitleggen :O
Alle reacties Link kopieren
@Alaynee

Wees blij dat je deze mening kunt opschrijven zonder hiervoor vervolgd te worden.
In Turkije kan dat niet.

De Turkse politie gaat mensen hard aanpakken die zich op sociale media keren tegen de militaire operatie in Noord-Syrië. Vooralsnog worden 78 mensen hiervoor vervolgd, meldde de politie woensdagavond. Of zij ook gevangen zijn genomen, is niet duidelijk.

Volgens de politie gaat het om berichten die aanzetten tot "haat". Degenen die de berichten plaatsten worden verdacht van het verspreiden van terroristische propaganda. De verdachten kunnen een jarenlange gevangenisstraf tegemoetzien als ze worden veroordeeld.

https://nos.nl/liveblog/2305473-rutte-r ... epakt.html
nounou
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
10-10-2019 11:43
Fijn dat jij het even komt uitleggen :O
Niet akkoord dan? Als ik eventjes naar boven scroll lijk jij mij toch net hetzelfde te zeggen...
Alle reacties Link kopieren
TheMone schreef:
10-10-2019 11:57
Niet akkoord dan? Als ik eventjes naar boven scroll lijk jij mij toch net hetzelfde te zeggen...

Stabiliteit brengen door een regio aan te vallen, huizen van burgers te bombarderen, een vluchtelingenstroom op gang te brengen en misschien wel een etnische zuivering door te voeren?
Zo lust ik er nog wel een paar.
Bovendien is het verplaatsen van mijoenen Arabische Syriërs (vluchtelingen die nu nog in Turkije zitten) naar Koerdisch gebied een recept voor veel toekomstige ellende en destabilisatie. Het zijn methoden die Stalin en Mao ook hebben toegepast, gedwongen volksverhuizingen.

Het Turkse leger heeft gisteren ook een gevangenis waar IS'ers opgesloten zitten onder vuur genomen. Echt een goede manier om stabiliteit in de regio te bevorderen.

En er is nog iets anders aan de hand:
Toch vrezen de Koerden in Syrië vooral ook een ander leger. Het ‘Nationale Leger’. Deze strijdmacht, met tot wel 100 duizend soldaten bijna twee keer zo groot als de Koerdische SDF, is afgelopen vrijdag haastig opgericht. Het is de laatste reïncarnatie van de door Turkije gesteunde rebellen van het Vrije Syrische Leger. Onder welke naam ze ook opereren, het gaat hier om een immens huurlingenleger van Syrische militiestrijders: Syriërs, vooral soennitische Arabieren en Turkmenen.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd7309e8/
zazamaenade wijzigde dit bericht op 10-10-2019 18:25
Reden: Het ia onduidelijk of dit bericht klopt
0.23% gewijzigd
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven