Mensenhandel, wat kun je zelf doen?

19-10-2019 10:39 70 berichten
Gisteren was het de dag van de mensenhandel. In Trouw was een 24 pagina's lange bijlage over het onderwerp met interview van slachtoffers en hulpverleners. Ook in Nederland is er massaal sprake van mensenhandel in de agrarische industrie, de drugsproductie en natuurlijk de seksindustrie. Er staan veel veel Oost Europese meiden achter de ramen die onder valse voorwaarden naar west Europa worden gehaald en vervolgens voor weinig tot geen salaris (met hoge schulden) gedwongen worden tot het afhandelen van ruim 20 klanten per dag. Natuurlijk is dit een taak van politie en hulpverleners, maar ik vraag me ook af : wat kan ik doen? Hoe kan de normale burger mensenhandel signaleren of tegengaan. Geen gebruik maken van de diensten is voor de hand liggend, dat doe ik ook niet. Ik ben zelf een jonge vrouw en kan me voorstellen dat het vreselijk is voor deze meiden. Toch stap ik niet snel zo'n roodverlichte kamer naar binnen om eens even te vragen of de meiden hier wel uit vrije wil zitten. Velen spreken ook geen Engels of Nederlands. Daarnaast lijkt het me dat de politie deze tactiek ook al wel heeft bedacht.

Weten jullie wat 'de gewone burger' kan doen om deze slachtoffers te helpen? Al is het maar 1 iemand die je kunt helpen.
Alle reacties Link kopieren
Geen prostituees bezoeken, geen zwarte werkster inhuren, geen personeel onder minimumloon inhuren.
Ik ben al hartstikke goed bezig.
Die meiden staan daar open en bloot, dus als de politie niets doen of kan doen dan kun jij het ook niet. En breng je je zelf in gevaar ook nog en die meiden ook. En die meiden zijn niet allemaal uit mensenhandel gekomen, sommigen zitten er semi vrijwillig met wel een pooier maar wel vrijheid om geld naar hun familie te sturen enz. Ook kut maar ja.

Geldt ook voor de andere gevallen trouwens. Triest maar waar. Het is een taak voor justitie en politie, maar die kunnen die meiden ook niet dwingen te zeggen dat ze voor een pooier werken die ze in elkaar slaat als ze zeggen er niet vrijwillig te zitten. En ik zou de politie zelf ook niet vertrouwen dat ze me kunnen beschermen als ik toch zou praten.

Enige wat je kunt doen misschien is instanties ondersteunen die zich er mee bezig houden, als die er zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik las jaren geleden ergens: "Een hoerenloper maakt zich schuldig aan slavernij en misbruik
Ik geloof dat dit voor het grootste deel waar is.
Wat ik er tegen kan doen... geen idee.
Maak ik me er bijzonder druk om..? niet heel erg, om eerlijk te zijn.
Geen partner die betaalt of betaald heeft voor seks.
Geen zwart werk.
Sluit je ogen niet, ook meisjes in groep 8 worden al geronseld voor en door loverboys/girls.
Alle reacties Link kopieren
Er is zoveel onrecht en rottigheid.. ik ga het me niet allemaal op de hals halen, echt niet!
Ik probeer mezelf altijd recht aan te kunnen kijken in de spiegel.. dat er voor zover ik weet geen misdaad, uitbuiting en bloed aan mijn handen kleeft.
Maar ik kan niet de hele wereld redden of me druk maken over alles en iedereen..
Heel hard wellicht, maar dat is geen leven.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
19-10-2019 11:04
Geen prostituees bezoeken, geen zwarte werkster inhuren, geen personeel onder minimumloon inhuren.
Ik ben al hartstikke goed bezig.
Bij werksters die eens per week een paar uurtjes komen is het bij wet zo geregeld dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun belastingafdracht. Je kunt hen dus als opdrachtgever niet zwart inhuren.
strikjemetstippels schreef:
19-10-2019 11:09
Die meiden staan daar open en bloot, dus als de politie niets doen of kan doen dan kun jij het ook niet.
Dat weet ik een vind ik altijd zo gek om mee voor te stellen. Blijkbaar zit het probleem er in dat ze moeten bewijzen dat het niet vrijwillig is, maar dat is lastig als je de taal niet kent. Daarnaast worden ze bang gemaakt en bedreigd zodat ze hun pooier niet verklikken.

Mijn doel is niet om het hele probleem van mensenhandel op te lossen, maar misschien iets te betekenen voor de slachtoffers. Denken er nog meer mensen na over zulke dingen?
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat je als gewone burger kunt doen, is alert zijn. Oog hebben voor de wereld om je heen, en bij vermoedens van misstanden een melding maken bij de politie.

Zelf concreet in actie komen door bijvoorbeeld naar de Wallen te gaan om zieltjes te redden is heel onverstandig. Je brengt dan zowel jezelf als de slachtoffers in gevaar.

Maar wat je wel kunt doen, is melding maken van dat ene huis verderop in straat waar wel erg veel mensen lijken te wonen, of van die angstig kijkende buurvrouw die je nooit zonder die man buiten ziet.
Loekie12345 schreef:
19-10-2019 11:33
Dat weet ik een vind ik altijd zo gek om mee voor te stellen. Blijkbaar zit het probleem er in dat ze moeten bewijzen dat het niet vrijwillig is, maar dat is lastig als je de taal niet kent. Daarnaast worden ze bang gemaakt en bedreigd zodat ze hun pooier niet verklikken.

Mijn doel is niet om het hele probleem van mensenhandel op te lossen, maar misschien iets te betekenen voor de slachtoffers. Denken er nog meer mensen na over zulke dingen?
Vast vrijwilligerswerk in te vinden.
Loekie12345 schreef:
19-10-2019 11:33
Dat weet ik een vind ik altijd zo gek om mee voor te stellen. Blijkbaar zit het probleem er in dat ze moeten bewijzen dat het niet vrijwillig is, maar dat is lastig als je de taal niet kent. Daarnaast worden ze bang gemaakt en bedreigd zodat ze hun pooier niet verklikken.

Mijn doel is niet om het hele probleem van mensenhandel op te lossen, maar misschien iets te betekenen voor de slachtoffers. Denken er nog meer mensen na over zulke dingen?
Ik heb een tijd bij de Wallen gewoond en ik spreek de taal van veel meiden daar. Je hebt de cynische maar sterke meiden die er zitten om dat er thuis geen geld is en ze zo hun familie helpen. Voor de rest zal niemand zeggen gedwongen te worden, want als je echt met een mensenhandelaar (maffia) te maken hebt word je gewoon in elkaar geslagen of erger. Je houd je bek wel.

Ik maak me er persoonlijk niet druk om, maar vind het wel erg voor die meiden. Je kunt op eigen houtje niets doen. Wie weet kun je Peter R de Vries mailen, of John vd Heuvel (die laatste vind ik leuker en is echt een badass). Maar dit zijn georganiseerde criminele bendes van uit Turkije, Marokko en Balkan. Morgen staat er weer een nieuwe meid. Dat is het erge. Wat mij betreft hangen ze die lui gewoon aan alle lantaarnpalen in Amsterdam voor een dag cartel style maar ja, in Nederland vinden we geweld geen oplossing.

Kijk eens online of er programma's zijn voor meiden die zijn ontsnapt, of je vrijwilligerswerk kunt doen, of je kunt doneren...

En wat Sudri (sorry hoor ik kan dat gekke teken niet doen op mn pc haha) zegt is ook zo, maar dat signaleer je eerder als je in het onderwijs werkt bij voorbeeld. Zie je daar verdachte types meisjes op pikken in een BMW serie die een beetje te hoog is voor de jonge bestuurder, dan kun je dat wel ergens aan geven natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
https://www.a21.org/content/day-of-walk/gq00wg
.
Alle reacties Link kopieren
Over mensenhandel in de prostitutie heeft Marijke Vonk een paar jaar geleden een goed stuk geschreven. Drie eigenlijk.

http://marijkespraktijken.nl/2014/06/12 ... oed-meten/

Is de eerste.

De conclusie? Hou eens op met sekswerkers neer te zetten als slachtoffers. Ja, er is mensenhandel. Nee, het is niet zo grootschalig als de media je wilt doen geloven.
https://www.fairwork.nu/wie-helpen-wij/ ... bZEALw_wcB


Even naar beneden scrollen.
Stoppen met chocolade eten!

Verdiep je eens in slavernij en mensenhandel, met name in west Afrika. Duizenden volwassenen en zelfs kinderen werken daar gedwongen in de cacao industrie en dit ligt gewoon bij ons in de winkels. Dus eet alleen chocola wat te traceren is via een goed/betrouwbaar keurmerk, zoals Tony’s...
Die vraag heb ik mezelf ook vaak gesteld. Niet zo gek veel, denk ik. Mensenhandel gebeurt op zo'n grote schaal en is verweven met drugshandel, wapenhandel en corrupte politie en politici zijn erbij betrokken. Wat doe je dan nog als gewone burger, behalve er simpelweg niet aan mee doen?
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
19-10-2019 11:10
Ik las jaren geleden ergens: "Een hoerenloper maakt zich schuldig aan slavernij en misbruik
Ik geloof dat dit voor het grootste deel waar is.

Er zullen zo wel weer prostituee-bezoekende forummers komen die beweren dat er geen gedwongen prostitutie is. :nut:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, ik ken genoeg dames die 3 a 4 uurtjes wat bijverdienden met huishoudelijk werk.
Vaak een bekende van ze die ze 1x per week dan bijstaan met hand en spandiensten. Van strijken tot een bezem door de tuin halen.
Die 3 tientjes zijn dan idd cash.. oftewel zwart.
Geen big deal vind ik.. al helemaal geen drama!
Hoe zit dat met die belastingvrije som voor huisvrouwen?
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
19-10-2019 12:39
Die 3 tientjes zijn dan idd cash.. oftewel zwart.

Of 3 tientjes cash zwart zijn, hangt er vanaf of degene die werkt deze verdiensten - voor zover deze boven het vrijgestelde bedrag uitkomen - al dan niet netjes opgeeft bij de belastingdienst. Het is bij wet zo geregeld dat de opdrachtnemer daarvoor verantwoordelijk is en niet de opdrachtgever.
Kwin25 schreef:
19-10-2019 12:09
Stoppen met chocolade eten!

Verdiep je eens in slavernij en mensenhandel, met name in west Afrika. Duizenden volwassenen en zelfs kinderen werken daar gedwongen in de cacao industrie en dit ligt gewoon bij ons in de winkels. Dus eet alleen chocola wat te traceren is via een goed/betrouwbaar keurmerk, zoals Tony’s...
Of niet bij Primark etc kopen...ken iemand die dus heel begaan is met dit soort onderwerpen, maar tweedehands kleding nooooooit zou kopen 'want dat is vies'. En die koopt wel bij winkels die de kleding laten maken door kindjes in Bangladesh. Tja.

(overigens heb ik er verder geen oordeel over, maar het is een voorbeeld van hypocrisie)
mvp schreef:
19-10-2019 11:58
Over mensenhandel in de prostitutie heeft Marijke Vonk een paar jaar geleden een goed stuk geschreven. Drie eigenlijk.

http://marijkespraktijken.nl/2014/06/12 ... oed-meten/

Is de eerste.

De conclusie? Hou eens op met sekswerkers neer te zetten als slachtoffers. Ja, er is mensenhandel. Nee, het is niet zo grootschalig als de media je wilt doen geloven.
Dit. Al is elke meid er 1 te veel natuurlijk. Ik heb ook eens iets gelezen over mensenhandel in de nagelsalons die nu overal zitten , zal ik later proberen op te zoeken
mvp schreef:
19-10-2019 11:58
Over mensenhandel in de prostitutie heeft Marijke Vonk een paar jaar geleden een goed stuk geschreven. Drie eigenlijk.

http://marijkespraktijken.nl/2014/06/12 ... oed-meten/

Is de eerste.

De conclusie? Hou eens op met sekswerkers neer te zetten als slachtoffers. Ja, er is mensenhandel. Nee, het is niet zo grootschalig als de media je wilt doen geloven.
1 is al meer dan genoeg toch?
https://nos.nl/l/2306684
Pindakaasjes schreef:
19-10-2019 12:39
Trouwens, ik ken genoeg dames die 3 a 4 uurtjes wat bijverdienden met huishoudelijk werk.
Vaak een bekende van ze die ze 1x per week dan bijstaan met hand en spandiensten. Van strijken tot een bezem door de tuin halen.
Die 3 tientjes zijn dan idd cash.. oftewel zwart.
Geen big deal vind ik.. al helemaal geen drama!
Hoe zit dat met die belastingvrije som voor huisvrouwen?
Zwart bijverdienen vind ik ook geen big deal, maar dat is dan ook geen mensenhandel. Zolang deze dame in kwestie het uit vrije wil doet en er een eerlijk bedrag voor krijgt is dat niet het geval.

Dat geldt ook voor sekswerkers. Ik ben absoluut niet tegen het concept prostitutie, maar ik doelde echt op de meiden die er tegen hun zin zitten, mishandeld of bedreigd worden en geen eerlijk bedrag voor hun werk krijgen. Misschien is het aantal minder groot dan de media sorteer lijken, dat weet ik niet. Dan nog is inderdaad elke meid er 1 te veel.
strikjemetstippels schreef:
19-10-2019 11:41
Ik heb een tijd bij de Wallen gewoond en ik spreek de taal van veel meiden daar. Je hebt de cynische maar sterke meiden die er zitten om dat er thuis geen geld is en ze zo hun familie helpen. Voor de rest zal niemand zeggen gedwongen te worden, want als je echt met een mensenhandelaar (maffia) te maken hebt word je gewoon in elkaar geslagen of erger. Je houd je bek wel.

Ik maak me er persoonlijk niet druk om, maar vind het wel erg voor die meiden. Je kunt op eigen houtje niets doen. Wie weet kun je Peter R de Vries mailen, of John vd Heuvel (die laatste vind ik leuker en is echt een badass). Maar dit zijn georganiseerde criminele bendes van uit Turkije, Marokko en Balkan. Morgen staat er weer een nieuwe meid. Dat is het erge. Wat mij betreft hangen ze die lui gewoon aan alle lantaarnpalen in Amsterdam voor een dag cartel style maar ja, in Nederland vinden we geweld geen oplossing.

Kijk eens online of er programma's zijn voor meiden die zijn ontsnapt, of je vrijwilligerswerk kunt doen, of je kunt doneren...

En wat Sudri (sorry hoor ik kan dat gekke teken niet doen op mn pc haha) zegt is ook zo, maar dat signaleer je eerder als je in het onderwijs werkt bij voorbeeld. Zie je daar verdachte types meisjes op pikken in een BMW serie die een beetje te hoog is voor de jonge bestuurder, dan kun je dat wel ergens aan geven natuurlijk.
Interessant wat je vertelt. Dit dikgedrukte zeer je even aan het denken. Zo gaat het natuurlijk wel. Misschien is dan het beste wat ik kan doen als simpele individu af en toe wat aardigs doen, zoals een klein cadeautje brengen. Zou dat gewaardeerd worden?

Iemand anders zei al tegen mij dat ze altijd glimlacht en zwaait als ze langs de rode buurt in haar stad loopt. Vaak worden de meiden met de nek aangekeken en hiermee heb je een klein gebaar om een hart onder de riem te steken.
strikjemetstippels schreef:
19-10-2019 11:41
Wat mij betreft hangen ze die lui gewoon aan alle lantaarnpalen in Amsterdam voor een dag cartel style maar ja, in Nederland vinden we geweld geen oplossing.
Noem mij één land waar geweld voor een vredige samenleving zorgt (nog afgezien van het leed dat zulke executies veroorzaken).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven