Mensenhandel, wat kun je zelf doen?

19-10-2019 10:39 70 berichten
Gisteren was het de dag van de mensenhandel. In Trouw was een 24 pagina's lange bijlage over het onderwerp met interview van slachtoffers en hulpverleners. Ook in Nederland is er massaal sprake van mensenhandel in de agrarische industrie, de drugsproductie en natuurlijk de seksindustrie. Er staan veel veel Oost Europese meiden achter de ramen die onder valse voorwaarden naar west Europa worden gehaald en vervolgens voor weinig tot geen salaris (met hoge schulden) gedwongen worden tot het afhandelen van ruim 20 klanten per dag. Natuurlijk is dit een taak van politie en hulpverleners, maar ik vraag me ook af : wat kan ik doen? Hoe kan de normale burger mensenhandel signaleren of tegengaan. Geen gebruik maken van de diensten is voor de hand liggend, dat doe ik ook niet. Ik ben zelf een jonge vrouw en kan me voorstellen dat het vreselijk is voor deze meiden. Toch stap ik niet snel zo'n roodverlichte kamer naar binnen om eens even te vragen of de meiden hier wel uit vrije wil zitten. Velen spreken ook geen Engels of Nederlands. Daarnaast lijkt het me dat de politie deze tactiek ook al wel heeft bedacht.

Weten jullie wat 'de gewone burger' kan doen om deze slachtoffers te helpen? Al is het maar 1 iemand die je kunt helpen.
Alle reacties Link kopieren
Kwin25 schreef:
19-10-2019 12:09
Stoppen met chocolade eten!

Verdiep je eens in slavernij en mensenhandel, met name in west Afrika. Duizenden volwassenen en zelfs kinderen werken daar gedwongen in de cacao industrie en dit ligt gewoon bij ons in de winkels. Dus eet alleen chocola wat te traceren is via een goed/betrouwbaar keurmerk, zoals Tony’s...
Tony? Het grote geld komt vooral ten goede aan Tony zelf. Per KILO cacao zouden zij ‘enkele centen meer’ betalen aan de cacaoboer dan de vastgestelde prijs. Ze willen niet vertellen hoeveel. Terwijl iedereen weet hoeveel alleen al één Tony reep kost (hoeveel chocola kan maakt men uit één kilo cacao maken denk je, waar slechts enkele centen meer voor is betaald.)
Daarnaast pretendeert Tony al jaren 100% “slaafvrij” te zijn maar gebruikt nog steeds (net als de rest) melkpoeder van de kooikalfjes uit de bioindustrie omdat dit zo lekker goedkoop is. Ook sloten zij jarenlang contracten met biologische supermarkten om hun producten daar te verkopen terwijl hun product niet eens bestond uit biologische ingrediënten. Maar omdat Tony zoveel aandacht ontving door het verhaal over die cacao (en vanuit het niets een miljoenenbedrijf werd..) lette niemand daar op en was automatisch ter goeder trouw over hun gehele productieproces en dure prijzen. Heel apart.
Loekie12345 schreef:
19-10-2019 15:40
Interessant wat je vertelt. Dit dikgedrukte zeer je even aan het denken. Zo gaat het natuurlijk wel. Misschien is dan het beste wat ik kan doen als simpele individu af en toe wat aardigs doen, zoals een klein cadeautje brengen. Zou dat gewaardeerd worden?

Iemand anders zei al tegen mij dat ze altijd glimlacht en zwaait als ze langs de rode buurt in haar stad loopt. Vaak worden de meiden met de nek aangekeken en hiermee heb je een klein gebaar om een hart onder de riem te steken.
Doe dit allemaal alsjeblieft niet. Je hebt geen enkel benul van wat voor soort types je te maken hebt. Die kunnen zaken interpreteren, zoals dat jullie weleens babbelen en dergelijke. Hou je er echt buiten voor de veiligheid van jou en zo'n meid.

Verder weet je niet wie er als slaaf zit en wie niet. Met de nek aan kijken (mijn ervaring is dat mensen gewoon langs lopen zonder te kijken, niet mijn ervaring achter het raam he lol) hoeft niet maar zwaaien, als een Maria beeld voor het raam staan of cadeautjes brengen maakt het ook niet beter.
Aalbes schreef:
19-10-2019 15:57
Noem mij één land waar geweld voor een vredige samenleving zorgt (nog afgezien van het leed dat zulke executies veroorzaken).
Uiteraard chargeer ik. Maar dit soort figuren horen helemaal niet dit land in te kunnen komen, daar begint het al. En eenmaal hier zijn ze beter bewapend dan de politie want je rijdt zo twintig kratten vol kalasjnikovs door Europa, niemand die je controleert.

En als je ze dan op een veldje een nekschot geeft..nou ja, het is dat ik tegen te veel overheidsmacht ben maar als een vader van zo'n meid dat doet heb ik niets gezien hoor.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
19-10-2019 16:21
Uiteraard chargeer ik. Maar dit soort figuren horen helemaal niet dit land in te kunnen komen, daar begint het al. En eenmaal hier zijn ze beter bewapend dan de politie want je rijdt zo twintig kratten vol kalasjnikovs door Europa, niemand die je controleert.

En als je ze dan op een veldje een nekschot geeft..nou ja, het is dat ik tegen te veel overheidsmacht ben maar als een vader van zo'n meid dat doet heb ik niets gezien hoor.

Want wie hier geboren is, is heilig ofzo?
‘Dit soort figuren’ heb je helaas overal.
.
Anoniem262821034 schreef:
19-10-2019 16:23
Want wie hier geboren is, is heilig ofzo?
‘Dit soort figuren’ heb je helaas overal.
Ik doel op mensenhandelaars die prostituees leveren en die komen in west Europa bijna uitsluitend uit Turkije, Marokko en Balkan.

Dat je er iets anders uit haalt kan ik echt letterlijk niet bij.

Aanvulling/edit: die maffiosi wonen hier niet, of toch niet vaak en zeker niet legaal als ze het toch doen. Hun ondergeschikten ook niet. Deze 'mensen' zijn niet geboren in Nederland of welk ander west europees land.
Anoniem17062022182122 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 16:29
22.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oost-Europa is al sinds bijna 20 jaar lid van de EU en de mensen aldaar hebben allemaal TV en internet. Zeker de jonge mensen. Dus dat die jonge meiden naïef en zonder iets te snappen hier achter de ramen worden geplakt, vind ik al wonderlijk, want op allerlei andere terreinen blijken de jongeren uit de Oosteuropese landen verdomd goed te weten waar Abraham de mosterd haalt.

Waarschijnlijker vind ik dat die meiden donders goed weten in welk avontuur ze zich begeven en daarop ingaan door de verleiding van het makkelijk te verdienen geld en ja, dan kan je in de handen van een foute pooier vallen. Net zo goed als dat Nederlandse hoeren in de handen van een foute pooier kunnen vallen.

Maar dat ze in Polen of Hongarije worden ontvoerd en als gevangenen naar Nederland worden vervoerd, tegen hun zin, om hier achter de ramen te gaan zitten, gedwongen, daar zet ik mijn vraagtekens bij.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
19-10-2019 16:28
Oost-Europa is al sinds bijna 20 jaar lid van de EU en de mensen aldaar hebben allemaal TV en internet. Zeker de jonge mensen. Dus dat die jonge meiden naïef en zonder iets te snappen hier achter de ramen worden geplakt, vind ik al wonderlijk, want op allerlei andere terreinen blijken de jongeren uit de Oosteuropese landen verdomd goed te weten waar Abraham de mosterd haalt.

Waarschijnlijker vind ik dat die meiden donders goed weten in welk avontuur ze zich begeven en daarop ingaan door de verleiding van het makkelijk te verdienen geld en ja, dan kan je in de handen van een foute pooier vallen. Net zo goed als dat Nederlandse hoeren in de handen van een foute pooier kunnen vallen.

Maar dat ze in Polen of Hongarije worden ontvoerd en als gevangenen naar Nederland worden vervoerd, tegen hun zin, om hier achter de ramen te gaan zitten, gedwongen, daar zet ik mijn vraagtekens bij.
Ja dat laatste is dus ook niet zo veel voorkomend, maar je hebt geen idee van platteland Roemenië, Bulgarije en zelfs Tsjechië of ex-Jugoslavië. Buiten de steden is er echt weinig moderniteit hoor.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
19-10-2019 16:31
Ja dat laatste is dus ook niet zo veel voorkomend, maar je hebt geen idee van platteland Roemenië, Bulgarije en zelfs Tsjechië of ex-Jugoslavië. Buiten de steden is er echt weinig moderniteit hoor.
Ze hebben allemaal een mobieltje en internet tegenwoordig, zeker de jongeren. En als een dubieus iemand je een prachtige baan bij een hotel in Amsterdam voorspiegelt, is het een kleine moeite tegenwoordig dat hotel te googelen en even te bellen om te vragen of die baan wel bestaat en of je inderdaad bent aangemeld als kandidaat voor die baan...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
19-10-2019 16:28
Oost-Europa is al sinds bijna 20 jaar lid van de EU en de mensen aldaar hebben allemaal TV en internet. Zeker de jonge mensen. Dus dat die jonge meiden naïef en zonder iets te snappen hier achter de ramen worden geplakt, vind ik al wonderlijk, want op allerlei andere terreinen blijken de jongeren uit de Oosteuropese landen verdomd goed te weten waar Abraham de mosterd haalt.

Waarschijnlijker vind ik dat die meiden donders goed weten in welk avontuur ze zich begeven en daarop ingaan door de verleiding van het makkelijk te verdienen geld en ja, dan kan je in de handen van een foute pooier vallen. Net zo goed als dat Nederlandse hoeren in de handen van een foute pooier kunnen vallen.

Maar dat ze in Polen of Hongarije worden ontvoerd en als gevangenen naar Nederland worden vervoerd, tegen hun zin, om hier achter de ramen te gaan zitten, gedwongen, daar zet ik mijn vraagtekens bij.
In de bijlage van Trouw gisteren werd hierop ingegaan. Ze keken in het bijzonder naar Moldavie, maar ik denk dat omringende landen een gelijke situatie kennen. De meiden schamen zich en het is een enorm taboe in de prostitutie te werken. Daarom doen ze het naar hun familie toe voor alsof ze wel gewoon in de schoonmaak oid werken en liegen ze erover. Zo houden ze het probleem in stand, volgens dit artikel.
pejeka schreef:
19-10-2019 16:37
Ze hebben allemaal een mobieltje en internet tegenwoordig, zeker de jongeren. En als een dubieus iemand je een prachtige baan bij een hotel in Amsterdam voorspiegelt, is het een kleine moeite tegenwoordig dat hotel te googelen en even te bellen om te vragen of die baan wel bestaat en of je inderdaad bent aangemeld als kandidaat voor die baan...
Je kent de mentaliteit daar echt niet. En ja natuurlijk heb je gelijk in dat het logisch is, maar zo gaat het gewoon niet in die regionen.

Maar vaker is het van te voren wel duidelijk dat het om prostitutie gaat, maar de pooier in opdracht van de mensenhandelaar die deel uit maakt van de maffia zegt dan 'hey het kostte me 5000 euro om alles te regelen dus je werkt de eerste x tijd om mij terug te betalen'. Want ze zijn een investment, maar tegelijkertijd kun je niet ziek zijn want je hebt een 'schuld' af te betalen (die schuld die is natuurlijk verzonnen). En dat het om raamwerk gaat waar bij je per dag een enorm aantal mannen af werkt, werd er ook niet bij verteld.

Er zijn verschillende opties hoe een meid uit Moldavië of Bulgarije daar komt. Maar het zijn niet de meiden die in centrum Sofia wonen en naar de universiteit gaan. Een heel gebied dat na constante oorlog en decennia communisme nog steeds in puin ligt is niet te vergelijken met Nederlandse dorpen in midden friesland of zo.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
19-10-2019 16:55
Je kent de mentaliteit daar echt niet. En ja natuurlijk heb je gelijk in dat het logisch is, maar zo gaat het gewoon niet in die regionen.

Maar vaker is het van te voren wel duidelijk dat het om prostitutie gaat, maar de pooier in opdracht van de mensenhandelaar die deel uit maakt van de maffia zegt dan 'hey het kostte me 5000 euro om alles te regelen dus je werkt de eerste x tijd om mij terug te betalen'. Want ze zijn een investment, maar tegelijkertijd kun je niet ziek zijn want je hebt een 'schuld' af te betalen (die schuld die is natuurlijk verzonnen). En dat het om raamwerk gaat waar bij je per dag een enorm aantal mannen af werkt, werd er ook niet bij verteld.

Er zijn verschillende opties hoe een meid uit Moldavië of Bulgarije daar komt. Maar het zijn niet de meiden die in centrum Sofia wonen en naar de universiteit gaan. Een heel gebied dat na constante oorlog en decennia communisme nog steeds in puin ligt is niet te vergelijken met Nederlandse dorpen in midden friesland of zo.
Dat geldt pas als je in zee gaat met die figuren. Als die je voorstellen om in Amsterdam als prostituee te gaan werken en je zegt gewoon "nee", dan kunnen ze ook niet zeuren dat ze geld hebben uitgegeven om het te regelen, of wel?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
19-10-2019 13:09
Of 3 tientjes cash zwart zijn, hangt er vanaf of degene die werkt deze verdiensten - voor zover deze boven het vrijgestelde bedrag uitkomen - al dan niet netjes opgeeft bij de belastingdienst. Het is bij wet zo geregeld dat de opdrachtnemer daarvoor verantwoordelijk is en niet de opdrachtgever.

pffff.. nou, t'is mij best hoor!
Die 3 bossen lelies of tulpen die ik in een jaar aan mijn voordeur koop ga ik ook niet opgeven hoor!
Kom nou..
pejeka schreef:
19-10-2019 16:59
Dat geldt pas als je in zee gaat met die figuren. Als die je voorstellen om in Amsterdam als prostituee te gaan werken en je zegt gewoon "nee", dan kunnen ze ook niet zeuren dat ze geld hebben uitgegeven om het te regelen, of wel?
Dat stellen ze dan ook niet voor hè.
Vaak wel als kindermeisje, schoonmaakster etc. Weten die meisjes veel dat ze hun paspoort kwijt zijn, mishandeld worden en achter een raam terecht komen.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-10-2019 17:29
Dat stellen ze dan ook niet voor hè.
Vaak wel als kindermeisje, schoonmaakster etc. Weten die meisjes veel dat ze hun paspoort kwijt zijn, mishandeld worden en achter een raam terecht komen.
Dat is de afgelopen tientallen jaren voldoende in het nieuws geweest én op internet terug te vinden, dat je als moderne jongere toch wel érg naïef moet zijn wil je daarvan niet weten. En ook de tegenwoordige jongeren in Oosteuropa zijn bij de tijd genoeg om media te kunnen raadplegen. Ze hebben allemaal een mobieltje tegenwoordig en internet daarop.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Het zal wel op z'n loverboys gaan. Een hoop gepaai en kado's in het begin. Ik vind jou zóóó aardig, ik gun jou het allerbeste, daarom geef ik jou deze buitenkans.
pejeka schreef:
19-10-2019 17:35
Dat is de afgelopen tientallen jaren voldoende in het nieuws geweest én op internet terug te vinden, dat je als moderne jongere toch wel érg naïef moet zijn wil je daarvan niet weten. En ook de tegenwoordige jongeren in Oosteuropa zijn bij de tijd genoeg om media te kunnen raadplegen. Ze hebben allemaal een mobieltje tegenwoordig en internet daarop.
Als het allemaal zo makkelijk en duidelijk was zou het niet gebeuren hè. Niet iedereen woont in een stad voorzien van goede scholing en moderne snufjes.
Juist veel ouders van jonge meisjes denken hun dochter aan een vertrouwd iemand mee te geven zodat ze een betere toekomst op kan bouwen.
Ik had van jou toch wel verwacht dat je af en toe een docuutje op NPO zou zien of een artikel in een kwaliteitskrant zou lezen.
Aalbes schreef:
19-10-2019 17:38
Het zal wel op z'n loverboys gaan. Een hoop gepaai en kado's in het begin. Ik vind jou zóóó aardig, ik gun jou het allerbeste, daarom geef ik jou deze buitenkans.
Klopt, naar de ouders.
Alle reacties Link kopieren
Aalbes schreef:
19-10-2019 17:38
Het zal wel op z'n loverboys gaan. Een hoop gepaai en kado's in het begin. Ik vind jou zóóó aardig, ik gun jou het allerbeste, daarom geef ik jou deze buitenkans.
Dan heb je geen gezond redelijk verstand, als je dáár in trapt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-10-2019 17:38
Als het allemaal zo makkelijk en duidelijk was zou het niet gebeuren hè. Niet iedereen woont in een stad voorzien van goede scholing en moderne snufjes.
Juist veel ouders van jonge meisjes denken hun dochter aan een vertrouwd iemand mee te geven zodat ze een betere toekomst op kan bouwen.
Ik had van jou toch wel verwacht dat je af en toe een docuutje op NPO zou zien of een artikel in een kwaliteitskrant zou lezen.
Een vertrouwd persoon is iemand die je door en door kent, wiens achtergronden je kent, wiens familie je kent, enz. Niet de eerste de beste nitwit die zich met een mooi pak aan en in een mooie auto aan je deur vertoont. En je hoeft niet grondig geschoold te zijn om te weten dat verhalen en aanbiedingen die te mooi klinken om waar te zijn, meestal ook niet waar zijn. En dat er een dikke adder onder het gras zit. Da's gewoon gezond verstand. Hoef je niet voor naar school.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
19-10-2019 17:43
Een vertrouwd persoon is iemand die je door en door kent, wiens achtergronden je kent, wiens familie je kent, enz. Niet de eerste de beste nitwit die zich met een mooi pak aan en in een mooie auto aan je deur vertoont. En je hoeft niet grondig geschoold te zijn om te weten dat verhalen en aanbiedingen die te mooi klinken om waar te zijn, meestal ook niet waar zijn. En dat er een dikke adder onder het gras zit. Da's gewoon gezond verstand. Hoef je niet voor naar school.
Dus dat die meisjes nu gedwongen worden de hoer te zijn is hun eigen schuld dan toch?
Meisjes van 12 die de hoer moeten zijn, ook eigen schuld.

Nou, probleem opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-10-2019 17:49
Dus dat die meisjes nu gedwongen worden de hoer te zijn is hun eigen schuld dan toch?
Meisjes van 12 die de hoer moeten zijn, ook eigen schuld.

Nou, probleem opgelost.
Je snijdt nu een heel ander onderwerp aan. Iemand van 20 die vrijwillig mee naar Amsterdam gaat, vind ik iets anders dan een kind van 12. Maar misschien zie ik het verkeerd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
19-10-2019 17:51
Je snijdt nu een heel ander onderwerp aan. Iemand van 20 die vrijwillig mee naar Amsterdam gaat, vind ik iets anders dan een kind van 12. Maar misschien zie ik het verkeerd.
Het gaat over mensenhandel. Per definitie niet vrijwillig.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-10-2019 17:54
Het gaat over mensenhandel. Per definitie niet vrijwillig.
Ik zie niet in waarom iemand van 20 jaar of ouder zich zou laten "verhandelen". Zou jij jezelf laten verhandelen?

Kinderen vind ik een ander verhaal. Als die ouders hun kind van 10-12 overleveren aan een malafide persoon, dan zijn én die ouders én die "handelaar" strafbaar, vind ik.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik word altijd heel angstig als ik aan die pooiers en meiden voor de ramen denk. Lijkt me echt zo afschuwelijk om in zoiets terecht te komen. Ik begin dan ook gelijk te twijfelen aan mijn eigen vriend, wat als ik naar zijn land ga (ben er nog nooit geweest want hij is hier).

Wat jij zou kunnen doen, afgezien van vrijwilligerswerk en er zelf geen gebruik van maken, weet ik niet.
pejeka schreef:
19-10-2019 17:59
Ik zie niet in waarom iemand van 20 jaar of ouder zich zou laten "verhandelen". Zou jij jezelf laten verhandelen?
Een vrij uitzichtloos bestaan zet iemand 1-0 achter. Valse hoop en overmoed. Zo'n meisje denkt vermoedelijk: ik ga naar een beschaafd land. Mocht het toch tegenvallen, dan kan ik altijd mijn eigen weg kiezen, eenmaal daar.

Ze beseffen niet dat ze in een fuik terechtkomen waarin de pooier ze met een schuld, mishandeling en bedreigingen gevangen houdt.
anoniem_388702 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 18:11
2.95% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven