Mensenhandel, wat kun je zelf doen?

19-10-2019 10:39 70 berichten
Gisteren was het de dag van de mensenhandel. In Trouw was een 24 pagina's lange bijlage over het onderwerp met interview van slachtoffers en hulpverleners. Ook in Nederland is er massaal sprake van mensenhandel in de agrarische industrie, de drugsproductie en natuurlijk de seksindustrie. Er staan veel veel Oost Europese meiden achter de ramen die onder valse voorwaarden naar west Europa worden gehaald en vervolgens voor weinig tot geen salaris (met hoge schulden) gedwongen worden tot het afhandelen van ruim 20 klanten per dag. Natuurlijk is dit een taak van politie en hulpverleners, maar ik vraag me ook af : wat kan ik doen? Hoe kan de normale burger mensenhandel signaleren of tegengaan. Geen gebruik maken van de diensten is voor de hand liggend, dat doe ik ook niet. Ik ben zelf een jonge vrouw en kan me voorstellen dat het vreselijk is voor deze meiden. Toch stap ik niet snel zo'n roodverlichte kamer naar binnen om eens even te vragen of de meiden hier wel uit vrije wil zitten. Velen spreken ook geen Engels of Nederlands. Daarnaast lijkt het me dat de politie deze tactiek ook al wel heeft bedacht.

Weten jullie wat 'de gewone burger' kan doen om deze slachtoffers te helpen? Al is het maar 1 iemand die je kunt helpen.
pejeka schreef:
19-10-2019 17:59
Ik zie niet in waarom iemand van 20 jaar of ouder zich zou laten "verhandelen". Zou jij jezelf laten verhandelen?

Kinderen vind ik een ander verhaal. Als die ouders hun kind van 10-12 overleveren aan een malafide persoon, dan zijn én die ouders én die "handelaar" strafbaar, vind ik.
Ik woon in het rijke westen en zit niet als alleenstaande moeder met 3 kinderen in een onderontwikkeld gebied zonder inkomen. Zo wel, dan had ik misschien zomaar wel als schoonmaakster in het huis van een rijke Hollander of Engelsman willen werken en de man die zich als intercedent opstelt ook geloofd, geld en mijn paspoort gegeven voor mijn reis in de hoop schoolgeld voor mijn kinderen te kunnen gaan verdienen met het schrobben van andermans vloer.

Jij niet, maar hey, er is er maar 1 perfect naast God. Voor ons gewone mensen ben je bij lange na niet te evenaren.
Alle reacties Link kopieren
Aalbes schreef:
19-10-2019 18:04
Een vrij uitzichtloos bestaan zet iemand 1-0 achter. Valse hoop en overmoed. Zo'n meisje denkt vermoedelijk: ik ga naar een beschaafd land. Mocht het toch tegenvallen, dan kan ik altijd nog iets anders gaan doen, eenmaal daar.

Ze beseffen niet dat ze in een fuik terechtkomen waarin de pooier ze met een schuld, mishandeling en bedreigingen gevangen houdt.
Tegenwoordig is het veelal hebzucht. Want in vrijwel alle Oosteuropese landen kunnen jongeren prima aan de slag tegenwoordig. OK, de lonen liggen daar lager dan hier, maar de kosten van levensonderhoud zijn eveneens een stuk lager dan hier. Maar dan zien ze Duitsland en Nederland en andere landen waar het "beter" is en willen ze daar hun slag slaan. Neem het hen niet kwalijk, begrijp me goed, maar ook de meeste Oosteuropese jongeren zijn niet achterlijk of wereldvreemd en ze hebben allemaal toegang tot de moderne media. Los daarvan weet je dat je niet in de praatjes van een volkomen vreemde moet trappen die gouden bergen belooft, dat wist ik 35 jaar geleden al als 20-jarige.

Dan nog vind ik het afschuwelijk dat de wantoestanden er nog altijd zijn, begrijp me goed. Maar het beeld van onschuldige konijntjes die in de klauwen van listige vossen vallen, gaat in mijn ogen ook niet helemaal op.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
19-10-2019 17:43
Een vertrouwd persoon is iemand die je door en door kent, wiens achtergronden je kent, wiens familie je kent, enz. Niet de eerste de beste nitwit die zich met een mooi pak aan en in een mooie auto aan je deur vertoont. En je hoeft niet grondig geschoold te zijn om te weten dat verhalen en aanbiedingen die te mooi klinken om waar te zijn, meestal ook niet waar zijn. En dat er een dikke adder onder het gras zit. Da's gewoon gezond verstand. Hoef je niet voor naar school.
Je hebt denk ik echt een verkeerd beeld van de cultuur. Het gemiddelde inkomen is dat 350 euro per maand. Bij ons verdient zelf de laagst opgeleide persoon een minimum loon van pakweg 3x zo veel.
Het beeld dat ze van West Europa hebben is dat het rijk en veilig is, waar je enorme kansen hebt, gratis onderwijs, gesubsidieerd wonen en zorg en wat je zelfs geld krijgt van de overheid als je niet kunt werken..

Een op de 3 kinderen groeit daar zonder ouders op, veelal omdat die weg gaan om onder valse voorwendselen elders als hoer uitbuit te worden. Dit zijn even statistieken van Moldavië uit de trouw bijlage gisteren, maar roemenie, Oekraïne etc zijn niet anders.

Te mooi om waar te zijn is iets gebaseerd op je intuïtie, maar het is moeilijk en intuïtie te vormen bij een plek die je niet kent en waar je altijd gekleurde fantastische verhalen over hoort. Te mooi om waar te zijn lijkt dan niet te bestaan.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
19-10-2019 18:37
Je hebt denk ik echt een verkeerd beeld van de cultuur. Het gemiddelde inkomen is dat 350 euro per maand. Bij ons verdient zelf de laagst opgeleide persoon een minimum loon van pakweg 3x zo veel.
Het beeld dat ze van West Europa hebben is dat het rijk en veilig is, waar je enorme kansen hebt, gratis onderwijs, gesubsidieerd wonen en zorg en wat je zelfs geld krijgt van de overheid als je niet kunt werken..

Een op de 3 kinderen groeit daar zonder ouders op, veelal omdat die weg gaan om onder valse voorwendselen elders als hoer uitbuit te worden. Dit zijn even statistieken van Moldavië uit de trouw bijlage gisteren, maar roemenie, Oekraïne etc zijn niet anders.

Te mooi om waar te zijn is iets gebaseerd op je intuïtie, maar het is moeilijk en intuïtie te vormen bij een plek die je niet kent en waar je altijd gekleurde fantastische verhalen over hoort. Te mooi om waar te zijn lijkt dan niet te bestaan.
350 euro per maand lijkt niet veel, maar als je voor 75 euro per maand een 3-kamerflat kan huren en voor 100 euro per maand kan eten en drinken, is 350 euro per maand voldoende, of niet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
19-10-2019 18:43
350 euro per maand lijkt niet veel, maar als je voor 75 euro per maand een 3-kamerflat kan huren en voor 100 euro per maand kan eten en drinken, is 350 euro per maand voldoende, of niet?
Dus je punt is: als die hoeren niet zo hebzuchtig zouden zijn, zou er niets aan de hand zijn.
Helder.
Was iedereen maar zo fantastisch als jij. Heb je al een standbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of ik iets zeg wat al lang aan de orde is geweest (heb niet alles gelezen), maar misschien zouden veel mensen niet onder valse voorwendselen naar NL komen als er in hun eigen land betere voorlichting is over mensenhandelaars. Hoe 'herken' je ze, wanneer is niets te mooi om waar te zijn.

Volgens mij kun je daar veel hulp bieden. Niet dat je dat zomaar even organiseert. Dat zeg ik niet.
Maar ik snap wel dat je denkt 'ik wil íets doen!'
pejeka schreef:
19-10-2019 18:43
350 euro per maand lijkt niet veel, maar als je voor 75 euro per maand een 3-kamerflat kan huren en voor 100 euro per maand kan eten en drinken, is 350 euro per maand voldoende, of niet?
Misschien is dit waar, ik weet niet wat een flatje daar kost, maar let op: dit is het modaal inkomen. Dat is dus niet het minimum. Er is 'torenhoge werkloosheid en veel huiselijk geweld' (quote artikel trouw). Als je ook nog een kind, zieke moeder of gehandicapte broer hebt om voor de zorgen, is dit al gauw de enige uitweg. En zelfs als je alleen jezelf te voeden hebt.
Beschuitmetjam schreef:
19-10-2019 19:29
Geen idee of ik iets zeg wat al lang aan de orde is geweest (heb niet alles gelezen), maar misschien zouden veel mensen niet onder valse voorwendselen naar NL komen als er in hun eigen land betere voorlichting is over mensenhandelaars. Hoe 'herken' je ze, wanneer is niets te mooi om waar te zijn.

Volgens mij kun je daar veel hulp bieden. Niet dat je dat zomaar even organiseert. Dat zeg ik niet.
Maar ik snap wel dat je denkt 'ik wil íets doen!'
Volgens mij sla jij de spijker op zn kop. Alleen niet heel makkelijk gedaan inderdaad. En daarnaast zei iemand eerder al, er staat dan over een week een ander meisje. Thailand, Venezuela, noem maar op. En zelfs met goede voorlichting, als je in echte nood of wanhoop zit doen ze het vrees ik toch.
pejeka schreef:
19-10-2019 16:59
Dat geldt pas als je in zee gaat met die figuren. Als die je voorstellen om in Amsterdam als prostituee te gaan werken en je zegt gewoon "nee", dan kunnen ze ook niet zeuren dat ze geld hebben uitgegeven om het te regelen, of wel?
Klopt, als het daar bij blijft.

Maar vaak gaat het zo dus niet. Je hebt echt geen idee hoe de maffia daar werkt. Je hebt vaak geen keus in bepaalde zaken. Nu is dit niet altijd het geval, een stadse jongen kan in een dorp een meisje overhalen om naar het super rijke westen te gaan, eventjes een jaartje op je rug liggen en dan zit je gebeiteld. En dan kijk je eens om je heen in je dorp zonder noemenswaardig infrastructuur en droom je te ontsnappen, en dan zeg je ja.

Hey, dat betekent allemaal niet dat wij dat hier moeten faciliteren en dergelijke. Ik heb zelf ook begrip voor mensen die een ticket op een rubberbootje over de Middellandse Zee naar wat zij denken de hemel is kopen maar je bent niet automatisch voor open grenzen.

En nee in afgelegen dorpen heeft niet iedereen een mobiel met internet en zeker geen 4/5G.

Er zijn heel veel verschillende manieren waar op die meiden in Amsterdam raken, sommigen worden gedwongen, sommigen moeten een schuld zo af betalen van een famielielid, sommigen worden misleid en denken te gaan poetsen, sommigen kiezen er voor en worden in Amsterdam als nog keihard misleid door dat de pooier ze een fictieve schuld aan praat onder dreiging van geweld, en sommigen komen in Amsterdam zonder misleiding en kiezen er voor, om dat ze nooit uit die drek raken dat hun dorp is en ze ook dromen van meer luxe, medische zorg voor mama of een opleiding. En er zijn er die niet zo erg arm zijn maar voor onze begrippen wel, en die gewoon geld willen voor leuke dure dingen.

Vele smaken, maar niemand wil uiteindelijk echt 20 kerels per dag neuken/pijpen/af trekken 5-6 dagen per week. De alternatieven hier tov daar zijn gewoon anders, dus je kunt zo'n meid ook proberen te begrijpen. En nee, ik zeg niet dat het allemaal zielige meisjes zijn die voor al maar een huis en status moeten krijgen en een uitkering of tien er bij. Zeer zeker niet. Het probleem moet keihard worden teruggegooid naar waar de mensenhandelaars vandaan komen en aan gezien iedereen profiteert van de netto betalers in de EU (NL dus) kon dit al lang geregeld zijn als onze regering iets van een ruggegraat had.

Overigens mocht de nood aan de man zijn en ik heb heel veel geld nodig om mijn mama te redden bij voorbeeld dmv een dure medische behandeling, dan zou ik het ook doen, hell, er is dan niets dat ik niet zou doen. En dan bedoel ik ook echt dat niets te gek is.
Alle reacties Link kopieren
Nibbe schreef:
19-10-2019 12:07
https://www.fairwork.nu/wie-helpen-wij/ ... bZEALw_wcB


Even naar beneden scrollen.
Wat was precies de bedoeling van deze link? Ik heb de drie filmpjes bekeken en het waren maar rare verhalen zeg. In alle drie de gevallen zijn ze vrijwillig naar Nederland gekomen om te werken. Geen mensenhandelaren, louche tussenpersonen of maffiapraktijken. Mevrouw 1, gaat aan de slag bij een champignonbedrijf, werkt tussen de 16-19 uur per dag voor 100 euro. Standaard dreigementen, we vinden jou, je familie, niemand is meer veilig. Vervolgens ontsnapt ze gewoon, blijft in Nederland wonen en nemen ze dit interview bij haar af. Dan vraag ik me af waarom ze niet na een week voor deze oplossing kiest.

Mevrouw 2 komt ook op vrijwillige basis naar Nederland. Vliegt mee met haar nieuwe werkgever, een ambassadeursgezin om als au-pair te werken. Werkt 22 uur per dag ook voor 100 euro of zoiets. Standaard dreigementen, ontsnapt ook uiteindelijk. Ze laat zich interviewen maar wel onherkenbaar in beeld omdat ze bang is dat die ambassadeur haar familie iets aan doet. Zou die ambassadeur niet gemerkt hebben dat ze ontsnapt is? In de trant van als hij mijn gezicht ziet weet hij wie ik ben en loop ik gevaar.

Meneer 3 komt op vrijwillige basis naar Nederland uit Nepal. Zonder geld om terug te keren gaat hij als illegaal op zoek naar werk en toen heb ik het filmpje uitgezet.

Natuurlijk zijn het schrijnende gevallen alleen lijkt het zo ondoordacht allemaal. Op goed geluk naar Nederland en dan zien we het wel. En dan zit de kans er wel degelijk in dat het een keer fout gaat.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
19-10-2019 15:40
Interessant wat je vertelt. Dit dikgedrukte zeer je even aan het denken. Zo gaat het natuurlijk wel. Misschien is dan het beste wat ik kan doen als simpele individu af en toe wat aardigs doen, zoals een klein cadeautje brengen. Zou dat gewaardeerd worden?

Iemand anders zei al tegen mij dat ze altijd glimlacht en zwaait als ze langs de rode buurt in haar stad loopt. Vaak worden de meiden met de nek aangekeken en hiermee heb je een klein gebaar om een hart onder de riem te steken.

Je bedoeld het goed maar ik moest hier echt zo om lachen.
Ik zie het haast voor me: zo'n karretje over de wallen of ander district om koffie en een plak cake uit te delen aan de hardwerkende dames. En in december pepernoten en een cadeautje erbij? Zie je het voor je?
En glimlachen en zwaaien.. dat doe je toch ook niet naar elke stratenmaker, glazenwasser of winkelier?
Geen contact maken is toch niet meteen hetzelfde als met de nek aankijken?
Wel kijken, glimlachen en zwaaien zou ook wel eens verkeerd geinterpreteerd kunnen worden ;)
Pindakaasjes schreef:
20-10-2019 07:51
Je bedoeld het goed maar ik moest hier echt zo om lachen.
Ik zie het haast voor me: zo'n karretje over de wallen of ander district om koffie en een plak cake uit te delen aan de hardwerkende dames. En in december pepernoten en een cadeautje erbij? Zie je het voor je?
En glimlachen en zwaaien.. dat doe je toch ook niet naar elke stratenmaker, glazenwasser of winkelier?
Geen contact maken is toch niet meteen hetzelfde als met de nek aankijken?
Wel kijken, glimlachen en zwaaien zou ook wel eens verkeerd geinterpreteerd kunnen worden ;)
Nou ik vind het zelf eigenlijk helemaal niet zo gek gedacht. Als je daar opgesloten zit, tegen je wil met 20 mannen per dag moet neuken, geen familie/vrienden om je heen hebt en je niet veilig voelt. Dan ben je toch blij als iemand met een lief gebaar komt?
In de stad waar ik woonde in mijn studententijd was speciaal een maatschappelijk werker die in de weekends langsging bij de dames om even een praatje te maken, meer dan eens barsten die meisjes in huilen uit.

Glimlachen en zwaaien doe ik inderdaad niet naar elke winkelier, maar dat is toch ook niet een vergelijkbare situatie? Dat vind ik echt appels met peren.

En jij loopt misschien langs zonder contact te maken, maar er zijn er genoeg die dat niet doen. Zeker de wallen is een soort dierentuin geworden, waar dronken toeristen langs de ramen lopen, wijzen naar de een die dikker, dunner, donkerder of kleiner is dan de ander. In onze stad stond altijd bij die buurt een groep jongens gewoon te hangen en te kijken naar de meiden. Ze riepen dan vieze dingen naar ze. Soms worden er zelfs foto's gemaakt. Echt zo vernederend.

Nee, dat is niet te vergelijken met een stratenmaker, glazenwasser of winkelier.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat hebben ze er aan TO?!
Jij gaat heel hartelijk naar ze zwaaien en loopt daarna toch weer door?
Je gaat een praatje maken, laat ze op jouw schouder uithuilen, en dan?
Daarna wens je ze sterkte en ga je weer naar huis??
Wat hebben ze aan jouw empathie
behalve dat jij je er beter door gaat voelen?.
Waarom je voor zoiets begeven in een wereld waarin velen niet zitten te wachten op jouw goedbedoelde bemoeienis?
Menig pooier zit echt niet te wachten op een wereldverbeteraar die zijn dames van hun werk afhoud.
Ik vind je lief maar naief. Doe geen domme dingen.
pindakaasjes wijzigde dit bericht op 20-10-2019 08:55
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
19-10-2019 16:18
Doe dit allemaal alsjeblieft niet. Je hebt geen enkel benul van wat voor soort types je te maken hebt. Die kunnen zaken interpreteren, zoals dat jullie weleens babbelen en dergelijke. Hou je er echt buiten voor de veiligheid van jou en zo'n meid.

Verder weet je niet wie er als slaaf zit en wie niet. Met de nek aan kijken (mijn ervaring is dat mensen gewoon langs lopen zonder te kijken, niet mijn ervaring achter het raam he lol) hoeft niet maar zwaaien, als een Maria beeld voor het raam staan of cadeautjes brengen maakt het ook niet beter.

Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Aspeciësist schreef:
19-10-2019 16:11
Tony? Het grote geld komt vooral ten goede aan Tony zelf. Per KILO cacao zouden zij ‘enkele centen meer’ betalen aan de cacaoboer dan de vastgestelde prijs. Ze willen niet vertellen hoeveel. Terwijl iedereen weet hoeveel alleen al één Tony reep kost (hoeveel chocola kan maakt men uit één kilo cacao maken denk je, waar slechts enkele centen meer voor is betaald.)
Grondstof is (niet alleen hier, maar bij alle producten) slechts een deel van de kosten. De cacaoboer levert de bonen, maar voordat die bonen chocola zijn moet er nog heel veel mee gebeuren. Enkele centen meer op een kilo is dus heel behoorlijk. De beste oplossing is dat we helpen om die boeren verder in de "value chain" te krijgen. Dus niet alleen cacaobonen kweken en oogsten, maar ook meer van de rest van het productieproces laten doen (tegen betaling uiteraard). Hoe hoger je komt, hoe meer je verdient, want iedere volgende stap wordt berekend als een percentage van de vorige stap.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
20-10-2019 10:08
Grondstof is (niet alleen hier, maar bij alle producten) slechts een deel van de kosten. De cacaoboer levert de bonen, maar voordat die bonen chocola zijn moet er nog heel veel mee gebeuren. Enkele centen meer op een kilo is dus heel behoorlijk. De beste oplossing is dat we helpen om die boeren verder in de "value chain" te krijgen. Dus niet alleen cacaobonen kweken en oogsten, maar ook meer van de rest van het productieproces laten doen (tegen betaling uiteraard). Hoe hoger je komt, hoe meer je verdient, want iedere volgende stap wordt berekend als een percentage van de vorige stap.
Als je ziet wat een Nederlandse boer krijgt voor een liter melk of een kilo aardappelen, vraag je je ook wel eens af hoe ze daarvan kunnen leven...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Veelte duur, die Tony chocolonely.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-10-2019 10:12
Als je ziet wat een Nederlandse boer krijgt voor een liter melk of een kilo aardappelen, vraag je je ook wel eens af hoe ze daarvan kunnen leven...

Ook dat ja!
We kunnen beter eerst eens zorgen dat onze eigen boeren een eerlijkere prijs krijgen voor hetgeen ze produceren.
Lange-met-een-korte schreef:
19-10-2019 21:19
Wat was precies de bedoeling van deze link?

Een linkje naar vrijwilligerswerk en meer informatie.

De topictitel is: Wat kun je zelf doen.

Er staat niet: laten we discussiëren over de achtergrond en beweegredenen van mensen die ten prooi vallen aan criminelen, hufters en gespuis.
Dat ga ik dus ook niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Nibbe schreef:
20-10-2019 13:56
Een linkje naar vrijwilligerswerk en meer informatie.

De topictitel is: Wat kun je zelf doen.

Er staat niet: laten we discussiëren over de achtergrond en beweegredenen van mensen die ten prooi vallen aan criminelen, hufters en gespuis.
Dat ga ik dus ook niet doen.
Ik vraag toch ook niet of je daaraan mee wilt doen. Ik wil alleen aangeven dat deze organisatie in mijn ogen op zijn zachtst gezegd niet erg sterk is. Bijvoorbeeld door deze vacature:

Vind je dat iedereen in Nederland recht heeft op een eerlijke behandeling op het werk? Wil je:

contact zoeken met Spaanstalige werknemers die kwetsbaar zijn voor arbeidsuitbuiting en hen informeren over hun rechten en mogelijkheden, door middel van (online) veldwerk?
Spaanse en andere organisaties informeren over FairWork?
telefonisch of face-to-face intakes doen met Spaanstalige werknemers die problemen hebben op het werk?
onze casemanager ondersteunen bij het adviseren van Spaanstalige werknemers?
verslag uitbrengen over de problemen waarmee Spaanstalige werknemers in Nederland worden geconfronteerd op het werk en je bevindingen in onze database invoeren?
Solliciteer dan nu naar deze vrijwilligerspositie!

We vragen:

• goede kennis van het Engels en/of Nederlands;
• goede kennis van de Spaanse taal en cultuur;
• goede communicatieve en sociale vaardigheden;
• een onafhankelijke en proactieve werkhouding;
• vaardigheid om te werken met computer, e-mail en sociale media;
• beschikbaarheid voor minimaal 8 uur per week, gedurende ten minste 6 maanden;
• beschikbaarheid om op kantoor te werken tijdens kantooruren, ten minste eenmaal per maand;
• onderschrijving van onze missie.
Let’s Go Brandon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven