Nederlandse tieners drinken veel...ouders.

19-10-2019 15:51 541 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederlandse tieners drinken veel en dat komt waarschijnlijk door hun ouders.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/230676 ... uders.html
Ik ben verbaasd. De grens dat je wel of geen alcohol mag drinken ligt toch op 18 jaar en die grens is er toch niet voor niets gekomen? Ik vind het zo'n lariekoek dat ouders zeggen dat ze thuis wel jonger alcohol mogen drinken omdat ze het beter thuis kunnen ontdekken. Daar kun je ook mee beginnen na je 18de.
Maar of we dat IJslande model hier in Nederland ook ooit doorgevoerd krijgen? Ik moet het nog zien...
mevrouwiglesias wijzigde dit bericht op 19-10-2019 15:53
Reden: Aanvulling
9.12% gewijzigd
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ik mag toch hopen dat niet zo heel veel tieners hun ouders drinken.
In vergelijking met IJsland. Daar is het goedkoopste biertje minimaal 10 euro en alcohol alleen in aparte winkels te koop.
Mogen ze van mij hier prima invoeren, maar het is natuurlijk niet eerlijk vergelijken :)
MarvelousMrsMaisel schreef:
19-10-2019 15:54
Ik mag toch hopen dat niet zo heel veel tieners hun ouders drinken.
Mijn bloed zeer geregeld.
Ik heb zelf geen kinderen maar zie in mijn omgeving inderdaad ouders die hun kinderen vanaf 15 jaar op een feestje al alcohol laten meedrinken. Ik snap dat echt niet. Maar ik denk inderdaad dat de ouders vaak debet zijn aan het drankgedrag van de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
19-10-2019 15:54
Ik mag toch hopen dat niet zo heel veel tieners hun ouders drinken.
Hahaha, de hele titel kon er niet op. Dus werd het dit. Maar lees nu pas wat een rare zin het is geworden. Misschien dat het aangepast kan worden?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-10-2019 15:55
Mijn bloed zeer geregeld.
:rofl:
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Men houdt de stelling aan ik ben er zelf ook groot mee geworden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
19-10-2019 15:58
Men houdt de stelling aan ik ben er zelf ook groot mee geworden.
Zo zou ik idd ook denken. Niets mis mee zolang je niet gaat comazuipen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-10-2019 16:01
Zo zou ik idd ook denken. Niets mis mee zolang je niet gaat comazuipen.
als mijn kinderen comazuipers worden stuur ik ze naar IJsland.
wij slapen nooit.
redbulletje schreef:
19-10-2019 16:01
Zo zou ik idd ook denken. Niets mis mee zolang je niet gaat comazuipen.
Juist toestaan leidt eerder tot excessen.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-10-2019 15:54
In vergelijking met IJsland. Daar is het goedkoopste biertje minimaal 10 euro en alcohol alleen in aparte winkels te koop.
Mogen ze van mij hier prima invoeren, maar het is natuurlijk niet eerlijk vergelijken :)
10 euro is overdreven. Ik ben er in juli geweest en het meeste (craft)beer is ca. 5,50 Euro per 400ml. Niet veel duurder dan hier.
valentinamaria schreef:
19-10-2019 16:05
als mijn kinderen comazuipers worden stuur ik ze naar IJsland.
Ik laat die van mij hier en ga zelf naar IJsland.
Sara9876 schreef:
19-10-2019 16:05
10 euro is overdreven. Ik ben er in juli geweest en het meeste (craft)beer is ca. 5,50 Euro per 400ml. Niet veel duurder dan hier.
In de horeca?
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-10-2019 16:05
Ik laat die van mij hier en ga zelf naar IJsland.
brr nee, mij te koud, en er woont bijna niemand.

hoeveel tieners zullen daar wonen?
dan is zo,n controle natuurlijk ook veel makkelijker.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
19-10-2019 16:07
brr nee, mij te koud, en er woont bijna niemand.

hoeveel tieners zullen daar wonen?
dan is zo,n controle natuurlijk ook veel makkelijker.
Dorpen met 5 huizen enzo. En niet op elke hoek een nachtwinkel die werkelijk alles van onder de toonbank verkoopt, ongeacht leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-10-2019 16:09
Dorpen met 5 huizen enzo. En niet op elke hoek een nachtwinkel die werkelijk alles van onder de toonbank verkoopt, ongeacht leeftijd.
IJsland ,de nieuwe idealistische heilstaat.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
19-10-2019 16:07
brr nee, mij te koud, en er woont bijna niemand.

hoeveel tieners zullen daar wonen?
dan is zo,n controle natuurlijk ook veel makkelijker.
'Onderzoek IJsland
Het ESPAD (European School Project on Alcohol and other Drugs) is een vierjaarlijkse internationale studie naar middelengebruik bij scholieren in het regulier onderwijs in de leeftijd van vijftien en zestien jaar in veertig landen. Hoewel ook in Nederland jongeren steeds minder drinken en drugs gebruiken is de afname in IJsland wel erg significant: het aandeel IJslandse jongeren van 15 en 16 jaar dat rookt, is gekelderd van 23 procent naar 2 procent. Degenen die wel eens cannabis hebben geprobeerd, ging van 17 procent naar 7 procent. De jongeren die in de maand voor het onderzoek dronken waren geweest, daalde van 42 procent naar 5 procent.'

Blijkbaar viel dat in de praktijk dus tegen. IJsland begon met een andere aanpak omdat ze op 1 stonden in de top van meest alcohol- en drugsgebruikende jongeren.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
valentinamaria schreef:
19-10-2019 16:11
IJsland ,de nieuwe idealistische heilstaat.
Zou er echt zo gaan wonen. En dan een lekkere vuurtorenwachter als extraatje ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-10-2019 16:12
Zou er echt zo gaan wonen. En dan een lekkere vuurtorenwachter als extraatje ofzo.
ik zou spontaan alcoholist worden door die lange winters.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk ook in mijn omgeving dat ouders erg laconiek doen over alcohol en tieners. Want idd, "wij dronken ook met 14 jaar en wij zijn er niet minder van geworden...".
En ook echt heel verschillende mensen! Natuurlijk vindt de tokkie vader die dagelijks een paar blikjes bier weg tikt het geen probleem wanneer zijn zoon van vier ook eens een slokje neemt, maar ook mijn zwager de advocaat liet zijn baby lurpen van zijn flesje bier "want dat ziet zo grappig" en bij de tennis zitten de kak kinderen van vijf jaar met kak moeders aan het alcoholvrije bier (en zo grappig dat ze het daadwerkelijk lusten!).

Ik heb soms het idee dat ik van een andere planeet kom wanneer ik dit soort dingen zie en hoor. Het is duidelijk dat er iets in Nederland noet veranderen aan die houding van ouders.
Maar ontopic, ik verbaas me dagelijks over hoe normaal het ‘onder de jeugd’ is om te drinken, roken en blowen. En nog meer over hoe ontzettend makkelijk het te verkrijgen is.
Alle reacties Link kopieren
OhDeer schreef:
19-10-2019 16:16
Ik merk ook in mijn omgeving dat ouders erg laconiek doen over alcohol en tieners. Want idd, "wij dronken ook met 14 jaar en wij zijn er niet minder van geworden...".
En ook echt heel verschillende mensen! Natuurlijk vindt de tokkie vader die dagelijks een paar blikjes bier weg tikt het geen probleem wanneer zijn zoon van vier ook eens een slokje neemt, maar ook mijn zwager de advocaat liet zijn baby lurpen van zijn flesje bier "want dat ziet zo grappig" en bij de tennis zitten de kak kinderen van vijf jaar met kak moeders aan het alcoholvrije bier (en zo grappig dat ze het daadwerkelijk lusten!).

Ik heb soms het idee dat ik van een andere planeet kom wanneer ik dit soort dingen zie en hoor. Het is duidelijk dat er iets in Nederland noet veranderen aan die houding van ouders.
dan is je zwager dus ook een tokkie.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik voor jongeren van nu jammer vind, is dat door de strenge horecaregels (nix 18) geen jongerencentra meer zijn, geen feesten. Geen café komen ze meer binnen. Stappen is er amper bij. Tja de kermis of zuipketen buiten de stad.

Mijn jongste is15, ze is nog nooit dronken geweest. Ja, dat had ik geweten. Maar proeft wel eens iets (bier is vies, smirnof is paar slokken wel lekker).
We praten er over, en ik hoop echt dat ik door die openheid zorg dat als er in haar groep eens eentje dronken is, ze mij durft te bellen.
Het is een puber, maar moet goed verstand. Haar 100% verbieden gaat echt niks toevoegen
Ik denk dat ze eerder een pilletje slikken dan een biertje drinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven