Statiegeld, zo moeilijk kan het toch niet zijn?

19-10-2019 20:53 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug uit Berlijn waar op ieder flesje en blikje statiegeld zit en de stad nagenoeg vrij is van zwerfafval.
Dan hebben we het niet over een dorpje maar over een stad met 3.5 miljoen inwoners.

De Baltische staten (Letland, Estland, Litouwen) hetzelfde verhaal, ben er twee keer doorheen gereisd en 2 flessen zien liggen.

En dan Nederland:
De industrie moet erin slagen het aantal kleine flessen in zwerfafval te reduceren met 70 tot 90 procent en ten minste 90 procent moet worden gerecycled. Zo, niet dan is invoering per voorjaar 2021 een feit.

https://www.ad.nl/politiek/minstens-15- ... ~a0af80a0/


Afbeelding

Statiegeld op blikjes komt er helemaal niet.
https://www.trouw.nl/nieuws/kabinet-bli ... ~b269ec51/

Kortom eerst nog 1.5 jaar plastic de natuur in en dan gaan we eindelijk iets doen en dan vermoedelijk alleen voor flesjes, niet voor blikjes.

Wat vinden jullie?

TO als eerste:

Hef op flesjes, blikjes etc. minimaal 10 eurocent statiegeld en zorg - net als in Duitsland - dat je alle flesjes met een "statiegeld teken" overal ingeleverd kunnen worden.

De industrie probeert al jaren om het afval zonder systeem in te zamelen maar tot nu toe zonder resultaat

Ik vind een statiegeld systeem

Totaal aantal stemmen: 211

Een goed idee, direct invoeren (91%)
Onzin dat gesleep met afval (6%)
Anders, zie mijn toelichting (3%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik vraag me sowieso af waarom het zo moeilijk is om je afval niet zomaar in de natuur te flikkeren.
Alle reacties Link kopieren
Goed idee.

Toch vind ik ook dat het aanbod, eigenlijk de aanschaf van, die kleine plastic flesjes drastisch verminderd moet worden. Hoe, geen idee, maar met inzamelen via statiegeld betekent nog steeds dat al die plastic flesjes in omloop zijn. Het lost ze niet bepaald op ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk: zo slim mogelijk afval, dus extreem dun maar sterk verpakkingsmateriaal wat moeiteloos automatisch door afvalverwerkingsdiensten gesorteerd en afgebroken kan worden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
19-10-2019 20:57
Ik vraag me sowieso af waarom het zo moeilijk is om je afval niet zomaar in de natuur te flikkeren.
Dit.
Stond laatst achter iemand bij een verkeerslicht die zo een zak MC donalds uit het raam gooide. 😱

Verder gekozen voor 1: invoeren!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb goed idee gestemd.
Am Yisrael Chai!
Idioot idee.
Waar moet je weer gaan blijven met al die lege bussen melk, frisdrankflessen, ... voor je tijd vindt om er mee naar een winkel te trekken die ze aanvaardt.
ClumsyNinja schreef:
19-10-2019 20:57
Ik vraag me sowieso af waarom het zo moeilijk is om je afval niet zomaar in de natuur te flikkeren.
Dit ja. Ik gooi het gewoon in de kliko.
Mevrouw75 schreef:
19-10-2019 21:00
Goed idee.

Toch vind ik ook dat het aanbod, eigenlijk de aanschaf van, die kleine plastic flesjes drastisch verminderd moet worden. Hoe, geen idee, maar met inzamelen via statiegeld betekent nog steeds dat al die plastic flesjes in omloop zijn. Het lost ze niet bepaald op ofzo.
Ik koop juist altijd die halve liter flesjes. Bij grote flessen gaat de prik eraf voor ik het leeg heb.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
19-10-2019 20:57
Ik vraag me sowieso af waarom het zo moeilijk is om je afval niet zomaar in de natuur te flikkeren.

Eens.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-10-2019 21:11
Ik koop juist altijd die halve liter flesjes. Bij grote flessen gaat de prik eraf voor ik het leeg heb.

Ik koop blikjes om dezelfde reden. Mocht ik eens een keer zin hebben in Fanta of 7up, dan zit er in ieder geval nog prik in en blijf ik niet met 3/4 fles zitten die ik vervolgens kan leeggieten in de gootsteen omdat de prik er 3 weken later uit is...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
19-10-2019 20:57
Ik vraag me sowieso af waarom het zo moeilijk is om je afval niet zomaar in de natuur te flikkeren.

Ja dat snap ik ook niet. Waarschijnlijk gemakzucht. Maar als er statiegeld op zit is er wel een grote kans dat iemand het alsnog even opraapt en inlevert. Dus van mij mag het per direct ingevoerd worden.
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
19-10-2019 21:04
Dit.
Stond laatst achter iemand bij een verkeerslicht die zo een zak MC donalds uit het raam gooide. 😱

Verder gekozen voor 1: invoeren!
Hier ook laatst een midden op straat uit zn auto. Ik wist waar de persoon woonde. Heb de boek opgeraapt en ik heb het zo in zn voortuin geflikkerd.
Woest kan ik erom worden!
Ik kwam vorig jaar weer in Nederland wonen en ik stond prompt voor lul met mijn kleine flesjes voor de statiegeldautomaat. Ik heb eigenlijk nooit zo begrepen, waarom dit al lang niet is ingevoerd.

Ik loop met mijn jongste regelmatig een rondje in de buurt om afval te ruimen: vooral langs het stukje schoolroute vinden we zo een vuilniszak vol met Red bull-blikjes en flesjes Lidl vitaminewater. Gaat helemaal nergens over. Invoeren dus.

En sowieso moeten we gewoon af van al die plastic verpakkingen. 90% van het zwerfafvak dat we vinden zijn verpakkingen van voedsel. Ik snap sowieso al niet wat al die mensen allemaal zitten te eten op de fiets of in de auto.
Naar wat ik begrijp zetten mensen in de stad wel hun flesjes etc buiten, als een soort donatie aan de daklozen. Die krijgen daar dan weer geld voor.
Dus zo leuk is het niet dat het allemaal is opgeruimd, dat zegt dus meer.over hoeveel daklozen daar zijn in mijn beleving.
ik vond de levensstandaard daar sowieso wat armoedig.
Because schreef:
19-10-2019 21:24
Hier ook laatst een midden op straat uit zn auto. Ik wist waar de persoon woonde. Heb de boek opgeraapt en ik heb het zo in zn voortuin geflikkerd.
Woest kan ik erom worden!
:cheer: :applause: :cheer:
Alecta schreef:
19-10-2019 21:25
Ik kwam vorig jaar weer in Nederland wonen en ik stond prompt voor lul met mijn kleine flesjes voor de statiegeldautomaat. Ik heb eigenlijk nooit zo begrepen, waarom dit al lang niet is ingevoerd.

Ik loop met mijn jongste regelmatig een rondje in de buurt om afval te ruimen: vooral langs het stukje schoolroute vinden we zo een vuilniszak vol met Red bull-blikjes en flesjes Lidl vitaminewater. Gaat helemaal nergens over. Invoeren dus.

En sowieso moeten we gewoon af van al die plastic verpakkingen. 90% van het zwerfafvak dat we vinden zijn verpakkingen van voedsel. Ik snap sowieso al niet wat al die mensen allemaal zitten te eten op de fiets of in de auto.
Ik heb dat ook gehad met blikjes. In Zweden (waar ik woon) zit statiegeld op flessen, kleine flesjes en frisdrank/bierblikjes. Ik ging dus met een zak vol blikjes en kleine flesjes naar de supermarkt en kwam er toen achter dat je die dus niet kon inleveren in Nederland :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
19-10-2019 21:08
Idioot idee.
Waar moet je weer gaan blijven met al die lege bussen melk, frisdrankflessen, ... voor je tijd vindt om er mee naar een winkel te trekken die ze aanvaardt.

Het idee is dat iedere winkel alles aanvaard. Dat is waar ik nu ook tegenaan loop, drie verschillende flessen, drie winkels.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
19-10-2019 21:08
Idioot idee.
Waar moet je weer gaan blijven met al die lege bussen melk, frisdrankflessen, ... voor je tijd vindt om er mee naar een winkel te trekken die ze aanvaardt.
Ik woon in het buitenland en wij hebben al Jaren statiegeld op blikjes en flesjes. Er zijn speciale plekken waar je alles kunt inleveren.
Alle blikjes en flesjes worden in geleverd, ook een goede business voor de daklozen die hebben het er ook de hele dag druk mee.
raccoon schreef:
19-10-2019 21:56
Ik woon in het buitenland en wij hebben al Jaren statiegeld op blikjes en flesjes. Er zijn speciale plekken waar je alles kunt inleveren.
Alle blikjes en flesjes worden in geleverd, ook een goede business voor de daklozen die hebben het er ook de hele dag druk mee.
Hier vissen daklozen ook statiegeldflesjes en blikjes uit het (reguliere) afval en van straat. Soms hebben ze vuilniszakken vol en dat levert toch aardig wat op.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
19-10-2019 20:57
Ik vraag me sowieso af waarom het zo moeilijk is om je afval niet zomaar in de natuur te flikkeren.
Dit. gewoon in een afvalbak of weer meenemen
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
19-10-2019 21:24
Hier ook laatst een midden op straat uit zn auto. Ik wist waar de persoon woonde. Heb de boek opgeraapt en ik heb het zo in zn voortuin geflikkerd.
Woest kan ik erom worden!
Hulde! :worship:
Youtube staat vol met filmpjes hierover, heerlijk vind ik dat :-D
Don't cry, buy a bag and move on.
Versta mij niet verkeerd.

Ik ben pro dat idioten die hun McDo-afval uit het raam kieperen bestraft worden.
Ik ben pro dat idioten die hun blikjes in de natuur achterlaten bestraft worden - als het te achterhalen is wie het daar heeft gedropt.


Ik ben tegen het gesleep met flessen terug naar de winkel of het eindeloos moeten bijhouden van die ondingen (want voor 1 fles ga ik niet lopen).
Het gaat hier in de gemeente nu al in aparte zak en wordt opgehaald.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
19-10-2019 21:00
Goed idee.

Toch vind ik ook dat het aanbod, eigenlijk de aanschaf van, die kleine plastic flesjes drastisch verminderd moet worden. Hoe, geen idee, maar met inzamelen via statiegeld betekent nog steeds dat al die plastic flesjes in omloop zijn. Het lost ze niet bepaald op ofzo.
Een deel is te hergebruiken en het beland niet in de natuur, dat is de winst.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Mevrouw75 schreef:
19-10-2019 21:00
Goed idee.

Toch vind ik ook dat het aanbod, eigenlijk de aanschaf van, die kleine plastic flesjes drastisch verminderd moet worden. Hoe, geen idee, maar met inzamelen via statiegeld betekent nog steeds dat al die plastic flesjes in omloop zijn. Het lost ze niet bepaald op ofzo.
Het is En/En/En.

Reduce
Re-use
Recycle

En ook gooi het niet op de grond!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven