Lidl onder vuur vanwege "bannen" kerst

04-11-2019 21:35 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de nieuwe folder van de Lidl is het woord kerst vervangen door Feest. Op facebook en twitter rolt iedereen over elkaar heen en velen dreigen Lidl te boycotten.
Zoals altijd krijgen migranten, moslims en asielzoekers hier weer de schuld van (van een bepaalde groep).
Ik vraag mij dan altijd af of er mensen zijn die dit zien als cultuur verraad of het prima vinden passen in deze tijd?
Met andere woorden is deze ophef overdreven of hebben de klagers een punt?
Alle reacties Link kopieren
Hou toch op... 'Fijne feestdagen' stond 40 jaar geleden ook al op kerstkaarten...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Cultuurbarbaren! Als er ergens goed kerst wordt gevierd is het wel in Duitsland.
Alle reacties Link kopieren
De simpele verklaring is dat het zelfs nog Sint Maarten en Sinterklaas moet worden en het daarom wel heel erg voorbarig is om het nu al over Kerst te gaan hebben.
Am Yisrael Chai!
Wat een ophef op niets af.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet weten waarom Kerstdagen een doorn in het oog zou zijn voor welke religieclub dan ook. Misschien voor de Satanskerk?
.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik er onverschillig van word. Elk onderwerp en elke feestdag beledigd tegenwoordig wel iemand. Misschien is onverschillig het verkeerde woord... moedeloos eerder. Ik snap ook niet waar het vandaan komt, wie is er nu zo beledigd door een woord als kerst? Wat is er überhaupt beledigend aan de naam van een feestdag?

Als de Lidl geen kerstproducten wil verkopen dan hoeven ze dat toch helemaal niet te doen. Maar ze willen het wel doen... alleen niet zo noemen. Overigens vind ik het ook nogal slapjes dat ze nu komen met het verhaal dat de “echte” kerstspecial nog komt. Dat zal ongetwijfeld best maar deze folder bevat voornamelijk kerstproducten maar dan met een andere naam.

Toevoeging: na eens goed kijken naar de folder vind ik het allemaal nogal uit zijn verband gerukt. Ik zie het woord kerst regelmatig voorkomen maar de folder lijkt meer algemeen voor de wintermaanden.
madamecannibale wijzigde dit bericht op 04-11-2019 21:49
12.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat het überhaupt in mensen opkomt om hier iets negatiefs van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Lidl is een supermarkt, die willen gewoon verkopen, dus zijn ze gebaat bij zo veel mogelijk feest. Sinterklaas, winterzonnewende, kerst, eindejaarsborrel en nieuwjaar, het maakt Lidl waarschijnlijk niet zo veel uit waarom we eten en versieren, hoe meer hoe beter. Mij lijkt “feest” een prima thema voor december, ook wel “de feestmaand” genoemd.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
04-11-2019 21:43
Ik merk dat ik er onverschillig van word. Elk onderwerp en elke feestdag beledigd tegenwoordig wel iemand. Misschien is onverschillig het verkeerde woord... moedeloos eerder. Ik snap ook niet waar het vandaan komt, wie is er nu zo beledigd door een woord als kerst? Wat is er überhaupt beledigend aan de naam van een feestdag?

Als de Lidl geen kerstproducten wil verkopen dan hoeven ze dat toch helemaal niet te doen. Maar ze willen het wel doen... alleen niet zo noemen. Overigens vind ik het ook nogal slapjes dat ze nu komen met het verhaal dat de “echte” kerstspecial nog komt. Dat zal ongetwijfeld best maar deze folder bevat voornamelijk kerstproducten maar dan met een andere naam.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
04-11-2019 21:43
Ik snap ook niet waar het vandaan komt, wie is er nu zo beledigd door een woord als kerst? Wat is er überhaupt beledigend aan de naam van een feestdag?
Er is niks beledigends aan kerst en niemand voelt zich beledigd door kerst. Maar de Lidl vangt zo gewoon even in één keer de hele feestmaand af. Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw... gewoon pragmatisme. Gebeurt al tientallen jaren door tientallen winkels. Ik snap niet dat mensen tegenwoordig overal wat achter zoeken.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
04-11-2019 21:39
De simpele verklaring is dat het zelfs nog Sint Maarten en Sinterklaas moet worden en het daarom wel heel erg voorbarig is om het nu al over Kerst te gaan hebben.
En buiten dat :
Waarom hangen zoveel mensen die niet gelovig zijn aan een woord wat Christus betekent ?



“ Het woord 'Kerstmis' betekent eigenlijk 'Christus-mis', omdat dit feest gewijd is aan de geboorte van Jezus die de christus (de gezalfde) wordt genoemd. Het woord 'kerst' is uit het woord christus ontstaan; zo betekent "kerstenen" bijvoorbeeld "christelijk maken". “
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
04-11-2019 21:39
De simpele verklaring is dat het zelfs nog Sint Maarten en Sinterklaas moet worden en het daarom wel heel erg voorbarig is om het nu al over Kerst te gaan hebben.
Dit ook. Als de pepernoten in september al in de winkel liggen is het niet goed, want dat is te vroeg, nu vinden mensen dat eind oktober de kerstspecial al verspreid dient te worden.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
04-11-2019 21:43
Ik merk dat ik er onverschillig van word. Elk onderwerp en elke feestdag beledigd tegenwoordig wel iemand. Misschien is onverschillig het verkeerde woord... moedeloos eerder. Ik snap ook niet waar het vandaan komt, wie is er nu zo beledigd door een woord als kerst? Wat is er überhaupt beledigend aan de naam van een feestdag?

Als de Lidl geen kerstproducten wil verkopen dan hoeven ze dat toch helemaal niet te doen. Maar ze willen het wel doen... alleen niet zo noemen. Overigens vind ik het ook nogal slapjes dat ze nu komen met het verhaal dat de “echte” kerstspecial nog komt. Dat zal ongetwijfeld best maar deze folder bevat voornamelijk kerstproducten maar dan met een andere naam.
Niemand heeft toch gezegd dat ie beledigd is door het woord kerst? Het is juist andersom, mensen zijn beledigd omdat het woord Kerst niet gebruikt wordt.

Daarnaast is het natuurlijk wel rete-ouderwets om het alleen over Kerst te hebben. Fijne feestdagen is natuurlijk wel veel inclusiever en meer van deze tijd. Of je nu Midwinter, Solstice, Kerst, Kwanzaa, Chanoeka of gewoon je vrije dag viert, het is natuurlijk allemaal gezellig en een gelukswens waard. Fijne feestdagen dekt dan gewoon het makkelijkst de lading.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 04-11-2019 21:52
1.17% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
De Syriërs en Roemenen die ik ken zetten allemaal een kerstboom.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat Lidl gewoon de maand december vangt met het woord feest.
Ik zie er niks negatiefs in.
Er worden verbanden getrokken die er niet zijn. Jammer dat er dan meteen wordt opgeroepen tot boycot.
Avena schreef:
04-11-2019 21:47
Er is niks beledigends aan kerst en niemand voelt zich beledigd door kerst. Maar de Lidl vangt zo gewoon even in één keer de hele feestmaand af. Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw... gewoon pragmatisme. Gebeurt al tientallen jaren door tientallen winkels. Ik snap niet dat mensen tegenwoordig overal wat achter zoeken.
Dit.
Bovendien zijn heel veel dezelfde producten ook met bv Pasen te koop.
Wat mij betreft is het altijd al gewoon de "feestcollectie" geweest.
Wat een ophef om niks.
Alle reacties Link kopieren
Lidl meldt in een schriftelijke reactie ‘uiteraard’ ook nog een grootse kerstcampagne te gaan voeren. Die begint pas op 6 december omdat het sinterklaasfeest dan voorbij is. ,,De komende twee maanden richten we ons met deze campagne op een aantal feestelijke momenten die wij in Nederland hebben, zoals Sint Maarten, Sinterklaas, Kerstmis en de jaarwisseling. Alles valt samen onder de campagne-paraplu ‘Feest in ’t land’. Zo hebben wij vorige week het sinterklaasmagazine ‘Pakjesfeest’ uitgebracht en deze week het inspiratiemagazine ‘Feest in ‘t land
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je kan het tegenwoordig als supermarkt of winkel gewoon nooit meer goed doen. Er is altijd wel gezeik. Dan gaat het weer over kerst, geen kerst noemen. Dan ben je de Sint weer vergeten of liggen de kruidnoten te vroeg in de winkel. Dan vind een groep dat je je teveel richt op vega dingen en dan wordt er weer geklaagd dat je je teveel richt op vlees/wild etc.

Vroeger werd er vast ook geklaagd maar was het alsnog gewoon leuk. Nu beland een winkel meteen aan de schandpaal.
Fakenieuws!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij vieren veel moslims hier ook kerst.
Maar ik denk inderdaad dat het niet om kerst gaat maar dat we feest vieren en dus alvast gaan proefdineren en proefsnoepen.

Bij Aldi zag ik gevulde speculaas die duidelijk voor pré-Sinterklaas is bedoeld aangezien de houdbaarheidsdatum 19 november was.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Joh, die broden heten dan weer kerststol, dan weer paasstol, en steeds is het precies hetzelfde brood. Feeststol lijkt me de lading prima dekken.

Dat hele gedoe om de 'war on Christmas' komt overwaaien uit de VS, waar bedrijven als Starbucks hun feestbekers zo ontwerpen dat alle richtingen en stromingen die in december wat te vieren hebben zich erin kunnen herkennen. En de religieuze fundamentalisten vinden dat inderdaad cultuurverraad. Whatever.

Sowieso, als je gevoel voor kerst afhangt van hoe de supermarkt het eten noemt dan klopt er ergens iets niet. Kerst gaat over vrede op aarde, niet over wat er op je bord ligt.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat te goed in Nederland, dan krijg je dit dus.

Waanzin.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Wat een drama om niks. Op social media zag ik weer vreselijk verongelijkte reacties voorbij komen (opvallend vaak van klimaatontkenners en anti-roetpieten).
Alle reacties Link kopieren
Dingadong schreef:
04-11-2019 21:57
Wat een drama om niks. Op social media zag ik weer vreselijk verongelijkte reacties voorbij komen (opvallend vaak van klimaatontkenners en anti-roetpieten).
Uiteraard. Altijd op zoek naar een stok om de hond mee te slaan.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven