Waarom wil jij geen leraar worden?

06-11-2019 06:14 452 berichten
Vandaag staken de leraren, zoals de meesten inmiddels weten. Niet genoeg mensen willen leraar worden; het beroep is niet aantrekkelijk genoeg. Daardoor zijn er te weinig docenten, moet er meer werk gebeuren met minder mensen, gaat de werkdruk omhoog en belanden we in een vicieuze cirkel.

Mijn vraag aan jullie: Waarom zou jij geen leraar willen worden?

Ik kan me zo voorstellen dat er veel verschillende redenen voor zijn en ik ben benieuwd. Voor wiens reden is dat ze al een baan hebben, probeer je even voor te stellen dat je deze op den duur niet meer hebt en de switch naar het onderwijs een optie zou zijn. Waarom zou je deze dan toch niet kiezen?

Voor wie wel docent is of het wel leuk vindt, je mag ook reageren.

Ik ben overigens zelf docent. In de trant van 'TO trapt af': wat voor mij een reden zou zijn om de switch te maken naar een andere baan, is salaris en status. Ik merk dat veel mensen op mij neerkijken als 'simpele docent' of als iemand met weinig ambitie/mislukte carrière, terwijl ik gewoon cum laude een universitaire Master heb afgerond, mijn werk heel serieus neem en mijn functie ook belangrijk vind.
Alsof “docenten” zo weinig verdienen
BlaZoo schreef:
06-11-2019 06:18
Alsof “docenten” zo weinig verdienen
Ben ik helemaal met je eens. Mensen doen alsof docenten het minimumloon verdienen.
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
06-11-2019 06:18
Alsof “docenten” zo weinig verdienen
Waarom sta jij dan niet voor de klas, BlaZoo? Lekker dik verdienen dan, toch?
Procne schreef:
06-11-2019 06:22
Waarom sta jij dan niet voor de klas, BlaZoo? Lekker dik verdienen dan, toch?
De gedachte dat mensen hun keuzes zuiver op geld baseren is even sneu als veelzeggend
Ik ben niet zo wild van kinderen, dus ik heb het sowieso nooit overwogen. Ze produceren zo vreselijk veel herrie. Ik snap wel wat je zegt, maar ik kijk niet op bevriende docenten neer. Wel merk ik dat gesprekken over ambities en carriere maken voor hen minder relevant zijn, omdat dat bij hen minder leeft. Dat klopt toch? Er zijn toch ook minder stappen te maken?

Ik vind wel dat ze vergeleken met mij weinig verdienen voor de verantwoordelijkheid die ze hebben. Anderzijds heb ik bij 1 van hen wel het gevoel dat hij niet goed zou gedijen in een omgeving als waar ik werk en dat promoties hem ook weinig zouden doen. Dat heeft niks met zijn vak te maken uiteraard, meer met hoe hij is.
Alle reacties Link kopieren
Omdat mijn beeld van het vak is:
- Zeurende collega's ; Niks is goed, Het ligt aan de ouders, of de minister
- Veel parttime werkenden
- log weinig flexibel systeem
-werkenden die zelf niet meer zien, wat de positieve kanten van hun baan zijn
Etc

Door al het gedram, maak ik de overstap niet meer, terwijl ik het wel overwogen heb
Alle reacties Link kopieren
Ik zou best leraar willen zijn. Ook op de basisschool. Heb er nog over nagedacht om dat te gaan doen, dus toch de Pabo te volgen.

Maar het staat me tegen. Ik zou graag lesgeven maar dan vanaf groep 7/8. Maar starten bij kleuters? Leren knutselen en dergelijke? Stages lopen in alle groepen voor de ervaring ... Dat wil ik niet. Dus het gaat voorbij. De opleiding is me te breed over alle leeftijdscategorieën en dat vind ik oprecht jammer.
Alle reacties Link kopieren
Nu even on topic:

Ik heb een aantal jaar voor de klas gestaan (VO), maar ben overgestapt naar het bedrijfsleven om de volgende redenen:

- ongemotiveerde leerlingen.
- te volle klassen (30-35), waardoor je geen tijd hebt voor individuele aandacht en sommige kinderen niet kunnen meekomen.
- agressieve ouders. Ik ben bedreigd door ouders (ik gaf les op een gymnasium), omdat ik een telefoon had ingenomen en een keer een leerling een 1 had gegeven voor een proefwerk, nadat ik hem had betrapt met een enorme spiekbrief.
- status. Je ziet het hier al: docenten worden steevast weggezet als zeikers. Zo begint er vast ook weer iemand over de hoeveelheid vakantiedagen (mensen lijken niet te willen begrijpen dat je daar de rest van het jaar extra uren voor maakt). Hoeveel ouders er niet als grapje “those who can’t, teach” tegen me hebben gezegd, terwijl ik twee cum laude universitaire masters heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen geduld voor.
Ik heb de switch gemaakt.

Reden om het onderwijs te verlaten :

- Schoolpolitiek. O.a. de voortdurende strijd wie zijn vak het belangrijkst was. (Vak X moet het proefwerk wat gemakkelijker maken want op dezelfde dag hebben ze vak Y en dat is moeilijk en veel belangrijker. Dafuq? Ik test wat ze moeten kunnen!)

- Heb je de hele zomervakantie onderwijsmateriaal gemaakt, moet er met Pasen nieuw gemaakt worden want nieuwe minister heeft zijn plasje erover gedaan en alle eindtermen zijn weer veranderd. Wel graag binnen 2 weken klaar uiteraard!

- Grootste gedeelte van de collega's bestond uit oude, saaie, verzuurde mensen, die de hele pauze alleen maar konden zaniken over wat er mis was met werken in het onderwijs, dus ik vond weinig aansluiting.

- Geen promotiemogelijkheden, dus moeilijk om voortgang te zien.

Verder kreeg ik in het onderwijs wél meer betaald dan nu, terwijl ik nu een leidinggevende functie heb in het bedrijfsleven.
Ik zou het kunnen en het lesgeven lijkt me leuk.
De reden dat ik het niet wil is de weinig flexibele uren, wat niet combineert met mijn jonge kinderen en de hiërarchische, imo vaak onprofessionele of ondoordachte organisatie van de meeste scholen.

Het salaris is uitstekend hoor.
- dat gezeur van collega's niks is ooit goed genoeg.
- brutale leerlingen motiveren en in bedwang houden, zou ik sowieso niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben invaldocent op de universiteit, dit doe ik naast mn eigen baan en in mn eigen vakgebied.
Dat is erg leuk als afwisseling naast mn baan.
Maar ik zou het nooit als fulltime baan doen, het kost me veel tijd en energie, een uurtje lesgeven kost me 2 uur (+reistijd), ik krijg alleen de lesuren betaald, dus dat is geen vetpot.
Daarnaast kosten de ongemotiveerde studenten me veel energie, ik wil graag een leuke les geven, van een enthousiaste groep krijg ik energie, maar als je zo’n klas vooruit moet trekken ben ik s avonds echt op.
Alle reacties Link kopieren
Als leraren gestimuleerd worden meer uur te gaan werken, is hun dat inkomen beter. Hun werk overzichtelijker. Minder overdracht. Veel beter voor de kinderen etc
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-11-2019 06:49
Als leraren gestimuleerd worden meer uur te gaan werken, is hun dat inkomen beter. Hun werk overzichtelijker. Minder overdracht. Veel beter voor de kinderen etc
Op de school waar ik werkte, werkten veel docenten parttime, omdat ze anders geen tijd meer hadden om hun lessen goed voor te bereiden of hun mentortaken goed te vervullen.

Ik heb ook een keer gesolliciteerd bij een school voor een baan van 1fte, maar de directeur gaf aan de baan liever te willen verdelen over twee parttimers, omdat het te zwaar zou zijn voor één persoon.
    JessMariano_1986 schreef:
    06-11-2019 06:30
    Ik zou best leraar willen zijn. Ook op de basisschool. Heb er nog over nagedacht om dat te gaan doen, dus toch de Pabo te volgen.

    Maar het staat me tegen. Ik zou graag lesgeven maar dan vanaf groep 7/8. Maar starten bij kleuters? Leren knutselen en dergelijke? Stages lopen in alle groepen voor de ervaring ... Dat wil ik niet. Dus het gaat voorbij. De opleiding is me te breed over alle leeftijdscategorieën en dat vind ik oprecht jammer.
    Grappig dat je dat zegt. Heb je het item van Zondag met Lubach gezien? Dat ging precies hierover.
    Alle reacties Link kopieren
    Als ik arbeidsgeschikt zou zijn en geen baan zou kunnen vinden die beter in mijn straatje paste, zou ik het zeker overwegen. Een aantal aspecten van lesgeven, spreken me wel aan. Maar mijn passie en talenten liggen toch echt ergens anders.
    Alle reacties Link kopieren
    Les geven op het voortgezet onderwijs was mijn backup plan als ik mijn werk als verpleegkundige niet meer leuk zou vinden.
    Ik heb in mijn omgeving veel docenten. En vergeleken met hen verdien ik weinig en heb ik weinig vrij.
    Toch maak ik de overstap niet naar het onderwijs omdat ik geen kindermens ben.
    Wel overweeg ik vaak om de zorg te verlaten.
    Alle reacties Link kopieren
    Procne schreef:
    06-11-2019 06:53
    Op de school waar ik werkte, werkten veel docenten parttime, omdat ze anders geen tijd meer hadden om hun lessen goed voor te bereiden of hun mentortaken goed te vervullen.

    Ik heb ook een keer gesolliciteerd bij een school voor een baan van 1fte, maar de directeur gaf aan de baan liever te willen verdelen over twee parttimers, omdat het te zwaar zou zijn voor één persoon.
    Ik vraag me af, of leraren weten hoe druk het bedrijfsleven is qua werkdruk . Daar is fulltime werken ook meer dan 40 uur
    Ik ben ooit klasse-assistent geweest en wist toen: niks voor mij.
    Lesgeven aan gemotiveerde oudere leerlingen (bv in het volwassenenonderwijs) wil ik nog wel overwegen, maar niet meer een groep losgeslagen 4de groepers.
    Ik heb verder geen mening over de status van het beroep. Eerlijk gezegd vind ik het nogal sneu dat iemand geen docent zou worden omdat hij bang is dat zijn vrienden en familie dan op hem neerkijken.
    TO ik zou jouw werk niet kunnen. De drukte van alle kinderen heel de dag zou me chronische hoofdpijn bezorgen. Laat je niks aanpraten over status en andere onzin.
    Ik heb enorme bewondering voor wat docenten doen en ik vind de staking gerechtvaardigd.
    Onderwijs is heel belangrijk en docent zijn absoluut geen makkelijke baan.
    Mensen die er op neerkijken zijn gewoon dom. En de opmerkingen van" lekker veel vakantie" e.d. nog dommer.
    Ik heb geen overwicht en zou ofwel gepest worden ofwel vrienden proberen te worden met de leerlingen. Beide lijkt me niet handig.

    Ik heb er ook een hekel aan om anderen te moeten vertellen wat ze wel en niet mogen doen. Leidinggeven is niks voor mij. Laat staan aan jongeren.
    Procne schreef:
    06-11-2019 06:32
    Nu even on topic:

    Ik heb een aantal jaar voor de klas gestaan (VO), maar ben overgestapt naar het bedrijfsleven om de volgende redenen:

    - ongemotiveerde leerlingen.
    - te volle klassen (30-35), waardoor je geen tijd hebt voor individuele aandacht en sommige kinderen niet kunnen meekomen.
    - agressieve ouders. Ik ben bedreigd door ouders (ik gaf les op een gymnasium), omdat ik een telefoon had ingenomen en een keer een leerling een 1 had gegeven voor een proefwerk, nadat ik hem had betrapt met een enorme spiekbrief.
    - status. Je ziet het hier al: docenten worden steevast weggezet als zeikers. Zo begint er vast ook weer iemand over de hoeveelheid vakantiedagen (mensen lijken niet te willen begrijpen dat je daar de rest van het jaar extra uren voor maakt). Hoeveel ouders er niet als grapje “those who can’t, teach” tegen me hebben gezegd, terwijl ik twee cum laude universitaire masters heb.
    En je bevestigt dus zelf dat het niet het salaris is

    Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

    Terug naar boven