Geen geld hebben voor je menstruatie.

07-11-2019 00:59 571 berichten
Ik kon er zo gauw geen topic over vinden en als die er wel is dan graag een slotje.

Ik hoorde in het nieuws dat er meisjes/vrouwen zijn in Nederland die geen geld hebben voor tampons, maandverband of een cup etc. En dus maar oude vodden, wc papier gebruiken of de deur niet uit gaan en zelfs tampons hergebruiken (hoe dan?).

Ik vond het echt erg om te lezen maar ik dacht ook meteen van je hoeft toch geen Libresse of OB te kopen? Ben zelf een paar jaar geleden over gestapt op huismerk omdat ik de merken te duur vond worden en koop ik alleen merk als het in de aanbieding goedkoper is dan huismerk. Maar ik begrijp dat dat niet echt een optie is voor iedere vrouw i.v.m. irritaties en allergieën.

Wat vonden jullie van het nieuws dat niet ieder meisje/vrouw geld heeft voor tampons, maandverband en dergelijke?
Wat een onzin joh, pakje tampons huismerk Kruidvat kost 1 euro.
Geloof hier niks van.
Prioriteiten stellen aan waar je je geld aan uitgeeft, en anders gewoon gaan werken zoals het gros van Nederland,
Alle reacties Link kopieren
Helaas kom ik door mijn werk weleens meiden tegen waarbij dat het geval is. Laatst toevallig nog. Ging om minderjarig meisje.

Wat ik ook zie in mijn werk: meiden die geen geld (over) hebben voor anticonceptie. Ook naar vind ik dat.
En ja dat leidt tot moeilijke situaties die uiteindelijk veeeeeel meer geld kosten.

Ik zou het een goed idee vinden als beiden verkrijgbaar zijn ook zonder geld tot 21 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zat jongeren onder de 18 die moeten leven van de kinderbijslag die ouders voor hen krijgen. Das geen vetpot.

Dus ik snap dat dat dingen zijn die dan niet meer betaald kunnen worden, naast kleding en andere verzorging en vervoersgeld.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft mag voor dat soort zaken het nultarief gelden wbt belasting. Overigens dat huismerk is leuk, maar al die gifstoffen in het katoen wat vervolgens in het meest absorberende deel van je lichaam zit een stuk minder. Maar als het voor iemand basismerk of niks is dan snap ik dat wel natuurlijk.
Ik dacht vooral, als je het niet kan betalen dan kun je ook voor wasbaar maandverband gaan toch? Niet ideaal, maar beter dan wc-papier of jezelf opsluiten.
gevuldekoek schreef:
07-11-2019 01:09
Helaas kom ik door mijn werk weleens meiden tegen waarbij dat het geval is. Laatst toevallig nog. Ging om minderjarig meisje.

Wat ik ook zie in mijn werk: meiden die geen geld (over) hebben voor anticonceptie. Ook naar vind ik dat.
En ja dat leidt tot moeilijke situaties die uiteindelijk veeeeeel meer geld kosten.

Ik zou het een goed idee vinden als beiden verkrijgbaar zijn ook zonder geld tot 21 jaar.
Maar dit is het dus. Niet dat ze geen geld hebben, maar ze hebben het er niet voor OVER, en geven het liever uit aan kleding/makeup/andere dingen etc. Dat de samenleving daar maar weer op moet draaien voor de domme keuzes van dit soort meiden is NIET de oplossing.
Voed hun en hun ouders op.
Alle reacties Link kopieren
Dit artikel werpt misschien meer licht op de ‘hoe’ vraag:
https://www.nporadio1.nl/binnenland/197 ... -wc-papier
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
07-11-2019 01:18
Maar dit is het dus. Niet dat ze geen geld hebben, maar ze hebben het er niet voor OVER, en geven het liever uit aan kleding/makeup/andere dingen etc. Dat de samenleving daar maar weer op moet draaien voor de domme keuzes van dit soort meiden is NIET de oplossing.
Voed hun en hun ouders op,
Tja maar hoe doe je zoiets. Dan ben ik toch liever voor anticonceptie vergoed tot 21. Zulke tienermoeders kosten de samenleving veel meer geld dan anticonceptie tot 21 vergoeden. Maar de algemene pil kost tegenwoordig inderdaad geen drol meer.

Ik vraag me ook af of tampons en maandverband niet soms in pakketten bij de Voedselbank zitten?
Poezemens84 schreef:
07-11-2019 01:16
Er zijn zat jongeren onder de 18 die moeten leven van de kinderbijslag die ouders voor hen krijgen. Das geen vetpot.

Dus ik snap dat dat dingen zijn die dan niet meer betaald kunnen worden, naast kleding en andere verzorging en vervoersgeld.
Die jongeren hebben allemaal een telefoon, merkkleding etc. Doe niet zo naïef, het gaat erom hoe ze hun prioriteiten stellen.
En ze kunnen gewoon een bijbaantje nemen, had ik ook vanaf mijn 14e.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
07-11-2019 01:20
Dit artikel werpt misschien meer licht op de ‘hoe’ vraag:
https://www.nporadio1.nl/binnenland/197 ... -wc-papier
25 euro per menstruatie?! Ik heb vroeger heel zwaar gemenstrueerd, maar daar kwam ik toch echt niet aan... Dat zijn toch echt de bizarre 1 op de honderdduizenden uitzonderingen lijkt me.
TO, volgens mij moet je titel zijn ‘Geen geld over hebben voor je menstruatie’
anoniem_150601 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 22:53
1.12% gewijzigd
Taralina schreef:
07-11-2019 01:02
Wat een onzin joh, pakje tampons huismerk Kruidvat kost 1 euro.
Geloof hier niks van.
Prioriteiten stellen aan waar je je geld aan uitgeeft, en anders gewoon gaan werken zoals het gros van Nederland,
En hoe zou een meisje van laten we zeggen 11-12 moeten doen die nog niet mag werken en wellicht geen zakgeld krijgt omdat ouders het allemaal niet kunnen betalen/verkeerde keuzes maken?!
Bee_Kind schreef:
07-11-2019 01:22
25 euro per menstruatie?! Ik heb vroeger heel zwaar gemenstrueerd, maar daar kwam ik toch echt niet aan... Dat zijn toch echt de bizarre 1 op de honderdduizenden uitzonderingen lijkt me.
Ik vind 25 euro ook erg veel. Daar kwam ik toen ik nog Libresse en OB gebruikte niet aan en nu al helemaal niet. Maar goed als je een speciaal merk nodig hebt omdat je bijna nergens tegen kan...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee jaar geleden een cup gekocht voor 10 euro. Daarna heb ik nooit meer een cent uitgegeven aan maandverband of tampons. 25 euro lijkt me een overschatting van de kosten.
Er zijn anders voldoende topics waarin mooncups en wasbaer wordt beschreven.
Er is een groep die dat in de taboesfeer trekt.
Van die sponsjes schijnen er ook te zijn.

Paul de Leeuw heeft er ooit in een programma aandacht aan gegeven.
Internet staat er vol mee. Van een oud t-shirt kan je zo iets maken. Staan genoeg beschrijvingen. Ooit moesten de meisjes op scholen onderbroeken breien.
Is misschien wel een idee om het creatieve brein te stimuleren.
Laat tijdens zo'n les alle leerlingen zo'n ding maken. Later anoniem uitdelen.
Als ze toch voor een beter milieu willen gaan.
Ja hoor, hier is al zo'n beschrijving van hoe je het maakt. Voorweken kan in een leeg plastic emmertje van yoghurt.
https://nl.wikihow.com/Herbruikbaar-maandverband-maken

O, voor de jonge heer staat er ook hoe deze het zelf kan doen zonder maandverband. Die heeft genoeg aan een washand.
https://nl.wikihow.com/Je-penis-wassen
Alle reacties Link kopieren
25 Euro?
Dat vind ik echt zwaar overdreven. En ik menstrueer zelf echt meerdere dagen en meestal vrij heftig.. maar 25 Euro??
En tot aan de jaren '70 waren wasbare maandverbanden nog heel gewoon. Evenals de katoenen luiers voor kinderen. Lijkt me sterk dat ze het toen ook moesten oplossen met wc papier of de deur niet uit konden.
Ik lees het verhaal van die Astrid en vraag me dan oprecht af waarom ze na jaren van tobben met wc papier en dubbele maandverbanden hergebruiken, nog nooit met een andere, creatieve oplossing is bezig geweest. Idd middels een cup of uitwasbare verbanden (die echt nog bestaan) of anders zelf maken.
Voor een jong, schoolgaand meisje is dit veel lastiger, dat snap ik. Maar dit onderzoek was tot aan 25 jaar.. als je rond die leeftijd met kranten en wc papier jezelf moet behelpen, doe je echt iets verkeerd met je budgetplanning.
Alle reacties Link kopieren
Kwestie van prioriteiten stellen (al dan niet door de ouders). Tampons/maandverband kosten geen drol.

Kinderen van 11, waarvoor de ouders geen maandverband willen kopen, moeten door school aangemeld worden bij de kinderbescherming.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Maar wel de nieuwste Iphone hebben. Het gaat allemaal om de buitenkant en dan stel je verkeerde prioriteiten.
Alle reacties Link kopieren
SilverShadow schreef:
07-11-2019 06:40
Maar wel de nieuwste Iphone hebben. Het gaat allemaal om de buitenkant en dan stel je verkeerde prioriteiten.

Dat denk ik ook.
En als jong meisje geen maandverband/tampons van je ouder(s) krijgen is idd verwaarlozing.
Alle reacties Link kopieren
Bij de Aldi: 32 tampons voor 0,79 cent.
Alle reacties Link kopieren
Durf te wedden dat ze wel een iPhone hebben.
I wanna live my life with the volume full!
Behalve dat er inderdaad gewoon goedkope producten beschikbaar zijn vind ik het ook een beetje oncreatief.
Vroegah gebruikte mijn moeder en haar zussen uitwasbaar maandverband omdat wegwerp simpelweg nog niet bestond. Kun je ook zelf maken.
Misschien niet ideaal, maar het is wel een oplossing. Voor mijn part gebruik je buiten de deur 'dure' tampons en thuis het herbruikbare verband als je bang bent voor lekken, geurtjes of zichtbaar verband.
Ik heb laatst maandverband naar een weggeef winkel gebracht. Maar dat moet je als ouder/jonge meid ook maar net weten dat je dat daar kunt krijgen.
En ohja, ik heb ook al een aantal jaar een cup. Was eenmalig een wat grotere uitgave en daarna niks meer.
Kostte ergens tussen de 10 en 20 euro, dus ook niet zo vreselijk duur dat je er financieel aan onderdoor gaat.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 07:18
34.37% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven