Geen geld hebben voor je menstruatie.

07-11-2019 00:59 571 berichten
Ik kon er zo gauw geen topic over vinden en als die er wel is dan graag een slotje.

Ik hoorde in het nieuws dat er meisjes/vrouwen zijn in Nederland die geen geld hebben voor tampons, maandverband of een cup etc. En dus maar oude vodden, wc papier gebruiken of de deur niet uit gaan en zelfs tampons hergebruiken (hoe dan?).

Ik vond het echt erg om te lezen maar ik dacht ook meteen van je hoeft toch geen Libresse of OB te kopen? Ben zelf een paar jaar geleden over gestapt op huismerk omdat ik de merken te duur vond worden en koop ik alleen merk als het in de aanbieding goedkoper is dan huismerk. Maar ik begrijp dat dat niet echt een optie is voor iedere vrouw i.v.m. irritaties en allergieën.

Wat vonden jullie van het nieuws dat niet ieder meisje/vrouw geld heeft voor tampons, maandverband en dergelijke?
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
07-11-2019 07:17
Doet me denken aan een familie die voor een supermarkt gestationeerd zaten met de straatkrant.
Om de tijd te doden zaten ze 'allemaal' met hun iphone te spelen.. en bepaald geen oude modelletjes.
Zou zo'n vrouw ook heel zielig wc papier en oude kranten moeten gebruiken?
Mijn broek, inclussief maandverband zakt er in ieder geval van af!
Heb je met die mensen gepraat? Gevraagd hoe het zit?

Want soms is de werkelijkheid anders dan de invulling die je zelf ergens aan geeft.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
07-11-2019 08:53
We zouden moeten investeren in die kennis, niet in artikelen.
.
Totaal mee eens. Vooral omdat een grote groep meiden deze kennis waarschijnlijk niet van huis mee krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
07-11-2019 08:56

Ik heb menig meisje hiermee geholpen want in een winkel om die hulp vragen is doodeng voor ze.


Heb je de ouders ingelicht??
Alle reacties Link kopieren
Geen geld voor menstruatie: hoe dan ? Ik krijg het idee dat dit een opgeklopt en uit verband gerukt onderzoek is.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
07-11-2019 09:00
Heb je de ouders ingelicht??
Ik werkte met die meiden vanuit een zorgconstructie. Zij woonden niet meer thuis, om diverse redenen. Soms kregen ouders die info, maar vaak ook niet omdat die mogelijkheid niet bestond.

Ik werkte dus niet in de winkel oid.
Coconuts12 schreef:
07-11-2019 07:10
Ik heb laatst maandverband naar een weggeef winkel gebracht. Maar dat moet je als ouder/jonge meid ook maar net weten dat je dat daar kunt krijgen.
Een forummer (weet niet meer wie) schreef dat ze soms maandverband en luiers kocht, wanneer de voedselbank een inzameling in de supermarkt hield.

Vond ik een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
80 cent per maand.

Nou, dan ga je naar de supermarkt, verzamel je vier lege flessen die naast de statiegeldautomaat staan en lever je die in bij de juiste winkel voor het statiegeld.

Resultaat: tampons +20 cent extra voor in de spaarpot.
Dan hoef je de volgende maand maar drie flessen te scoren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
EsterInside schreef:
07-11-2019 08:59
.
Totaal mee eens. Vooral omdat een grote groep meiden deze kennis waarschijnlijk niet van huis mee krijgt.
Dat moet school tegenwoordig doen, in plaats van kinderen leren lezen en schrijven.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
07-11-2019 09:14
80 cent per maand.

Nou, dan ga je naar de supermarkt, verzamel je vier lege flessen die naast de statiegeldautomaat staan en lever je die in bij de juiste winkel voor het statiegeld.

Resultaat: tampons +20 cent extra voor in de spaarpot.
Dan hoef je de volgende maand maar drie flessen te scoren.
Mijn menstruatie kost minstens 2,55 per maand
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
07-11-2019 08:59
Heb je met die mensen gepraat? Gevraagd hoe het zit?

Want soms is de werkelijkheid anders dan de invulling die je zelf ergens aan geeft.

Weet je.. het gaat mij om het onlogische, het kromme van zoiets.
5 dure iphones? daar kun je er makkelijk 3 van verkopen. Kun je aardig wat boodschappen van betalen.
Handje ophouden is kennelijk makkelijker.
En ik wil beslist niet iedereen over 1 kam scheren of mijn ogen sluiten voor armoede en problematiek die er echt wel is..
Maar van sommige types krijg ik toch echt een gruwelijke jeuk!
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
07-11-2019 07:17
Doet me denken aan een familie die voor een supermarkt gestationeerd zaten met de straatkrant.
Om de tijd te doden zaten ze 'allemaal' met hun iphone te spelen.. en bepaald geen oude modelletjes.
Zou zo'n vrouw ook heel zielig wc papier en oude kranten moeten gebruiken?
Mijn broek, inclussief maandverband zakt er in ieder geval van af!

Er zijn in de provincie Groningen niet genoeg echte daklozen meer om die krant te verkopen, dus worden er niet-dakloze Roma hiervoor ingezet.

Hef die krant dan gewoon op...

https://www.dvhn.nl/archief/Verkoop-De- ... 42495.html
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
07-11-2019 09:20
Er zijn in de provincie Groningen niet genoeg echte daklozen meer om die krant te verkopen, dus worden er niet-dakloze Roma hiervoor ingezet.

Hef die krant dan gewoon op...

https://www.dvhn.nl/archief/Verkoop-De- ... 42495.html
Ja, het gezin waar ik over schreef is ook een Roma familie.
mick87 schreef:
07-11-2019 09:03
Geen geld voor menstruatie: hoe dan ? Ik krijg het idee dat dit een opgeklopt en uit verband gerukt onderzoek is.
Er is niet eens onderzoek gedaan.

Overigens geloof ik best dat er vrouwen zijn die op zeker moment geen geld hebben voor maandverband, maar het lijkt me geen grootschalig en structureel probleem.
Snoesje666 schreef:
07-11-2019 09:15
Dat moet school tegenwoordig doen, in plaats van kinderen leren lezen en schrijven.
Uit de oude doos: toen mijn moeder ging menstrueren (we hebben het over 1950) wist ze nergens van. Ook school vertelde dit niet. Toen ze toch maar naar haar moeder ging om te vertellen over al dat bloed daar ineens kreeg ze een voorlichtingsboekje in haar handen gedrukt met de woorden 'vraag het verder maar aan je oudere zus'.

Maw, tegenwoordig was vroeger dus ook al zo.
En ook de meisjes van toen vonden hun informatie uiteindelijk wel ergens.
Niet dat ik dat goedkeur, maar het is natuurlijk onzin om te stellen dat die meisjes nergens informatie kunnen vinden. Zeker met internet tegenwoordig. In 1950 kon je die info niet eens bij de bibliotheek krijgen want boeken over seksualiteit waren niet voor onder 18. Ongelooflijk toch dat deze vrouwen uiteindelijk ook wisten hoe het zat?

Ik vind het nogal betuttelend om te denken dat een meisje van 12 nu niet weet waar ze info over menstruatie kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
07-11-2019 09:15
Dat moet school tegenwoordig doen, in plaats van kinderen leren lezen en schrijven.

Dit vind ik ook een kwalijke zaak hoor!
Hoe ouders die verantwoordelijkheid bij school neerleggen.. echt heel dom!
Wij kregen voorlichtingsavonden aangeboden op de basisschool van mijn kinderen. Ontwikkeling en seksualiteit. Best veel ouders kwamen niet opdagen.. had niets met religie of cultuur te maken, gewoon de schouders ophalen: "Dat hoort school te doen!"
Gut, je zal GTST een keer missen voor zo'n info avond.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
07-11-2019 09:25
Uit de oude doos: toen mijn moeder ging menstrueren (we hebben het over 1950) wist ze nergens van. Ook school vertelde dit niet. Toen ze toch maar naar haar moeder ging om te vertellen over al dat bloed daar ineens kreeg ze een voorlichtingsboekje in haar handen gedrukt met de woorden 'vraag het verder maar aan je oudere zus'.

Maw, tegenwoordig was vroeger dus ook al zo.
En ook de meisjes van toen vonden hun informatie uiteindelijk wel ergens.
Niet dat ik dat goedkeur, maar het is natuurlijk onzin om te stellen dat die meisjes nergens informatie kunnen vinden. Zeker met internet tegenwoordig. In 1950 kon je die info niet eens bij de bibliotheek krijgen want boeken over seksualiteit waren niet voor onder 18. Ongelooflijk toch dat deze vrouwen uiteindelijk ook wisten hoe het zat?

Ik vind het nogal betuttelend om te denken dat een meisje van 12 nu niet weet waar ze info over menstruatie kan vinden.
Als het je nooit verteld is?? Als niemand je ooit zoiets heeft uitgelegd?? En dan moet je er naast kennis nog mee omgaan. Kortom, wat haal je in huis? Aan wie vraag je geld hiervoor? Enz enz.
Poezemens84 schreef:
07-11-2019 09:30
Als het je nooit verteld is?? Als niemand je ooit zoiets heeft uitgelegd?? En dan moet je er naast kennis nog mee omgaan. Kortom, wat haal je in huis? Aan wie vraag je geld hiervoor? Enz enz.
Maar dan is armoede dus niet het probleem, maar het feit dat menstruatie blijkbaar in de taboesfeer ligt. Zelf heb ik die ervaring helemaal niet, maar er zullen gerust gezinnen/groepen zijn waarin dat taboe wel speelt.
Poezemens84 schreef:
07-11-2019 09:30
Als het je nooit verteld is?? Als niemand je ooit zoiets heeft uitgelegd?? En dan moet je er naast kennis nog mee omgaan. Kortom, wat haal je in huis? Aan wie vraag je geld hiervoor? Enz enz.
Dus er zijn heel veel 12-jarigen die nog nooit een computer hebben bediend?
Ik geloof dat niet. Bij mijn kinderen hadden ze bij de kleuters al computers staan. Eerst voor spelletjes en in hogere klassen moesten ze ook actief dingen googlen etc.
De kinderen over wie jij het hebt zijn wel een zeer specifieke minderheid. Die hebben wel urgentere problemen dan maandverband.

Edit: en voor het gemak sla je even over dat ik verteld heb dat in de jaren 50 ongesteldheid helemaal een taboe was. Mijn moeder en tantes kregen 0,0 info behalve een christelijk boekje over dat je nu een vrouw was blabla, en hun moeder gaf ze wat wasbaar maandverband en dat was het. De echte info kregen ze ook niet op school. Die haalden ze bij elkaar, bij oudere zussen, iets vrijere tantes etc
Dus als meisjes toen de info konden vinden, kan een meisje nu dat helemaal met dank aan google.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
07-11-2019 09:34
Dus er zijn heel veel 12-jarigen die nog nooit een computer hebben bediend?
Ik geloof dat niet. Bij mijn kinderen hadden ze bij de kleuters al computers staan. Eerst voor spelletjes en in hogere klassen moesten ze ook actief dingen googlen etc.
De kinderen over wie jij het hebt zijn wel een zeer specifieke minderheid. Die hebben wel urgentere problemen dan maandverband.
Als je het bestaan er niet van weet. Wat ga je dan opzoeken?
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
07-11-2019 09:32
Maar dan is armoede dus niet het probleem, maar het feit dat menstruatie blijkbaar in de taboesfeer ligt. Zelf heb ik die ervaring helemaal niet, maar er zullen gerust gezinnen/groepen zijn waarin dat taboe wel speelt.
Armoede speelt ook vaak een rol in deze situatie. Taboe ook. Gebrek aan kennis. Cultuur. Verhoudingen in het gezin. Woonsituatie. Enz enz.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
07-11-2019 09:34

Edit: en voor het gemak sla je even over dat ik verteld heb dat in de jaren 50 ongesteldheid helemaal een taboe was. Mijn moeder en tantes kregen 0,0 info behalve een christelijk boekje over dat je nu een vrouw was blabla, en hun moeder gaf ze wat wasbaar maandverband en dat was het. De echte info kregen ze ook niet op school. Die haalden ze bij elkaar, bij oudere zussen, iets vrijere tantes etc
Dus als meisjes toen de info konden vinden, kan een meisje nu dat helemaal met dank aan google.
Ik sla niks voor het gemak over. Maar je gaat er nu vanuit dat ieder mens beschikt over de minimale kennis, al was het een christelijk boekje.

Er zijn echt mensen die geen idee hebben. Echt waar.
Alle reacties Link kopieren
suish schreef:
07-11-2019 09:17
Mijn menstruatie kost minstens 2,55 per maand
Okee, dan 11 flessen zoeken. En daarna 10 flessen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
07-11-2019 09:30
Als het je nooit verteld is?? Als niemand je ooit zoiets heeft uitgelegd?? En dan moet je er naast kennis nog mee omgaan. Kortom, wat haal je in huis? Aan wie vraag je geld hiervoor? Enz enz.

Hebben we het nog steeds over 'Nederlandse' meisjes?
Ik kan me de biologie lessen van 30 jaar geleden nog prima herinneren hoor!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mij afvraag, is het echt het geld wat zij (er) niet (voor over) hebben. Of is het een slechte voorlichting en/of schaamte?

Ondanks dat ik vind dat dit bij de opvoeders thuis hoort. Zou ik het niet erg vinden als er op basisscholen wat voorlichting komt en wat producten in de toiletten ligt.

Verder kan ik mij voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet, met al die producten. Plus dat je zelf wat tijd nodig hebt om uit te vinden wat voor jou het prettigste is. Maar duur hoeft het echt niet te zijn.
Vind het wel heel sneu voor de meisjes bij wie dit speelt. Maar het zou écht helemaal niet hoeven, zelfs niet in het armste gezin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven