Geen geld hebben voor je menstruatie.

07-11-2019 00:59 571 berichten
Ik kon er zo gauw geen topic over vinden en als die er wel is dan graag een slotje.

Ik hoorde in het nieuws dat er meisjes/vrouwen zijn in Nederland die geen geld hebben voor tampons, maandverband of een cup etc. En dus maar oude vodden, wc papier gebruiken of de deur niet uit gaan en zelfs tampons hergebruiken (hoe dan?).

Ik vond het echt erg om te lezen maar ik dacht ook meteen van je hoeft toch geen Libresse of OB te kopen? Ben zelf een paar jaar geleden over gestapt op huismerk omdat ik de merken te duur vond worden en koop ik alleen merk als het in de aanbieding goedkoper is dan huismerk. Maar ik begrijp dat dat niet echt een optie is voor iedere vrouw i.v.m. irritaties en allergieën.

Wat vonden jullie van het nieuws dat niet ieder meisje/vrouw geld heeft voor tampons, maandverband en dergelijke?
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft zouden er best plekken mogen komen waar jonge meisjes die er behoeft aan hebben gratis maandverband/tampons kunnen halen. Kan er meteen een gesprek aan gekoppeld worden over andere opties.

De meeste meiden hebben gelukkig ouders die bij de eerste menstruatie tien verschillende pakken laten aanrukken zodat gekeken kan worden welke het fijnste zit/beste werkt. Maar voor diegenen die het allemaal zelf moeten uitzoeken, is het toch fijn dat ze ergens terecht zouden kunnen.

Mijn dochter was afgelopen zomer onverwacht ongesteld geworden bij het zwembad en gelukkig was er een vrouwelijke redster die toen een tampon voor haar had, want de vriendinnen hadden ook niets bij en er hing geen automaat. Het is voor jonge meiden sowieso al een drempel om zoiets aan een vreemde te gaan vragen. Laat staan als je het er thuis al niet bespreekbaar is.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Poezemens84 schreef:
07-11-2019 09:41
Als je het bestaan er niet van weet. Wat ga je dan opzoeken?
Met wat voor kinderen werk je dan? Kinderen met een verstandelijke beperking en dito ouders?
Ik heb het over doorsnee kinderen die nederlands spreken, naar gewoon onderwijs gaan, die kunnen lezen, schrijven en logisch nadenken.

Edit: als die kinderen in een instelling verblijven kan je als begeleider uitleg geven.
De zorg voor producten ligt dan alsnog bij de ouders (ik moet tenminste voor mijn zoon ook zelf zorgdragen voor shampoo, scheerspullen, deo etc), maar als ze dat niet doen dan is het jouw taak als begeleider om dat bespreekbaar te maken met die ouders.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 10:01
31.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
07-11-2019 09:47
Hebben we het nog steeds over 'Nederlandse' meisjes?
Ik kan me de biologie lessen van 30 jaar geleden nog prima herinneren hoor!
En elk kind mag zomaar een bibliotheek binnen lopen, ook als de ouders opvoedkundig of financieel beperkt zijn.

"Joch, Lotje en Minimi" kan ik me nog goed herinneren en hier in de kast staat een Zweeds boekje, dat gaat ook nog in op homoseksualiteit en zere piemels.

Als nieuwere druk nog steeds verkrijgbaar in de bibliotheek. Ik heb die van 1983.

https://www.bibliotheek.nl/catalogus/ti ... open-boek/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Het is goed om dit in het nieuws te brengen zodat er aandacht voor komt. Zelf begrijp ik ook niet hoe dit precies kan bestaan, maar dat komt vooral omdat ik nooit echt in armoede heb geleefd en moeilijke keuzes heb moeten maken. Ik vind het wel heel treurig nieuws. Je zal maar zo aanklooien met iets dat maandelijks toch al geen feestje is.

Overigens is een bekend (wetenschappelijk onderzocht) verschijnsel dat geldnood je keuzes beïnvloedt; veelal gericht op de korte termijn. Ik wil daarom niet te hard oordelen. Armoede kan daarnaast ook samenvallen met een uitzichtloze situatie en daar word je niet vrolijk van en met een depressie overzie je ook niet zoveel. De groep kwetsbare jongeren is hier ook al genoemd.

Soms moet je mensen even helpen en als je voor €1 al een doosje tampons hebt, zet die dan op de schappen bij de voedselbank.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeders reactie toen ik ongesteld werd: "Godverdomme, nee hè! We zouden net naar de sauna. Steek deze er maar in. Over drie uur verwisselen."

Dat was dus een super ultra maxi plus tampon.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
welk onderzoek zal er eigenlijk aan dit artikel zijn voorafgegaan?
Aan mij zijn ook eens vragen gesteld, samen met nog 5 vrouwen. Was voor een krant en het ging over thuisbevallingen.
6 ondervraagden dus he?!
En wat stond er in het artikel: "Uit onderzoek is gebleken.."
Ja hoor! :idee: :facepalm:

Menstrueren kost mij veel. Veel energie en vaak mijn goede humeur. Maar geld? nee, dat gaat er bij mij niet in.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder wees me op de mysterieuze geborduurde zak die altijd in de wc hing en zei "zoek maar wat uit". Ik was er al snel uit dat die Kotex-matrassen het niet echt voor me deden.
nessemeisje wijzigde dit bericht op 07-11-2019 10:20
0.55% gewijzigd
Poezemens84 schreef:
07-11-2019 09:44
Ik sla niks voor het gemak over. Maar je gaat er nu vanuit dat ieder mens beschikt over de minimale kennis, al was het een christelijk boekje.

Er zijn echt mensen die geen idee hebben. Echt waar.

Ik ga er inderdaad wel van uit dat mensen beschikken over minimale kennis. Net als dat iedereen weet dat je moet eten om te overleven, dat je (in principe) moet werken voor je geld, dat je naar de dokter moet als je pijn hebt, dat je naar school moet, etc. Als dit al niet bij de basiskennis hoort en men de capaciteiten niet heeft om er informatie over op te zoeken, dan hebben we dus blijkbaar (geestelijk gezonde) mensen die niet zelfstandig kunnen leven. Nee, dat geloof ik niet.
Ik vind het ook vooral erg voor jonge meisjes waarbij de ouders het niet kunnen of willen betalen voor kind. Het is naar mijn idee gewoon een basis behoefte net zoals eten.

Mijn moeder heeft vroeger toen ik 13 was wel eens geroepen dat ik het voortaan zelf moest kopen want ze baalde ervan dat ik zo veel nodig had. Was in die tijd soms echt 7 dagen hevig en ook een tijdje om de 2 hooguit 3 weken. Kreeg maar 50 cent of 1 gulden per week zakgeld. Mijn moeder heeft 't wel altijd voor me gekocht en was het gewoon een lompe opmerking, maar er zullen wel kinderen zijn die het wel zelf moeten betalen omdat het niet voor ze gedaan wordt. Misschien omdat men het niet doorheeft of er simpelweg niet aan denkt. Lijkt me voor alleenstaande vaders bijvoorbeeld wel iets wat je zou kunnen vergeten.

En tja weet ieder meisje/jonge vrouw wel dat er een cup bestaat en wasbaar maandverband. Een cup gebruik ik nu ook soms maar wasbaar maandverband lijkt me echt nog steeds niks en duur in aanschaf. En waar laat je dat totdat het tijd is voor het wassen ervan? Een emmer met water op de wc zodat je vader/broertje het ook allemaal kunnen zien? Als moeder het al gebruikt dan is het vast normaal maar als je de enige bent dan kan ik me voorstellen dat je dat niet prettig vind.
O.a. in de UK worden er al jaren bewustwordingscampagnes gevoerd middels posters op openbare toiletten en scholen, gericht op meiden die geen eigen middelen hebben of krijgen om tampons / maandverband aan te schaffen. Zouden we hier ook moeten doen. Ik wil ook best een paar euro per maand doneren om meiden te helpen, en ik denk velen met mij. Maar daarmee wordt het onderliggende probleem natuurlijk niet opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man wist dus tot zijn 24ste niet wat meisjes nou precies hadden, 1x in de maand.
Dat ging hem als man namelijk niets aan, die vrouwenzaken.

Op de LTS zat biologie niet in het lespakket.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
forsyth schreef:
07-11-2019 10:26
O.a. in de UK worden er al jaren bewustwordingscampagnes gevoerd middels posters op openbare toiletten en scholen, gericht op meiden die geen eigen middelen hebben of krijgen om tampons / maandverband aan te schaffen. Zouden we hier ook moeten doen. Ik wil ook best een paar euro per maand doneren om meiden te helpen, en ik denk velen met mij. Maar daarmee wordt het onderliggende probleem natuurlijk niet opgelost.
Nou dat. Alleen maar geven lost uiteindelijk niks op. Dan houd je mensen arm en afhankelijk (dit gaat over meer dan maandverband alleen natuurlijk).
Ik geef altijd iets als de voedselbank om producten vraagt, want ik wil mensen best helpen met de ergste nood, maar dan moeten er ook vervolgstappen zijn in de vorm van werk vinden, budgetteren, voorlichting etc

Anyway, ik geloof dat dit ook meer een taboeprobleem is dan een geldprobleem, want ik zie nooit campagnes om scheermesjes te kopen voor arme tienerjongens. Scheerspullen zijn namelijk pas echt duur.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
07-11-2019 10:39
(..)
Anyway, ik geloof dat dit ook meer een taboeprobleem is dan een geldprobleem, want ik zie nooit campagnes om scheermesjes te kopen voor arme tienerjongens. Scheerspullen zijn namelijk pas echt duur.
Helemaal mee eens.
nessemeisje schreef:
07-11-2019 10:41
Helemaal mee eens.
idem
nessemeisje schreef:
07-11-2019 10:12
Mijn moeder wees me op de mysterieuze geborduurde zak die altijd in de wc hing en zei "zoek maar wat uit". Ik was er al snel uit dat die Kotex-matrassen het niet echt voor me deden.
Die vond/vind ik het juist het fijnst. Het zachtst en het dikst. Ik moet juist weer niks hebben van die dunne plastic gevalletjes.
Het heeft met voorlichting te maken en hoe je ermee omgaat.
Kinderen menstrueren steeds vroeger, soms al met 10 jaar.
Mijn moeder maakte er, het als het kopen van een bh, een hele happening van. Belangrijk dat het comfortabel is en niet op bezuinigen, ondanks dat wij helemaal geen geld hadden.
Ik merk dat veel jonge meiden (toch wel 16+) waar ik mee werk echt denken dat ze met een cup f met een bh van 15 euro moeten doen en geen flauw idee hebben van producten voor dameshygiene en voorbehoedsmiddelen.
Ik verbaas me echt over de gesprekken die ik erover voer. Laatst een meisje dat vertelde dat haar maandverband altijd stuk gaat, en dan blijkt dus dat ze een enorm goedkoop merk heeft, en het een hele dag inhoudt want het lekt niet door.
En dan even doorvragen en ja, dat jeukt ook als het heel blijft en stinkt.
En dat is inderdaad een meisje met een dure tas en mooie make up en voor 1000 euro kleding aan.
Dan heb je dus een gesprek met wat meiden over lekker zittend ondergoed, ander ondergoed als je ongesteld bent aan misschien, de cup, tampons, soorten maandverband, acties bij Kruidvat en dan inslaan etc.
Er is veel te weinig aandacht voor zelfzorg en veel te veel schaamte, meisjes verduren die ongesteldheid maar als iets viezigs.
Ogen dicht en verstand op nul en gaat vanzelf over.
Het heeft niets met keuzes te maken maar met niet eens het benul hebben dat er een keuze is.

Ohja en wasbaar maandverband is zelfs bij AliExpress pokkeduur.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
07-11-2019 10:50
Die vond/vind ik het juist het fijnst. Het zachtst en het dikst. Ik moet juist weer niks hebben van die dunne plastic gevalletjes.
Dat is wel weer zo, ze waren heerlijk zacht.
Mijn moeder riep me op een middag bij zich. Begin jaren 80. Ze had wat spulletjes gekocht en ging me uitvoerig uitleggen hoe het allemaal werkte. Jonger broertje kwam er nieuwsgierig bij staan. Die liet vervolgens geen gelegenheid onbenut om me ermee te pesten (“haha, jij moet een luier om”, dat werk). Natuurlijk altijd buiten bereik van moeders oren, maar toen ze het een keer hoorde heeft ze hem zo enorm op zijn nummer gezet dat hij er nooit meer iets over heeft gezegd. Het is moeilijk voor te stellen dat we anno 2019 verder terug lijken in de tijd dan toen.
Ja ik denk dat zelfzorg ook een dingetje is. Ik heb wat dat betreft veel geleerd van vriendinnetjes, nichtjes en de tijdschriften die ik las. Mijn moeder smeert nooit iets, scheert niet en als jong kind heb ik zelfs geleerd dat je down under ook met water en zeep wast. Toen ik zelf mocht douchen zonder toezicht meteen mee gestopt want ik vond dat geprik niks. En mijn moeder maar zeggen dat dat erbij hoorde enzo.

Inmiddels vraagt mijn moeder soms zelfs mij advies voor een creme ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
07-11-2019 09:47
Hebben we het nog steeds over 'Nederlandse' meisjes?
Ik kan me de biologie lessen van 30 jaar geleden nog prima herinneren hoor!
Jazeker.
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
07-11-2019 07:07
Durf te wedden dat ze wel een iPhone hebben.
Daar dacht ik ook net aan.

Het is maar waar je je geld aan uitgeeft. Zo is het ook onzin dat kinderen vanwege geldgebrek zonder ontbijt naar school gaan. Een brood in de supermarkt heb je al voor nog een euro, net zoals een pot pindakaas. Het heeft alles met verwaarlozing van kinderen door ouders te maken. Je zal de ouders de kost moeten geven, die niet eens voor het ontbijt van hun kind op tijd uit hun bed komen.
Ik heb van dichtbij meegemaakt dat het wel degelijk kan. Een gezin dat in de schuldsanering zat en van ongeveer €70 per week moest rondkomen. Dan hoefde er maar iets tegen te zitten en er was geen geld meer voor dingen als shampoo, deo of tampons. Als de keuze moet worden gemaakt tussen eten of hygiëne producten, dan staat eten toch net iets hoger op de behoeftenlijst. Er is een hoop schaamte over dit soort dingen.

En nee, dit waren geen mensen met de duurste iPhone en nieuwe kleding. Ik heb ze in die drie jaar schuldsanering alleen maar kleding zien kopen voor hun zoon, omdat die nog in de groei was en dus af en toe wat nieuws nodig had.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
07-11-2019 12:25
Ik heb van dichtbij meegemaakt dat het wel degelijk kan. Een gezin dat in de schuldsanering zat en van ongeveer €70 per week moest rondkomen. Dan hoefde er maar iets tegen te zitten en er was geen geld meer voor dingen als shampoo, deo of tampons. Als de keuze moet worden gemaakt tussen eten of hygiëne producten, dan staat eten toch net iets hoger op de behoeftenlijst. Er is een hoop schaamte over dit soort dingen.

En nee, dit waren geen mensen met de duurste iPhone en nieuwe kleding. Ik heb ze in die drie jaar schuldsanering alleen maar kleding zien kopen voor hun zoon, omdat die nog in de groei was en dus af en toe wat nieuws nodig had.
En voor dochter was er geen geld meer voor tampons? Dochter is hooguit een week in de maand ongesteld, dus om hoeveel doosjes zou het gaan? Dan had ik die broek voor zoon maar bij Zeemand of via Marktplaats gekocht.
Fizz schreef:
07-11-2019 12:29
En voor dochter was er geen geld meer voor tampons? Dochter is hooguit een week in de maand ongesteld, dus om hoeveel doosjes zou het gaan? Dan had ik die broek voor zoon maar bij Zeemand of via Marktplaats gekocht.

Moeder was vooral degene die zichzelf verwaarloosde om de rest van het gezin eten te kunnen geven. Een puber stouwt behoorlijk wat naar binnen natuurlijk. Meestal was er wel genoeg geld voor, maar zoals ik al zei: als er dan een keer iets onverwachts gebeurde (en dat kon al zijn dat er een vriendje onverwachts bleef mee-eten) dan was er inderdaad geen geld meer voor zulke dingen.

Zullen we het anders eens proberen met zijn allen, een maand lang van €70 per week rondkomen? En dan niet alleen voor boodschappen, maar ook zaken als kapper, sport, uitstapjes etc. moeten daar dan van worden gekocht. En je mag niet smokkelen door dingne door te schuiven naar volgende maand. Vertel mij dan maar eens hoeveel geld je overhoudt voor tampons...
Dat kinderen zonder eten naar school sturen hoeft niet uit geldnood te zijn. Ik had op de middelbare klasgenootjes die nooit smorgens aten want geen hap door de keel kunnen krijgen. En dan smiddags in de kantine aan de broodjes kroket.
Maar ik had inderdaad ook een vriendinnetje die smorgens niet at en regelmatig ook geen fatsoenlijk lunchpakketje bij had. Ouders geen cent te makken, roken, verkeerde keuzes. Ze kwam bij mij wel eens bedelen om een stukje brood of een deel van m'n appel, banaan etc. En mijn liga deelde ik meestal met haar.

Ik ken nu niemand die het om wat voor reden dan ook niet kan betalen maar als ik wel iemand kende zou ik haar af en toe een pakje tampons of maandverband geven. Tenzij het natuurlijk een kwestie is van verkeerde keuzes (zoals wel dure merkkleding en een iphone kopen maar dan geen geld meer hebben voor...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven