Geen geld hebben voor je menstruatie.

07-11-2019 00:59 571 berichten
Ik kon er zo gauw geen topic over vinden en als die er wel is dan graag een slotje.

Ik hoorde in het nieuws dat er meisjes/vrouwen zijn in Nederland die geen geld hebben voor tampons, maandverband of een cup etc. En dus maar oude vodden, wc papier gebruiken of de deur niet uit gaan en zelfs tampons hergebruiken (hoe dan?).

Ik vond het echt erg om te lezen maar ik dacht ook meteen van je hoeft toch geen Libresse of OB te kopen? Ben zelf een paar jaar geleden over gestapt op huismerk omdat ik de merken te duur vond worden en koop ik alleen merk als het in de aanbieding goedkoper is dan huismerk. Maar ik begrijp dat dat niet echt een optie is voor iedere vrouw i.v.m. irritaties en allergieën.

Wat vonden jullie van het nieuws dat niet ieder meisje/vrouw geld heeft voor tampons, maandverband en dergelijke?
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
08-11-2019 22:39
Ik koop eigenlijk nooit huismerk of action condooms, zijn die even goed/veilig als de bekende durex vraag ik me dan altijd af
Natuurlijk. Paracetamol van de kruitvat is ook net zo goed als die van finimal. Zitten gewoon eisen aan.
Solomio schreef:
08-11-2019 22:40
Iedereen lesbisch en homo worden. Dat scheelt een hoop geld zeg.
Allergisch voor latex is dan weer niet handig. Die condooms zijn echt duur. Beter zonder dan, antibiotica valt weer onder mijn basisverzekering
Solomio schreef:
08-11-2019 22:40
Iedereen lesbisch en homo worden. Dat scheelt een hoop geld zeg.
Nu maak jij toch een fout. En dat weet je!
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
08-11-2019 22:40
Nou, zo sociaal en gezellig is het allemaal niet meer. Men is het er hier unaniem over eens dat voor meisjes van 11 geen maandverband gekocht hoeft te worden door ons allemaal, die moet maar op de wachtlijst voor jeugdzorg.
Bijvoorbeeld.
Vooral niet gratis ter beschikking stellen, anders is het sneu voor werkende mannen die zich moeten scheren, die willen dan ook wel wat gratis.




Gaat om een stukje verantwoordelijkheid van ouders.
Gratis is die verantwoordelijkheid maar weer op het bordje van de belastingbetaler schuiven.
Een makkelijk weg.

Gewoon ouders aanspreken lijkt me de oplossing.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
En wie denk je dat het maandverband tot haar 18de betaalt als kind - via Jeugdzorg - in een instelling geplaatst wordt omdat ouders niet deugen?
Marnamai schreef:
08-11-2019 22:51
En wie denk je dat het maandverband tot haar 18de betaalt als kind - via Jeugdzorg - in een instelling geplaatst wordt omdat ouders niet deugen?
De ouders.
hollebollegijs schreef:
08-11-2019 22:49
Gaat om een stukje verantwoordelijkheid van ouders.
Gratis is die verantwoordelijkheid maar weer op het bordje van de belastingbetaler schuiven.
Een makkelijk weg.

Gewoon ouders aanspreken lijkt me de oplossing.
Eens, maar toch irriteert het me aan de ene kant downplayen van bedragen (het kost een euro per maand! Alsof ieder meisje tampons gebruikt en ieder meisje goedkoop maandverband verdraagt) maar dat kan niet worden opgebracht uit algemene middelen.
Ik werk ergens waar veel jonge meiden komen en inderdaad, die krijgen vaak gratis maandverband als ze erom vragen.
Letterlijk gratis van acties en gekregen, of er wordt wat gekocht. Ik heb nog niet gehoord dat dit enorme financiële gevolgen met zich meebrengt, ik denk dat een melding bij leerplicht vanwege spijbelen qua tijd meer kost.
Laat staan met kinderen onder de 15 die nog niet zelf kunnen werken, maar nee laten we die ouders aan de ene kant zich rot laten voelen dat ze niet eens die zogenaamde euro voor hun kind overhebben. Maar wel een kind voor dat fictieve bedrag wat aan laten rommelen met alle sneue gevolgen van dien.
Betaal die euro dan gewoon, is nog goedkoper ook, de tijd van de juf of meester kost ook geld.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
08-11-2019 22:08
Het feit dat je het de laatste tijd direct meekrijgt, komt omdat de regels weer zijn veranderd. Voorheen betaalde je direct bij de apotheek, nu krijg je de rekening weer (zoals een aantal jaar geleden) via je zorgverzekeraar. Het zit niet in het basispakket. Dus die rekening komt nog ;-)
Wanneer dan? Want de laatste keer dat ik betaald heb is al een paar jaar geleden. Ik ben zelf wel aanvullend verzekerd, wellicht dat dat ermee te maken heeft?
Alle reacties Link kopieren
Elena_ schreef:
08-11-2019 23:13
Wanneer dan? Want de laatste keer dat ik betaald heb is al een paar jaar geleden. Ik ben zelf wel aanvullend verzekerd, wellicht dat dat ermee te maken heeft?
Dan zit het dus niet in het basispakket, maar in je aanvullende pakket. Dat is iets heel anders. Het basispakket is voor iedere Nederlander hetzelfde en daar zit geen anticonceptie in.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
08-11-2019 22:32
Maar als een meisje van 16 zwanger wordt, wie denk je dat daarvoor gaat betalen? Zij of de samenleving? Lijkt me dus prima dat het tot 18 of 21 wordt vergoed. Dat is echt een stuk goedkoper voor de samenleving.
Heb het even opgezocht en het wordt gewoon vergoed in de basisverzekering tot je 18e. Daarna betaal je tot je 21e alleen een eigen bijdrage en vanaf 21+ moet je inderdaad aanvullend verzekerd zijn om het vergoed te krijgen (en anders gewoon betalen).
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
08-11-2019 23:06
Eens, maar toch irriteert het me aan de ene kant downplayen van bedragen (het kost een euro per maand! Alsof ieder meisje tampons gebruikt en ieder meisje goedkoop maandverband verdraagt) maar dat kan niet worden opgebracht uit algemene middelen.
Ik werk ergens waar veel jonge meiden komen en inderdaad, die krijgen vaak gratis maandverband als ze erom vragen.
Letterlijk gratis van acties en gekregen, of er wordt wat gekocht. Ik heb nog niet gehoord dat dit enorme financiële gevolgen met zich meebrengt, ik denk dat een melding bij leerplicht vanwege spijbelen qua tijd meer kost.
Laat staan met kinderen onder de 15 die nog niet zelf kunnen werken, maar nee laten we die ouders aan de ene kant zich rot laten voelen dat ze niet eens die zogenaamde euro voor hun kind overhebben. Maar wel een kind voor dat fictieve bedrag wat aan laten rommelen met alle sneue gevolgen van dien.
Betaal die euro dan gewoon, is nog goedkoper ook, de tijd van de juf of meester kost ook geld.




Als een school dit op eigen initiatief wil oplossen prima maar het valt niet onder het takenpakket van de school, glashelder.
Je moet gewoon ergens een streep trekken, gaat niet alleen over geld.

Wat is de volgende stap? Ontbijt op school, fruit op school? Voorbehoedsmiddelen via de school.

Maar nogmaals, als een leerkracht iets regelt voor noodgevallen prima maar geen standaard voorziening.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
[[/b]
hollebollegijs schreef:
08-11-2019 23:25
Als een school dit op eigen initiatief wil oplossen prima maar het valt niet onder het takenpakket van de school, glashelder.
Je moet gewoon ergens een streep trekken, gaat niet alleen over geld.

Wat is de volgende stap? Ontbijt op school, fruit op school? Voorbehoedsmiddelen via de school.

Maar nogmaals, als een leerkracht iets regelt voor noodgevallen prima maar geen standaard voorziening.
Maandverband, deo, fruit, drinken: check.
Altijd een ontbijtkoek in de kast voor de kinderen die nog niet gegeten hebben: check

Deels uit mijn klassenbudget, deels uit eigen zak.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik dit nieuws hoorde vond ik het onzin en nu nog steeds.
Ik hoorde het dinsdag op de radio en en kwamen inderdaad ook reacties over huismerk of cups.
Het kan inderdaad zo zijn dat je ergens niet tegen kan,maar er is ook niks met huismerk

En nog belangrijker: prioriteiten stellen!
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
08-11-2019 22:51
En wie denk je dat het maandverband tot haar 18de betaalt als kind - via Jeugdzorg - in een instelling geplaatst wordt omdat ouders niet deugen?



Dat is wat anders dan vergoed zo'n instelling alles ook kleding, ontbijt, zakgeld.
Maar onder normale omstandigheden is het meegeven van maandverband een verantwoordelijkheid van de ouders net als het verzorgen van een fiets, leermateriaal etc.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
08-11-2019 23:27
[[/b]

Maandverband, deo, fruit, drinken: check.
Altijd een ontbijtkoek in de kast voor de kinderen die nog niet gegeten hebben: check

Deels uit mijn klassenbudget, deels uit eigen zak.




Het is niet verboden dat te doen maar vind niet dat dit een dienstverlening van een school moet zijn.
Doen leerkrachten het op eigen initiatief prima.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
08-11-2019 23:29
Het is niet verboden dat te doen maar vind niet dat dit een dienstverlening van een school moet zijn.
Doen leerkrachten het op eigen initiatief prima.
Ik vind dat ik dit als mens moet doen, voor kinderen in een kwetsbare situatie die vaak niemand anders hebben die dat voor ze doet.
hollebollegijs schreef:
08-11-2019 23:28
Dat is wat anders dan vergoed zo'n instelling alles ook kleding, ontbijt, zakgeld.
Maar onder normale omstandigheden is het meegeven van maandverband een verantwoordelijkheid van de ouders net als het verzorgen van een fiets, leermateriaal etc.
Nee hoor, ouders betalen ook een bijdrage. En worden ook geacht fiets, leermiddelen etc te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
08-11-2019 23:35
Nee hoor, ouders betalen ook een bijdrage. En worden ook geacht fiets, leermiddelen etc te betalen.
Prima toch.
Ouders zijn verantwoordelijk, komen ze er niet uit zijn er legio potjes.
Mijn ex heeft een tijdje bijstand gehad, als ik zag wat daar allemaal mogelijk was, potje zus, potje zo, regelingen.
Ik zal niet zeggen dat het een vetpot is maar het is goed geregeld.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
08-11-2019 23:47
Prima toch.
Ouders zijn verantwoordelijk, komen ze er niet uit zijn er legio potjes.
Mijn ex heeft een tijdje bijstand gehad, als ik zag wat daar allemaal mogelijk was, potje zus, potje zo, regelingen.
Ik zal niet zeggen dat het een vetpot is maar het is goed geregeld.
Ik zeg verder toch ook nergens wat moet en wat niet?
Ik zeg gewoon dat ik daar wel in voorzie, zelfs als het niet de ouders zijn die verantwoordlijk zijn.
In Engeland doet de jeugd nog veel meer. Dat willen de ouders in Nederland echt niet. Bij de Kringloop betaal je voor dat spul net zoveel als in de gewone winkel.
In Engeland is er een soort van Kostschool en uniform cultuur.
Gelukkig ken ik dat niet, maar wel programma's waarin ze de slechte gewoonten aan de kaak stellen. In Nederland zou je daar voor moeten waken.


Is net als de Action met chips en zo. Bij Kringloop hanteren ze dezelfde prijzen.
Bij de uitgang van een supermarkt stond een man te vertellen dat hij 6,50 voor de daklozenopvang moest betalen.
Ik weet dat je voor dat bedrag ook een 6-pack kan kopen.
Ik ga echt niet mijn vers fruit budget aan zo'n man geven.
Ik koop er twee zakken mandarijnen en 3 kilo aardappels (EDIT: ZES KILO aardappelen) voor. Om maar een prijsvergelijk te geven.
Bij mij kan je uit het afval niets eetbaar halen. Mogen ze komen doen. Zou heel goed zijn voor die beleidbepalers.
Is eens wat anders dan een dure cateraar die de ingang van je huis blokkeert. Die bij zo'n gepensioneerde beleidsmaker moet zijn.

Cup en uitwasbaar winnen het niet van de kinderen die staan te schreeuwen dat het milieu om maatregelen vraagt? Dat er een klimaatakkoord MOET komen.

Geef ze eens les dat het door het toilet spoelen ...
Hier iemand die regelmatig een man spreekt die dan maar moet zorgen dat de verstopping opgelost wordt.

Maar ik heb kotsneigingen. Ik haak af.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
08-11-2019 23:47
Prima toch.
Ouders zijn verantwoordelijk, komen ze er niet uit zijn er legio potjes.
Mijn ex heeft een tijdje bijstand gehad, als ik zag wat daar allemaal mogelijk was, potje zus, potje zo, regelingen.
Ik zal niet zeggen dat het een vetpot is maar het is goed geregeld.
Omdat er potjes waren voor je ex in de bijstand en jij je baard moet scheren is het ok dat jonge meiden toiletpapier in hun vagina proppen, het bloed langs de benen in de schoenen drupt. Dat zal ze leren, de calvinistische zweep erover, zo voorkomen we dat deze meiden ooit de zelfde stommiteiten begaan als hun ouders en in de armoede raken. Ga maar werken voor je tampons! Zoiets?

Hulde aan diegenen in zorg en onderwijs die het heel normaal vinden om zo'n meisje af en toe een maandverband toe te schuiven.
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
09-11-2019 03:53
Omdat er potjes waren voor je ex in de bijstand en jij je baard moet scheren is het ok dat jonge meiden toiletpapier in hun vagina proppen, het bloed langs de benen in de schoenen drupt. Dat zal ze leren, de calvinistische zweep erover, zo voorkomen we dat deze meiden ooit de zelfde stommiteiten begaan als hun ouders en in de armoede raken. Ga maar werken voor je tampons! Zoiets?

Hulde aan diegenen in zorg en onderwijs die het heel normaal vinden om zo'n meisje af en toe een maandverband toe te schuiven.

Je leest slecht.
Er liepen verschillende gesprekken waaronder een over de hoogte van uitkeringen.

Het is prima als leerkrachten op scholen maandverband regelen als dat incidenteel nodig is.

Waar ik op tegen ben is dat het structureel verstrekt wordt door scholen.
Scholen zijn leerinstellingen en er worden al steeds meer taken achter de voordeur geschoven.

Het verstrekken van tampons etc. kan geen taak zijn van een school maar moet blijven waar het hoort bij ouders / opvoeders.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
De prikpil zou gewoon gratis moeten zijn. Scheelt niet alleen in kosten voor maandverband, maar voorkomt tevens ongelukjes die nog veel meer geld kosten.
Alle reacties Link kopieren
Michella_1991 schreef:
08-11-2019 23:28
Toen ik dit nieuws hoorde vond ik het onzin en nu nog steeds.
Ik hoorde het dinsdag op de radio en en kwamen inderdaad ook reacties over huismerk of cups.
Het kan inderdaad zo zijn dat je ergens niet tegen kan,maar er is ook niks met huismerk

En nog belangrijker: prioriteiten stellen!
Zo makkelijk om dan maar aan te nemen dat degenen die het betreft 'gewoon foute keuzes maken'.

Toen ik het nieuws hoorde kon ik me niet voorstellen dat het klopt.

Daarmee is dus iets duidelijk over mijn voorstellingsvermogen en mag ik me gelukkig prijzen dat ik het me niet kan voorstellen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven