Een kat kan vogels stress bezorgen

27-11-2019 13:19 538 berichten
:rofl: Daar ging m'n lunch.

Maar goed, wel een gevoelig onderwerp dit. Wat vinden jullie, mogen katten buiten vrij rondlopen?


Komt uw kat buiten? Dan overtreedt hij Europese regels
Kat naar buiten doen is in strijd met EU-regels

Katten ongecontroleerd naar buiten laten gaan, is illegaal. Dat stellen kattenhaters juristen Arie Trouwborst en Han Somsen van Tilburg Universiteit. Zij baseren zich daarbij op Europese regels voor natuurbescherming.

Katten moeten binnen blijven

Totaal aantal stemmen: 269

Eens (45%)
Oneens (55%)
Alle roofdieren zijn in de loop der tijden naar de rand van de afgrond geholpen, dus waarom de buitenkat niet? Fuckem!
Ik heb het gelezen, alle dieren maar naar binnen halen dan, want egels worden ook overreden, en roofvogels doden ook andere dieren toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een plan.
Ik word langzamerhand niet goed van de vele kattenstront in mijn tuin.
En de kattenzeik op mijn mat bij de voordeur.
Ik geloof dat er alleen al in mijn straatje 6 katten zijn en die lopen echt altijd buiten.
Ik heb geen kat maar heb ook geen hekel aan katten. Alleen maar binnen lijkt me zielig. Ik heb overigens wel een hekel aan hun drollen in mijn tuin >:-(
Alle reacties Link kopieren
Een ekster bezorgt de kleine vogeltjes in mijn tuin ook stress.
Ik heb zelf katten en vind niet dat ze buiten horen, ze zitten bij mij in een omheinde tuin en komen niks tekort.
Dus mee eens.
Ik ben vóór.

Dus alleen een kat als je een tuin hebt en die goed afbakent. Ik hoef die beesten niet op mijn terras / in mijn huis te hebben.
En ik vind ook de hondenbelasting onrechtvaardig. (maar dat terzijde)
Quincy2 schreef:
27-11-2019 13:24
Een ekster bezorgt de kleine vogeltjes in mijn tuin ook stress.
Die eksters en andere roofvogels moeten dus ook binnen blijven.
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk niet voor het eerst dat het hier over geschreven wordt in het nieuws en het is ook geen groot geheim dat katten roofdieren zijn. Ik vind het van dan ook niet heel vreemd dat dit niet mag. Aan de ene kant worden er allerlei maatregelen genomen om bepaalde dieren te beschermen en vervolgens worden onze huisdieren maar vrijgelaten en dat dan maar geaccepteerd moet worden omdat het een huisdier is.

Echter vraag ik mij wel af of we niet wat doorslaan met het beschermen van allerlei soorten dieren, soms sterven bepaalde soorten nu eenmaal uit of hebben ze het zwaar maar of we alle soorten maar in stand moeten houden, misschien moeten we ons gewoon niet bemoeien met de natuur.

Om de vraag uit de poll te beantwoorden (overigens jammer dat deze mensen meteen kattenhaters worden genoemd, ze stellen gewoon hoe iets juridisch geregeld is). Ja ik vind dat katten binnen moeten blijven, maar dat heeft niets te maken met de vogeltjes, vleermuizen of wat dan ook. Ik vind gewoon dat als iemand een huisdier heeft het zijn/haar keuze is en hij/zij daar ook zelf verantwoordelijk voor is en het vooral niet mijn probleem moet zijn. Als ik zelf een huisdier had gewild had ik er wel een gekozen, maar ik heb totaal niet de behoefte aan de katten (of andere dieren) van anderen op mijn tuinstoelen, in mijn tuin of waar dan ook..
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Qiyara schreef:
27-11-2019 13:25
Ik heb zelf katten en vind niet dat ze buiten horen, ze zitten bij mij in een omheinde tuin en komen niks tekort.
Dus mee eens.
Idem! Katten lekker in je eigen tuin of op je eigen balkon houden. Is beter voor de katten ook.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
herfstappeltaart schreef:
27-11-2019 13:24
Ik heb geen kat maar heb ook geen hekel aan katten. Alleen maar binnen lijkt me zielig. Ik heb overigens wel een hekel aan hun drollen in mijn tuin >:-(
Precies dit. Maar je kan een tuin toch ook dusdanig afbakenen dat ie er niet uit kan heb ik eens begrepen? Probleem opgelost toch.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat komt alleen op mijn eigen terras. Ik heb niet idee dat zij vogels stress bezorgd en eksters kunnen echt gemeen zijn vooral wanneer zij nestjes hebben op het dak. Zij pakt wel eens een muisje maar die bijt ze 9 van de 10x ook niet dood. De muis heeft er wel veel stress van dat is 1 ding dat zeker is.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de gemeenschap zou reageren als iedereen zijn hond vrij door de wijk liet banjeren :P
Alle reacties Link kopieren
Er zit wel een grond van waarheid in. Een kat is geen 'natuurlijk' in nederland voorkomend dier, en daarnaast heeft een huiskat, die thuis gevoerd wordt, een enorme luxe positie. Normaalgesproken zou de kattenpopulatie, als je al katten in Nederland zou hebben, zichzelf in elk geval in evenwicht houden door territoriumdrift, onderlinge gevechten, honger en dergelijke.

Maarja, we hebben die beesten nu eenmaal. Wat ga je ertegen doen? In de steden zou je loslopen nog kunnen aanpakken, maar daar heb je nauwelijks natuur die er onder lijdt. En in het buitengebied is controle onmogelijk.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Bij mij thuis is het andersom. Onze buurkat die af en toe kwam buurten, was bang van onze dwergpapegaaien. Ze liep met een grote boog om de kooi heen.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis de optie: 'Katten moeten buiten binnen een volière blijven of zijn aangelijnd.'
Enkel binnen is niet per se nodig.
Alle reacties Link kopieren
Een van de katten van mijn nichtje komt zelfs met duiven en eenden thuis. De schrik van de buurt! Ik moet er stiekem om lachen, maar het is wel triest.
amarna wijzigde dit bericht op 27-11-2019 13:37
2.65% gewijzigd
herfstappeltaart schreef:
27-11-2019 13:30
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de gemeenschap zou reageren als iedereen zijn hond vrij door de wijk liet banjeren :P
Er was ooit iemand in mijn oude woonplaats die dat deed. Beestje bleef wel heel braaf altijd aan de kant en op het gras en liep wat rond, en iedereen in die buurt wist dat ook wel op den duur. Blijf ik toch bijzonder vinden, maar het kan dus :biggrin:
Absoluut mee eens. Bovendien, eigenlijk zou je katten gewoon in zijn geheel niet als huisdier moeten houden.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat dit aan de orde wordt gesteld. Hopelijk worden er ook maatregelen genomen. De huiskat heeft eigenlijk geen (natuurlijke ) vijand in ons land. Er komen er steeds meer van en dat geeft overlast voor de natuur, waardoor inheemse dieren verdwijnen.

Aan een lijntje uitlaten buiten vind ik niet zo'n gek idee.
Shiitake schreef:
27-11-2019 13:34
Er was ooit iemand in mijn oude woonplaats die dat deed. Beestje bleef wel heel braaf altijd aan de kant en op het gras en liep wat rond, en iedereen in die buurt wist dat ook wel op den duur. Blijf ik toch bijzonder vinden, maar het kan dus :biggrin:
Ik heb de tijd nog meegemaakt dat de meeste honden een vrij leventje hadden en alleen thuiskwamen rond etenstijd en dan te blijven om de nacht door te brengen en in de morgen weer te vertrekken. Heb zelf ook zo'n hond gehad, Teddy.
Er is een verbod op gekomen omdat het te druk werd met verkeer.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
27-11-2019 13:30
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de gemeenschap zou reageren als iedereen zijn hond vrij door de wijk liet banjeren :P
Ik zal je vertellen dat gebeurt hier regelmatig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven