Boeren protest 2.0

08-12-2019 16:20 1598 berichten
De Nederlandse boeren zijn het volgende protest aan het plannen.

Deze keer willen ze Nederlandse distributiecentra rond de kerstperiode blokkeren wat kan resulteren in lege supermarkten rond de kerstperiode.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -schappen/

https://www.ad.nl/binnenland/supermarkt ... ~aa75326f/

Ook sluiten ze andere acties, zoals blokkade van Schiphol, niet uit.

Wat denken/vinden jullie? Verliezen ze op deze manier begrip van de samenleving of ben je het ermee eens?

TO trapt af in reacties!
Ik denk dat ze zo geen vrienden maken
Compleet gestoord, van mij mag daar hard tegen worden opgetreden
Ik vind het heel dubbel: ik snap tot zekere hoogte het gevoel van de boeren en vind het bewondering waardig hoe ze erin geslaagd zijn om praktisch heel Nederland aan hun kant te krijgen.

Alleen toen gingen ze protesteren bij instanties die ook daadwerkelijk gaan over het beleid. Provincies, Malieveld etc. Dat daardoor de wegen vastliepen was niet erg.

Alleen ik mis een beetje het doel van deze actie. Wat willen ze hiermee bereiken? Ze geven aan dat ze proberen zo bewustzijn te creëeren over de rol van consumenten. Gaat deze actie daarbij helpen? Ik weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat ze daar n hoop sympathie mee verliezen. Zou jammer zijn .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
Bij mij persoonlijk is het begrip weg, alhoewel ik hun standpunt echt wel begrijp. Maar dat begrip was eigenlijk al weg toen ze met tractoren het stadhuis in Groningen binnen reden...
Protesteren, staken: allemaal prima, maar hou het vriendelijk. En ga zeker niet voor zoveel mensen kerst verpesten... (je zou toch een dure vakantie geboekt hebben en al je geld kwijt zijn 😕)
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
08-12-2019 16:22
Compleet gestoord, van mij mag daar hard tegen worden opgetreden
Dit. Ik neem aan dat er ook wel grenzen zijn aan wat je wel en niet mag doen bij je protesten en dat die grens met zo'n actie ver is overschreden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me geen best idee.

Kom niet aan het kerstmenu van de gemiddelde Nederlander, dan heb je iedereen op de kast.

Ik heb meegemaakt wat er in onze supermarkt gebeurde toen er iets misgegaan was met de levering van groente. Vrede op aarde was ver te zoeken, mensen liepen hardop te vloeken en iemand probeerde zelfs het laatste, vrij sneue kropje ijsbergsla uit mijn karretje te jatten ;-D
Tjezus, wat vals
Wat ik me dan weer afvraag: zouden jullie hierdoor al eerder bepaalde boodschappen in huis halen?
lijkt mij prima :-D

geen gevreet met kerst
geen gevlieg , slecht voor het milieu
mindervanmij schreef:
08-12-2019 16:31
Wat ik me dan weer afvraag: zouden jullie hierdoor al eerder bepaalde boodschappen in huis halen?
Ik niet, wij kopen al niet bij de supermarkt
chrys schreef:
08-12-2019 16:32
lijkt mij prima :-D

geen gevreet met kerst
geen gevlieg , slecht voor het milieu
Ik ben niet zo pro boer.
maar hier ben ik het wel mee eens. Weinig mensen zullen daadwerkelijk trek of honger hebben en het helpt eens wat te relativeren en bewust te worden.
Nu wordt dat allemaal op het bordje van de boeren gelegd maar hun punt dat het ons aller verantwoordelijkheid is klopt wel.
mindervanmij schreef:
08-12-2019 16:31
Wat ik me dan weer afvraag: zouden jullie hierdoor al eerder bepaalde boodschappen in huis halen?
Ik probeer sowieso al ruim van te voren zoveel mogelijk in huis te halen. Maar dat komt omdat ik totaal niet tegen al die drukte kan.

Maar echte versproducten kan niet anders eigenlijk
Ach, ik heb altijd nog wel een blik sperziebonen in huis.

Maar ik denk niet dat ze hier vrienden mee gaan maken. En dat was nu juist het sterke punt van de boerenacties: de manier waarop ze een zeer breed maatschappelijk draagvlak wisten te creëren.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hadden die boeren al weinig sympathie.

Een van de voormannen is bijvoorbeeld een nertsenfokker.
Daarvan is al in 2005 voorgesteld om dit te gaan verbieden. Dit verbod is in 2015 definitief democratisch tot stand gekomen en de fokkers hebben nog tot 2024 om af te bouwen. De meerderheid van Nederland vind namelijk de nertsenfokkerij gewoon een slecht idee en moreel verwerpelijk. Die nertsenfokker heeft dus in 2024, twintig jaar (!) de tijd gehad om iets anders te gaan doen.
Die man probeert nu met terreur (blokkeren van wegen, distributiecentra) een democratisch besluit terug te draaien.

Ook al die varkensboeren. Er is al sinds 1985 bekend dat die veel te veel mest produceren. Veel te veel in ieder geval om in een relatief klein land als Nederland op te nemen. Die varkensboeren produceren ook overwegend voor de export, 80% gaat naar het buitenland.
In plaats van dat die varkensboeren zich zouden gaan richten op kleinere, kwalitatieve bedrijven, is de schaalgrootte alleen maar toegenomen. 100.000 varkens of meer is geen uitzondering meer op een varkensbedrijf. Ondertussen raakt het hele land letterlijk vervuild door de varkensstront.

Het is best raar, dat die boeren nu zo kwaad zijn. Want dat er een eind aan de eindeloze strontproductie zou moeten komen, dat was dus al een jaar of veertig bekend.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan ze geen vrienden mee maken. Denk dat ze op deze manier veel sympathie gaan verliezen. Voor dit soort acties kan ik geen begrip opbrengen.
die boeren zijn knettergek. zij zullen echt hun bijdrage moeten leveren want de bioindustrie is de grote veroorzaker van stikstof.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-12-2019 17:10
die boeren zijn knettergek. zij zullen echt hun bijdrage moeten leveren want de bioindustrie is de grote veroorzaker van stikstof.
Bovendien wordt ruim 75% van de opbrengst geexporteerd naar het buitenland.
Dus het huilie huilie verhaaltje dat DE Nederlander in zijn eigen voet schiet, klopt geen bal.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap echt niet, dat zoveel Nederlanders en vooral politici in die verhaaltjes van de boeren trappen.
Alle reacties Link kopieren
Hier kweken ze geen symphatie mee, maar ze doen maar, wij gaan wel naar mn schoonouders. Die hebben genoeg voorraad om de hongerwinter te overleven.
ik geef mn bek ook maar een douw
jo12345 schreef:
08-12-2019 17:01
Bij mij hadden die boeren al weinig sympathie.

Een van de voormannen is bijvoorbeeld een nertsenfokker.
Daarvan is al in 2005 voorgesteld om dit te gaan verbieden. Dit verbod is in 2015 definitief democratisch tot stand gekomen en de fokkers hebben nog tot 2024 om af te bouwen. De meerderheid van Nederland vind namelijk de nertsenfokkerij gewoon een slecht idee en moreel verwerpelijk. Die nertsenfokker heeft dus in 2024, twintig jaar (!) de tijd gehad om iets anders te gaan doen.
Die man probeert nu met terreur (blokkeren van wegen, distributiecentra) een democratisch besluit terug te draaien.

Ook al die varkensboeren. Er is al sinds 1985 bekend dat die veel te veel mest produceren. Veel te veel in ieder geval om in een relatief klein land als Nederland op te nemen. Die varkensboeren produceren ook overwegend voor de export, 80% gaat naar het buitenland.
In plaats van dat die varkensboeren zich zouden gaan richten op kleinere, kwalitatieve bedrijven, is de schaalgrootte alleen maar toegenomen. 100.000 varkens of meer is geen uitzondering meer op een varkensbedrijf. Ondertussen raakt het hele land letterlijk vervuild door de varkensstront.

Het is best raar, dat die boeren nu zo kwaad zijn. Want dat er een eind aan de eindeloze strontproductie zou moeten komen, dat was dus al een jaar of veertig bekend.
klopt, het zijn gewoon ondernemers en als de markt verandert moet je je zaak aanpassen
Alle reacties Link kopieren
Gaan ze echt nooit doen.
Waarom zouden ze?
Ze hebben toch de politici al zo ver gekregen, dat ze de grootste aardappel inslikten, van de plannen die Remkes had, gaan we nooit meer iets horen.
De boeren gaan door tot het gaatje.
Alle reacties Link kopieren
Ik begin die boeren zat te worden. Waarom kunnen ze niet demonstreren zonder hun eigen klanten te pesten?

Als ze zo doorgaan, eet ik met kerst sushi.
Mijn sympathie hadden ze in eerste instantie als plattelandse met een boeren achtergrond zijnde. Maar de landelijke steun is ze blijkbaar naar hun bol gestegen als ze dit soort acties gaan bedenken. Daarmee duperen ze de meesten van hun sympathisanten en dat gaat tegen ze keren. Als hun voorgenomen actie toch doorgaat heb ik, wederom als boeren nazaat, genoeg voorraad om de hele straat van een kerstdiner te voorzien. Maar dan hebben ze bij mij, en bij het gros denk ik, hun hand wel overspeeld.
Ik snap ook niet zo goed wat ze nu nog willen, alle plannen waar ze zo op tegen waren zijn toch al ingetrokken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven