Aantal Nederlanders dat emigreert is toegenomen

03-02-2020 15:40 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het aantal Nederlanders dat naar het buitenland emigreert of plan is dat te doen is toegenomen volgens een onderzoek van de Emigratiebeurs. Er worden meerdere redenen genoemd.

Men vind het te druk. Ook ruimtegebrek is een reden. Toenemende klimaatregels is een nieuw motief om te vertrekken staat er. Ook de slechte mentaliteit in Nederland word als belangrijke reden genoemd. De files en criminaliteit spelen een minder belangrijke rol las ik.
Het verbaasd me dat men zegt dat de toenemende woningnood mensen motiveert om te vertrekken.

Ik hou van de vier jaargetijden in ons land. En zou zelf nooit naar een ander land willen vertrekken om daar 'te genieten' van het pensioen.

Zou jij willen emigreren? Zoja, waar naar toe? en waarom?


http://a.msn.com/01/nl-nl/BBZAN3P?ocid=st

Afbeelding
foto:Aangeboden door De Telegraaf Ook in de winkelstraten is het vlak voor kerst vrij vol.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
05-02-2020 10:39
Ik was toen ik naar Zwitserland vertrok zeker geen gelukszoeker..... In 1991 kon ik als Verpleegkundige geen baan vinden in Nederland, net zoals veel net afgestudeerde fysiotherapeuten.
Dan ben je juist wel gelukszoeker, net als de arbeidsmigranten die hier naar toe gehaald zijn in vorige eeuw om het vieze/zware werk te doen.
smulrol schreef:
05-02-2020 21:26
Dan ben je juist wel gelukszoeker, net als de arbeidsmigranten die hier naar toe gehaald zijn in vorige eeuw om het vieze/zware werk te doen.
Precies.

Maar blijkbaar is de plek waar je wieg stond belangrijker dan je intentie om te emigreren en hard je best te doen voor een beter leven.
Ik wens TO oprecht een mooi leven toe! Maar dat wens ik iedereen die naar een beter land wil verhuizen en met eerlijk werk een beter bestaan wil opbouwen. Ook mensen die huis en haard zijn kwijtgeraakt in een oorlog.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
05-02-2020 09:46
Mensen die emigreren omdat ze denken dat het elders beter is dan hier, zijn dat niet gewoon gelukszoekers, met zoals de buitenlanders die hier willen wonen omdat ze denken dat het hier beter is dan in hun eigen land?
Ja, maar de meesten zorgen wel dat ze een baan en/of spaargeld hebben. Anders kom je sommige landen niet eens in.
Ik ken niemand die op de bonnefooi ergens naar toe gaat en daar asiel aanvraagt.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
05-02-2020 09:46
Mensen die emigreren omdat ze denken dat het elders beter is dan hier, zijn dat niet gewoon gelukszoekers, met zoals de buitenlanders die hier willen wonen omdat ze denken dat het hier beter is dan in hun eigen land?

Ik denk dat daar wel groot verschil in zit.

Als een Nederlander naar bv Australië gaat omdat hij het daar beter vind (het weer, het landschap of de ruimte), moet hij of zij meteen zelf voor inkomen zorgen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
05-02-2020 11:11
Ik ben ook een migrant,maar wij zijn niet zonder papieren in een bootje gestapt.

Zijn een vol jaar bezig geweest met formulieren aanvragen om aan te tonen dat we geen strafblad hebben,gezond zijn,en op geen enkele manier een last zijn voor de bevolking hier.

Onze jonge kinderen hebben alvast in dat jaar de taal van het land geleerd waar we nu wonen,zodat ze meteen mee konden komen op school hier.
Daarnaast had mijn man al voor vertrek een heel goede baan in ons nieuwe land.

Ik zie ons soort migranten dus niet als gelukszoekers,maar als geluksmakers.

Mooi gezegd.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
05-02-2020 21:26
Dan ben je juist wel gelukszoeker, net als de arbeidsmigranten die hier naar toe gehaald zijn in vorige eeuw om het vieze/zware werk te doen.

Vieze/zware werk??? Het zelfde werk dat mijn oer-Hollandse vader, mijn ooms en mijn broers ook deden.
En geregeld werden arbeidsmigranten na een tijdje afgekeurd en kregen een uitkering. Ik ken er die met een meniscus zijn afgekeurd.

Ik zie het toch heel anders dan jij. Ze werden niet gehaald om het vieze zware werk te doen. De arbeidsmigranten kregen een mooie kans geboden om een betere toekomst op te bouwen. Omdat er in hun vaderland veel armoe en weinig werk was. Van het geld dat ze hier verdienden konden ze hun hele familie onderhouden én huizen in hun vaderland kopen. Ze kregen langer vakantie dan de gewone Nederlandse arbeider, en elk jaar kwam er een kleine spruit in Tunesië, Marokko of Turkije erbij, en vanuit Nederland kregen ze kindergeld.
Als het pa goed beviel kwam ma en de kinderen ook naar Nederland.

Daar vind ik niks vies aan.

ps ze zijn niet gedwongen om naar Nederland te komen, ze kwamen uit eigen vrije wil.
missie_m wijzigde dit bericht op 06-02-2020 22:59
4.46% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
05-02-2020 23:09
Ja, maar de meesten zorgen wel dat ze een baan en/of spaargeld hebben. Anders kom je sommige landen niet eens in.
Ik ken niemand die op de bonnefooi ergens naar toe gaat en daar asiel aanvraagt.

En dan nog kan het fout lopen.

Tien jaar geleden was bij 'Ik vertrek' een trotse restauranteigenaar en zijn chefkok-vrouw, trotse eigenaren van een goedlopend restaurant in Limburg die de tent verkochten en naar Lagoinha in Brazilië vertrokken. Een resort en restaurant wilden ze daar opzetten, er werd land gekocht, maar nog voordat ze konden beginnen werd een bouwstop gegeven. Vergunningen bleven uit, de gemeente werkte niet echt mee, riool liep over hun stukje strand, lange wachten, spaarpotje dat steeds meer opraakte, Ze hebben er veel geld in gestoken en zijn er niet zo best uitgekomen. Ik geloof dat ze allang weer terug in Nederland zijn.
LOEP ME MAAR aub.
Madeliefjees schreef:
03-02-2020 15:50
Nee, je krijgt het nergens zo goed als in Nederland.
Dat kun je echt niet zeggen. Het ligt er puur aan waar je naar op zoek bent.

Als je graag in de bergen woont, kun je het op heel veel plekken beter hebben dan in Nederland. Als je graag weinig belasting betaalt, idem. Er zijn 1001 redenen om te emigreren en genoeg mensen die daar geen spijt van hebben.

Mijn man en ik wonen nu een paar jaar in het buitenland en zijn zo blij met deze keuze. We wonen op een heel internationale plek, met 8 maanden per jaar prachtig weer. We verdienen beide het dubbele van wat we in Nederland zouden krijgen. Het is hier veel veiliger dan in Nederland en er is zeer goed onderwijs. Geen van ons zou terug willen naar NL.
Alle reacties Link kopieren
Dan ben ik een geluks maker....... want als er toen genoeg banen waren was ik w.s niet naar het buitenland vertrokken.....
Loekie12345 schreef:
06-02-2020 06:09
Dat kun je echt niet zeggen. Het ligt er puur aan waar je naar op zoek bent.

Inderdaad. Er zijn genoeg plekken waar je het net zo goed kunt hebben als in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
05-02-2020 09:46
Mensen die emigreren omdat ze denken dat het elders beter is dan hier, zijn dat niet gewoon gelukszoekers, met zoals de buitenlanders die hier willen wonen omdat ze denken dat het hier beter is dan in hun eigen land?

Wanneer iedereen op de hele wereld direct bij binnenkomst in een ander land, dezelfde rechten zou krijgen (soms zelfs met voorrang) als de inwoners die al jaren in dat land wonen en werken, dan zou je inderdaad kunnen zeggen dat iedereen die elders gaat wonen een gelukzoeker is.
Het verschil zit in "de eigen broek ophouden".
juliadenders schreef:
03-02-2020 16:41
Je kan je misschien beter vervangen voor ik.
Want wij hebben het hier ( buitenland) wel veel beter. De kinderen zitten op een geweldige nederlandse school met kleine klassen en geen stakingen en gesmijt met etiketjes.
Mijn man verdient bijna 2 keer meer dan in nederland. Ik ben een eigen bedrijf gestart en zit niet meer dag in dag uit achter de computer. Werk in mijn eigen tijd, de kinderen hoeven nooit naar de opvang.
Familie en vrienden zien we genoeg, we komen regelmatig naar nederland.
Huizen zijn goedkoop en bijna allemaal vrijstaand ( wij betalen nu 600 euro huur voor een vrijstaand huis, centraal gelegen met grote tuin).
Gezondheidszorg is ok.
Mar zie genoeg mensen die er met de overstap wel erop achteruit zijn gegaan en ook weer met bosjes terug naar nederland komen.
In welk land zitten jullie?
Loekie12345 schreef:
06-02-2020 06:09
Dat kun je echt niet zeggen. Het ligt er puur aan waar je naar op zoek bent.

Als je graag in de bergen woont, kun je het op heel veel plekken beter hebben dan in Nederland. Als je graag weinig belasting betaalt, idem. Er zijn 1001 redenen om te emigreren en genoeg mensen die daar geen spijt van hebben.

Mijn man en ik wonen nu een paar jaar in het buitenland en zijn zo blij met deze keuze. We wonen op een heel internationale plek, met 8 maanden per jaar prachtig weer. We verdienen beide het dubbele van wat we in Nederland zouden krijgen. Het is hier veel veiliger dan in Nederland en er is zeer goed onderwijs. Geen van ons zou terug willen naar NL.
En in welk land zitten jullie?
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
05-02-2020 10:39
Ik was toen ik naar Zwitserland vertrok zeker geen gelukszoeker..... In 1991 kon ik als Verpleegkundige geen baan vinden in Nederland, net zoals veel net afgestudeerde fysiotherapeuten.

Er zijn er daar ook veel weer terug naar Nederland gegaan, toen er opeens weer werk was.... En een paar gebleven....
Woon je daar nog? Hoe is het leven in Zwitserland? En hoe is het anders dan in NL?
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
08-02-2020 22:42
In welk land zitten jullie?
Haha hoezo, kom je dan ook;)

Het is zo per persoon/situatie afhankelijk.
Wij kunnen ook makkelijk terug naar nederland als we willen. Ooit gaan we dat ook doen. Ik heb altijd van nederland gehouden. Maar wat we nu hier hebben weegt niet op tegen wat nederland ons kan bieden. Vooral qua scholing en woongenot.

Enorme luxe dat we deze keuze hebben., daar sta ik wel bij stil.
baukelien schreef:
08-02-2020 22:55
En in welk land zitten jullie?
Dat zeg ik liever niet i.v.m. herkenbaarheid maar stuur me gerust een privebericht als je overweegt ook te verhuizen;)
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
06-02-2020 11:40
Wanneer iedereen op de hele wereld direct bij binnenkomst in een ander land, dezelfde rechten zou krijgen (soms zelfs met voorrang) als de inwoners die al jaren in dat land wonen en werken, dan zou je inderdaad kunnen zeggen dat iedereen die elders gaat wonen een gelukzoeker is.
Het verschil zit in "de eigen broek ophouden".
Precies. En Nederlanders bij wie dat in het buitenland niet blijkt te lukken, komen terug naar Nederland. De gelukszoekers die hier komen en geen baan hebben, blijven hier jarenlang en houden hun hand op. Denk maar niet dat zij dan teruggaan maar hun land van herkomst. Er zit dus wel degelijk (heel veel) verschil in.
baukelien schreef:
08-02-2020 22:42
In welk land zitten jullie?
curaçao, is al genoemd in dit topic en als je loept kan je dat gewoon vinden.
Alle reacties Link kopieren
Mazikeeen; Hoe anders kan ik je niet zeggen, ik ben al langer in Zwitserland dan dat ik in NL gewoond heb. Ik vind alleen NL te vol, kan hier een dag lopen zonder iemand tegen te komen. Nederlanders zijn spontaner, direkter, maar ook luidruchtig, en niet zo beleefd....Dus ja, overal is iets... denk ik dan maar...
Ik ben al geëmigreerd! Ik zou niet meer terugwillen naar Nederland. Ik kon ook geen baan vinden, of ja, wel een baan, maar in steden waar de huur dan 80% van mijn salaris zou beslaan. Dat, of tot m'n 40e bij papa en mama wonen en 2 uur enkele reis reizen per dag.

Dus geëmigreerd. Binnen twee weken een woonruimte gevonden voor een normale prijs. Nu een baan met een vast contract en doorgroeimogelijkheden. Goedkoop openbaar vervoer. Zorgverzekering is prima, in het jaartje dat ik hier nu ben ben ik beter geholpen dan in Nederland... en helemaal gratis. Nee, ik kom niet meer terug. :P
Alle reacties Link kopieren
Jobeva: dat lijkt me zo heerlijk... Nederland is inderdaad te vol. Alles is zo'n beetje beton of asfalt.

Klubnika: ben ook wel benieuwd waar jij nu woont dan, maar ik snap het als je het niet wil vertellen ivm herkenbaarheid.

Ik zou ook kunnen emigreren. Het gaat regelmatig door mijn hoofd om zoiets te doen. Vooral omdat het mij hier te druk en te gehaast wordt. Weinig echte natuur, huizenprijzen, nummertje op werk. Zwitserland gaat dan ook vaak door mijn hoofd, is zeker een optie. Ik zit nu nog even "vast" aan een opleiding, die wil ik eerst afmaken. En of het gaat gebeuren weet ik niet, ik heb dat lef niet echt om zomaar ergens anders opnieuw te beginnen en familie en vrienden achter te laten. En wie weet zijn andere zaken in het buitenland wel veel slechter geregeld. Maar het gaat geregeld door mijn hoofd, wie weet vind ik ooit het lef om het te doen. Ik heb echt respect voor de mensen die het wel hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
05-02-2020 23:30

Ik zie het toch heel anders dan jij. Ze werden niet gehaald om het vieze zware werk te doen. De arbeidsmigranten kregen een mooie kans geboden om een betere toekomst op te bouwen. Omdat er in hun vaderland veel armoe en weinig werk was.
LOL

Nee, gewoon nee.

https://www.youtube.com/watch?v=jqd8ylmUQH8
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
09-02-2020 18:21
LOL

Nee, gewoon nee.

https://www.youtube.com/watch?v=jqd8ylmUQH8

Als het werk werkelijk vies en zwaar was, waarom zijn ze dan gebleven? Waarom gingen ze niet terug naar het land waar ze vandaan kwamen? waarom lieten ze na een poos vrouw en kinderen juist ook overkomen? Waarom hoor ik dé Nederland die dat zelfde werk deed niet klagen?

Ik weet waar ik het over heb. Mijn vader, ooms en broers werkten met gastarbeiders. Deden hetzelfde werk. De gastarbeiders konden van dat salaris dat ze hier verdienden in hun thuisland hele families onderhouden én huizen kopen.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
09-02-2020 22:42
Als het werk werkelijk vies en zwaar was, waarom zijn ze dan gebleven? Waarom gingen ze niet terug naar het land waar ze vandaan kwamen? waarom lieten ze na een poos vrouw en kinderen juist ook overkomen?

Wellicht omdat ze een leven in Nederland hadden opgebouwd? Een leven dat ondanks het zware en vieze werk beter was dan hun oude leven, en als ze terug zouden gaan ze weer van begin af aan zouden moeten beginnen. Ik kan heel goed begrijpen dat je er dan liever voor kiest om vrouw en kinderen over te halen.

Het is heel makkelijk om te roepen dat men maar terug moet gaan naar eigen land, maar als je een leven hebt opgebouwd in een ander land is het echt niet zo makkelijk om alles op te geven en terug te gaan naar je oude leven. Ik heb Nederland zeven jaar geleden verlaten en woon nu in het VK, waar momenteel veel onzekerheid is dankzij Brexit. Meerdere mensen hebben mij gevraagd wanneer ik weer naar Nederland verhuis, maar ze hebben geen flauw benul wat voor een moeilijke stap dat is. Mijn leven is hier; ik heb een baan, een woning, een relatie... als ik terug zou gaan naar Nederland, zou ik weer van nul af aan moeten beginnen.
Als ik de kans krijg ben ik ook weg. Midden en Oost Europa spreken mij aan. Ook inderdaad de drukte hier, woningen op elkaar en de verloedering qua gedrag van Nederlanders vind ik vervelend worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven