Aantal Nederlanders dat emigreert is toegenomen

03-02-2020 15:40 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het aantal Nederlanders dat naar het buitenland emigreert of plan is dat te doen is toegenomen volgens een onderzoek van de Emigratiebeurs. Er worden meerdere redenen genoemd.

Men vind het te druk. Ook ruimtegebrek is een reden. Toenemende klimaatregels is een nieuw motief om te vertrekken staat er. Ook de slechte mentaliteit in Nederland word als belangrijke reden genoemd. De files en criminaliteit spelen een minder belangrijke rol las ik.
Het verbaasd me dat men zegt dat de toenemende woningnood mensen motiveert om te vertrekken.

Ik hou van de vier jaargetijden in ons land. En zou zelf nooit naar een ander land willen vertrekken om daar 'te genieten' van het pensioen.

Zou jij willen emigreren? Zoja, waar naar toe? en waarom?


http://a.msn.com/01/nl-nl/BBZAN3P?ocid=st

Afbeelding
foto:Aangeboden door De Telegraaf Ook in de winkelstraten is het vlak voor kerst vrij vol.
LOEP ME MAAR aub.
kantlijn schreef:
09-02-2020 18:21
LOL

Nee, gewoon nee.

https://www.youtube.com/watch?v=jqd8ylmUQH8
Maar als die mensen het daar goed hadden gehad, dan zouden ze toch nooit alles hebben opgegeven om hier naartoe te komen? Stel dat hier arbeiders werden geworven voor werk in het buitenland, zou jij daar dan op ingaan als je er niet beter van werd? (Of op zijn minst in dezelfde omstandigheden bleef?)
Daarmee zeg ik uiteraard niet dat die mensen het hier makkelijk hebben gehad.
In de straat waar ik opgroeide in de jaren zeventig woonden ook gastarbeidersgezinnen. Met een daarvan waren wij als kinderen goed bevriend en is er na al die jaren nog steeds contact. De kinderen hebben hier een universitaire opleiding gedaan en beide ouders hebben na verloop van tijd ook andere, betere banen gevonden. Net als mijn eigen vader trouwens, die als jongen van vijftien in een fabriek begonnen is en zichzelf door middel van avondstudies heeft opgewerkt.
Natuurlijk zijn dat maar verhalen, en zal het zeker niet opgaan voor alle gastarbeiders, en ook niet voor alle van oorsprong Nederlandse arbeiders. Maar ik ben het helemaal met Missie eens dat neerkijken op bepaalde werkzaamheden erg denigrerend is. Ja natuurlijk willen mensen die een beter betaalde baan kunnen krijgen dat werk niet meer doen, maar dat wil nog niet zeggen dat het minderwaardig werk is. Als iemand daar op neerkijkt, dan zegt het meer over die persoon dan over het werk of de mensen die het werk doen.
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
10-02-2020 11:21
Wellicht omdat ze een leven in Nederland hadden opgebouwd? Een leven dat ondanks het zware en vieze werk beter was dan hun oude leven, en als ze terug zouden gaan ze weer van begin af aan zouden moeten beginnen. Ik kan heel goed begrijpen dat je er dan liever voor kiest om vrouw en kinderen over te halen.

Het is heel makkelijk om te roepen dat men maar terug moet gaan naar eigen land, maar als je een leven hebt opgebouwd in een ander land is het echt niet zo makkelijk om alles op te geven en terug te gaan naar je oude leven. Ik heb Nederland zeven jaar geleden verlaten en woon nu in het VK, waar momenteel veel onzekerheid is dankzij Brexit. Meerdere mensen hebben mij gevraagd wanneer ik weer naar Nederland verhuis, maar ze hebben geen flauw benul wat voor een moeilijke stap dat is. Mijn leven is hier; ik heb een baan, een woning, een relatie... als ik terug zou gaan naar Nederland, zou ik weer van nul af aan moeten beginnen.

Ik zat nog op school toen jonge gastarbeiders achter mijn klasgenootjes (jonge grieten) aanzaten, terwijl (bleek achteraf) ze in hun vaderland een aanstaande vrouw of vrouw hadden zitten. Dáár hadden ze een leven opgebouwd. Ze woonden hier niet permanent en gingen om de zoveel tijd terug naar 'dat leven' daar. Als dat werk in Nederland zwaar en vies was geweest hadden ze graag in hun vaderland gebleven. Maar zij kregen een mooie kans om een toekomst op te bouwen.

Er waren ook mannen die hier uiteindelijk wel woonden en hun vrouw en kinderen lieten overkomen.
Maar nogmaals ze deden hetzelfde werk als die "Hollanders' die niet klaagden over zwaar en vies werk. Hollanders die met datzelfde salaris blij waren hun eigen gezin te kunnen onderhouden, terwijl de gastarbeiders in hun vaderland hele families konden onderhouden én huizen konden kopen. Wij zijn zelfs een keer uitgenodigd om daar onze vakantie te gaan vieren, in zijn huis dat hij dan verhuurde. Maar we zijn er nooit naar toe geweest. De reis was voor ons te duur.
LOEP ME MAAR aub.
We hebben er serieus over nagedacht en mee bezig geweest en hadden vrij concrete plannen voor Tromsø Noorwegen.
Maar het is allemaal niet zo simpel en ideaal als het lijkt. Al kan het er wel nog van komen, wie weet?
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
10-02-2020 14:08
Ik zat nog op school toen jonge gastarbeiders achter mijn klasgenootjes (jonge grieten) aanzaten, terwijl (bleek achteraf) ze in hun vaderland een aanstaande vrouw of vrouw hadden zitten. Dáár hadden ze een leven opgebouwd. Ze woonden hier niet permanent en gingen om de zoveel tijd terug naar 'dat leven' daar. Als dat werk in Nederland zwaar en vies was geweest hadden ze graag in hun vaderland gebleven. Maar zij kregen een mooie kans om een toekomst op te bouwen.

Er waren ook mannen die hier uiteindelijk wel woonden en hun vrouw en kinderen lieten overkomen.
Maar nogmaals ze deden hetzelfde werk als die "Hollanders' die niet klaagden over zwaar en vies werk. Hollanders die met datzelfde salaris blij waren hun eigen gezin te kunnen onderhouden, terwijl de gastarbeiders in hun vaderland hele families konden onderhouden én huizen konden kopen. Wij zijn zelfs een keer uitgenodigd om daar onze vakantie te gaan vieren, in zijn huis dat hij dan verhuurde. Maar we zijn er nooit naar toe geweest. De reis was voor ons te duur.
1. Er zijn ook Nederlanders die vies en zwaar werk doen, maar niet genoeg. Daarom worden mensen uit andere landen gehaald
2. De mensen die hiernaartoe kwamen kwamen veelal uit achterstandsgebieden (Marokkanen bv uit het Rif-gebergte). Wat ze in Nederland konden verdienen was een fortuin in het land van herkomst
3. De eerste generatie die naar Nederland kwam heeft helemaal niet zo veel geklaagd. Ook al deden ze vies en zwaar werk en woonden ze de eerste paar jaren vooral in overvolle pensions.

En wat betreft Nederlanders en niet klagen: dan zijn het geen echte Nederlanders
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel gewild hebben toen we nog geen kind hadden. Maar nu vind ik het wel fijn, familie in de buurt. Bovendien is ze helemaal gehecht aan ons dorpje en wonen we op een prachtige plek.

Wat ik alleen van die emigratie niet begrijp, is dat deze mensen ook vaak roepen dat het te vol wordt door asielzoekers en gelukszoekers. Maar is dat dan niet een pot verwijt de ketel, zij gaan immers ook emigreren omdat ze denken in een ander land het beter te hebben en gelukkig te zijn...
bethweeter schreef:
10-02-2020 18:05
1. Er zijn ook Nederlanders die vies en zwaar werk doen, maar niet genoeg. Daarom worden mensen uit andere landen gehaald
2. De mensen die hiernaartoe kwamen kwamen veelal uit achterstandsgebieden (Marokkanen bv uit het Rif-gebergte). Wat ze in Nederland konden verdienen was een fortuin in het land van herkomst
3. De eerste generatie die naar Nederland kwam heeft helemaal niet zo veel geklaagd. Ook al deden ze vies en zwaar werk en woonden ze de eerste paar jaren vooral in overvolle pensions.

En wat betreft Nederlanders en niet klagen: dan zijn het geen echte Nederlanders
Maar het was vanuit Nederland toch stom om dit niet op expatbasis te laten gebeuren? Als expats konden ze elke paar jaar een frisse lading nieuwe arbeiders aan laten rukken ipv gezinsherenigingen en uitkeringen kwijt te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
10-02-2020 13:06
Maar als die mensen het daar goed hadden gehad, dan zouden ze toch nooit alles hebben opgegeven om hier naartoe te komen? Stel dat hier arbeiders werden geworven voor werk in het buitenland, zou jij daar dan op ingaan als je er niet beter van werd? (Of op zijn minst in dezelfde omstandigheden bleef?)
Daarmee zeg ik uiteraard niet dat die mensen het hier makkelijk hebben gehad.
In de straat waar ik opgroeide in de jaren zeventig woonden ook gastarbeidersgezinnen. Met een daarvan waren wij als kinderen goed bevriend en is er na al die jaren nog steeds contact. De kinderen hebben hier een universitaire opleiding gedaan en beide ouders hebben na verloop van tijd ook andere, betere banen gevonden. Net als mijn eigen vader trouwens, die als jongen van vijftien in een fabriek begonnen is en zichzelf door middel van avondstudies heeft opgewerkt.
Natuurlijk zijn dat maar verhalen, en zal het zeker niet opgaan voor alle gastarbeiders, en ook niet voor alle van oorsprong Nederlandse arbeiders. Maar ik ben het helemaal met Missie eens dat neerkijken op bepaalde werkzaamheden erg denigrerend is. Ja natuurlijk willen mensen die een beter betaalde baan kunnen krijgen dat werk niet meer doen, maar dat wil nog niet zeggen dat het minderwaardig werk is. Als iemand daar op neerkijkt, dan zegt het meer over die persoon dan over het werk of de mensen die het werk doen.
:bigkiss:
LOEP ME MAAR aub.
Er werden op e beurs een paar belangrijke redenen genoemd om te emigreren :

Eigenlijk met stip op 1: ruimtegebrek,drukte, te vol en daarmee werd gebrek aan echte natuur ook benoemd.
Dan in willekeurige volgorde Liefe, avontuur, baankansen, woningnood wat in zekere zin ook weer samenhangt met ruimtegebrek, drukte en te vol en veranderende mentaliteit.
Het was er ook enorm druk wat ook kan, omdat er zondag een storm voorspeld was en iedereen dacht we gaan op zaterdag. Zinvolle en informatieve beurs.
O ja en al antwoord op de openingspost. Ja, ik hoop binnen nu en twee jaar vertrokken te zijn en niet omdat ik denk dat het ergens anders direct beter is of omdat Nederland geen goed land is, want ik denk dat Nederland een behoorlijk comfortabel land is om te wonen en ik geloof ook niet dat je direct uit onvrede moet vertrekken , maar wel als je denkt dat een andere plek of land je leven zal kunnen verrijken op een manier wat in Nederland niet mogelijk is of als het ergens anders beter bij je past.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
10-02-2020 18:05
1. Er zijn ook Nederlanders die vies en zwaar werk doen, maar niet genoeg. Daarom worden mensen uit andere landen gehaald
2. De mensen die hiernaartoe kwamen kwamen veelal uit achterstandsgebieden (Marokkanen bv uit het Rif-gebergte). Wat ze in Nederland konden verdienen was een fortuin in het land van herkomst
3. De eerste generatie die naar Nederland kwam heeft helemaal niet zo veel geklaagd. Ook al deden ze vies en zwaar werk en woonden ze de eerste paar jaren vooral in overvolle pensions.

En wat betreft Nederlanders en niet klagen: dan zijn het geen echte Nederlanders

1:Schei toch uit. Mensen uit andere landen zijn gehaald omdat hier genoeg werkgelegenheid was en daar veel armoe.

2: Dat is zo. Daar is dat een fortuin, daar is armoe. Uit welk gedeelte die gastarbeiders kwamen weet ik niet. Wel weet ik dat sommigen geen geboortedatum wisten. Ze wisten niet wanneer ze jarig waren.

3: Die generatie die hier kwam heeft ook niet geklaagd zover ik kan weten. Het zijn hun kinderen of kleinkinderen die klagen. Misschien omdat zij nooit de armoe van hun ouders hebben gekend. Als de arbeiders in hun land waren gebleven was het leven vast zwaarder geweest.

Ik ken een groep Nederlanders die een paar jaar geleden, een paar dagen naar Marokko zijn geweest, in dat gedeelte was alles erg goedkoop, én vooral onhygiënisch. Afgehakte schapenkoppen lagen gewoon allemaal in de buitenlucht.

Had je liever dat het zware werk alleen door 'Nederlanders' werd gedaan, en dat ze buitenlandse mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn, mensen die niet eens hun eigen geboortedatum kennen, achter een bureau zetten zodat ze 'softy en schoon' werk kunnen doen? Terwijl de mensen die ik ken altijd gewoon het zelfde werk hebben gedaan als de gastarbeiders.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
11-02-2020 10:22
Ik zou wel gewild hebben toen we nog geen kind hadden. Maar nu vind ik het wel fijn, familie in de buurt. Bovendien is ze helemaal gehecht aan ons dorpje en wonen we op een prachtige plek.

Wat ik alleen van die emigratie niet begrijp, is dat deze mensen ook vaak roepen dat het te vol wordt door asielzoekers en gelukszoekers. Maar is dat dan niet een pot verwijt de ketel, zij gaan immers ook emigreren omdat ze denken in een ander land het beter te hebben en gelukkig te zijn...

Mensen die willen emigreren of er over denken om te emigreren kunnen het te vol vinden in Nederland, maar ik heb niet gelezen dat iemand schreef dat het vol was geworden door asielzoekers of gelukszoekers.

Wat me wel vaker is op gevallen is dat er forumsters op viva zijn die meteen in de hoogste toren klimmen als iemand die woorden zou schrijven, maar zelf steen en been klaagden dat het zo druk was in 'hun' Amsterdam en dat ze de toeristen daarom spuugzak waren. Dat vind ik wel 'de pot verwijt de ketel'.
Die toeristen gaan gewoon weer na een dagje naar huis, ze trekken hun beurs in Amsterdam, en betalen ook hun treinkaartje uit eigen beurs. Wat toch ook weer goed is voor Amsterdam.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Yasmin1974 schreef:
11-02-2020 22:56
Er werden op e beurs een paar belangrijke redenen genoemd om te emigreren :

Eigenlijk met stip op 1: ruimtegebrek,drukte, te vol en daarmee werd gebrek aan echte natuur ook benoemd.
Dan in willekeurige volgorde Liefe, avontuur, baankansen, woningnood wat in zekere zin ook weer samenhangt met ruimtegebrek, drukte en te vol en veranderende mentaliteit.
Het was er ook enorm druk wat ook kan, omdat er zondag een storm voorspeld was en iedereen dacht we gaan op zaterdag. Zinvolle en informatieve beurs.
O ja en al antwoord op de openingspost. Ja, ik hoop binnen nu en twee jaar vertrokken te zijn en niet omdat ik denk dat het ergens anders direct beter is of omdat Nederland geen goed land is, want ik denk dat Nederland een behoorlijk comfortabel land is om te wonen en ik geloof ook niet dat je direct uit onvrede moet vertrekken , maar wel als je denkt dat een andere plek of land je leven zal kunnen verrijken op een manier wat in Nederland niet mogelijk is of als het ergens anders beter bij je past.

Duidelijk. :)
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben recent ook besloten om de ontwikkelingen binnen de agrarische sector nog een jaartje af te wachten, en te vertrekken indien nodig om boer te blijven. We voelen ons steeds minder welkom in Nederland, niet door de bevolking maar voornamelijk door de overheid.
Van een aantal mensen hoor ik ook dat ze emigreren omdat ze in Nederland gewoon niet iets kunnen opbouwen. Met een middeninkomen val je op de huizenmarkt echt tussen wal en schip. Al snel betaal je 1000 euro aan huur per maand, terwijl je in een ander land al lang een huis had kunnen kopen.
Er zijn zo weinig huizen beschikbaar, dat is best een reden om te verkassen.
Alle reacties Link kopieren
jeskanana schreef:
11-02-2020 23:49
Wij hebben recent ook besloten om de ontwikkelingen binnen de agrarische sector nog een jaartje af te wachten, en te vertrekken indien nodig om boer te blijven. We voelen ons steeds minder welkom in Nederland, niet door de bevolking maar voornamelijk door de overheid.
Ik kan me jullie gevoel heel goed voorstellen. Eigenlijk heel triest.
Er zullen vast landen zijn waar jullie wel welkom zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat lijkt me heerlijk.
Het is dat ik afhankelijk ben van een uitkering momenteel, anders wist ik het wel!
Lekker naar Scandinavie of Duitsland.

De huizen zijn in Nederland onbetaalbaar geworden en hele lange wachtlijsten.
En Nederland wordt steeds voller..!!
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
11-02-2020 10:22
Ik zou wel gewild hebben toen we nog geen kind hadden. Maar nu vind ik het wel fijn, familie in de buurt. Bovendien is ze helemaal gehecht aan ons dorpje en wonen we op een prachtige plek.

Wat ik alleen van die emigratie niet begrijp, is dat deze mensen ook vaak roepen dat het te vol wordt door asielzoekers en gelukszoekers. Maar is dat dan niet een pot verwijt de ketel, zij gaan immers ook emigreren omdat ze denken in een ander land het beter te hebben en gelukkig te zijn...
Ja, maar bedoeling van immigratie is dat je je aanpast aan de cultuur van het land waar je heen emigreert.
En dat gebeurt vaak niet met asielzoekers/gelukszoekers.
Alle reacties Link kopieren
jeskana; ik snap je helemaal.... zou ik ook doen! Ik begrijp de NLse overheid helemaal niet als het gaat over die CO2 uit stoot. Wens je veel sterkte toe!
Alle reacties Link kopieren
Nederland wordt steeds voller hoor je steeds. Ja de steden worden inderdaad steeds voller. Daar buiten is nog steeds ruimte zat.
Klubnika schreef:
09-02-2020 11:35
Ik ben al geëmigreerd! Ik zou niet meer terugwillen naar Nederland. Ik kon ook geen baan vinden, of ja, wel een baan, maar in steden waar de huur dan 80% van mijn salaris zou beslaan. Dat, of tot m'n 40e bij papa en mama wonen en 2 uur enkele reis reizen per dag.

Dus geëmigreerd. Binnen twee weken een woonruimte gevonden voor een normale prijs. Nu een baan met een vast contract en doorgroeimogelijkheden. Goedkoop openbaar vervoer. Zorgverzekering is prima, in het jaartje dat ik hier nu ben ben ik beter geholpen dan in Nederland... en helemaal gratis. Nee, ik kom niet meer terug. :P
In welk land zit jij Klubnika?
Voor het eerst zou ik ook willen emigreren. Ik was altijd erg gehecht aan familie en vrienden, maar vind het nu te druk hier worden en het lukt ons maar niet om een huis te kopen. Als ik ooit met pensioen ben zou het toch fijn zijn om lage maandlasten te hebben, maar ik zie dit zo nooit gaan gebeuren. De huizen zijn zó duur.

Ik krijg alleen man en kind niet mee denk ik. Ook weet ik helemaal niet welk land een goede keus zou zijn, ergens binnen Europa dat wel.
Boogschutter10 schreef:
12-02-2020 13:09
Nederland wordt steeds voller hoor je steeds. Ja de steden worden inderdaad steeds voller. Daar buiten is nog steeds ruimte zat.
Dat valt dus vies tegen. Met 'Nederland wordt steeds voller' bedoelen mensen niet alleen dat er op elke vierkante meter al iets gebouwd is, maar ook dat bijvoorbeeld alle huizen vol zitten. Er is een enorm probleem op de huizenmarkt, zowel in de stad als daarbuiten.

Een ander punt: het feit dat je buiten de stad veel grasvelden en weilanden ziet, betekent niet dat er 'ruimte zat' is om nog vol te bouwen. Zo ongeveer elke vierkante meter in Nederland heeft een bestemming en voor deze grond is dat waarschijnlijk dat het landbouwgrond moet zijn. Het is dus ook vol, maar dan met koeien etc. Hier mag men niet bouwen, dus die open plekken die je ziet zijn niiet stuk voor stuk potentiële vinex-wijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat emigreren puur en alleen omdat Nederland je (om welke reden dan ook) niet meer bevalt, een onverstandig plan is. De kans op een succesvolle emigratie lijkt me een stuk groter als je graag ergens naartoe wilt. In elk land is wel wat hè? In dunbevolkte gebieden klaagt men er juist weer over dat scholen en winkels sluiten en dat voorzieningen verdwijnen. Dan heb je alle rust en ruimte om je heen, maar is het wel een halfuur rijden naar de supermarkt. Bovendien zijn in de meeste landen de zaken een stuk slechter geregeld dan in Nederland.

Sowieso voel ik me als Nederlander heel bevoorrecht dat ik in ontzettend veel landen op de wereld welkom zou zijn als buitenlander. Dat ik überhaupt de keus heb om een ander land te kiezen. Dat is gewoon geluk. Geluk dat ik een Nederlands paspoort heb en niet eentje uit Sudan of Afghanistan.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
14-02-2020 08:13


Sowieso voel ik me als Nederlander heel bevoorrecht dat ik in ontzettend veel landen op de wereld welkom zou zijn als buitenlander. Dat ik überhaupt de keus heb om een ander land te kiezen. Dat is gewoon geluk. Geluk dat ik een Nederlands paspoort heb en niet eentje uit Sudan of Afghanistan.
Dat ligt er maar aan waar je heen emigreert. Ik moet ook gewoon een verblijfsvergunning aanvragen. Net als iemand uit Sudan en Afghanistan.
Avena schreef:
14-02-2020 08:13
Ik denk dat emigreren puur en alleen omdat Nederland je (om welke reden dan ook) niet meer bevalt, een onverstandig plan is. De kans op een succesvolle emigratie lijkt me een stuk groter als je graag ergens naartoe wilt. In elk land is wel wat hè? In dunbevolkte gebieden klaagt men er juist weer over dat scholen en winkels sluiten en dat voorzieningen verdwijnen. Dan heb je alle rust en ruimte om je heen, maar is het wel een halfuur rijden naar de supermarkt. Bovendien zijn in de meeste landen de zaken een stuk slechter geregeld dan in Nederland.

Sowieso voel ik me als Nederlander heel bevoorrecht dat ik in ontzettend veel landen op de wereld welkom zou zijn als buitenlander. Dat ik überhaupt de keus heb om een ander land te kiezen. Dat is gewoon geluk. Geluk dat ik een Nederlands paspoort heb en niet eentje uit Sudan of Afghanistan.
Aan westerlingen worden anders zeer strenge eisen gesteld wil je je vestigen in westerse landen als Canada, USA, Australie, Nieuw Zeeland.
Je krijgt wél heel makkelijk een reisvisum naar alle uithoeken van de wereld, dat dan weer wel.
Loekie12345 schreef:
14-02-2020 02:17
Dat valt dus vies tegen. Met 'Nederland wordt steeds voller' bedoelen mensen niet alleen dat er op elke vierkante meter al iets gebouwd is, maar ook dat bijvoorbeeld alle huizen vol zitten. Er is een enorm probleem op de huizenmarkt, zowel in de stad als daarbuiten.

Een ander punt: het feit dat je buiten de stad veel grasvelden en weilanden ziet, betekent niet dat er 'ruimte zat' is om nog vol te bouwen. Zo ongeveer elke vierkante meter in Nederland heeft een bestemming en voor deze grond is dat waarschijnlijk dat het landbouwgrond moet zijn. Het is dus ook vol, maar dan met koeien etc. Hier mag men niet bouwen, dus die open plekken die je ziet zijn niiet stuk voor stuk potentiële vinex-wijken.
Nu het boertje wegpesten is begonnen zal het volgens mij niet heel lang meer duren of die nu nog fijne weilanden worden volgestampt met flats en vinex.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven