Geen Carnaval maar verkleedfeest...

14-02-2020 17:31 230 berichten
Kan het nog gekker?

Op een openbare school in Zevenaar wordt Carnaval voortaan verkleedfeest genoemd. Carnaval is katholiek dus dat past niet op een openbare school volgens de oudervereniging.

https://www.ad.nl/binnenland/carnaval-m ... ad0c941eb/


Slaan we nu niet een beetje heel erg door?
Alle reacties Link kopieren
Om die reden wordt er in mijn omgeving op geen enkele openbare school nog carnaval gevierd. Ook geen Pasen, maar wel weer kerst.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal terecht natuurlijk. Waarom zou je in hemelsnaam de RK kerk nog willen associëren met een kinderfeest?
Een en al ranzigheid tenslotte, die hele organisatie.
Het is idd het begin van de katholieke vastentijd. Maar ik denk dat nog maar weinig mensen het vieren om die reden. Beetje vergezocht van die school dus. Maar het zal de kinderen niet uitmaken.
Waar maak je je druk om? Wat maakt het nou uit hoe het heet?
Als die openbare school geen katholiek feest wil vieren maar wel feest wil moeten ze dat lekker doen.

De meeste Veel carnavalvierders hebben sowieso geen benul van de historie ervan.
Mijn kinderen hebben ook, zo’n 25 jaar geleden, op een openbare school gezeten en zij vierden gewoon de Nederlandse feesten. Alle kinderen behalve de Jehova’s getuigen deden gewoon mee.
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving vieren alleen de katholieke scholen carnaval. Ik heb zelf geen problemen met het woord verkleedfeest, dat is het toch ook?
Heanig an
Ik vind het wel een beetje raar. Je viert het nu en dan is het carnaval, of je geeft een totaal ander moment een verkleedfeest (zonder polonaise en alaaf en zo). Nu ben je carnaval aan het vieren zonder het carnaval te noemen. Stom compromis.
Alle reacties Link kopieren
Nee....het is het einde van de vaste periode of het begin...ik ben nooit zo goed met religie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
SadSloth schreef:
14-02-2020 17:37
In mijn omgeving vieren alleen de katholieke scholen carnaval. Ik heb zelf geen problemen met het woord verkleedfeest, dat is het toch ook?
Halloween is een verkleedfeest, carnaval is een zuipfeest.
Inderdaad is het een verkleedfeest alleen heet het carnaval. Het valt wel op dat er veel woorden verbannen worden.
Ik vind, mijn mening, dat we te ver doorslaan.
Alle reacties Link kopieren
Nou nogal...sinds wanneer is het verkeerd om kennis te nemen van religie of een gebruik? We worden ook allemaal uitgenodigd voor de Iftar maar onder tussen mogen we woord carnaval niet meer gebruiken....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
VivaYfke schreef:
14-02-2020 17:42
Inderdaad is het een verkleedfeest alleen heet het carnaval. Het valt wel op dat er veel woorden verbannen worden.
Ik vind, mijn mening, dat we te ver doorslaan.
Vind ik ook. Absurd en belachelijk allemaal.
Alle reacties Link kopieren
De naam Halloween (Allerheiligenavond) moet dan ook worden afgeschaft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zolang ik 5 dagen feest kan vieren mag iedereen het noemen zoals ze willen. Lekker belangrijk zeg.
Wat een gelul.
viva-amber schreef:
14-02-2020 17:41
Nee....het is het einde van de vaste periode of het begin...ik ben nooit zo goed met religie.


Het is net voor de vastenperiode.
De meeste van die feesten stammen vanuit de tijd van voor het christendom.

Het was logisch om te vasten aan het einde van de winter, want je wist mooit precies hoe lang de winter duurde, dus je moest zuinig zijn.
Eerst nog een feestje dan maar, voor het moreel.

Volgens mij was carnaval eigenlijk juist altijd een feest voor de mensen zélf en de kerk moest het toestaan, anders werden de mensen boos en ontevreden.
Alle reacties Link kopieren
ja
Niet geschoten is altijd mis
*2020* schreef:
14-02-2020 17:45
Wat een gelul.
Wat vind jij gelul?
VivaYfke schreef:
14-02-2020 17:48
Wat vind jij gelul?
Om carnaval op een school af te schaffen.
Het slaat toch nergens op om de naam aan te passen en alle andere elementen van het feest niet? De naam bepaalt het feest niet. Het feit dat je het net voor de vastenperiode doet, met bepaalde muziek, met een prins, etc maakt het toch verbonden aan het katholieke feest.

Zomercarnaval heeft niets te maken met enige christelijke traditie en heet toch carnaval. Oftewel, de naam maakt het niet ineens katholiek.
Marana schreef:
14-02-2020 17:50
Het slaat toch nergens op om de naam aan te passen en alle andere elementen van het feest niet? De naam bepaalt het feest niet. Het feit dat je het net voor de vastenperiode doet, met bepaalde muziek, met een prins, etc maakt het toch verbonden aan het katholieke feest.

Zomercarnaval heeft niets te maken met enige christelijke traditie en heet toch carnaval. Oftewel, de naam maakt het niet ineens katholiek.
Je hebt hier een heel goed punt Marana
Ik eet lekker pizza
Pizza pizza ohhhhh pizza even wachten :blob:
Alle reacties Link kopieren
Laten we dan direct alle feestende welk geloof dan ook direct gaan afschaffen.
Hoef je je ook nergens meer druk over gaan maken.

Het wordt nu bijna een crime om een feest bij het oorspronkelijk naam te noemen,feesten die van uit de middeleeuwen stammen, bv.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven