Geen Carnaval maar verkleedfeest...

14-02-2020 17:31 230 berichten
Kan het nog gekker?

Op een openbare school in Zevenaar wordt Carnaval voortaan verkleedfeest genoemd. Carnaval is katholiek dus dat past niet op een openbare school volgens de oudervereniging.

https://www.ad.nl/binnenland/carnaval-m ... ad0c941eb/


Slaan we nu niet een beetje heel erg door?
Onze buren, protestant, vieren ook carnaval bedenk ik me nu. Ze worden daar echt niet katholiek van/door.
Alle reacties Link kopieren
Wat gek. Volgens mij is er weinig katholieks aan het feest. Behalve dan het askruisje als je uitgesprongen bent en aan het vasten moet beginnen. Althans, vroeger deden mensen dat nog wel.
viva-amber schreef:
14-02-2020 17:43
Nou nogal...sinds wanneer is het verkeerd om kennis te nemen van religie of een gebruik? We worden ook allemaal uitgenodigd voor de Iftar maar onder tussen mogen we woord carnaval niet meer gebruiken....

Dat dikgedrukte zegt nog helemaal niemand.
Wat een raar verontwaardigd gemekker.
Die ene openbare school wil een ander woord gebruiken. Nou én?
' er veranderd wat en ik vind het overdreven'. Nou, blijf jij het lekker carnaval noemen.
Ik reken nog steeds in guldens en vertel zeurverhalen tegen mijn kinderen dat de bus op centraal vroeger heel ergens anders stopte en dat we vroeger strippenkaarten hadden. Koningsdag noem ik hardnekkig Koninginnedag en ik schrijf nog tot minimaal maart 2019 bij de datum.
Zo hebben we allemaal wat.
anoniem_636a100800946 wijzigde dit bericht op 14-02-2020 18:08
14.87% gewijzigd
Jezus wat een gezeik. Kan men zich nou werkelijk nergens anders druk over maken dan over de naamgeving van feesten en gebakjes? Manmanman wat een mentale armoede.
Ik vind het best gek om carnaval te vieren als je niet gaat vasten. Iets als, wel de lusten niet de lasten.

Verder ben ik niet erg overtuigd van welke vorm van religie dan ook dus als ik heel bewust kies voor openbaar onderwijs zodat mijn kind niet met religie in aanraking komt dan zou ik het niet leuk vinden als er wel carnaval gevierd zou worden. Sowieso vind ik dat religie geen plaats hoort te hebben in het onderwijs.
jo12345 schreef:
14-02-2020 17:35
Een en al ranzigheid tenslotte, die hele organisatie.
Net als carnaval!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn in dit topic teveel mensen die de geest van vastelaovend niet begrijpen. :cry:
SadSloth schreef:
14-02-2020 17:37
In mijn omgeving vieren alleen de katholieke scholen carnaval. Ik heb zelf geen problemen met het woord verkleedfeest, dat is het toch ook?
Dan is Halloween(Allerheiligen) ook gewoon een verkleedfeest?
Laten we gewoon alles feest noemen. Suikerfeest dus ook zonder suiker vanaf nu.
Lekker neutraal, alles alleen maar "feest"
Lady*Voldemort schreef:
14-02-2020 18:08
Jezus wat een gezeik. Kan men zich nou werkelijk nergens anders druk over maken dan over de naamgeving van feesten en gebakjes? Manmanman wat een mentale armoede.
Ik vind het pas armoe als je zo apathisch en flegmatiek wordt dat je je nergens meer druk om maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat we echt een zielig land aan het worden zijn. De een moet nog politiek correcter zijn dan de ander.

Maar goed als het dan blijkbaar zo'n ontzettend katholiek feest is dan verwacht ik op woensdag na carnaval ook iedereen in de katholieke kerk voor een assekruisje en vervolgens vast iedereen 40 dagen tot het pasen is. Want dat was ooit de gedachte, nog even los gaan voor je 40 dagen gaat vasten.
Subnautica schreef:
14-02-2020 18:26
Ik vind dat we echt een zielig land aan het worden zijn.
Dat ben ik dan weer volledig met je eens :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Nou heb ik ook zin in pizza...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Marana schreef:
14-02-2020 17:40
Ik vind het wel een beetje raar. Je viert het nu en dan is het carnaval, of je geeft een totaal ander moment een verkleedfeest (zonder polonaise en alaaf en zo). Nu ben je carnaval aan het vieren zonder het carnaval te noemen. Stom compromis.
Helemaal eens.
Subnautica schreef:
14-02-2020 18:26
Ik vind dat we echt een zielig land aan het worden zijn. De een moet nog politiek correcter zijn dan de ander.

Maar goed als het dan blijkbaar zo'n ontzettend katholiek feest is dan verwacht ik op woensdag na carnaval ook iedereen in de katholieke kerk voor een assekruisje en vervolgens vast iedereen 40 dagen tot het pasen is. Want dat was ooit de gedachte, nog even los gaan voor je 40 dagen gaat vasten.
Eens.
En ja, Nederland is een zielig land aan het worden. Ik ben zo benieuwd of dat in andere landen ook speelt dat sommige woorden veranderd worden doordat er tere zieltjes zijn die er na al die jaren niet meer tegen kunnen dat er blanke vla, negerzoenen en Jodenkoeken bestaan. Ik vergeet bijna carnaval te benoemen
Wanneer is dat eigenlijk begonnen en waarom?
Alle reacties Link kopieren
VivaYfke schreef:
14-02-2020 18:35
En ja, Nederland is een zielig land aan het worden. Ik ben zo benieuwd of dat in andere landen ook speelt dat sommige woorden veranderd worden doordat er tere zieltjes zijn die er na al die jaren niet meer tegen kunnen dat er blanke vla, negerzoenen en Jodenkoeken bestaan. Ik vergeet bijna carnaval te benoemen
Wanneer is dat eigenlijk begonnen en waarom?
Nou ja, negerzoenen, jodenkoeken en zwarte piet daar kan ik me, als ik heel diep me probeer in te leven, nog wel heel in de verte iets bij voorstellen.. maar carnaval roept toch geen enkele kwetsende associatie op bij wie dan ook?? Wat een onzin. Gaan we suikerfeest nu ook snoepfeest noemen? Wie wordt daar beter van? Wie kwetsen we dan niet meer?
Alle reacties Link kopieren
niks gevaarlijker dan de linkse blanke die denkt van te spreken in naam van allochtonen die er niet om vragen en dat is waarom er haat is naar allochtonen toe en diegene die haat spreiden zijn niet de rechtsen maar de linksen. ipv tollerant te zijn voor ieders gebruiken.
Ik vind dat we al te ver doorgeslagen zijn.
VivaYfke schreef:
14-02-2020 18:35
En ja, Nederland is een zielig land aan het worden. Ik ben zo benieuwd of dat in andere landen ook speelt dat sommige woorden veranderd worden doordat er tere zieltjes zijn die er na al die jaren niet meer tegen kunnen dat er blanke vla, negerzoenen en Jodenkoeken bestaan. Ik vergeet bijna carnaval te benoemen
Wanneer is dat eigenlijk begonnen en waarom?
Vergeet de bruine bonen niet ;-)
Alle reacties Link kopieren
niet alleen nederland is wacko politiek correct belgie kan er ook wat van!
Lady*Voldemort schreef:
14-02-2020 18:08
Jezus wat een gezeik. Kan men zich nou werkelijk nergens anders druk over maken dan over de naamgeving van feesten en gebakjes? Manmanman wat een mentale armoede.
Mea Culpa :bye:
snoepzak schreef:
14-02-2020 18:46
Nou ja, negerzoenen, jodenkoeken en zwarte piet daar kan ik me, als ik heel diep me probeer in te leven, nog wel heel in de verte iets bij voorstellen.. maar carnaval roept toch geen enkele kwetsende associatie op bij wie dan ook?? Wat een onzin. Gaan we suikerfeest nu ook snoepfeest noemen? Wie wordt daar beter van? Wie kwetsen we dan niet meer?
Ik las op dit forum dat dit in België helemaal niet aan de orde is.
tantejans schreef:
14-02-2020 17:47
Het was logisch om te vasten aan het einde van de winter, want je wist mooit precies hoe lang de winter duurde, dus je moest zuinig zijn.
Eerst nog een feestje dan maar, voor het moreel.
Volgens mij was carnaval eigenlijk juist altijd een feest voor de mensen zélf en de kerk moest het toestaan, anders werden de mensen boos en ontevreden.
Nope. Kerk heeft het vasten juist toegevoegd. Bij de heidenen ging het er veel heftiger aan toe met carnaval. In sommige dorpen werd de koning carnaval zelfs in de fik gezet. Maar die traditie hebben ze dus ook alweer afgeschaft zoals alle tradities van ons heidenen worden afgepakt.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
14-02-2020 18:53
Ik las op dit forum dat dit in België helemaal niet aan de orde is.
mss niet met dat maar op andere zaken, bv zwarte piet zever niet alleen nederland maar dat is dan komen overwaaien naar belgie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven