Voetbaltrainer

20-02-2020 13:11 386 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag las ik een goeie column in onze krant. De column ging over een Nederlandse voetbaltrainer, van de Amerikaanse club Cincinnati, die in de kleedkamer had mee gezongen op een rapzong waarin een woord werd gezongen dat onder racisme valt. De trainer is geen racist maar door domweg dit ene woord mee te zingen is hij dat nu wel. Hoe of wat de vork in de steel zit is nergens terug te vinden en niemand geeft verder antwoord of zoekt dit uit. Racisme en discriminatie is fout. Punt.
Ik citeer een regel uit de column:
"Het mag alleen uitgesproken worden door mensen met een zwarte huidskleur, als een soort geuzennaam".
Dus als de trainer een donkere huidskleur zou hebben was er niks aan de hand. Maar is het een blanke trainer dan word ie wereldnieuws, vervolgd of ontslagen.

Is dit dan niet de omgekeerde wereld?


‘Wat ik wel weet is dat het Amerika van nu niet het Amerika is dat Martin Luther King voor ogen had’ https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020021 ... r-ogen-had
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Er schijnt wel iets meer gebeurd te zijn maar omdat hij zelf snel is opgestapt toen hij wist dat er een onderzoek is ingesteld komen we daar niet meer achter.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om Ron jans en die loop al een paar dagen

Blijkbaar volgens de club was er meer voorgevallen en was dit de druppel.
hoe het precies zit zullen we niet weten wat ik tot nu toe begrijp.

Liedje was de druppel maar is neit racisties
de andere dingen gingen puur over inzicht in verschillende dingen
Nederlanders zijn vaak vrij direct voor americanen
(en daar hebben spelers in 1 op 1 gesprekken ook wel last van gehad.

En Ron jans is zeker geen racist zoals wij hem uit nederland kennen, dus of dat stuk klopt betwijfel is maar ja niet bijgeweest dus 100% kan je dat nooit weten.
Alle reacties Link kopieren
“ Het mag alleen uitgesproken worden door mensen met een zwarte huidskleur, als een soort geuzennaam".

Precies.
En hoe erg is dat ?
Waarom willen blanken toch perse nigger/ nigga kunnen zeggen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat raar.

Dus een bepaald rapnummer mag niet worden meegezongen door mensen met een blanke huidskleur. Dat is een schoolvoorbeeld van racisme! Verschil maken tussen huidskleur.

De discussie zou moeten zijn of het nog van deze tijd is om muziek te maken waar dit soort racistische woorden in voor komen. Je kan niet de ene helft van de bevolking verbieden om songteksten mee te zingen.
Alle reacties Link kopieren
De spelersvakbond MLSPA kwam dinsdagavond als eerste met het bericht dat er meer speelde. "Het verhaal dat het ging om het zingen van een liedje is totaal niet waar, ondanks de bewering van de trainer. De normen zijn overschreden. Er is een onveilig klimaat voor de spelers gecreëerd", valt te lezen in een statement.

The Cincinnati Enquirer meldde dat Jans in oktober na het bezoeken van slavernijmonumenten ongepaste opmerkingen zou hebben gemaakt over het slavernijverleden. Zijn speech was bedoeld als les om tegenslagen te overwinnen, maar die viel intern niet goed.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ontzettend opgeblazen verhaal wat mij betreft.
Ik ken Ron Jans ook niet persoonlijk, dus helemaal zeker weten doe je het niet, maar Ron Jans staat bekend als een vriendelijk, goedig en eerlijk mens, die zeker graag aansluiting wil vinden bij mensen, en daarin misschien niet op de meest handige manier bezig geweest is in de VS. Volgens mij heeft dit meer te maken met een stuk cultuurverschil, de manier waarop we hier soms communiceren en de humor hier kan in de VS wellicht anders worden uitgelegd. Ron Jans is naar mijn weten zelf opgestapt omdat het toch al een verloren zaak was.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/219092/O ... r-Ron-Jans

Eens met Dolfijn911.
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
Alle reacties Link kopieren
Dolfijn911 schreef:
20-02-2020 13:27
Ontzettend opgeblazen verhaal wat mij betreft.
Ik ken Ron Jans ook niet persoonlijk, dus helemaal zeker weten doe je het niet, maar Ron Jans staat bekend als een vriendelijk, goedig en eerlijk mens, die zeker graag aansluiting wil vinden bij mensen, en daarin misschien niet op de meest handige manier bezig geweest is in de VS. Volgens mij heeft dit meer te maken met een stuk cultuurverschil, de manier waarop we hier soms communiceren en de humor hier kan in de VS wellicht anders worden uitgelegd. Ron Jans is naar mijn weten zelf opgestapt omdat het toch al een verloren zaak was.
Het wordt ook ontzettend opgeblazen, ik geef Jans groot gelijk dat hij is opgestapt. Je kunt je niet verdedigen tegen dat soort aantijgingen.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
20-02-2020 13:11
Hoe of wat de vork in de steel zit is nergens terug te vinden en niemand geeft verder antwoord of zoekt dit uit. Racisme en discriminatie is fout. Punt.

Je weet niet hoe dit in elkaar zit maar hebt wel gelijk een mening erover? Het is al dagen in het nieuws, je kunt overal meer informatie vinden.
Ga eens op zoek op Amerikaanse nieuwssites, zou ik zeggen.

Het woord nigger ligt daar heel gevoelig, ja. Ik vind het heel raar dat je hier op deze manier een topic over opent.
Of eigenlijk vind ik het in jouw geval vooral tekenend.
nounou
blijfgewoonbianca schreef:
20-02-2020 13:25
Yep en hij doet nu damage control door zich voor te doen als een 61 jarige joviale man die ook maar eens leuk met de jeugd wilde doen en de lokale mores niet kent. Maar zo zit het niet.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
20-02-2020 14:05
Yep en hij doet nu damage control door zich voor te doen als een 61 jarige joviale man die ook maar eens leuk met de jeugd wilde doen en de lokale mores niet kent. Maar zo zit het niet.
https://nos.nl/artikel/2323760-ooggetui ... groot.html

Doe nou niet net of het hij onweerlegbaar schuldig is aan racisme, dat is gewoonweg niet waar namelijk. Tegen dit soort beschuldigingen kun je je niet wapenen, dus hij maakte geen schijn van kans.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-02-2020 13:23
“ Het mag alleen uitgesproken worden door mensen met een zwarte huidskleur, als een soort geuzennaam".

Precies.
En hoe erg is dat ?
Waarom willen blanken toch perse nigger/ nigga kunnen zeggen ?
Dat is op zich niet erg, maar ik vraag me af welk percentage van de personen die dit wordt tot hun vocabulaire rekent zich realiseert dat ZIJ de gene zijn die negatieve lading die aan het woord kleeft in stand houden.

Maar even on-topic: Ron Jans heeft het woord uitgesproken, is door een van de spelers er op gewezen dat dat in USA niet de bedoeling is als blanke. Ron Jans heeft direct zijn excuses aangeboden aan alle aanwezigen en daarmee leek de kous af. Echter heeft 1 speler (die toevallig de week voor het incident uit de selectie is gezet) het vooral gelekt naar de media. En toen begon het hele circus.
In USA schiet het bedrijfsleven volledig in de stress als zoiets gebeurd, clubs doen onderzoek naar het incident, zetten trainer op non-actief want je wilt niet dat sponsoren zich terugtrekken. Uiteindelijk is Ron Jans slachtoffer geworden van een erg onhandige verspreking een speler uit zijn team die hem heeft willen naaien.
Alle reacties Link kopieren
NIEMAND kan hier over oordelen omdat we de ins en outs niet kennen.
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen is Ron Jans een zeer vriendelijke, geïnteresseerde man. Hij heeft jaren bij FC Groningen gewerkt en daar was iedereen positief over hem.

Ik verbaas me wel over het feit dat iedereen het zo klakkeloos. Als je je in het verhaal verdiept dan lees je dat er meerdere incidenten zijn geweest waarbij Ron Jans totaal niet heeft aangevoeld hoe zaken uit het verleden (zoals de slavernij, apartheid en discriminatie) worden beleefd in Amerika.

Dat is hem ook meerdere keren al aangegeven. Vergelijk het met het feit dat je met je gezin emigreert naar Amerika en Sinterklaas gaat vieren (met zwarte piet). Dan kan ik je nu al vertellen dat je dat beter niet kunt doen.

Ron Jans moet i.m.o. zich niet als slachtoffer opstellen maar naar zichzelf kijken hoe het zo ver heeft kunnen komen. Opmerkingen als "ik wil in een land zijn waar ik me zelf kan zijn" laten niet bepaald zien dat je beseft wat je rol in het geheel is.
Alle reacties Link kopieren
ManManMan12 schreef:
20-02-2020 14:23
Dat is op zich niet erg, maar ik vraag me af welk percentage van de personen die dit wordt tot hun vocabulaire rekent zich realiseert dat ZIJ de gene zijn die negatieve lading die aan het woord kleeft in stand houden.
Juist niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-02-2020 15:04
Juist niet.
Dus gekleurde mensen die het woord 'nigger' exclusief voor zichzelf willen houden, zijn niet schuldig aan het in stand houden van de negatieve lading aan dit woord? Leg uit...
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-02-2020 13:23
“ Het mag alleen uitgesproken worden door mensen met een zwarte huidskleur, als een soort geuzennaam".

Precies.
En hoe erg is dat ?
Waarom willen blanken toch perse nigger/ nigga kunnen zeggen ?
Dat hoeft niet perse, sterker nog dat hoeft niet maar als je als voetbaltrainer dat niet weet of niet goed inschat en vervolgens je excuses aanbied zou dat afdoende moeten zijn, ze maken er in de VS een heel circus van.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
ManManMan12 schreef:
20-02-2020 15:06
Dus gekleurde mensen die het woord 'nigger' exclusief voor zichzelf willen houden, zijn niet schuldig aan het in stand houden van de negatieve lading aan dit woord? Leg uit...
Ik snap niet dat jij dat niet begrijpt. Of je moet vinden dat het hele woord de wereld uit moet op straffe van boetes oid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
20-02-2020 15:08
Dat hoeft niet perse, sterker nog dat hoeft niet maar als je als voetbaltrainer dat niet weet of niet goed inschat en vervolgens je excuses aanbied zou dat afdoende moeten zijn, ze maken er in de VS een heel circus van.
Gerard Nijkamp, de algemeen directeur van de Amerikaanse club die Jans al jaren kent, nam het nog voor hem op. ,,Ron is een heel open en eerlijk mens omdat hij verbinding wil leggen met de mensen om hem heen. In Europa en Nederland ken je je publiek,” legde hij Amerikaanse journalisten uit. Maar daar heeft columnist Daugherty geen boodschap aan.

,,Nijkamp suggereerde dat Jans de fout van zijn woorden niet begreep. Dat het n-woord in Europa op de een of andere manier niet vreselijk is. Dat kan verklaren waarom voetbalwedstrijden in Europa een twee uur durend college kunnen zijn over hoe je raciaal debiel kunt zijn.” Nijkamp kondigde in Cincinnati aan voortaan te meer te letten op culturele verschillen bij het selecteren van een buitenlandse coach. ,,We kunnen de woorden die Ron heeft genoemd in de kleedkamer nooit accepteren.”

Misschien staan we er als Nederland niet zo heel erg goed op, als het om racisme gaat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-02-2020 15:16
Misschien staan we er als Nederland niet zo heel erg goed op, als het om racisme gaat.
We hebben ook een heel ander verleden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-02-2020 15:13
Ik snap niet dat jij dat niet begrijpt. Of je moet vinden dat het hele woord de wereld uit moet op straffe van boetes oid.
Ik wil juist de andere kant op: iedereen mag het woord gebruiken. Ik wacht overigens nog op uitleg.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-02-2020 15:13
Ik snap niet dat jij dat niet begrijpt. Of je moet vinden dat het hele woord de wereld uit moet op straffe van boetes oid.
Liever het hele woord de wereld uit eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-02-2020 15:16
Misschien staan we er als Nederland niet zo heel erg goed op, als het om racisme gaat.
Nee, we kunnen inderdaad beter een voorbeeld aan Amerika nemen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
20-02-2020 15:18
We hebben ook een heel ander verleden.
Meaning ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven