Workshops over de natuur

01-04-2020 14:31 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn natuurliefhebbers en ons lijkt het leuk om straks als deze crisis voorbij is een workshop door de natuur te doen. Zijn hier nog meer natuurliefhebbers en hebben jullie tips/aanraders qua workshops? Of zijn er ervaringen?
jillrose wijzigde dit bericht op 01-04-2020 14:37
4.97% gewijzigd
Ga eens in overleg met boswachters of natuurbescherming.
Vogels kijken!

Eerst koop je ergens een tweedehands vogelboek.
Daarna lekker wandelen met een vogelclub.
Vogelaars zijn leuke mensen, die kletsen wat af, op weg naar die ene boom waarin een * weinig voorkomende uil * is gesignaleerd.

Tip: begin in je eigen achtertuin. Ken je alle vogels die daar komen?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor workshop? Lopen, bloemschikken, bomenknuffelen zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
01-04-2020 14:38
Vogels kijken!

Eerst koop je ergens een tweedehands vogelboek.
Daarna lekker wandelen met een vogelclub.
Vogelaars zijn leuke mensen, die kletsen wat af, op weg naar die ene boom waarin een * weinig voorkomende uil * is gesignaleerd.

Tip: begin in je eigen achtertuin. Ken je alle vogels die daar komen?
Klinkt leuk! Ben jij ook een vogelkijker?
Alle reacties Link kopieren
Wat stel je je voor bij 'workshops door de natuur'? Wil je iets leren, of andere natuurliefhebbers leren kennen?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
01-04-2020 14:40
Wat stel je je voor bij 'workshops door de natuur'? Wil je iets leren, of andere natuurliefhebbers leren kennen?
Allebei eigenlijk. We willen alles over de natuur weten en onze ervaringen met andere natuurliefhebbers delen. :)
Alle reacties Link kopieren
jillrose schreef:
01-04-2020 14:41
Allebei eigenlijk. We willen alles over de natuur weten en onze ervaringen met andere natuurliefhebbers delen. :)

Je kunt cursussen gaan volgen bij de KNNV of het IVN, of je kunt mee met één van de vele wandelingen die boswachters organiseren.
Dat zal alleen nog even duren voor dat weer gaat lopen.

Ken je deze sites?
https://www.naturetoday.com/intl/nl/home
https://waarneming.nl/
nounou
Alle reacties Link kopieren
kijk eens bij natuurmonumenten, staatsbosbeheer of ivn op de website. Er staan een heleboel workshops en wandelingen met en zonder gids. Op dit moment gaat natuurlijk niets door, maar je kan nu wel een beeld krijgen van wat het aanbod zou zijn geweest. Na corona is dat aanbod er vast weer.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt kijken in je omgeving om je mee kunt doen met diverse wandelingen door het bos.
jillrose schreef:
01-04-2020 14:40
Klinkt leuk! Ben jij ook een vogelkijker?

Collega van me is vogelkijker. Fantastische vent.
Opa. (Inmiddels gestorven.)
En mijn moeder herkent ook heel veel vogels. Aan hun uiterlijk en aan hun geluid.

Ik herken geen gaai, tjiftjaf, fitis of keep, terwijl die toch veel voorkomen in Nederland. (Zeker niet zeldzaam of bedreigd.)
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
01-04-2020 14:48
Collega van me is vogelkijker. Fantastische vent.
Opa. (Inmiddels gestorven.)
En mijn moeder herkent ook heel veel vogels. Aan hun uiterlijk en aan hun geluid.

Ik herken geen gaai, tjiftjaf, fitis of keep, terwijl die toch veel voorkomen in Nederland. (Zeker niet zeldzaam of bedreigd.)

Nah, gaaien , dat is echt niet moelijk hoor :D
nounou
Dit kun je toch ook zelf organiseren voor jullie zelf, kies een gebied waar je naar toe zou willen en zoek er alles over op (even googlen) en maak een lijstje van bezienswaardigheden. En naderhand zelf een route uitstippelen en eventueel ervaringen delen via socialmedia.
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
01-04-2020 14:51
Dit kun je toch ook zelf organiseren voor jullie zelf, kies een gebied waar je naar toe zou willen en zoek er alles over op (even googlen) en maak een lijstje van bezienswaardigheden. En naderhand zelf een route uitstippelen en eventueel ervaringen delen via socialmedia.
Dat is ook een leuk idee! Had ik nog niet eens bij stilgestaan.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
01-04-2020 14:48
Collega van me is vogelkijker. Fantastische vent.
Opa. (Inmiddels gestorven.)
En mijn moeder herkent ook heel veel vogels. Aan hun uiterlijk en aan hun geluid.

Ik herken geen gaai, tjiftjaf, fitis of keep, terwijl die toch veel voorkomen in Nederland. (Zeker niet zeldzaam of bedreigd.)
Heb je vroeger ook vogels gespot met je opa zeker? Is wel een hele leuke hobby. Misschien een goed doel om de andere vier vogels proberen te spotten!
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
01-04-2020 14:47
Je kunt cursussen gaan volgen bij de KNNV of het IVN, of je kunt mee met één van de vele wandelingen die boswachters organiseren.
Dat zal alleen nog even duren voor dat weer gaat lopen.

Ken je deze sites?
https://www.naturetoday.com/intl/nl/home
https://waarneming.nl/
Nee kende ze niet, bedankt! Heb je zelf ook ervaring?
Zazamaenade schreef:
01-04-2020 14:50
Nah, gaaien , dat is echt niet moelijk hoor :D
Ik heb 'm opgezocht.
Afbeelding

Ken je de andere ook?
Alle reacties Link kopieren
perzikboom6 schreef:
01-04-2020 14:48
kijk eens bij natuurmonumenten, staatsbosbeheer of ivn op de website. Er staan een heleboel workshops en wandelingen met en zonder gids. Op dit moment gaat natuurlijk niets door, maar je kan nu wel een beeld krijgen van wat het aanbod zou zijn geweest. Na corona is dat aanbod er vast weer.
Bedankt voor de tip! Even in deze tijd thuis op de bank ideetjes op doen, totdat we weer naar buiten kunnen . ;)
Alle reacties Link kopieren
[quote=Odense* post_id=31183223 time=1585745740 user_id=394844]
Ik heb 'm opgezocht.

Wauw wat een knapperd! Ik ken de andere nog niet. Ik ga ze even opzoeken
Alle reacties Link kopieren
jillrose schreef:
01-04-2020 14:54
Nee kende ze niet, bedankt! Heb je zelf ook ervaring?

Ja, ik ben een beetje een natuurgekkie B)
Mijn ervaring is dat je als je meedoet aan wandelingen onder leiding van een expert, of cursussen volgt, je veel sneller leert, en vooral, veel meer ziet dan als je met een app of een boekje de natuur ingaat.
Je leert trouwens ook veel van het tekenen van planten, omdat je dan heel goed moet kijken.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Jaimm schreef:
01-04-2020 14:38
Wat voor workshop? Lopen, bloemschikken, bomenknuffelen zoiets?
Als je leuke ideetjes hebt hoor ik graag!
jillrose schreef:
01-04-2020 14:54
Heb je vroeger ook vogels gespot met je opa zeker? Is wel een hele leuke hobby. Misschien een goed doel om de andere vier vogels proberen te spotten!

Het leuke van wandelen met een vogelaar is dat hij/zij je op zaken wijst die je anders over het hoofd ziet. Maar je wordt zelf ook opmerkzamer. Bijvoorbeeld in de broedtijd van de spechten.

Afbeelding
Je ziet de specht naar het nest (=holte in de boom) vliegen om zijn jongen te voeden. En weer weg om eten te halen. Terug om eten te brengen.

En vóór de broedtijd hakken ze dat nest uit in de boom.
Eerst hoor je ze hakken met hun snavel. Als je in de gaten hebt waar hij zit, dan zie je hem hakken in de boom.
(Ken je Woody Woodpecker? Zo ziet het er ongeveer uit.)
anoniem_394844 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 15:03
13.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Daar hebben we in Nederland het IVN voor: https://www.ivn.nl/

OOit was ik zelf lid van de "jeugdnatuurwacht"
vogels kijken, paddenstoelen tellen, wilgen knotten etc

Kan je nog steeds van veel planten de naam noemen (en (persoonlijke nieuwsgierigheid) hun medicinale 'kracht')), vogels herkennen aan hun gezang etc.
Alle reacties Link kopieren
en zet de wekker op Zondagochtend en luister naar Vroege Vogels
leer je veel van
Alle reacties Link kopieren
jillrose schreef:
01-04-2020 15:00
Als je leuke ideetjes hebt hoor ik graag!
Ja zelf heb ik een workshop yoga in de natuur met geiten gedaan. Ik ben wel één keer gebeten, maar buiten dat is het super leuk. Volgens mij bestaat deze workshop niet meer, maar zoiets is wel leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven