Versterkte gebedsoproep moskeeën

01-05-2020 10:32 1737 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las deze week dat de burgemeester van Roermond toestemming had gegeven voor 'Versterkte gebedsoproep' door moskeeën. Volgens mij zijn in haar stad drie moskeeën. Wat houd dat in? Ik dacht als de burgemeester daar toestemming voor geeft dan zal het wel in orde zijn. Maar nu ik vandaag er weer het een en ander overlas ging ik googlen wat dat inhoud. Dat is oproepen tot gebed via luidsprekers. O_O

Niet alleen in Roermond maar ook in Almere is er 'gedoe'. Daar hebben burgemeester en wethouders vorige week de moskeebesturen in Almere gevraagd om af te zien van het oproepen tot gebed via luidsprekers.

Volgens de Grondwet is er vrijheid van Godsdienst. Katholieken en andere gelovigen kunnen nu ook niet naar de kerk met z'n allen, en gaan daarom ook niet via luidsprekers het Onze vader roepen.

Hoever mag die Godsdienstvrijheid gaan als alle andere gelovigen of niet-gelovigen meerdere keren per dag een islamitisch gebed moeten aanhoren dat via luidsprekers door de lucht word geroepen. Het heeft iets oorlogs-achtigs. Iets dwangmatig's.

1 keer per maand het testen van het luchtalarm is nodig en meer dan genoeg "luchtgeluid".

Ik geniet nu juist van het vogeltjesgeluid en de rust is nu goed om echt in gebed te zijn als ik dat zou willen. Gebed doe je privé. En integer. Godsdienstvrijheid oké, maar wel voor iedereen, mijn geloof hoeft niet te lijden onder het geloof van anderen.

Luidsprekers zou ik afschuwelijk vinden. Wat vinden jullie?



30 april 2020
College vroeg moskeeën af te zien van versterkte gebedsoproep https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... bedsoproep

2 uur geleden
Versterkte gebedsoproep moskeeën mag volgens grondwet http://a.msn.com/01/nl-nl/BB13snUo?ocid=st

4 apr. 2020 https://youtu.be/6nibM-2EXJs NL
Moskeeën laten versterkte gebedsoproep horen

15 november 2019
Zo klinkt de versterkte gebedsoproep van de Blauwe Moskee https://www.parool.nl/ts-be39f6f5 via @parool
(Lang voor de Coronacrisis)
LOEP ME MAAR aub.
Nou vreselijk hoor, dat je een paar keer per dag zo'n gebedsoproep hoort tijdens de ramadan. Doe ff normaal zeg!

Als je zo graag vogeltjes gaat horen ga je toch lekker midden op de Veluwe zitten? Oh nee wacht, dan hoor je kerkklokken...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niks .
Je woont er zelf en je hebt last van misofonie?
Alle reacties Link kopieren
starbright schreef:
01-05-2020 10:33
Nou vreselijk hoor, dat je een paar keer per dag zo'n gebedsoproep hoort tijdens de ramadan. Doe ff normaal zeg!

Als je zo graag vogeltjes gaat horen ga je toch lekker midden op de Veluwe zitten? Oh nee wacht, dan hoor je kerkklokken...

Wiens ramadan?
LOEP ME MAAR aub.
Ik woon in een klein stadje, heb diverse kerken om me heen. Ieder kwartier klokgelui tussen 8.00 - 20.00 .....

Kortom: hou op met zeiken over 5 keer per dag een gebedsoproep.
Ze doen het maar gewoon via internet.

Ze wonen hier niet in een moslimland waar ze geluidsoverlast mogen veroorzaken met hun religie.

Ik zou via telefoon/internet protesteren en petities maken tegen dit achterlijke gedoe.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
01-05-2020 10:36
Ik woon in een klein stadje, heb diverse kerken om me heen. Ieder kwartier klokgelui tussen 8.00 - 20.00 .....

Kortom: hou op met zeiken over 5 keer per dag een gebedsoproep.
De kerk is onze cultuur en die is lang zo vervelend niet als luidsprekers.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niks vinden hoor. Ik weet dat het heel politiek correct is om te zeggen dat je geen last hebt van dat gekrijs door zo'n polygoonspeaker dat ook nog eens vet agressief klinkt, maar ik zou er echt niet blij van worden.

Fijn voor die mensen dat ze niet op de klok hoeven te kijken omdat ze tot het gebed worden opgeroepen, maar ik vind vrijheid van Godsdienst iets dat ook best in stilte gedaan kan worden. Dan sturen ze maar een appje met geschreeuw op een bepaald tijdstip. De Minaret-App ofzo.

Nog effe joh, staan er elke uur speakers te krijsen en kerkklokken te luiden en Tibetanen op gongs te slaan.
katatondemonaeaytoy wijzigde dit bericht op 01-05-2020 10:39
10.11% gewijzigd
De kerken beieren ook al zes weken lang op woensdagavond vanwege corona. Zeer oorverdovend hier in de stad met een hoge dichtheid aan monumentale kerken. Ook maar afschaffen?
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
01-05-2020 10:36
Ik woon in een klein stadje, heb diverse kerken om me heen. Ieder kwartier klokgelui tussen 8.00 - 20.00 .....

Kortom: hou op met zeiken over 5 keer per dag een gebedsoproep.

Ja maar.. ja maar het gaat over 'de buitenlanders'

Die drang is niet te onderdrukken, dan open je maar topics en topivs met allemaal dingen waar je zelf geen last van hebt maar je toch echt niet wil hebben. En daar dan 200 pagina's over vol te janken. Elke week weer.

Heerlijk leven heb je dan.

En ja, staf maar hoor Missie. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Het is Ramadan. Is het tijdelijk?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
01-05-2020 10:36
Ik woon in een klein stadje, heb diverse kerken om me heen. Ieder kwartier klokgelui tussen 8.00 - 20.00 .....

Kortom: hou op met zeiken over 5 keer per dag een gebedsoproep.


De pastoor gaat niet meerdere keren per dag via luidsprekers het 'onze vader' of het 'wees gegroet' roepen.
Klokgelui is bij lange na geen buitenlands gebed.En die in mijn buurt slaan alleen per uur om aan te geven hoelaat het is. Om 13 uur slaat hij maar 1 keer. En ik weet zeker dat die klokken er al hingen lang voordat jij er besloot te gaan wonen.
LOEP ME MAAR aub.
Van mij mag al het geluid op de schop behalve die met een belangrijke functie zoals spoorwegovergangen en testen van het alarmsignaal. Ik zou hier dus ook echt niet blij mee zijn, ongeacht wie er herrie staat te maken.
Poppy_del_Rio schreef:
01-05-2020 10:38
De kerken beieren ook al zes weken lang op woensdagavond vanwege corona. Zeer oorverdovend hier in de stad met een hoge dichtheid aan monumentale kerken. Ook maar afschaffen?
Als ze buiten hun normale schema beieren, vind ik dat ook overbodig.

En dat gaat ook op voor al die muzikale initiatieven die ze met versterkers door de straten schallen bij voornamelijk bejaardenhuizen in de buurt. Je zou er maar wonen!

Wees blij met de unieke stilte en het geluid van de vogeltjes. Die lawaaionzin doe je maar online zetten voor de liefhebbers.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
01-05-2020 10:38
De kerken beieren ook al zes weken lang op woensdagavond vanwege corona. Zeer oorverdovend hier in de stad met een hoge dichtheid aan monumentale kerken. Ook maar afschaffen?

Daar heb ik geen last van. En vind ik zelfs een mooi gebaar. Bij ons klinken de klokken als iemand is overleden. Ook dat vind ik mooi. Het is klokgelui. Zelfs een ongelovige Chinees (ik noem maar wat) of elke Hollander kan het geluid van een klok verstaan.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
01-05-2020 10:43

De pastoor gaat niet meerdere keren per dag via luidsprekers het 'onze vader' of het 'wees gegroet' roepen.
Klokgelui is bij lange na geen buitenlands gebed.En die in mijn buurt slaan alleen per uur om aan te geven hoelaat het is. Om 13 uur slaat hij maar 1 keer. En ik weet zeker dat die klokken er al hingen lang voordat jij er besloot te gaan wonen.
De mis is in het Latijn. Best wel een soort van buitenlandse taal.
EN ja ik wist dat die kerken er waren toen ik hier ging wonen, maar dat is toch niet waar het om gaat?

O wacht, het is weer eens een moslim-bash-topic..... :moon:
missie_m schreef:
01-05-2020 10:43

De pastoor gaat niet meerdere keren per dag via luidsprekers het 'onze vader' of het 'wees gegroet' roepen.
Klokgelui is bij lange na geen buitenlands gebed.En die in mijn buurt slaan alleen per uur om aan te geven hoelaat het is. Om 13 uur slaat hij maar 1 keer. En ik weet zeker dat die klokken er al hingen lang voordat jij er besloot te gaan wonen.

Godsdienstigen zouden wat mij betreft sowieso geen lawaai moeten mogen produceren in de openbare ruimte. Maar aangezien dat nu eenmaal mag, kan er geen onderscheid gemaakt worden tussen verschillende religies, hoe graag jij dat met je islamofobische denkbeelden ook zou willen.
anoniem_370046 wijzigde dit bericht op 04-05-2020 14:38
4.85% gewijzigd
redbulletje schreef:
01-05-2020 10:45
Als ze buiten hun normale schema beieren, vind ik dat ook overbodig.

En dat gaat ook op voor al die muzikale initiatieven die ze met versterkers door de straten schallen bij voornamelijk bejaardenhuizen in de buurt. Je zou er maar wonen!

Ze beieren hier zeker buiten het schema, want ook bij uitvaartdiensten enzo. Laten we dat dan ook maar vooral verbieden!
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
01-05-2020 10:47
Godsdienstigen zouden wat mij betreft sowieso geen lawaai moeten mogen produceren in de openbare ruimte. Maar aangezien dat nu eenmaal mag, kan er geen onderscheid gemaakt worden, hoe graag jij dat als islamofoob ook zou willen :fortune:

Daar heb je dan ook wel een punt.
Gewoon alle geloofsgerelateerde pokkeherrie in het openbare leven weg, of allemaal herrie mogen maken.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
01-05-2020 10:40
Ja maar.. ja maar het gaat over 'de buitenlanders'

Die drang is niet te onderdrukken, dan open je maar topics en topivs met allemaal dingen waar je zelf geen last van hebt maar je toch echt niet wil hebben. En daar dan 200 pagina's over vol te janken. Elke week weer.

Heerlijk leven heb je dan.

En ja, staf maar hoor Missie. Succes.

Is het islamitisch geloof dan alleen voor "buitenlanders"? Al zouden alle Friezen islamitisch zijn, of hun gebed in de Friese taal, dan nóg zou ik het afschuwelijk vinden als hun gebed via luidsprekers word opgedrongen.
LOEP ME MAAR aub.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
01-05-2020 10:36
Ik woon in een klein stadje, heb diverse kerken om me heen. Ieder kwartier klokgelui tussen 8.00 - 20.00 .....

Kortom: hou op met zeiken over 5 keer per dag een gebedsoproep.
We wonen hier in Nederland. Niet in het Midden-Oosten..
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-05-2020 12:13
Reden: islam gelijkstellen aan terrorisme
33.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen hekel aan klokgelui, en geen hekel aan oproepen tot gebed

Maar vind wil: gelijk monniken (pun intended) gelijke kappen
Dus als we het 1 verbieden, dan ook het ander
We hebben in NL vrijheid van godsdienst en dat geldt voor elke godsdienst, tot en met vliegende spaghettimonsters
Alle reacties Link kopieren
alsjeblieft niet.
Ik woon vlak bij een moskee en werk vanuit huis: veel bellen met klanten en dan die herrie erbij?
Dat is toch niet werkbaar?
xiawoman schreef:
01-05-2020 10:49
anoniem_370046 wijzigde dit bericht op 04-05-2020 14:37
Reden: Onduidelijk
74.04% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven