75 jaar bevrijding

05-05-2020 13:13 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar een bijzondere editie van 4 en 5 mei.
Een jubileumjaar met een uitgestorven Dam, een historische toespraak van de Koning, een voordracht van Arnon Grunberg en zonder verdere festiviteiten en evenementen.

Ik ben benieuwd hoe jullie het dit jaar ervaren.

Toevoeging: Ben je er in deze tijden juist meer of minder mee bezig?
In hoeverre voel jij je vrij?
Vind je het nog belangrijk om te herdenken?
Ben je tevreden met de manier waarop nationaal herdacht wordt (dus welke oorlogsslachtoffers er worden herdacht e.d.)?
Denk je dat de nationale herdenking en bevrijding genoeg leeft onder de bevolking of dit juist verslapt? Etcetera.
alongwiththesunshine wijzigde dit bericht op 05-05-2020 16:38
44.57% gewijzigd
wij slapen nooit.
Rustig, erg rustig.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij mag het elk jaar wel zo. Lekker rustig.
Ik vond het erg indrukwekkend. Een leeg plein als symbool voor allen die er niet meer zijn. Een prachtige toespraak door de koning, een mooi gedicht door het schoolmeisje. Grunberg heb ik gemist, wanneer was hij er?
Alle reacties Link kopieren
gewoon aan het werk, zoals elke 5 mei (op die enkele keer, dat niet-ambtenaren ook vrij krijgen)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-05-2020 13:21
gewoon aan het werk, zoals elke 5 mei (op die enkele keer, dat niet-ambtenaren ook vrij krijgen)
Ja hier ook, het is geen speciale dag ofzo. Als het zo belangrijk was dan waren we allemaal wel vrij geweest.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en dochter zijn ook werken dus niks speciaals hier. Eigenlijk hetzelfde als andere jaren.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-05-2020 13:21
gewoon aan het werk, zoals elke 5 mei (op die enkele keer, dat niet-ambtenaren ook vrij krijgen)
Ik ben wel ambtenaar en het is geen vrije dag. Ik heb wel een vrije dag genomen, maar we doen eigenlijk niets speciaals.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou allemaal vrij op Bevrijdindsdag logischer vinden, dan allemaal vrij met Hemelvaart. Ook veel meer van deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
Wel gisteren met de kinderen Jeugdjournaal gekeken over de oorlogsjaren, daarna door naar Dodenherdenking en de speech van de Koning. Arnon Grunberg kan ik niet verdragen, dus blij dat ik die gemist heb.
Alle reacties Link kopieren
En gisteren waren er heel veel oorlogsfilms op tv. Gekozen voor Indiana Jones, daar kwamen nazi's in voor dus vooruit dan maar.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-05-2020 13:32
Ik zou allemaal vrij op Bevrijdindsdag logischer vinden, dan allemaal vrij met Hemelvaart. Ook veel meer van deze tijd.
Volgens mij zitten er veel mensen helemaal niet te wachten om op bevrijdingsdag vrij te zijn en zeker niet als het zoals nu op een doordeweekse dinsdag valt. . Hemelvaart zouden ze ook beter kunnen toevoegen aan je snipperdagen vind ik.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
05-05-2020 13:39
Wel gisteren met de kinderen Jeugdjournaal gekeken over de oorlogsjaren,
wat ik wel een raar idee vind, is dat ik nog veel gesprekken had met mensen die de oorlog echt meemaakten. Opa's die vochten, oma's die hun gezin door de oorlog sleepten. Oma met verdriet om haar gesneuvelde broers etcetc. Mijn kinderen hebben 1 van mijn oma's nog net vaag gekend en ondanks dat hun opa's (mijn vader&schoonvader) wel eens iets vertellen, hebben die de oorlog als baby/peuter meegemaakt, niet echt bewust

Daardoor is de lading die de oorlog heeft voor mijn kinderen zo anders dan de lading die er mee heb, laat staan mijn ouders hebben, of mijn grootouders hadden.
Je kunt de oorlog wel vertellen, maar het gevoel uitleggen, dat je oma soms maar niet verder vroeg, omdat het je oma te veel werd, dat niet
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
05-05-2020 13:42
Volgens mij zitten er veel mensen helemaal niet te wachten om op bevrijdingsdag vrij te zijn en zeker niet als het zoals nu op een doordeweekse dinsdag valt. . Hemelvaart zouden ze ook beter kunnen toevoegen aan je snipperdagen vind ik.
ik zeg niet dat ik 5 mei vrij wil zijn, ik zeg dat ik 5 mei vrij logischer vind, dan hemelvaart vrij

(ik heb nog liever geen enkele verplichte vrije dag)
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
05-05-2020 13:21
Ik vond het erg indrukwekkend. Een leeg plein als symbool voor allen die er niet meer zijn. Een prachtige toespraak door de koning, een mooi gedicht door het schoolmeisje. Grunberg heb ik gemist, wanneer was hij er?
Voorafgaand tijdens de herdenkingsbijeenkomst in de Nieuwe Kerk.
https://youtu.be/wT9aBclrB2w
Vanaf 23:50
wij slapen nooit.
Ik vond het gister indrukwekkend, de toespraak op de Dam van de koning. Anders, maar niet minder indrukwekkend.
Alle reacties Link kopieren
Heb de OP even aangepast.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het gisteren ook erg indrukwekkend. En vandaag, tja, dat wat we vieren is ons nu ook deels ontnomen door een vreselijk virus. Dit maakt vandaag ‘gewoon’ een dag als alle dagen nu. Maar....ik vind dat we onze vrijheid moeten blijven vieren en onze slachtoffers moeten blijven herdenken. Precies om dat wat de Koning gisteren zei: opdat we het nooit normaal gaan vinden! Die vreselijke oorlog mag nooit, maar dan ook nooit, een gelijksoortig vervolg krijgen.
Dit hoeft van mij niet per definitie met een vrije dag maar wel herdenken en vieren!
biekoe wijzigde dit bericht op 05-05-2020 14:16
Reden: Tikfout
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik vond het een triest gezicht gisteren op de Dam en verder baal ik gewoon dat alle festiviteiten stil zijn gelegd rondom 75 jaar bevrijding.
Ik werk in een museum en we hadden zulke toffe activiteiten gepland staan die nu allemaal niet door kunnen gaan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik ben er nooit mee bezig geweest, meestal gaat het langs me heen. Vorig jaar wel naar een tentoonstelling op onze militaire vliegbasis geweest over 75 bevrijding. Had lange tijd niet eens door dat ze het dit jaar nog een keer uitgebreid wilden vieren. Het was voor mij nooit een vrije dag toen ik nog werkte en ik heb ook niets met festivals, dus dat er nu niks gevierd kan worden heeft geen invloed op mijn leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de aandacht voor de dodenherdenking en bevrijdingsdag wel steeds meer zullen gaan verslappen. De generatie die de oorlog bewust heeft mee gemaakt raakt uitgestorven. Het valt me ook op dat er een aantal jaren geleden veel meer vlaggen uit hingen. Opvallend vind ik ook dat er dan op Koningsdag meer vlaggen uit hingen dan nu. Misschien dat de mensen daar dan weer meer mee hebben en het een feestelijkere dag vinden. De vlaggen hier in de straat zijn wel van wat oudere mensen. Ik denk dat de meeste jonge stellen geen vlag meer kopen hoewel wij er zelf ook nooit 1 hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat de aandacht verslapt. Zelfs in deze Coronatijd wordt er wat van gemaakt. Ik heb talloze filmpjes gezien van (jonge) mensen die gisteren hun muziekinstrument gebruikten voor de Last Post. Jeugdjournaal besteedde er uitgebreid aandacht aan. En vandaag hangt mijn straat vol met vlaggen, ook wij hebben een vlag en we zijn niet bejaard.
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
05-05-2020 14:43
Ik denk dat de aandacht voor de dodenherdenking en bevrijdingsdag wel steeds meer zullen gaan verslappen. De generatie die de oorlog bewust heeft mee gemaakt raakt uitgestorven. Het valt me ook op dat er een aantal jaren geleden veel meer vlaggen uit hingen. Opvallend vind ik ook dat er dan op Koningsdag meer vlaggen uit hingen dan nu. Misschien dat de mensen daar dan weer meer mee hebben en het een feestelijkere dag vinden. De vlaggen hier in de straat zijn wel van wat oudere mensen. Ik denk dat de meeste jonge stellen geen vlag meer kopen hoewel wij er zelf ook nooit 1 hebben gehad.
Ik wil graag een vlag kopen maar mijn (huur)huis heeft er geen ‘vlaggenpunt’ (hoe heet zoiets?) voor.
En de meeste huizen hebben dat tegenwoordig niet... heel jammer.

Zodra ik een koophuis heb komt er een vlag, ik vind het leuk om de vlag uit te hebben op 4 en 5 mei, geeft een samenhorigheidsgevoel
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een wijk met alleen koophuizen en elk jaar zie ik minder vlaggen. Het zal misschien ook schelen waar je woont.
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
05-05-2020 14:53
Ik woon in een wijk met alleen koophuizen en elk jaar zie ik minder vlaggen. Het zal misschien ook schelen waar je woont.
ik vind er dit jaar juist opvallend veel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven