Dreiging extreemrechts 'grote blinde vlek'

08-05-2020 12:07 865 berichten
Alle reacties Link kopieren
Slechts een paar quotes uit het artikel:
- (sinds 2014) nam het rechtsextremistische geweld met ruim 300 procent toe, volgens de internationale politieorganisatie Interpol. In Nederland is een rechts-terroristische aanslag "voorstelbaar", schrijft de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV).
- "In het Westen zien we dat extreemrechtse aanslagen inmiddels vaker voorkomen dan jihadistische aanslagen", zegt extremisme-onderzoeker Julia Ebner. "Ook wat betreft het aantal doden maakt extreemrechts een inhaalslag."
- "Uitlatingen die je in 2002 in het hoekje van extreemrechts zou plaatsen, komen nu gewoon op Twitter en Facebook voorbij. Rechtsextremistisch gedachtegoed, het dehumaniseren van bevolkingsgroepen, is absoluut meer mainstream geworden."
- In Den Haag stond vorige week de 56-jarige Kees R. voor de rechter. Tegen collega's zou hij hebben gezegd dat hij met handgranaten een moskee wilde bezoeken. Hij zei te hebben genoten van de aanslagpleger in Christchurch. R. had naast legale wapens ook een machinegeweer naast z'n bed liggen, ontdekte de politie. Op zijn telefoon, met nazi-ringtone, stonden racistische en antisemitische filmpjes.
De zaak krijgt relatief weinig publiciteit, zegt onderzoeker Nikki Sterkenburg. Dat was volgens haar anders geweest als R. een moslimterrorist was geweest. "Dan hadden alle talkshows er aandacht aan besteed."
Maar lees vooral het hele artikel:
https://nos.nl/l/2333187

Het wordt tijd dat dit soort dingen vaker benoemd worden. Over dat verhaal van Kees R heb ik inderdaad bijna niks in de media gehoord.
Je hoort een hoop niet in de media... Vandaar dat je dus wel een hoop ziet op twitter of Facebook of andere platforms.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb liever minder aandacht voor alle soorten van terrorisme, want juist aandacht is wat deze mensen zoeken
Zien krabben doet krabben, dus laten we het maar lekker uit de media houden.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt niet uit uit welke hoek het terrorisme komt, het is gewoon allemaal even verwerpelijk. Door het extreemrechts of islamitisch te noemen maak je het eigenlijk alleen maar erger.
Ik vind dat dit juist meer onder de aandacht dient te worden gebracht, maar vaak lees je er weinig over.
Alle reacties Link kopieren
Rechts gedachtegoed is veel meer geaccepteerd in Nederland.
Kijk maar naar partijen als die van Wilders en Baudet.
Dat het dan kan verworden tot extreemrechts is niet zo verwonderlijk, je kon erop wachten.
Definieer geweld. Als daar ook bespugen en intimideren onder valt, dan weet ik het zo net nog niet.
hannaa45 schreef:
08-05-2020 12:36
Rechts gedachtegoed is veel meer geaccepteerd in Nederland.
Kijk maar naar partijen als die van Wilders en Baudet.
Dat het dan kan verworden tot extreemrechts is niet zo verwonderlijk, je kon erop wachten.
Wanneer was de laatste extreemrechtse aanslag ook al weer in Nederland?
hannaa45 schreef:
08-05-2020 12:36
Rechts gedachtegoed is veel meer geaccepteerd in Nederland.
Kijk maar naar partijen als die van Wilders en Baudet.
Dat het dan kan verworden tot extreemrechts is niet zo verwonderlijk, je kon erop wachten.
Even voor de goeie orde PVV heeft linksere standpunten op sommige issues dan de SP. En FVD is conservatief te benoemen. Beetje makkelijk scoren om deze partijen bij extreemrechts gedachtegoed te scharen...
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
08-05-2020 12:37
Wanneer was de laatste extreemrechtse aanslag ook al weer in Nederland?
alles waarbij asielzoekers het doelwit zijn: brandstichtingen etc
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
08-05-2020 12:49
Even voor de goeie orde PVV heeft linksere standpunten op sommige issues dan de SP. En FVD is conservatief te benoemen. Beetje makkelijk scoren om deze partijen bij extreemrechts gedachtegoed te scharen...
Wie was ook alweer de politieke "leider" die riep "willen we meer of minder Marokkanen"?
hannaa45 schreef:
08-05-2020 12:54
Wie was ook alweer de politieke "leider" die riep "willen we meer of minder Marokkanen"?
Is dat je enige voorbeeld? Iemand die zijn vrijheid van meningsuiting gebruikt? In een enorm beladen zaak waarbij het OM onder druk is gezet door de toenmalige minister van justitie?
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
08-05-2020 13:02
Is dat je enige voorbeeld? Iemand die zijn vrijheid van meningsuiting gebruikt?


Vrijheid van meningsuiting????? :woa:
lilalinda schreef:
08-05-2020 12:53
alles waarbij asielzoekers het doelwit zijn: brandstichtingen etc
Tot nu toe bleken veel brandstichters bewoners zelf te zijn of verwarde figuren. Ik wil niet zeggen dat we geen gekken in Nederland hebben rondlopen die extreme utopieën nastreven, want gekken hou je altijd, maar aanslagen met moord en doodslag zijn gelukkig uiterst zeldzaam. Uit welke hoek ze ook komen.
hannaa45 schreef:
08-05-2020 12:36
Rechts gedachtegoed is veel meer geaccepteerd in Nederland.
Kijk maar naar partijen als die van Wilders en Baudet.
Dat het dan kan verworden tot extreemrechts is niet zo verwonderlijk, je kon erop wachten.
Wilders en Baudet zijn nog niet zo spannend. Die vertegenwoordigen een bepaalde groep in de maatschappij. Wat veel riskanter is, is dat de gemiddelde CDA politicus tegenwoordig al zonder blikken of blozen dingen roepen waar Janmaat bij verbleekt.
En wat heeft al dat “benoemen” nou werkelijk opgelost?
Blankepit schreef:
08-05-2020 13:09
Tot nu toe bleken veel brandstichters bewoners zelf te zijn of verwarde figuren. Ik wil niet zeggen dat we geen gekken in Nederland hebben rondlopen die extreme utopieën nastreven, want gekken hou je altijd, maar aanslagen met moord en doodslag zijn gelukkig uiterst zeldzaam. Uit welke hoek ze ook komen.
Omgekeerd is dat net zo hard een strategie van IS. Als je maar genoeg haat zaait gaan er vanzelf ontspoorde gekkies rare dingen doen. En het mooie is dat je dan als organisatie nergens verantwoordelijk voor lijkt.
hannaa45 schreef:
08-05-2020 13:04
Vrijheid van meningsuiting????? :woa:
Ja, wettelijk gezien wel ja. Roept de heer wilders op tot geweld? Nee. Dan is het vrijheid van meningsuiting. Kunt u iets inbrengen dat het niet erg netjes is? Zeker! Zal ik met u eens zijn. Maar het blijft een mening. Om iemand enkel op basis van die opmerking bij de extreemrechtse te scharen die dit soort verschrikkelijke dingen doen is absoluut ridicuul.
Hahahahaha dream on
starbright schreef:
08-05-2020 13:12
En wat heeft al dat “benoemen” nou werkelijk opgelost?
Wat heeft het verzwijgen van problemen nou werkelijk opgeleverd?
starbright schreef:
08-05-2020 13:14
Omgekeerd is dat net zo hard een strategie van IS. Als je maar genoeg haat zaait gaan er vanzelf ontspoorde gekkies rare dingen doen. En het mooie is dat je dan als organisatie nergens verantwoordelijk voor lijkt.
Als een partij oproept tot geweld is die partij strafbaar voor oproepen tot geweld. Het individu die de actie onderneemt die dus verantwoordelijk is voor een strafbaar feit is verantwoordelijk voor zijn en of haar actie. Beide zaken zul je apart moeten zien.
Alle reacties Link kopieren
starbright schreef:
08-05-2020 13:12
Wilders en Baudet zijn nog niet zo spannend. Die vertegenwoordigen een bepaalde groep in de maatschappij. Wat veel riskanter is, is dat de gemiddelde CDA politicus tegenwoordig al zonder blikken of blozen dingen roepen waar Janmaat bij verbleekt.
En wat heeft al dat “benoemen” nou werkelijk opgelost?
Janmaat is bijna 40 jaar geleden. Dat kun je niet vergelijken met nu. De maatschappij is totaal veranderd.

Het gaat in dit artikel over extreem-rechts. Alles en iedereen is rechtser geworden sinds de jaren tachtig maar extreem-rechts is wel een tandje erger.
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
08-05-2020 12:10
Je hoort een hoop niet in de media... Vandaar dat je dus wel een hoop ziet op twitter of Facebook of andere platforms.
Dit verhaal van Kees R heb ik ook niet groots op social media voorbij zien komen. Daarbij wordt op social media van alles geroepen en bronnen worden daar niet altijd gecheckt dus daar zou ik maar niet op blindvaren
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
08-05-2020 12:14
Zien krabben doet krabben, dus laten we het maar lekker uit de media houden.
Oftewel ogen sluiten. Lijkt me niet de beste oplossing
Santaaa schreef:
08-05-2020 13:14
Ja, wettelijk gezien wel ja. Roept de heer wilders op tot geweld? Nee. Dan is het vrijheid van meningsuiting. Kunt u iets inbrengen dat het niet erg netjes is? Zeker! Zal ik met u eens zijn. Maar het blijft een mening. Om iemand enkel op basis van die opmerking bij de extreemrechtse te scharen die dit soort verschrikkelijke dingen doen is absoluut ridicuul.
Ik vind het veel en veel te ver gaan. Ja, er is een probleem met Marokkanen in Nederland, dat mag je benoemen. Maar het op deze manier demoniseren van mensen op basis van hun afkomst/paspoort is zeer gevaarlijk.
Je moet niet gek staan te kijken als er straks een politicus "willen we meer of minder atheïsten" gaat roepen en daarmee een basis legt voor verdere polarisatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven