‘Belastingdienst erkent: toch sprake van etnisch profilere

11-05-2020 10:28 260 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim 11.000 mensen met een dubbele nationaliteit zijn door de Belastingdienst strenger gecontroleerd dan andere Nederlanders. De tweede nationaliteit was een officieel selectiecriterium om te bepalen of er een verhoogde kans was op fraude. De Belastingdienst bevestigt dit na onderzoek van RTL Nieuws en Trouw.

Het is voor het eerst dat wordt toegegeven dat tweede nationaliteit bij de fiscus een 'indicator' was en dat onderscheid is gemaakt tussen Nederlandse burgers. Tijdens de toeslagenaffaire was ophef ontstaan over welke persoonsgegevens de Belastingdienst en specifiek de afdeling Toeslagen gebruikt en wat daar precies mee werd gedaan.

Volgens de Belastingdienst is in 2012 een 'risicomodule' ingebouwd die werd gebruikt bij het vaststellen van de voorlopige aanslag. Een van de selectieregels die daarbij werden gebruikt, was tweede nationaliteit. Om welke nationaliteiten het ging, zegt de fiscus niet.

Kamerleden Pieter Omtzigt (CDA) en Renske Leijten (SP) willen opheldering.

-------

schandalig. en natuurlijk willen ze niets kwijt over welke groep ze nu vaker (onnodig) hebben lastig gevallen. ik hoop dat de mensen die hier slachtoffer van geweest zijn een schadevergoeding eisen van de overheid.
De grote vraag is natuurlijk: Was er in het geval van dubbele paspoorten ook vaker sprake van fraude?
Ze controleren ook jonge jongens die in belachelijk dure auto's rijden.
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 11-05-2020 10:31
26.28% gewijzigd
Lijkt me best wel terecht eigenlijk als er sprake is van dubbele nationaliteit. Overigens zal dat zelfde dus gebeuren bij mensen die gewoon Belgisch en Nederlands combineren. Of Duits en Nederlands.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-05-2020 10:31
Overigens zal dat zelfde dus gebeuren bij mensen die gewoon Belgisch en Nederlands combineren. Of Duits en Nederlands.
Dat is expliciet niet gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
11-05-2020 10:30
De grote vraag is natuurlijk: Was er in het geval van dubbele paspoorten ook vaker sprake van fraude?
Ze controleren ook jonge jongens die in belachelijk dure auto's rijden.
als je een bepaalde groep vaker controleert zul je ongetwijfeld vaker hetgeen treffen waar je naar op zoek bent.
daarom werkt etnisch profileren niet en is het zelfs verboden bij wet
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-05-2020 10:31
Lijkt me best wel terecht eigenlijk als er sprake is van dubbele nationaliteit. Overigens zal dat zelfde dus gebeuren bij mensen die gewoon Belgisch en Nederlands combineren. Of Duits en Nederlands.
dat weten we niet want de fiscus houdt dat mooi geheim.
FlowerBomb19 schreef:
11-05-2020 10:35
als je een bepaalde groep vaker controleert zul je ongetwijfeld vaker hetgeen treffen waar je naar op zoek bent.
daarom werkt etnisch profileren niet en is het zelfs verboden bij wet
Het is vreemd dat niet iedereen gecontroleerd wordt in dit digitale tijdperk.

Etnische groepen onderscheiden zich niet alleen door hun achtergrond dus profileren werkt wel degelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel, er is immers vaker sprake van grootschalige toeslagenfraude geweest van bijvoorbeeld Bulgaren die hier alleen de toeslagen kwamen innen.

In het geval van ouders die hier gewoon wonen, hun kinderen op de opvang hebben en die hier naar school gaan, snap ik het niet.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
11-05-2020 10:51
Ik snap het wel, er is immers vaker sprake van grootschalige toeslagenfraude geweest van bijvoorbeeld Bulgaren die hier alleen de toeslagen kwamen innen.

In het geval van ouders die hier gewoon wonen, hun kinderen op de opvang hebben en die hier naar school gaan, snap ik het niet.
Precies.

Juist als je ook een tweede (wellicht derde) nationaliteit hebt en hier gebruik maakt van ons sociaal stelsel, is het zeker terecht om dat extra goed te onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
11-05-2020 10:40
Het is vreemd dat niet iedereen gecontroleerd wordt in dit digitale tijdperk.

Etnische groepen onderscheiden zich niet alleen door hun achtergrond dus profileren werkt wel degelijk.

er is voldoende materie online en literatuur te vinden over het onderwerp etnisch profileren. het werkt averechts en valt onder het kopje discriminatie. daarom is het ook verboden bij wet. mensen die dit soort discriminatie/racisme goed praten zijn waarschijnlijk nooit slachtoffer geweest van dit soort praktijken
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
11-05-2020 10:51
Ik snap het wel, er is immers vaker sprake van grootschalige toeslagenfraude geweest van bijvoorbeeld Bulgaren die hier alleen de toeslagen kwamen innen.

In het geval van ouders die hier gewoon wonen, hun kinderen op de opvang hebben en die hier naar school gaan, snap ik het niet.
die bulgaren hadden volgens mij geen dubbele nationaliteit dus dat gaat hier mooi niet op.
en dan nog zou het absurd zijn als de belastingdienst ALLE bulgaren extra zouden gaan controleren of lastig vallen omdat ze zelf hun zaakjes niet op orde hebben.
FlowerBomb19 schreef:
11-05-2020 10:54
er is voldoende materie online en literatuur te vinden over het onderwerp etnisch profileren. het werkt averechts en valt onder het kopje discriminatie. daarom is het ook verboden bij wet. mensen die dit soort discriminatie/racisme goed praten zijn waarschijnlijk nooit slachtoffer geweest van dit soort praktijken
Bij etnisch klinkt het als op huidskleur, terwijl het volgens mij alleen gaat op het hebben van een dubbele nationaliteit.
Er wonen in Nederland vast een hoop mensen met bijv. Surinaamse of Indische roots, die alleen een NL paspoort hebben en dus gewoon alleen NL zijn voor de wet.
redbulletje schreef:
11-05-2020 10:31
Lijkt me best wel terecht eigenlijk als er sprake is van dubbele nationaliteit. Overigens zal dat zelfde dus gebeuren bij mensen die gewoon Belgisch en Nederlands combineren. Of Duits en Nederlands.
Het is helemaal niet terecht.
Dit klinkt net zo van als je te zwaar weegt of een gevaarlijke sport doet verhoog ik je premie van je zorgverzekering omdat je een risico patiënt bent.
*2020* schreef:
11-05-2020 10:57
Het is helemaal niet terecht.
Dit klinkt net zo van als je te zwaar weegt of een gevaarlijke sport doet verhoog ik je premie van je zorgverzekering omdat je een risico patiënt bent.
Als ik op reis ga moet ik een extra clausule afsluiten bij mijn reisverzekering als ik op reis risicosporten ga beoefenen.

En natuurlijk is het terecht dat NL probeert mensen met dubbele nationaliteit niet van 2 walletjes te laten eten.
redbulletje schreef:
11-05-2020 10:58
Als ik op reis ga moet ik een extra clausule afsluiten bij mijn reisverzekering als ik op reis risicosporten ga beoefenen.
Dan ben je buiten Nederland.
Kom op je woont in Nederland.
*2020* schreef:
11-05-2020 10:59
Dan ben je buiten Nederland.
Kom op je woont in Nederland.
Maar ik heb geen dubbele nationaliteit, dus ik eet van één walletje. Mensen met dubbele nationaliteit zullen er ook financiele voordeeltjes uit kunnen halen en als NL dat dicht wil timmeren dan komt ons dat alleen maar ten goede uiteindelijk.
redbulletje schreef:
11-05-2020 11:01
Maar ik heb geen dubbele nationaliteit, dus ik eet van één walletje. Mensen met dubbele nationaliteit zullen er ook financiele voordeeltjes uit kunnen halen en als NL dat dicht wil timmeren dan komt ons dat alleen maar ten goede uiteindelijk.
Ah wacht even..
Alle reacties Link kopieren
.
laflamande wijzigde dit bericht op 11-05-2020 11:09
Reden: Toch geen zin in de discussie.
99.39% gewijzigd
Als het hebben van dat tweede paspoort meer nadelen dan voordelen gaat opleveren kunnen ze dat tweede ook opgeven natuurlijk. En als je gehecht bent aan je kostbare bijv. Amerikaanse paspoort, dan neem je de bijkomende nadelen voor lief.
Waarom zou je met meer nationaliteiten alleen maar de voordelen daarvan mogen ervaren en niet de nadelen?
LaFlamande schreef:
11-05-2020 11:05
Je kunt als Belg geen dubbele nationaliteit hebben.
Ah, dat wist ik niet. Moeten iedereen z'n voorgaande nationaliteit opgeven om een Belgisch paspoort te kunnen krijgen?
Als Nederlander mag je wel een Belgisch paspoort er bij hebben.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-05-2020 11:01
Maar ik heb geen dubbele nationaliteit, dus ik eet van één walletje. Mensen met dubbele nationaliteit zullen er ook financiele voordeeltjes uit kunnen halen en als NL dat dicht wil timmeren dan komt ons dat alleen maar ten goede uiteindelijk.
Ik heb een dubbele nationaliteit en 'eet' maar van één walletje hoor, het walletje waar ik zelf voor werk overigens. Ik betaal gewoon mijn belastingen in Nederland en draag elke maand een mooi bedrag af aan sociale premies en belastingen. Ik heb nog nooit een uitkering aangevraagd. Volgens mij lever ik de Nederlandse staat meer op dan ik kost. Wat een vooroordelen lees ik hier weer.
Alle reacties Link kopieren
Moest ik Nederlander willen worden, dan moet ik mijn Belgische nationaliteit opgeven, dat bedoelde ik eigenlijk. Volgens mij geldt dit andersom ook, maar weet het niet zeker (en te lui om het op te zoeken).
LaFlamande schreef:
11-05-2020 11:12
Moest ik Nederlander willen worden, dan moet ik mijn Belgische nationaliteit opgeven, dat bedoelde ik eigenlijk. Volgens mij geldt dit andersom ook, maar weet het niet zeker (en te lui om het op te zoeken).
Oh bijzonder. Een vriendin van mij is zowel Belgisch als Nederlands sinds haar geboorte.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
11-05-2020 10:51
In het geval van ouders die hier gewoon wonen, hun kinderen op de opvang hebben en die hier naar school gaan, snap ik het niet.
Er is ook fraude geweest in samenwerking met frauduleuze gastouderbureau’s van kinderen die zogenaamd naar de opvang gingen, maar die dus helemaal niet gingen.
Ook worden bij sommige culturen mensen ‘geholpen’ door bijv. iemand uit het netwerk of uit de moskee. Zo’n mannetje vraagt dan allerlei toeslagen aan en het geld verdwijnt in zijn zak. En de ouders kunnen later alles terugbetalen.
Zelfde geld voor fraude met pgb’s. Meerdere fraudegevallen bekend van tussenpersonen die mensen die de taal niet goed machtig zijn ‘helpen’. Pgb gaat naar tussenpersoon en wie kan later alles terugbetalen?
Goede controle kan dus ook in het belang zijn van de belastingbetaler.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
11-05-2020 10:57

Dit klinkt net zo van als je te zwaar weegt of een gevaarlijke sport doet verhoog ik je premie van je zorgverzekering omdat je een risico patiënt bent.
zou ik trouwens meer dan redelijk vinden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven