Overheid doet aangifte tegen de belastingdienst

19-05-2020 15:27 15 berichten
https://www.nu.nl/politiek/6052299/mini ... faire.html

Ok, ik ben best slim ( vind ik zelf dan), maar deze stap snap ik nu even niet.

Hoe kan de ene overheidsinstantie aangifte doen tegen een andere overheidsinstantie?

Het is toch een eenheid? Of is dit een charme offensief naar de slachtoffers toe?


Iemand?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat het om vervolging van individuele ambtenaren.

Zo staat het tenminste hier:
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/aangifte ... genaffaire
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Zo zeg, dat is het beste nieuws van overheidswege sinds tijden.
Dan draait het uit op niets.
Een werknemer vervolgen voor werkfouten is erg lastig, en als ze eruit moeten, dan krijgen ze vast een goed gevulde zak geld mee.

Helaas.
Quis custodiet ipsos custodes?
@Captain, so true :)
Ambtenaren hebben een eed afgelegd en kunnen daarom vervolgd worden.
"Belastingdienst erkent onderscheid te hebben gemaakt
De toeslagenaffaire draait om het handelen van de fiscus, die ouders dupeerde door de kinderopvangtoeslag ten onrechte stop te zetten. Uit meerdere onderzoeken van Trouw en RTL Nieuws bleek dat honderden ouders ten onrechte werden aangemerkt als fraudeur. De top van de Belastingdienst weigerde zelfs de toeslagen uit te keren als ouders er wel recht op hadden.

Gedupeerden moesten tot tienduizenden euro's terugbetalen, verloren hun huis en relaties liepen stuk. Onlangs erkende de Belastingdienst zich schuldig te hebben gemaakt aan etnisch profileren door de tweede nationaliteit als criterium te gebruiken voor intensieve controle."

Dit stukje uit bovenstaande link, dit heeft heel veel mensen onnodig gedupeerd.

Volgens mij is de overheid niet één, maar bestaat ze uit verschillende instanties en organen.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat het politiek gezien wordt als een ambtsmisdrijf. Nu hopen dat het Openbaar Ministerie ook echt gaat vervolgen.
Alle reacties Link kopieren
Porterenee schreef:
19-05-2020 15:27
https://www.nu.nl/politiek/6052299/mini ... faire.html

Ok, ik ben best slim ( vind ik zelf dan), maar deze stap snap ik nu even niet.

Hoe kan de ene overheidsinstantie aangifte doen tegen een andere overheidsinstantie?

Het is toch een eenheid? Of is dit een charme offensief naar de slachtoffers toe?


Iemand?
Het Ministerie van Financiën heeft aangifte gedaan van een mogelijk misdrijf dat door ambtenaren is gepleegd. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... misdrijven
Net zoals een 'gewone' werkgever aangifte kan doen van mogelijke misdrijven of overtredingen door eigen werknemers, kan een Ministerie aangifte doen van mogelijke misdrijven die door haar werknemers (ambtenaren) zijn gepleegd. Ik geloof niet dat dit een charme offensief is, maar dat aangifte is gedaan omdat het Ministerie oprecht wil dat het Openbaar Ministerie onderzoekt wat er precies is gebeurd. Als het OM concludeert dat er misdrijven zijn gepleegd, ligt vervolging voor de hand. Maar als het OM concludeert dat er géén misdrijven zijn gepleegd, dan is het ook belangrijk dat dat wordt vastgesteld. Nu worden deze ambtenaren immers 'met de nek aangekeken' (of dat nou terecht is of niet; ik weet het simpelweg niet).
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
19-05-2020 15:37
Quis custodiet ipsos custodes?

Sorry, ik heb mavo-met-een-typdiploma.

Zou je dit kunnen ondertitelen?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hoezo zou dat niet kunnen? Daar is het OM toch juist voor? Deze aangifte is serieus hoor. We hebben hier in Nederland om die reden de trias politica, de scheiding van machten.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn binnen de belastingdienst een aantal mensen die bewust besluiten hebben genomen of dingen hebben verzwegen. Als jij als eenvoudige uitvoeringsambtenaar gewoon moest uitvoeren wat je manager je vertelde, dan denk ik dat je daar nog wel mee weg komt. Maar er zijn ook mensen die willens en wetens verkeerd bezig zijn geweest. En ik mag hopen dat ze die keihard aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
19-05-2020 16:29
Sorry, ik heb mavo-met-een-typdiploma.

Zou je dit kunnen ondertitelen?
Wie bewaakt de bewakers?

of: wie houdt toezicht op de toezichthouders?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
19-05-2020 16:57
Wie bewaakt de bewakers?

of: wie houdt toezicht op de toezichthouders?
Bedankt! :redrose:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven