Vier agenten ontslagen na dood ongewapende zwarte arrestant

27-05-2020 10:00 2735 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vier agenten in de Amerikaanse stad Minneapolis, in de noordelijke staat Minnesota, zijn dinsdag ontslagen nadat een zwarte man die ze maandag hardhandig arresteerden later in het ziekenhuis overleed. Dat heeft burgemeester Jacob Frey bekendgemaakt.

Afbeelding


Frey via Twitter aan dat de agenten, die in eerste instantie met betaald verlof waren gestuurd, hun baan definitief kwijt zijn. “Dit is de juiste beslissing”, aldus de burgemeester.

Van de arrestatie doken videobeelden op zowel binnen als buiten de VS voor ophef zorgden. Zo was te zien hoe een van de agenten zijn knie minutenlang in de nek van de ongewapende man, George Floyd, drukte. Frey noemde de beelden van de arrestatie tijdens een persconferentie ‘vreselijk en volledig gestoord’: “Hij had niet mogen sterven.”

De agenten kregen maandagavond een melding dat er iemand verdacht werd van vervalsing en troffen Floyd aan in zijn auto. De verdachte stapte uit en er ontstond een worsteling, waarbij de man langdurig hardhandig tegen de grond werd gedrukt. Floyd schreeuwt het uit en zegt herhaaldelijk dat hij geen adem krijgt. “Mijn buik doet pijn. Mijn nek doet pijn. Alles doet pijn. Ik heb water nodig, alstublieft. Vermoord me niet.” Een ambulance bracht hem naar het ziekenhuis, waar hij korte tijd later overleed.

De Amerikaanse federale recherche FBI onderzoekt de dood op de man, aldus een verklaring van de politie van Minneapolis.

Demonstratie
Duizenden demonstranten waren dinsdag op de been in Minneapolis als reactie op de dood van Floyd. Rond 20.00 uur (lokale tijd) kwam het tot botsingen met de politie. Volgens lokale media zetten agenten traangas in en schoten ze met rubberkogels. Of er slachtoffers zijn gevallen is onbekend.

De afgelopen jaren is de politie betrokken geweest bij een reeks van schietpartijen waarbij zwarte mannen om het leven kwamen. Dat leidde tot massale protesten in de VS en de vorming van de protestbeweging Black Lives Matter. Die groep wil een einde aan politiegeweld tegen zwarte mensen.

Van alle Amerikanen lopen zwarte mannen de meeste kans om te worden gedood door de politie. Voor hen is het risico 1 op 1.000, tweeënhalf keer zo hoog als voor witte mannen. Politiegeweld is daarmee met name voor jonge zwarte mannen een van de belangrijkste doodsoorzaken in het land. Dat blijkt een onderzoek dat vorig jaar werd gepubliceerd door wetenschappers van drie Amerikaanse universiteiten, waaronder Rutgers University.

Dit is het gevolg van onzuivere praktijken zoals etnisch profileren, wat veelvuldig ook in Nederland gebeurt, maar wordt allemaal in de doofpot gestopt. :roll:
Alle reacties Link kopieren
ik vind het nog steeds tamelijk bizar dat ze alleen ontslagen zijn
Alle reacties Link kopieren
Ontslag alleen vind ik ook niet genoeg. Die mannen moeten vervolgd worden. Het is moord.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
27-05-2020 10:04
ik vind het nog steeds tamelijk bizar dat ze alleen ontslagen zijn
Nou inderdaad, misschien dat nog gekeken word door de OvJ of ze tot vervolging over kunnen gaan?
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik heb vanochtend de beelden gezien op het nieuws omdat ik niet snel genoeg kon wegklikken. Verschrikkelijk. Mensen die ernaast staan die zeggen: "You're killing him. Check his pulse!! CHECK IT!". Misselijkmakend.

Ontslag is niet genoeg.
Kokoro schreef:
27-05-2020 10:10
Ik heb vanochtend de beelden gezien op het nieuws omdat ik niet snel genoeg kon wegklikken. Verschrikkelijk. Mensen die ernaast staan die zeggen: "You're killing him. Check his pulse!! CHECK IT!". Misselijkmakend.

Ontslag is niet genoeg.
Nee, alleen ontslag doet hieraan geen recht. Deze mannen staan gewoon langzaam en met publiek iemand te vermoorden.
Ik vind het vaak zo vernederend om te zien hoe deze mensen zo rustig mogelijk in doodsangst maar beleefd blijven. Al helemaal gewend eraan dat de politie idioot onredelijk is en iemand de verstandigste moet zijn.
Trevor Noah had een tijdje terug een filmpje waarbij een jongedame naast haar zojuist doodgeschoten man zat, baby achterin, en zo rustig en beleefd bleef. In overlevingsstand om zichzelf en en haar baby te redden want de agenten waren duidelijk op meer uit. Al helemaal ingesteld op onredelijk politiegeweld.
Het is doodeng.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat wil je met dit topic??
Er is niemand die nu gaat roepen: Lekker net goed!
Wat er gebeurd is, is walgelijk.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
27-05-2020 10:10
Ik heb vanochtend de beelden gezien op het nieuws omdat ik niet snel genoeg kon wegklikken. Verschrikkelijk. Mensen die ernaast staan die zeggen: "You're killing him. Check his pulse!! CHECK IT!". Misselijkmakend.

Ontslag is niet genoeg.
Ik heb dat filmpje ook gezien en ben er echt een paar uur van van slag geweest. Echt afschuwelijk.

Ontslag is inderdaad niet genoeg.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Het verheugde me overigens dan wel weer dat de burgemeester zich direct en zo ondubbelzinnig uitsprak. Dat is in eerdere vergelijkbare casussen wel eens anders geweest.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik durf het filmpje niet aan te klikken. Ik vind het zo zielig voor die man :-( En zijn familie.
Alle reacties Link kopieren
Geen woorden voor, echt verschrikkelijk. Die agenten moeten idd echt vervolgd worden voor moord ipv ontslag krijgen. De beelden zeggen genoeg :cry:
Alle reacties Link kopieren
Echt vreselijk wat er is gebeurt. Ik ga er van uit dat ze wel gestraft gaan worden want de FBI is er al opgezet. Dat ze levenslang mogen krijgen!
Verschrikkelijk. Het was ook zo ontzettend nutteloos. 8 min lang hield de agent zijn been op de nek van het slachtoffer. Zover ik zag werkte hij ze niet tegen, waren ze met 4 politie agenten en konden hem dus makkelijk in bedwang houden zonder hem te vermoorden..

En het ging nou ook niet echt ongemerkt het verstikken. Het slachtoffer zelf riep herhaaldelijk dat hij niet kon ademen, en omstanders riepen ook massaal dat het niet goed ging. Ongelooflijk triest :cry:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gister avond het filmpje gezien, toen het gezicht van de man nog niet geblurd was. Ik wordt er nog onpasselijk van 😢 ik hoop dat deze agenten heel hard gestraft gaan worden, ontslag is niet genoeg!
Naakt geboren, gekleurd de kist in ...
Alle reacties Link kopieren
Ik zag het gisteren voorbij komen en ik vind het echt walgelijk. Zoveel zaken al gezien dat de politie daar echt fucked-up bezig is. America, the land of the free roaming psycho's.
Bizar. Ze moeten worden aangeklaagd voor moord/doodslag.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-05-2020 10:43
Maar wat wil je met dit topic??
Er is niemand die nu gaat roepen: Lekker net goed!
Wat er gebeurd is, is walgelijk.

hoe bedoel je wat wil ik met dit topic? probeer je mij te censureren?

bij het zien van deze verschrikkelijke beelden moest ik gelijk denken aan dat andere topic over etnisch profileren waarin aardig wat forummers meenden dat het geen kwaad kan, het terecht is en dat als je ermee te maken krijgt je het er zelf naar gemaakt hebt enz enz. nou, dit is het gevolg van dergelijke denkwijze. het is algemeen bekend dat in amerika (en nederland) alleen bepaalde groepen met dit soort dingen te maken krijgen omdat instanties ervan uitgaan dat mensen uit bepaalde etnische groepen gevaarlijker of crimineler zijn.
dylann roof die tig mensen doodschoot heeft macdonals gekregen van de politie agenten die hem gearresteerd hebben, en kijk hoe deze man is vermoord op klaar lichte dag. hetzelfde met mitch henriquez hier in nederland.

er zal heus niets gebeuren met die agenten hoor. dit is de zoveelste keer dat dit gebeurt en de agenten worden telkens vrijgesproken, de meeste komen niet eens voor de rechter.
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
27-05-2020 13:17
hoe bedoel je wat wil ik met dit topic? probeer je mij te censureren?

censureren???
hoe dan??

Dit is een forum, een discussieplatform, een plek om van mening te verschillen, de degens te strijden, het eens lekker met elkaar oneens te zij, of je standpunt eens tegen anderen aan te houden.
Er is niemand, die goedpraat/verdedigt wat er gebeurd is, want dat vindt iedereen vreselijk. Daarom ben ik benieuwd, welke discussie je wil aanslingeren.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wil ze niet per se een discussie, maar gewoon uitspreken hoe afschuwelijk het is.

Ik wilde gisteren eigenlijk ook een topic openen nadat ik het filmpje had gezien. De enige reden dat ik het niet heb gedaan is omdat dergelijk racistisch geweld hier op dit forum altijd goedgepraat of zelfs gepropageerd wordt. En dat kon mijn hart na het zien van dat filmpje niet aan.

Desondanks ben ik blij dat deze TO dit topic heeft geopend want ook zwarte levens verdienen verontwaardiging, ophef, meelij, eerbetoon, etcetera. Dus dank daarvoor, TO.

My heart hurts. :'(
Am Yisrael Chai!
@FV: goedgepraat en zelfs gepropageerd?! Dat zijn toch uitzonderingen die dat doen mag ik hopen.

Iemand dit dat goedpraat kan gewoon een ban krijgen en terecht.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
27-05-2020 13:46
@FV: goedgepraat en zelfs gepropageerd?! Dat zijn toch uitzonderingen die dat doen mag ik hopen.

Iemand dit dat goedpraat kan gewoon een ban krijgen en terecht.
Etnisch profileren wordt op dit forum hartstikke toegejuicht en gepropageerd. Heel recent nog een topic over geweest.

Mitch Henriquez werd hier ook goedgepraat. Black Lives Matter wordt hier belachelijk gemaakt en politiegeweld in Amerika richting zwarte mensen wordt of goed gepraat of gebagatelliseerd.

Terwijl voor zwarte mannen geweld door politieagenten de 5e meest voorkomende doodsoorzaak is en onder mannen jonger dan 35 zelfs de meest voorkomende doodsoorzaak.

Het loopt hier bovendien in dit topic ook weer niet storm met steunbetuigingen of afschuw, niet?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
27-05-2020 14:05
Etnisch profileren wordt op dit forum hartstikke toegejuicht en gepropageerd. Heel recent nog een topic over geweest.

Mitch Henriquez werd hier ook goedgepraat. Black Lives Matter wordt hier belachelijk gemaakt en politiegeweld in Amerika richting zwarte mensen wordt of goed gepraat of gebagatelliseerd.

Terwijl voor zwarte mannen geweld door politieagenten de 5e meest voorkomende doodsoorzaak is en onder mannen jonger dan 35 zelfs de meest voorkomende doodsoorzaak.

Het loopt hier bovendien in dit topic ook weer niet storm met steunbetuigingen of afschuw, niet?

Dat laatste misschien omdat de meningen hierover niet erg verdeeld zijn. Een beetje zoals Lilalinda zegt.

Dat goedpraten gebeurt dat hier op grote schaal? Of zijn het steeds dezelfden die luidruchtig van zich laten horen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de beelden bewust niet gekeken. Ontslag lijkt mij niet voldoende straf voor deze agenten. Het is toch te bizar dat zij op een of andere manier denken het recht of de macht te hebben om een ander mens te vermoorden. Want moord is het in mijn ogen, als je zó lang op de hals van die man gaat zitten. Vreselijk
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
27-05-2020 14:08
Dat laatste misschien omdat de meningen hierover niet erg verdeeld zijn. Een beetje zoals Lilalinda zegt.

Dat goedpraten gebeurt dat hier op grote schaal? Of zijn het steeds dezelfden die luidruchtig van zich laten horen?
Ik vind het wel grote schaal ja, en hoewel er inderdaad ook een (in mijn ogen ook grote) groep usual suspects is, ben ik elke keer als dit onderwerp ter sprake komt weer geschokt over hoeveel 'gewone' mensen etnisch profileren dikke prima vinden. En bij dit soort filmpjes als eerste zeggen "ja, maar we hebben niet gezien wat er aan vooraf is gegaan."

Alsof er ook maar iets kan zijn of je ook maar iets kan doen dat rechtvaardigt dat je op een doodgewone dinsdag, op klaarlichte dag, onder het oog van allerlei omstanders, door een agent met zijn blote handen doodvermoord wordt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
27-05-2020 14:08
Dat laatste misschien omdat de meningen hierover niet erg verdeeld zijn. Een beetje zoals Lilalinda zegt.
en het is absoluut niet zo, dat als je niet verkondigt hebt, hoe erg het is, dat je dus fout bent of een racist of mensenhater
Ik vind een forum leuk om te discussiëren, niet voor meehuilen
Kom met een pittige stelling, houdt iedereen hier een spiegel voor

wat er zit veel mis in de samenleving ook in Nl (ook bij onze politie!!), maar door allemaal te roepen:
Ik vind het zo erg
ja, ik ook
ik vind het nog erger (oh, dan deug jij Nog meer)
dat helpt toch niks?

Wat kunnen we doen om de zwijgcultuur bij de Nederlandse politie te doorbreken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven