Black Lives Matter vs. All Lives Matter deel 3

24-06-2020 22:03 3020 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vervolg op deel 1 en 2 van Black Lives Matter versus All Lives Matter.

Deel 1: actueel/black-lives-matter-vs-all-lives ... ges/463321
Deel 2: actueel/black-lives-matter-vs-all-lives ... ges/463956
ardni schreef:
25-06-2020 09:11

Ik ken geen enkele man die zich geïntimideerd voelt door de metoo- beweging. Deze mannen weten namelijk heel goed dat het niet over hen gaat. Het zegt vooral wat over de mannen die zich aangesproken voelen.
Ja, het zegt over die mannen dat ze waarschijnlijk in een machtspositie zitten, want dát zijn de mannen die zich aangesproken en/of geïntimideerd voelen door #metoo.

#metoo heeft binnen bedrijven behoorlijk huisgehouden en gezorgd voor een gespannener sfeer. Dat is enerzijds goed, want vrouwen voelen zich veiliger, maar het heeft ook tot gevolg dat sommige mannen met het zweet in hun handen rondlopen omdat ze onzeker zijn over hun eigen inschattingsvermogen. Een vriend van mij is de baas van een groot bedrijf. Hij vertelde laatst dat hij de muur van zijn werkkamer heeft laten vervangen door een glazen wand, zodat iedereen kan zien wat er achter die wand precies gebeurt. Bijvoorbeeld als hij een vrouwelijke sollicitant op bezoek heeft, of een medewerkster. Hij wil niet het risico lopen om, zoals een mannelijke werknemer van hem, beschuldigd te worden van seksuele intimidatie. Hij had de indruk dat die werknemer ten onrechte op non actief was gesteld. Ik weet dat natuurlijk niet, ik was er niet bij, maar er zijn dus zeker mannen die zich geïntimideerd voelen, terwijl ze zich prima gedragen.
S-Meds schreef:
25-06-2020 10:18
oh is dat het. Je kan je dus niet verplaatsen in gevoelens van andere mensen. Wat wil je dan met een discussie over racisme?
Wat een nare opmerking is dit zeg... Probeer jezelf eens aan de standaard te houden die je bij andere mensen door de strot wil rammen.
alfea schreef:
25-06-2020 10:26
Discussie wordt wel moeilijk als je meteen de autismekaart trekt.
Hoe je het wendt of keert, een hatelijke opmerking is dan niet gepast en in dit geval ook bijzonder hypocriet.
Alle reacties Link kopieren
Lollypop04 schreef:
25-06-2020 11:10
Ik geloof oprecht dat je niet inziet wat je hier doet en zegt. Maar het is nogal hypocriet.
Mijn reactie over het niet mee mogen doen was tegen een andere forummer die daar wat over zei.
En het is heel erg ontopic. Want als mensen, zoals jij, strijden tegen racisme en daar anderen op aanspreken. Zeggen dat gebbetjes toch echt niet kunnen omdat je niet door hebt hoe pijnlijk dat kan zijn. Dat je moet luisteren als mensen vertellen over die pijn. Dan ga ik ervan uit dat dat iets zegt over jouw intenties, over jouw moraal, over hoe jij vindt dat mensen onderling met elkaar moeten omgaan. Daar heb ik respect voor. Maar blijkbaar is dat selectief. In hoeverre streef je dan echt naar volledige gelijkwaardigheid voor iedereen? Of is het dan vooral een moment opname nu, in the heat of the moment? Ik heb namelijk steeds meer het idee dat dat voor veel mensen geldt. Dat vind ik erg jammer.
Je leest echt wel heel veel dingen die er niet staan. Volgens mij begreep je me de eerste keer prima: ik draaide het terug naar rb die al vaak heeft gezegd dat de racismekaart wordt getrokken. In een poging tot bewustwording, dus. Erg flauw om me dan van allerlei andere dingen te gaan betichten.

Ik vind het juist tekenend dat hier op aangeslagen wordt, maar niet op het goedpraten van racistische grappen. Ga maar eens turven hoeveel mensen hebben gezegd dat Derksen geen racist is ondanks zijn racistische grapjes. Dan is het toch bizar om tegen mij te zeggen dat ik met een specifieke opmerking tegen een specifieke persoon met behoorlijk wat context, een hele groep beledig? Heeft helemaal niks te maken met luisteren naar ervaringen en vertellen over pijn. Echt hoor, you're reaching.
Alle reacties Link kopieren
alfea schreef:
25-06-2020 11:19
Je leest echt wel heel veel dingen die er niet staan. Volgens mij begreep je me de eerste keer prima: ik draaide het terug naar rb die al vaak heeft gezegd dat de racismekaart wordt getrokken. In een poging tot bewustwording, dus. Erg flauw om me dan van allerlei andere dingen te gaan betichten.

Ik vind het juist tekenend dat hier op aangeslagen wordt, maar niet op het goedpraten van racistische grappen. Ga maar eens turven hoeveel mensen hebben gezegd dat Derksen geen racist is ondanks zijn racistische grapjes. Dan is het toch bizar om tegen mij te zeggen dat ik met een specifieke opmerking tegen een specifieke persoon met behoorlijk wat context, een hele groep beledig? Heeft helemaal niks te maken met luisteren naar ervaringen en vertellen over pijn. Echt hoor, you're reaching.
Oké, je ziet het echt niet. Dat kan en mag.
samarinde schreef:
25-06-2020 11:10
Ja, het zegt over die mannen dat ze waarschijnlijk in een machtspositie zitten, want dát zijn de mannen die zich aangesproken en/of geïntimideerd voelen door #metoo.

#metoo heeft binnen bedrijven behoorlijk huisgehouden en gezorgd voor een gespannener sfeer. Dat is enerzijds goed, want vrouwen voelen zich veiliger, maar het heeft ook tot gevolg dat sommige mannen met het zweet in hun handen rondlopen omdat ze onzeker zijn over hun eigen inschattingsvermogen. Een vriend van mij is de baas van een groot bedrijf. Hij vertelde laatst dat hij de muur van zijn werkkamer heeft laten vervangen door een glazen wand, zodat iedereen kan zien wat er achter die wand precies gebeurt. Bijvoorbeeld als hij een vrouwelijke sollicitant op bezoek heeft, of een medewerkster. Hij wil niet het risico lopen om, zoals een mannelijke werknemer van hem, beschuldigd te worden van seksuele intimidatie. Hij had de indruk dat die werknemer ten onrechte op non actief was gesteld. Ik weet dat natuurlijk niet, ik was er niet bij, maar er zijn dus zeker mannen die zich geïntimideerd voelen, terwijl ze zich prima gedragen.
Ik ben geen seconde bang voor beschuldigd worden van seksuele intimidatie en ik ben als het er om draait toch echt de baas binnen mijn bedrijven.

Waarschijnlijk omdat ik ervan overtuigd ben dat ik door normaal gedrag te vertonen ik alleen nog maar theoretisch risico loop.
alfea schreef:
25-06-2020 10:26
Discussie wordt wel moeilijk als je meteen de autismekaart trekt.
Dat bedoel ik dus ook. Als mensen elke keer een kaart trekken (of dat nu racisme, seksisme of autisme is) slaat dat toch een discussie dood?
Nu kun je geen ban oplopen als je een autist zou schofferen met 'n opmerking, dus het feit dat ik een autismekaart trek heeft niet zoveel invloed. Maar trekt iemand de racismekaart moet je op eieren lopen.
alfea schreef:
25-06-2020 11:19
Je leest echt wel heel veel dingen die er niet staan. Volgens mij begreep je me de eerste keer prima: ik draaide het terug naar rb die al vaak heeft gezegd dat de racismekaart wordt getrokken. In een poging tot bewustwording, dus. Erg flauw om me dan van allerlei andere dingen te gaan betichten.

Ik vind het juist tekenend dat hier op aangeslagen wordt, maar niet op het goedpraten van racistische grappen. Ga maar eens turven hoeveel mensen hebben gezegd dat Derksen geen racist is ondanks zijn racistische grapjes. Dan is het toch bizar om tegen mij te zeggen dat ik met een specifieke opmerking tegen een specifieke persoon met behoorlijk wat context, een hele groep beledig? Heeft helemaal niks te maken met luisteren naar ervaringen en vertellen over pijn. Echt hoor, you're reaching.
Wat mensen schreven was dat het niet correct was wat hij had gezegd, maar dat hij daarmee niet meteen een racist is.

Dus waarom verbaas je je dat mensen hier iemand corrigeren ten aanzien van een opmerking die onder de gordel is (en dan heb ik het niet over de kaart, maar die laag bij de grondse opmerking van smeds).
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-06-2020 10:01
Je zegt dus eigenlijk dat je tegen je zin meelacht/meepraat? Maar dan is het voor een blanke toch een steeds grotere drempel om te investeren in 'n contact met 'n Surinamer/Antilliaan? Ik heb ook een Surinaamse buuf, ze woont hier in 'n voornamelijk blanke omgeving (is specifiek vanuit de randstad naar hier verhuisd ipv bij familie in de buurt te blijven) en heeft in de 20 jaar dat ze hier woont alleen maar blanke relaties gehad. Moet ik nu aan haar oprechtheid gaan twijfelen?
Je vergeet 1 ding, natuurlijk zou iedereen gewoon moeten zeggen wanneer de ander iets zegt wat hem of haar kwetst, maar de kans is heel groot dat de ander dan denkt of zelfs zegt, joh het is maar een geintje, of joh stel je niet aan. En zeker wanneer je in een overwegend blanke wereld leeft, is het volgens mij heel lastig om als toch al uitzondering ook daar tegenin te gaan. Je komt dan nog meer er buiten te staan en dat is niet wat de meeste mensen willen. En als ik daarnaast dan lees dat bijv voor Kadanz, maar ook voor FV veel dingen al zo gewoon zijn, dat je daar niet eens meer druk over wil maken.
De meeste mensen willen geen buitenstaander zijn en niet als herrieschopper gezien worden. Dat betekent niet dat iemand niet oprecht is, maar dat je geleerd hebt om dingen maar gewoon te negeren.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
samarinde schreef:
25-06-2020 11:10
Ja, het zegt over die mannen dat ze waarschijnlijk in een machtspositie zitten, want dát zijn de mannen die zich aangesproken en/of geïntimideerd voelen door #metoo.

#metoo heeft binnen bedrijven behoorlijk huisgehouden en gezorgd voor een gespannener sfeer. Dat is enerzijds goed, want vrouwen voelen zich veiliger, maar het heeft ook tot gevolg dat sommige mannen met het zweet in hun handen rondlopen omdat ze onzeker zijn over hun eigen inschattingsvermogen. Een vriend van mij is de baas van een groot bedrijf. Hij vertelde laatst dat hij de muur van zijn werkkamer heeft laten vervangen door een glazen wand, zodat iedereen kan zien wat er achter die wand precies gebeurt. Bijvoorbeeld als hij een vrouwelijke sollicitant op bezoek heeft, of een medewerkster. Hij wil niet het risico lopen om, zoals een mannelijke werknemer van hem, beschuldigd te worden van seksuele intimidatie. Hij had de indruk dat die werknemer ten onrechte op non actief was gesteld. Ik weet dat natuurlijk niet, ik was er niet bij, maar er zijn dus zeker mannen die zich geïntimideerd voelen, terwijl ze zich prima gedragen.
Als ik hem was had ik 'n camera opgehangen. Lijkt me echt niet fijn achter 'n glazen wand te zitten.
Maar dat artikel wat ik vanochtend plaatste (waar volgens mij niemand op gereageerd heeft?) ging er over dat vooral knappe vrouwen minder snel aangenomen worden door het #metoo-gedoe. Dus ipv dat het drempelverlagend heeft gewerkt voor vrouwen, heeft het drempelverhogend gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
samarinde schreef:
25-06-2020 11:10
Ja, het zegt over die mannen dat ze waarschijnlijk in een machtspositie zitten, want dát zijn de mannen die zich aangesproken en/of geïntimideerd voelen door #metoo.

#metoo heeft binnen bedrijven behoorlijk huisgehouden en gezorgd voor een gespannener sfeer. Dat is enerzijds goed, want vrouwen voelen zich veiliger, maar het heeft ook tot gevolg dat sommige mannen met het zweet in hun handen rondlopen omdat ze onzeker zijn over hun eigen inschattingsvermogen. Een vriend van mij is de baas van een groot bedrijf. Hij vertelde laatst dat hij de muur van zijn werkkamer heeft laten vervangen door een glazen wand, zodat iedereen kan zien wat er achter die wand precies gebeurt. Bijvoorbeeld als hij een vrouwelijke sollicitant op bezoek heeft, of een medewerkster. Hij wil niet het risico lopen om, zoals een mannelijke werknemer van hem, beschuldigd te worden van seksuele intimidatie. Hij had de indruk dat die werknemer ten onrechte op non actief was gesteld. Ik weet dat natuurlijk niet, ik was er niet bij, maar er zijn dus zeker mannen die zich geïntimideerd voelen, terwijl ze zich prima gedragen.
Ik vind het echt ongeloofwaardig dat mannen ineens niet weten hoe ze dingen moet inschatten. Het is ook vrij simpel: luister en leer om te weten wat de grenzen zijn. Als je daar moeite mee hebt, ben ik blij dat er nieuwe cultuur is waarin dat niet meer wordt geaccepteerd.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
25-06-2020 10:04
Ik zou sowieso geen moeite doen voor mensen die persoonlijk contact zien als "investeren"
neem je investeren dan niet heel zwaar op? Dat is toch wat we allemaal doen op het gebied van contacten?
Als je extravert bent, kost dat veel minder energie en krijg je er energie van, maar wanneer je introvert bent of bijv zoals RB autistisch, kost persoonlijk contact gewoon energie en kijk je waar je die energie aan wil besteden.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
25-06-2020 11:24
Wat mensen schreven was dat het niet correct was wat hij had gezegd, maar dat hij daarmee niet meteen een racist is.

Dus waarom verbaas je je dat mensen hier iemand corrigeren ten aanzien van een opmerking die onder de gordel is (en dan heb ik het niet over de kaart, maar die laag bij de grondse opmerking van smeds).
Blijkbaar geldt voor sommigen oog om oog, tand om tand...
Wie er ook toevallig in je weg staat.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren
Lollypop04 schreef:
25-06-2020 11:20
Oké, je ziet het echt niet. Dat kan en mag.
:rofl: goud.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
25-06-2020 10:18
oh is dat het. Je kan je dus niet verplaatsen in gevoelens van andere mensen. Wat wil je dan met een discussie over racisme?
kom op, dit wist je allang
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
25-06-2020 10:11
Nou dit dus. Wat is er mis mee om te constateren:

- dat racisme bestaat.
- dat we dat als iets negatiefs zien.
- dat racisme niet gelijk verdeeld is over alle 'rassen' omdat het anders geen racisme zou zijn.
- dat er niks mis mee is om daar aandacht voor te vragen en iets aan proberen te doen.
Ja, inderdaad. Dat is wat men al 2 delen heeft geprobeerd. En toch komt iedere keer als iemand komt vertellen wat de ervaringen zijn, iemand anders vertellen ‘dat het wel mee valt’ (nee, het valt niet mee! Wie ben je om iemands ervaringen te bagatelliseren??)
Of ‘ja maar, hier hebben we er geen last van’.(Ik heb het niet over daar, ik heb het over MIJN ervaring!!)
Of, ‘maar men roept het over zichzelf af, het merendeel van die zwarten zijn toch crimineel’ (nee, ik ben keurig opgevoed, heb een goede opleiding genoten, dito baan en kom nooit in aanraking met politie, word er alleen iedere keer uitgepikt bij politiecontroles, wanneer ik met mijn ruime middenklasser onderweg ben...) En zo zijn er nog hele rijen met uitvluchten, waardoor men steeds niet tot de kern van het probleem komt. Dat is nu juist hetgeen wat polariserend werkt. Niet het geschreeuw van een Akwasi of anderen met een grote mond.

‘Ja maar, mijn mening mag ook worden gegeven!’ Is er ook zo eentje. Tuurlijk mag dat, maar hoe kun je nou een mening hebben over hoe een ander iets zou moeten ervaren?
Dat is wat het groepje bedoelt: luister nou eens gewoon naar die ervaringen. Geloof eens gewoon dat zij echt racisme ervaren en (ds1971) ook institutioneel racisme. (Of de terminologie juist is, is een hele andere discussie) Het is echt niet zo moeilijk hoor.
Want hoe kunnen we het gaan aanpakken, als het probleem niet serieus wordt genomen?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-06-2020 11:26
Als ik hem was had ik 'n camera opgehangen. Lijkt me echt niet fijn achter 'n glazen wand te zitten.
Maar dat artikel wat ik vanochtend plaatste (waar volgens mij niemand op gereageerd heeft?) ging er over dat vooral knappe vrouwen minder snel aangenomen worden door het #metoo-gedoe. Dus ipv dat het drempelverlagend heeft gewerkt voor vrouwen, heeft het drempelverhogend gewerkt.
het is volledig offtopic, maar ik wil er toch op reageren. Het is natuurlijk van de zotte dat knappe vrouwen minder snel aangenomen worden, alsof je alleen als knappe vrouw last kunt hebben van seksuele intimidatie.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Wilhetnietweten schreef:
25-06-2020 11:30
Ja, inderdaad. Dat is wat men al 2 delen heeft geprobeerd. En toch komt iedere keer als iemand komt vertellen wat de ervaringen zijn, iemand anders vertellen ‘dat het wel mee valt’ (nee, het valt niet mee! Wie ben je om iemands ervaringen te bagatelliseren??)
Of ‘ja maar, hier hebben we er geen last van’.(Ik heb het niet over daar, ik heb het over MIJN ervaring!!)
Of, ‘maar men roept het over zichzelf af, het merendeel van die zwarten zijn toch crimineel’ (nee, ik ben keurig opgevoed, heb een goede opleiding genoten, dito baan en kom nooit in aanraking met politie, word er alleen iedere keer uitgepikt bij politiecontroles, wanneer ik met mijn ruime middenklasser onderweg ben...) En zo zijn er nog hele rijen met uitvluchten, waardoor men steeds niet tot de kern van het probleem komt. Dat is nu juist hetgeen wat polariserend werkt. Niet het geschreeuw van een Akwasi of anderen met een grote mond.

‘Ja maar, mijn mening mag ook worden gegeven!’ Is er ook zo eentje. Tuurlijk mag dat, maar hoe kun je nou een mening hebben over hoe een ander iets zou moeten ervaren?
Dat is wat het groepje bedoelt: luister nou eens gewoon naar die ervaringen. Geloof eens gewoon dat zij echt racisme ervaren en (ds1971) ook institutioneel racisme. (Of de terminologie juist is, is een hele andere discussie) Het is echt niet zo moeilijk hoor.
Want hoe kunnen we het gaan aanpakken, als het probleem niet serieus wordt genomen?
Hear hear.

Dat vind ik ook dat ik mezelf mag aantrekken, dat ik me heb laten verleiden tot iets flauws wat de discussie weer ontspoort. Mea culpa.
redbulletje schreef:
25-06-2020 11:26
Als ik hem was had ik 'n camera opgehangen. Lijkt me echt niet fijn achter 'n glazen wand te zitten.
Maar dat artikel wat ik vanochtend plaatste (waar volgens mij niemand op gereageerd heeft?) ging er over dat vooral knappe vrouwen minder snel aangenomen worden door het #metoo-gedoe. Dus ipv dat het drempelverlagend heeft gewerkt voor vrouwen, heeft het drempelverhogend gewerkt.
Ook dat vind ik raar gedrag. Alsof alleen knappe vrouwen last kunnen hebben van seksuele intimidatie.

Of het is zo dat sommige mannen denken, zo hé, die oogt een stuk prettiger dan mijn vrouw, daar kan ik mij vast niet bij inhouden.

En dan blijkt metoo maar wat hard nodig, nietwaar?
palanja schreef:
25-06-2020 11:27
Blijkbaar geldt voor sommigen oog om oog, tand om tand...
Wie er ook toevallig in je weg staat.
Ik verdenk sommigen er ook van met vaatjes olie rond te lopen, op zoek naar iets wat smeult...
Alle reacties Link kopieren
Meer goed nieuws wel: de drie verdachten in de zaak Ahmaud Arbery zijn aangeklaagd.

https://www.theguardian.com/us-news/202 ... ndictments
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
25-06-2020 11:34
Ik verdenk sommigen er ook van met vaatjes olie rond te lopen, op zoek naar iets wat smeult...
Ik help het je hopen.

Anders zitten we hier onze tijd te verdoen met, onder andere, bekrompen geesten die denken verlichtend in het leven te staan.

:biggrin:
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
alfea schreef:
25-06-2020 11:09
Het is beide, dat lees ik ook, maar ik zeg dus juist dat dat allebei whataboutism is.
Ik vind het geen 'whataboutism', maar gewoon deel van de discussie. Dat het dóel iets anders is - gelijkheid, zeg maar - neemt niet weg dat je het ook moet hebben over het meer diffuse deel van de discussie. Het is zelfs een behoorlijk cruciaal deel van de discussie, omdat het om beschuldigingen gaat: iemand intimideert, of iemand discrimineert.

De kern van het probleem (bij zowel #metoo als BLM) is dat het allemaal 'persoonlijk' wordt gemaakt. Mensen worden individueel aangesproken op gedrag dat ze misschien niet herkennen. Vaak niet herkennen. Soms omdat ze blind zijn voor hun eigen gedrag, maar soms ook omdat ze oprecht niets verkeerd doen. En dat wekt irritatie. Ik bedoel: zo'n persoonlijke benadering wekt irritatie. Terecht, want op persoonlijk niveau voelen mensen zich niet aangesproken. Ik voel me in de BLM-discussie niet aangesproken, in de zin van: ik ben een racist, wat goed dat ik daar nu eindelijk eens op gewezen word door BLM! Dat zullen de meeste mensen zo ervaren.

Kortom, ik denk dat de discussie helemaal niet persoonlijk moet zijn. Het is een groter probleem, en met 'groter' bedoel ik dan institutioneel. Maar dat is weer te abstract voor een discussie, denk ik.
rosanna08 schreef:
25-06-2020 11:27
neem je investeren dan niet heel zwaar op? Dat is toch wat we allemaal doen op het gebied van contacten?
Als je extravert bent, kost dat veel minder energie en krijg je er energie van, maar wanneer je introvert bent of bijv zoals RB autistisch, kost persoonlijk contact gewoon energie en kijk je waar je die energie aan wil besteden.
Dit dus.
rosanna08 schreef:
25-06-2020 11:32
het is volledig offtopic, maar ik wil er toch op reageren. Het is natuurlijk van de zotte dat knappe vrouwen minder snel aangenomen worden, alsof je alleen als knappe vrouw last kunt hebben van seksuele intimidatie.
Maar waar ligt de grens tussen intimidatie en gewoon onschuldige flirt waarbij jouw 'nee' gewoon wordt geaccepteerd/gerespecteerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven