Altijd rekening houden met gevoelens van minderheden?

04-07-2020 13:30 1148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Actueel door schrijfster Rowling

De schrijfster van Harrie Potter lag onder vuur na een vrij onschuldige tweet, ze schreef dat je mensen die menstrueren VROUW noemt (vrij vertaald)

Afbeelding

Direct felle reacties want " ze beledigde" transgenders

Storm van kritiek na tweets J.K. Rowling over seksuele identiteit en transgenders
https://www.linda.nl/trending-op-twitte ... ansgender/

Afbeelding

Omdat in Nederland 1% van de mensen twijfelt over zijn geslacht man / vrouw hangen er in sommige toiletten dit soort bordjes een urinoir voor mannen die zich vrouw voelen want het kan kwetsend zijn voor een man die zich vrouw voelt naar een mannen toilet te moeten.

Afbeelding

We hebben het over nog geen 1% van de bevolking.


Cijfers SCP :
Volgens een onderzoek van het SCP uit 2017 heeft 0,6% van de mannen en 0,2% van de vrouwen problemen met het eigen geboortegeslacht.[11] Een rapport van de Rutgers Stichting uit 2018 zegt dat 0,6 tot 0,7% van de Nederlandse volwassenen en middelbare scholieren transgendergevoelens hebben

Ik heb dit voorbeeld genomen omdat het door de Tweet van Schrijver J.K. Rowling actueel is maar uiteraard zijn er vele voorbeelden van kleine groepen die amok maken omdat ze zich gekwetst voelen.



TO trapt af:

Kwetsen en gekwetst worden hoort nu eenmaal bij het leven en als je een gezond gestel hebt kan je dat van je afschudden en relativeren.
Een samenleving hoeft niet in alle gevallen rekening te houden met kleine groepen mensen die hun eisen kenbaar maken en als mensen zich gekwetst voelen is dat vervelend maar geen groot probleem.


Hans Teeuwen legt het heel goed uit:
https://www.youtube.com/watch?v=jvkshYLyi1k


De poll heb ik expres een beetje zwart - wit gemaakt.

De samenleving hoeft niet met iedereen rekening te houden, soms heb je gewoon pech.

Totaal aantal stemmen: 253

1) Eens (83%)
2) Oneens (15%)
3) Anders toelichting in de draad (3%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik ben het met haar oneens maar vind het ronduit belachelijk dat mensen nu oproepen haar te boycotten en om je kinderen haar boeken niet meer te laten lezen
We moeten eens ophouden met voor anderen beslissen waar ze zich wel of niet gekwetst door mogen voelen.
Kleine moeite om het niet te zeggen en dus niemand te kwetsen. Ik ken een transgender en snap wel dat het voor transgenders fijn is als er bijvoorbeeld een wc voor iedereen is. Ook vaders kunnen dan hun kleine dochters helpen in de wc.

Ik vind de tweet een maf statement. Vrouwen die niet menstrueren zijn geen vrouw?
Ik reageer alleen even op het stukje van Rowling. In feite zei ze omdat er in een artikel 'people who menstruate' (lol ik wilde masturbate typen) ipv 'women' stond, 'the livid realility of women is erased.' Vervolgens wilde ze zichzelf beter uitleggen en zei ze dat trans women een 'danger' waren voor andere vrouwen. Dus ze maakte het alleen maar erger. Ik vind dat je prima rekening kan houden met elkaar door gewoon 'mensen die menstrueren' te gebruiken ipv 'vrouwen'.
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
04-07-2020 13:35


Ik vind de tweet een maf statement. Vrouwen die niet menstrueren zijn geen vrouw?

Ze schreef het anders: mensen die menstrueren noem je vrouw

Ze stelde niet dat een niet menstruerend persoon een vrouw kan zijn.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
-jolijn- schreef:
04-07-2020 13:34
We moeten eens ophouden met voor anderen beslissen waar ze zich wel of niet gekwetst door mogen voelen.
En als je met minder bent mag je er niet over “zeuren”.
lovechild schreef:
04-07-2020 13:35
IVervolgens wilde ze zichzelf beter uitleggen en zei ze dat trans women een 'danger' waren voor andere vrouwen.
Waar zegt ze dat dan?
Alle reacties Link kopieren
lovechild schreef:
04-07-2020 13:35
Ik vind dat je prima rekening kan houden met elkaar door gewoon 'mensen die menstrueren' te gebruiken ipv 'vrouwen'.


Maar wat is er dan mis met het woord vrouw?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
De mensen die 'gekwetst' zouden worden, hoor je zelf nooit klagen dat ze gekwetst worden door vergezochte nietszeggende situaties.

Nee, het zijn degenen die zich superieur wanen en menen dat anderen zich ongetwijfeld gekwetst voelen door dingen die weer anderen doen of zeggen.

Kijk mij eens deugen en opkomen voor de minderheden. Terwijl normale mensen zich helemaal niet bezighouden met het gegeven of iemand bij een minderheid of meerderheid hoort, maar gewoon iedereen als mens beschouwen.
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
04-07-2020 13:37
En als je met minder bent mag je er niet over “zeuren”.



Iedereen mag "zeuren" de vraag is alleen of je als samenleving of in dit geval als schrijfster daar rekening mee moet houden?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
lovechild schreef:
04-07-2020 13:35
Ik reageer alleen even op het stukje van Rowling. In feite zei ze omdat er in een artikel 'people who menstruate' (lol ik wilde masturbate typen) ipv 'women' stond, 'the livid realility of women is erased.' Vervolgens wilde ze zichzelf beter uitleggen en zei ze dat trans women een 'danger' waren voor andere vrouwen. Dus ze maakte het alleen maar erger. Ik vind dat je prima rekening kan houden met elkaar door gewoon 'mensen die menstrueren' te gebruiken ipv 'vrouwen'.

Volgens mij bedoelt ze dat mannen die zich zeggen te identificeren als vrouw, een potentieel gevaar vormen voor vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 13:38
Maar wat is er dan mis met het woord vrouw?
Omdat transmannen ook menstrueren misschien?

(bovendien menstrueren meisjes van 10, 11, 12 ook vaak al, noemen we die tegenwoordig ook vrouwen? En vrouwen die door de overgang heen zijn ineens niet meer? Echt, hoe moeilijk is het).
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-07-2020 13:38
De mensen die 'gekwetst' zouden worden, hoor je zelf nooit klagen dat ze gekwetst worden door vergezochte nietszeggende situaties.

Dat klopt, er was werkelijk niemand die zeurde over het feit dat de NS omriep "Dames en heren" waar later van gemaakt werd "Beste reizigers"

En met toiletten ook.

Je hoort biologisch bij de mannen of de vrouwen nou dan neem je die toilet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
04-07-2020 13:34
We moeten eens ophouden met voor anderen beslissen waar ze zich wel of niet gekwetst door mogen voelen.
Ik vind dat we op moeten houden met ons de hele tijd gekwetst te voelen.

Je hoeft je niet alles persoonlijk aan te trekken. Het leed van de wereld jouw leed te maken.

Het bewust kwetsen van mensen keur ik grondig af, maar je gekwetst voelen omdat een ander jouw standpunt niet deelt, er helemaal geen mening over heeft of gewoon omdat het kan vind ik zo vervelend.

En dan heb ik het niet eens over mensen die nog wel wat hebben om gekwetst over te zijn, maar, om een voorbeeld te geven, een collega van mij hoorde een gesprek tussen mij en een collega over een vrouw van eind 40 waarvan wij zeiden dat ze er echt oud uitzag. (Was zelf toen eind 30). Mevrouw was gekwetst, want zij was in de 50 en wat moesten wij dan wel van haar denken. Dan ga je dus gekwetst zitten zijn omdat je van alles jouw kant op redeneert in plaats van het te laten zijn waar het hoort.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 13:39
Iedereen mag "zeuren" de vraag is alleen of je als samenleving of in dit geval als schrijfster daar rekening mee moet houden?
Ze mag zeggen wat ze wil, en dan mag ze daar ook op aangesproken worden.

Dit is overigens niet voor het eerst dat Rowling transfobische uitspraken doet.
Ik ben het eens met de stelling dat je niet met alle minderheidsgroepjes rekening moet houden als maatschappij.

Vind het allemaal prima dat mensen zichzelf als onzijdig/genderneutraal etc omschrijven, maar je bent geboren met mannelijke of vrouwelijke geslachtsorganen en dat moet wettelijk gewoon leidend zijn. Als je je echt lichamelijk hebt laten ombouwen kun je het laten veranderen lijkt me, maar voor alle ondersoorten speciale voorzieningen treffen vind ik persoonlijk 'n beetje onzinnig.

Hebben ze nog geen problemen op dit vlak met officiele sportwedstrijden? Mannen en vrouwen zitten niet voor niets in verschillende categorieen.
Murrmurr schreef:
04-07-2020 13:37
Waar zegt ze dat dan?
Als het goed is hier: https://www.jkrowling.com/opinions/j-k- ... er-issues/
So I want trans women to be safe. At the same time, I do not want to make natal girls and women less safe. When you throw open the doors of bathrooms and changing rooms to any man who believes or feels he’s a woman – and, as I’ve said, gender confirmation certificates may now be granted without any need for surgery or hormones – then you open the door to any and all men who wish to come inside.
anoniem_397948 wijzigde dit bericht op 04-07-2020 13:45
46.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
alfea schreef:
04-07-2020 13:41
Omdat transmannen ook menstrueren misschien?

(bovendien menstrueren meisjes van 10, 11, 12 ook vaak al, noemen we die tegenwoordig ook vrouwen? En vrouwen die door de overgang heen zijn ineens niet meer? Echt, hoe moeilijk is het).


Biologisch gezien is een persoon die menstrueert een vrouw, zo bedoelde ze het.
Ze zegt niet dat een persoon die dat niet doet geen vrouw kan zijn.


En hoe beledigend is dat nu voor transmannen?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 13:37
Ze schreef het anders: mensen die menstrueren noem je vrouw

Ze stelde niet dat een niet menstruerend persoon een vrouw kan zijn.
O sorry dan las ik niet goed.
Alle reacties Link kopieren
alfea schreef:
04-07-2020 13:41
Omdat transmannen ook menstrueren misschien?

(bovendien menstrueren meisjes van 10, 11, 12 ook vaak al, noemen we die tegenwoordig ook vrouwen? En vrouwen die door de overgang heen zijn ineens niet meer? Echt, hoe moeilijk is het).
Maar trans mannen willen toch mannen zijn? Dus man genoemd worden? Waarom moet je het dan ineens hebben over mensen die menstrueren?

Je hebt volgens mij 3 smaken, je voelt je vrouw, je voelt je man, of je voelt je niets of juist alles. Dat is dan toch voldoende? Wat jij voelt te zijn ben je dan toch?

We hebben toch ook niet over mensen die ejaculeren als het gaat om een vrouw die eerder man was, maar de transitie nog niet heeft afgerond.
Alle reacties Link kopieren
Het is waar wat ze zegt: "'People who menstruate.' I'm sure there used to be a word for those people."

Het was zo dat iedereen elk mens dat menstrueerde vrouw was.
Alleen sinds transgender 'erkent' wordt niet meer.
madamzonderm wijzigde dit bericht op 04-07-2020 13:48
14.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 13:41
Dat klopt, er was werkelijk niemand die zeurde over het feit dat de NS omriep "Dames en heren" waar later van gemaakt werd "Beste reizigers"

En met toiletten ook.

Je hoort biologisch bij de mannen of de vrouwen nou dan neem je die toilet.

Daarbij zijn gemengde omgevingen vaak in het 'nadeel' van vrouwen. Er bestaan niet voor niets dingen als vrouwenzwemmen, saunadagen alleen voor vrouwen, of vrouwensport.

Tegenwoordig moet het kennelijk maar mogen dat als je als man je zegt te identificeren als vrouw, je dus toegang moet krijgen tot zaken die alleen voor vrouwen bedoeld zijn. Dat lijkt mij een verkeerde ontwikkeling.
Verschrikkelijk, dat gezeur de hele tijd. Als je je werkelijk beledigd voelt door zoiets nietszeggends, dan heb je een heel zwaar leven en moet je vooral eerst maar eens leren relativeren. Mensen nemen zichzelf veel te serieus.
redbulletje schreef:
04-07-2020 13:44
Ik ben het eens met de stelling dat je niet met alle minderheidsgroepjes rekening moet houden als maatschappij.

Vind het allemaal prima dat mensen zichzelf als onzijdig/genderneutraal etc omschrijven, maar je bent geboren met mannelijke of vrouwelijke geslachtsorganen en dat moet wettelijk gewoon leidend zijn. Als je je echt lichamelijk hebt laten ombouwen kun je het laten veranderen lijkt me, maar voor alle ondersoorten speciale voorzieningen treffen vind ik persoonlijk 'n beetje onzinnig.

Hebben ze nog geen problemen op dit vlak met officiele sportwedstrijden? Mannen en vrouwen zitten niet voor niets in verschillende categorieen.
Waarom moet dat wettelijk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven