Screbrenica 25 jaar na dato

05-07-2020 20:38 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen (6 juli) is het precies 25 jaar geleden dat Luitenant-kolonel Thom Karremans voor het eerst luchtsteun aanvroeg omdat de enclave Srebrenica onder de voet gelopen dreigt te worden.

11 juli 1995 viel de enclave en begon de moord op de Bosnische mannen in zoals de Serviërs dat noemden "militaire leeftijd" in de praktijk zelfs jongens van 14-15 (afhankelijk wie de beslissing nam)
https://en.wikipedia.org/wiki/Srebrenica_massacre

Inmiddels zijn er diverse processen tegen de staat gevoerd en is er een commissie ingesteld om een schadevergoeding vast te stellen.
https://nos.nl/artikel/2323033-commissi ... delen.html

Vanaf morgen is er een podcast op de NPO te beluisteren speciaal voor jongeren
https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-val-van-srebrenica


Afbeelding
Srebrenica is inmiddels opgenomen in het De Canon van Nederland

Reden genoeg om eens te vragen hoe jullie er over denken.

Het is wel belangrijk om de militaire verhoudingen te weten van juli 1995

Serviers o.l.v. van de zeer ervaren generaal Ratko Mladić
Aantal militairen : 6000
Voertuigen : Een paar honderd waaronder tanks
Luchtsteun : nee

Nederders o.l.v. van de onervaren Luitenant-kolonel Thom Karremans
Aantal militairen 400
Aantal voertuigen: Tientallen (geen tanks)
Luchtsteun: Ja was toegezegd maar kwam in de praktijk niet.

Mijn vraag: Had Nederland meer moeten en kunnen doen en is Nederland verantwoordelijk voor de moord op bijna 8000 moslim mannen.


TO trapt af:

Ik vind Nederland mede verantwoordelijk voor de moord op de moslim- mannen.
Nee ze konden het niet stoppen met militaire middelen maar ze hadden alarm kunnen slaan, de pers inlichten, de compound open kunnen stellen, het Rode Kruis inschakelen en vooral de Serviërs kunnen laten weten dat alles vastgelegd zou worden.

Ook de Serviërs wisten dat Amerika op zoek was naar een goede reden in actie te komen dus waren beducht voor teveel negatieve publiciteit, Dutchbat had hier gebruik van kunnen maken.

Nederland is

Totaal aantal stemmen: 81

100% verantwoordeliik voor de moord op de Bosnische moslims (2%)
Mede verantwoordeliik voor de moord op de Bosnische moslims (28%)
Alleen Ratko Mladić en zijn mannen zijn verantwoordelijk voor de moord op de Bosnische moslims (67%)
Anders en ik geef mijn mening in de draad (2%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd overmatig geïnteresseerd geweest in Srebrenica en de rol van het Nederlands leger in 1995

In 2010 bezocht ik Srebrenica en maakte deze foto’s misschien wel aardig ze met jullie te delen om een beeld te krijgen waar het plaatsvond.

AfbeeldingAfbeelding
De moslim begraafplaats in Potocari de begraafplaats ligt tegenover de voormalig compound van Dutchbat



Afbeelding Afbeelding Afbeelding
In 2010 lag de voormalige compound er nog in originele staat bij, inmiddels is het een museum
Afbeelding
Overal sporen van de strijd



Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Het stadje Srebrenica zelf in 2010




Afbeelding
Afbeelding
In de omgeving werden in 1992 ook Servische burgers vermoord door het Bosnische moslims maar niet in de aantallen van 1995
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg benieuwd naar de documentaire die Coen Verbraak heeft gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
05-07-2020 20:43
Ik ben erg benieuwd naar de documentaire die Coen Verbraak heeft gemaakt.
Oke, ik ga kijken

Afbeelding

Ken je deze?
Zeer goed

https://www.youtube.com/watch?v=YhvCBC2nlro
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Net uitgekomen
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Degene die de trekker overhaald is verantwoordelijk. NL militairen waren daar om te helpen en kreeg daar de middelen en de steun niet voor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
05-07-2020 20:59
Degene die de trekker overhaald is verantwoordelijk. NL militairen waren daar om te helpen en kreeg daar de middelen en de steun niet voor.


Dat ben ik met je eens en nee militair gezien kon Nederland niets doen maar ze hadden wel alarm moeten slaan.
Stel het huis van de buren staat in brand en je belt niet eens de brandweer.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Erg benieuwd naar de podcast! Wanneer en waar is de documentaire van Coen Verbraak te zien?
Alle reacties Link kopieren
https://www.nu.nl/media/6061233/coen-ve ... enica.html
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
05-07-2020 20:38

Ook de Serviërs wisten dat Amerika op zoek was naar een goede reden in actie te komen dus waren beducht voor teveel negatieve publiciteit, Dutchbat had hier gebruik van kunnen maken.
Amerika was daar helemaal niet naar op zoek, ze hadden zelfs met een aantal andere landen geheime afspraken om geen luchtsteun te verlenen.
Bedankt!
Er was toen nog dienstplicht in die periode?
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
05-07-2020 21:08
Amerika was daar helemaal niet naar op zoek, ze hadden zelfs met een aantal andere landen geheime afspraken om geen luchtsteun te verlenen.


Dat was de VN

Madeleine Albright wilde afrekenen met de Bosnische - Serviërs en dat heeft ze ook gedaan na de val van de enclave
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
05-07-2020 21:11
Er was toen nog dienstplicht in die periode?




Nee, beroeps
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik ben onlangs voor het eerst in Bosnië geweest en dat was indrukwekkend. Er ligt nog zoveel pijn vlak onder de oppervlakte en er zijn nog steeds spanningen.
Srebrenica is een complex verhaal: het is mij nooit duidelijk geworden of de dutchbatters écht niet wisten wat er zou gebeuren op het moment dat mannen en vrouwen gescheiden werden, of dat ze uit onmacht hun ogen sloten voor de werkelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
05-07-2020 21:17
Dat was de VN

Madeleine Albright wilde afrekenen met de Bosnische - Serviërs en dat heeft ze ook gedaan na de val van de enclave
Als ze dat hadden willen doen dan hadden ze dat al tijden daarvoor kunnen doen, er was al veel bekend over de gruweldaden die daar plaats vonden. En volgens mij zaten we daar onder de vlag van de VN. Er is overigens wel tot 4 x toe om hulp gevraagd vanuit de enclave.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
05-07-2020 21:17
Nee, beroeps
Er was nog wel dienstplicht toen. https://www.parool.nl/nederland/dutchba ... ~ba6ece21/

Het hele idee van veilige plekken (UN Safe Areas) was onzinnig, dat vond ik destijds al voordat duidelijk werd wat er gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dit topic volgen.
En ben volledig van mening dat Nederland mede verantwoordelijk is.
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
05-07-2020 21:19
Als ze dat hadden willen doen dan hadden ze dat al tijden daarvoor kunnen doen, er was al veel bekend over de gruweldaden die daar plaats vonden. En volgens mij zaten we daar onder de vlag van de VN. Er is overigens wel tot 4 x toe om hulp gevraagd vanuit de enclave.




Amerika / Navo moest wachten op toestemming van de VN het was tenslotte een VN operatie.
De VN was bang dat de "Blauwhelmen" als gijzelaar gebruikt zouden worden.

Uiteindelijk grijpt de NAVO in na een mortieraanval op de markt in Sarajevo
https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Deliberate_Force
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
05-07-2020 21:26
Er was nog wel dienstplicht toen. https://www.parool.nl/nederland/dutchba ... ~ba6ece21/

Het hele idee van veilige plekken (UN Safe Areas) was onzinnig, dat vond ik destijds al voordat duidelijk werd wat er gebeurd is.






Dank je, de laatste inderdaad
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
De bewoners van Srebrenica werden eerst zelf gedwongen ontwapend, onder het mom dat de Nederlanders ze daarna zouden beschermen.
De Nederlandse militairen wisten dondersgoed wat er ging gebeuren toen de mannen gescheiden werden van de vrouwen.
De Nederlanders hadden van alles kunnen doen, maar ze hebben werkelijk niks gedaan. Sterker nog, ze hebben de Serviërs zelfs nog geholpen met het afvoeren van de mannen naar een wisse dood.

Het is om je rot te schamen. Ook iedere keer die laffe Nederlandse betrokkenen die met hun huilverhalen in de media komen, om alles goed te praten.
Het is om te janken.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
05-07-2020 21:18
Ik ben onlangs voor het eerst in Bosnië geweest en dat was indrukwekkend. Er ligt nog zoveel pijn vlak onder de oppervlakte en er zijn nog steeds spanningen.
Srebrenica is een complex verhaal: het is mij nooit duidelijk geworden of de dutchbatters écht niet wisten wat er zou gebeuren op het moment dat mannen en vrouwen gescheiden werden, of dat ze uit onmacht hun ogen sloten voor de werkelijkheid.
Leestip


Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
05-07-2020 21:36
Amerika / Navo moest wachten op toestemming van de VN het was tenslotte een VN operatie.
De VN was bang dat de "Blauwhelmen" als gijzelaar gebruikt zouden worden.

Uiteindelijk grijpt de NAVO in na een mortieraanval op de markt in Sarajevo
https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Deliberate_Force
Waarbij opgetekend moet worden dat 1 aanval met 68 doden tot gevolg uitgevoerd is door Bosnische strijdkrachten die op deze manier probeerden een reactie van de VN uit te lokken.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
05-07-2020 22:02
Waarbij opgetekend moet worden dat 1 aanval met 68 doden tot gevolg uitgevoerd is door Bosnische strijdkrachten die op deze manier probeerden een reactie van de VN uit te lokken.


Welke verhaal is dat?
Altijd leerzaam zo'n draad als dit ;)

Edit: De mortier aanval op de markt in Sarajevo (5 February 1994)

Er is inderdaad een discussie wie die granaat heeft afgeschoten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
05-07-2020 23:04
Welke verhaal is dat?
Altijd leerzaam zo'n draad als dit ;)
Wat bedoel je me welke verhaal?

Edit: je kwam er inmiddels achter.
Let’s Go Brandon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven