Boycotten

08-07-2020 22:54 130 berichten
Wie van jullie heeft er weleens bewust bepaalde producten niet gekocht, of een vergelijkbare actie gedaan, omdat je het niet eens was met iets rondom het product of waar het vandaan komt?

Vroeger hoorde je vaak van dat soort bevlogen acties, maar vraag me af of dat nog steeds weleens gebeurt.
Heel vaak.
Ik koop bepaalde cosmetica niet vanwege racistische eigenaars, bijvoorbeeld. Verder koop ik bepaalde spullen rond de feestdagen niet en koop bij een paar zaken ook niks meer.
En bij zaken waarvan ik weet dat ze een bepaalde eigenaar hebben koop ik ook niks, omdat ik weet hoe ze met hun personeel omgaan.
Ik koop spullen uit Nederland. En als het niet in Nederland wordt gemaakt, dan uit Europa. En als dát niet bestaat dan in elk geval niet uit de VS en niet uit China en bij voorkeur ook niet uit het VK.
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 08-07-2020 23:31
Reden: China - liever niet ook
4.66% gewijzigd
Ik koop nooit bij Ali.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop geen kokos producten meer.

Let op, schokkende beelden. :(

https://www.youtube.com/watch?v=oerCSaC0Hec
anoniem_318439 wijzigde dit bericht op 10-07-2020 14:21
Reden: Waarschuwing toegevoegd
17.71% gewijzigd
Het Kruidvat mijd ik vanwege hun schreeuwerige reclame. Alles wat Kruidvat verkoopt is ook bij andere drogisten te koop die niet zo'n schreeuwend viswijf als reclame-uiting hebben.

Moraliserende reclames vind ik ook storend en zou dan ook eerder naar 'n andere leverancier zoeken dan het geadverteerde merk.
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
08-07-2020 23:38
Ik koop geen kokos producten meer.

https://www.youtube.com/watch?v=oerCSaC0Hec
Oh nee! Is dit bij alles van kokos of bepaalde merken?? Ik ben een enorme fan van kokos. :(
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
09-07-2020 00:07
Oh nee! Is dit bij alles van kokos of bepaalde merken?? Ik ben een enorme fan van kokos. :(
Hier is een lijst met bedrijven die zeggen geen misbruik van apen te hebben gemaakt. Er staan ook bedrijven op die niet duidelijk hebben gemaakt of zij wel schuldig zijn aan misbruik, en bedrijven die nog niet hebben gereageerd. https://animalplace.org/did-a-monkey-pi ... -coconuts/
Alle reacties Link kopieren
Ik koop uiteraard geen vlees.
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
09-07-2020 00:14
Hier is een lijst met bedrijven die zeggen geen misbruik van apen te hebben gemaakt. Er staan ook bedrijven op die niet duidelijk hebben gemaakt of zij wel schuldig zijn aan misbruik, en bedrijven die nog niet hebben gereageerd. https://animalplace.org/did-a-monkey-pi ... -coconuts/
Pfff, thanks. Geen kokos meer voor mij :(
Alle reacties Link kopieren
Ik boycot meestal geen hele bedrijven. Behalve een paar zeer onklantvriendelijke lokale winkeliers, daar heb ik na een vervelende ervaring niet meer gekocht.

Maar ik trek wel duidelijk mijn grenzen bij producten. Als de manier waarop het geproduceerd wordt of de voorwaarden voor gebruik (privacy) me niet aanstaan koop ik het niet.

En ik probeer met mijn aankopen rekening te houden met het milieu: Liefst lokaal geproduceerd, biologisch, duurzaam en niet in plastic verpakt. Maar ook bij voorkeur bij de lokale middenstand gekocht, want ik wil graag dat fysieke winkels overeind blijven.

En ik probeer reclames te mijden om niet in de verleiding te komen om dingen te kopen die ik helemaal niet nodig heb. Dat laatste heb ik overigens nog niet onder de knie want ik kom nog te vaak thuis met spullen die niet hadden gehoeven.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Vroeger waren het specifieke acties (Koop geen Outspan sinaasappels) tegenwoordig is het dunkt me bij sommingen een ingebakken houding om kritisch te zijn op hun aankopen.

Ben wel bang dat dat maar een kleine groep is.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Greenpeace vanwege hun irritante, aggressieve bedelen

Vroeger Shell etc vanwege Apartheid
lilalinda schreef:
09-07-2020 06:59
Greenpeace vanwege hun irritante, aggressieve bedelen

Vroeger Shell etc vanwege Apartheid
Nog steeds Shell, vanwege de delta in Nigeria. Verder cosmetica merken die in China verkopen, en veel producten waarvan ik weet dat ze het niet zo nauw nemen met mensen/dieren rechten. Probeer geen producten van Nestlé te kopen. Maar is lastig.
ikBedoelHetGoed schreef:
08-07-2020 23:14
Ik koop spullen uit Nederland. En als het niet in Nederland wordt gemaakt, dan uit Europa. En als dát niet bestaat dan in elk geval niet uit de VS en niet uit China en bij voorkeur ook niet uit het VK.
Mag ik vragen wat er achter jouw geen VS/China/VK steekt?
De Opel-dealer in een naastgelegen stad. We wilden een proefrit maken in een auto, waren op zoek naar een nieuwe. We werden daar best wel behandeld alsof we geen nieuwe auto konden kopen. Nogal arrogante houding van de verkoper. Wel proefrit gemaakt, maar niet gekocht daar. Naar de dealer in onze eigen woonplaats gegaan, maar die had zelf geen mogelijkheid direct bij Opel te bestellen en bestelde via de dealer waar we al geweest waren. Hebben we ook niet gedaan. Zijn daarna naar een dealer in een andere stad gegaan en hebben hem daar gekocht :) deze man was ontzettend vriendelijk en heeft ons goed geholpen. Hij had de gunfactor :mrgreen: die andere man niet door zijn hele houding. Jammer voor hem, liep toch de verkoop van een nieuwe auto mis.
anoniem_63b9a19091605 wijzigde dit bericht op 09-07-2020 07:37
1.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik hou er geen rekening mee. Ik heb er geen zin in om uit te zoeken waar het vandaan komt en wat daar mee is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zeer principiële dochter van 20, koopt bij vrijwel geen enkele kledingwinkel, geen palmolie (dan nog geen vlees, zuivel etc)

In principe heeft ze gelijk, maar ik ben blij dat ik geen 20 meer ben en rekkelijker ben dan vroeger
Alle reacties Link kopieren
Ik koop best veel dingen niet. Bij Primark, Zara en nog veel meer kledingwinkels ivm mensenrechten en milieu.
Geen Nutella (wat ik heel lekker vind) ivm palmolie. Geen kiloknallers (uberhaupt heel weinig vlees), geen paling (niet duurzaam), vrijwel geen groenten buiten het seizoen, bijna geen nieuw meubilair.
Ik tank nooit bij Shell, bankier niet bij ING en ABN. Wil geen hypotheek bij bijvoorbeeld Aegon. Gebaseerd op de duurzame bankwijzer.

Hmmm, best een lijstje, haha..
Alle reacties Link kopieren
HIer ook geen nutella of andere dingen met palmolie.
Geen vlees of vis en eigenlijk helemaal geen dierlijke producten.
Make-up koop ik bijna nooit en als ik het koop proefdiervrij.
Kokos is sinds 2 weken ook in de ban door een filmpje wat hierboven geplaatst is.
Ik bestel niet bij Ali/Wish of andere Chinese meuk.

Ik probeer vooral te kijken naar dierenwelzijn en milieu.
Quincy2 schreef:
09-07-2020 07:27
Ik hou er geen rekening mee. Ik heb er geen zin in om uit te zoeken waar het vandaan komt en wat daar mee is.
Herkomst boeit me niet echt. Het gaat mij vooral om of de winkel me aanspreekt door z'n advertentiemethode. Als 'n dolgedraaide pitbull spammen of krijsende reclames uitzenden is voor mij de trigger om te proberen zo'n zaak te vermijden.

Overigens heb ik graag producten gemaakt in de USA alleen is verzenden vaak lastig omdat veel alleen binnen de USA shipped. Als ik iets echt heel graag wil hebben vraag ik m'n vriendin daar of ze het doorstuurt, maar ik wil haar ook niet te vaak daarmee opzadelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht eerst dat ik daar helemaal niet op lette waar/hoe en wat

Maar als ik even nadenk:

Ik koop vooral lokaal, maar ben toch niet tegen landelijke supermarktketens

Ik kom niet bij een specifieke autodealer, maar dat heeft niet met het merk te maken maar met de vreselijke arrogantie van de medewerker die ik daar trof

Bij een bepaalde kapper kom ik niet meer omdat de kapster dacht mij op de vingers te moeten tikken om iets. Ze knipte verder prima

De herkomst ed let ik ook niet echt op
Alle reacties Link kopieren
Oké... Geen kokos meer voor mij.
Wat is er mis met palmolie? Volgens mij gebruik ik dat amper maar toch.
Ik vind het prettig als de reden waarom je een bepaald product niet gebruikt er bij staat. Er zijn dus veel producten met problematische achtergrond wat ik niet weet en die ik wel gebruik, wil dit graag veranderen!

Ik gebruik geen vlees, vis, eieren en minimaal zuivel. Let op dierenleed en mensenleed maar er is zoveel leed bij het produceren van producten dat ik niet overal van op de hoogte ben blijkt wel weer uit dit topic. :-(
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
09-07-2020 00:14
Hier is een lijst met bedrijven die zeggen geen misbruik van apen te hebben gemaakt. Er staan ook bedrijven op die niet duidelijk hebben gemaakt of zij wel schuldig zijn aan misbruik, en bedrijven die nog niet hebben gereageerd. https://animalplace.org/did-a-monkey-pi ... -coconuts/
Bedankt voor de link.
De merken waar ik kokos van gebruik (Alpro, Eat natural, Jumbo) staan er helaas niet bij.
Wel irritant dat je het probeert goed te doen en er dan toch steeds weer dingen komen waar je geen weet van hebt.
Alle reacties Link kopieren
rozadefloza schreef:
09-07-2020 09:26
Oké... Geen kokos meer voor mij.
Wat is er mis met palmolie? Volgens mij gebruik ik dat amper maar toch.
Ik vind het prettig als de reden waarom je een bepaald product niet gebruikt er bij staat. Er zijn dus veel producten met problematische achtergrond wat ik niet weet en die ik wel gebruik, wil dit graag veranderen!

Ik gebruik geen vlees, vis, eieren en minimaal zuivel. Let op dierenleed en mensenleed maar er is zoveel leed bij het produceren van producten dat ik niet overal van op de hoogte ben blijkt wel weer uit dit topic. :-(
Voor palmolie wordt regenwoud gekapt.

De rest helemaal herkenbaar... Maar het is al goed dat je er zoveel mee bezig bent en helemaal 'perfect' leven kan gewoon niet. Dat moeten we maar gewoon accepteren. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven