Turnschandaal, beschuldigingen turntrainers.

28-07-2020 14:32 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2342006-beltmans ... halen.html
Met stijgende verbazing lees ik de verhalen en luister ik de interviews van (oud-) turnsters. Vorig jaar was ik geschokt door de documentaire Turn! https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... /turn.html
maar dat blijkt dus geen uitzondering te zijn. Hoe kan het dat heden ten dage er nog van dit soort praktijken bestaan. De nationale turnploeg heeft dan wel laten weten dat zij zich niet herkennen in het geschetste beeld maar wie zegt dat dat klopt als de bondstrainer de vader is van twee van die turnsters?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er ook tegenwoordig nog consequenties aan kunnen zitten als iemand zich er WEL in het beeld herkent.
Trainer weg, sponsors weg, carrière weg, bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is veel groter dan alleen binnen de turnwereld.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ala ... -de-sport/

https://www.trouw.nl/sport/afzien-hoort ... ~bdeb4c8b/

Er zijn heelveel van dit soort verhalen.
Ik vraag me af of topsport op jonge leeftijd überhaupt nog passend is in deze tijd. Kinderen die 33 uur per week trainen en zoveel missen van het ‘normale’ leven. En hoe vrijwillig is zoiets, als je al begint op een leeftijd van 4?
Van mij mag die hele topsport afgeschaft worden.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
28-07-2020 14:41
Het probleem is veel groter dan alleen binnen de turnwereld.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ala ... -de-sport/

https://www.trouw.nl/sport/afzien-hoort ... ~bdeb4c8b/

Er zijn heel veel van dit soort verhalen.
Eens. Ja, het is schokkend, maar ben ik verbaasd? Zeker niet. Volgende maand gaat het weer over de voetballerij, dan weer over het dansen, dan weer over het zwemmen, dan weer over jonge muzikanten.
Zolang er sprake is kinderen op topsport/topniveau zullen dit soort excessen gewoon blijven bestaan. Want tja, dat persoon wil/moet verder en is helaas afhankelijk van anderen.

Ik ben ook geen voorstander van topsport voor hele jonge kinderen, veel te eenzijdig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Heb je AthleteA gezien op Netflix, over Larry Nassar? Mij viel op dat ze beelden lieten zien van de turnsport vóór Nadia Comaneci. Dat waren gewoon volwassen, volgroeide vrouwen. Na Nadia werden het meisjes, steeds kleiner en steeds jonger, en dus ook steeds kwetsbaarder. Een schokkende documentaire, vooral omdat iedereen in de hoge bomen wist wat er gebeurde.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat dit eindelijk naar buiten komt en hoop echt dat er iets gaat gebeuren. Ik kom veel in aanraking met meisjes/vrouwen met een eetstoornis en het is bepaald niet zeldzaam dat ze een turnachtergrond hebben.
Ik vond t zo erg om te zien dat het allemaal om de ego bevrediging van de trainer lijkt te draaien! De turnster is een tool voor de trainer om zelf te kunnen schitteren. En die gaat daarbij over lijken. gestoord gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Met turnen piek je rond je 15/16 vandaar dat ze al heel jong beginnen. Plus het is idd een kleine wereld en weinig trainers. Ik heb zelf ook vroeger geturnd en in de selectie gezeten. En ik had ook een vieze trainer die nu nog steeds les geeft. Hij heeft bij mij gelukkig nooit wat gedaan en dat liet ik ook niet toe. Maar wel met vangen altijd bij je kont, borsten "per ongeluk" vangen. Als meiden het moeilijk thuis hadden praten hij erop in. Hij had zelfs seks met de oudere meiden(20+) volgens andere.
Alle reacties Link kopieren
Plus waarom moeten turnsters in een hoog uitgesneden turnpakje rondlopen. Met trainen hadden we een korte broek erover heen, met wedstrijden was dat verboden. Kreeg je punten aftrek. Terwijl je zelf fijner vindt als je kont er niet uitglipt of wat dan ook....waarom doen ze zo moeilijk om een paar cm stof.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die docu gezien idd. Mijn zoon heeft ook op hoog niveau geturnd en gelukkig hebben we dergelijke misstanden niet gezien. Er is ook echt een verschil tussen heren- en damesturnen qua aanpak.
Alle reacties Link kopieren
Heeeel lang geleden, ik denk een jaar of 25 was er op het jeugdjournaal een item over Chinese school waar turners werden gedrild. Dat had toen enorme indruk op mij gemaakt.

Ook had ik vriendinnetjes/buurmeisjes die bij een turn school die genoemd wordt in de media trainde. Zij hadden ook bizarre verhalen. En riepen dan pijn is fijn! En zijn gestopt daar omdat de praktijken niet in de haak was.

Ik begreep niet zo goed hoe je daar als ouder blind voor kon zijn. Totdat ik de docu Turn! Zag en zie hoe je steeds en steeds meer accepteert en slikt. Bizar hoe je geïndoctrineerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
28-07-2020 15:00
Ik heb die docu gezien idd. Mijn zoon heeft ook op hoog niveau geturnd en gelukkig hebben we dergelijke misstanden niet gezien. Er is ook echt een verschil tussen heren- en damesturnen qua aanpak.
Is dat zo?
Ik heb vorig jaar deels de docu turn gezien, tenminste ik denk dat het die was. En daar kwam een jongetje voorbij, die heel graag naar een kinderfeestje wilde. Nou zijn coach praatte hem al zo'n schuldgevoel aan door maar te blijven herhalen dat als hij zou gaan hij daardoor training mistte en daarom misschien slechter zou scoren op de wedstrijd. En dat dan zijn eigen schuld was.
Dat jochie was een jaar of 11 dacht ik.
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
28-07-2020 15:05
Is dat zo?
Ik heb vorig jaar deels de docu turn gezien, tenminste ik denk dat het die was. En daar kwam een jongetje voorbij, die heel graag naar een kinderfeestje wilde. Nou zijn coach praatte hem al zo'n schuldgevoel aan door maar te blijven herhalen dat als hij zou gaan hij daardoor training mistte en daarom misschien slechter zou scoren op de wedstrijd. En dat dan zijn eigen schuld was.
Dat jochie was een jaar of 11 dacht ik.
Klopt, die docu vond ik ook best heftig om te zien. Wel eerlijk van die moeder van dat jongetje, die de documentaire gemaakt heeft. Ze zet zichzelf meedogenloos neer en zei later dat ze van zichzelf was geschrokken toen ze zichzelf terugzag. zij zat ook zo erg op haar zoon in te praten toen hij aangaf te willen stoppen.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier op dorpsniveau al gezien dat het gewoon de aard van de sport is. Al bij 5/6-jarigen wordt er een scheiding gemaakt tussen selectie en niet-selectie, en bij onvoldoende inzet of talent wordt je ook op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt dat je geen selectiemateriaal bent. Gewoon lekker op je eigen niveau gymmen was er niet bij. Ik heb mijn dochter er weer afgehaald na twee seizoenen, zelf vond ze ook de juffen niet aardig.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
28-07-2020 15:00
Ik heb die docu gezien idd. Mijn zoon heeft ook op hoog niveau geturnd en gelukkig hebben we dergelijke misstanden niet gezien. Er is ook echt een verschil tussen heren- en damesturnen qua aanpak.

Heb je de documentaire turn ook gezien die in de OP wordt genoemd?
Gaat over jongens. Vind je die herkenbaar van bij je zoon?
Soumis schreef:
28-07-2020 15:05
Is dat zo?
Ik heb vorig jaar deels de docu turn gezien, tenminste ik denk dat het die was. En daar kwam een jongetje voorbij, die heel graag naar een kinderfeestje wilde. Nou zijn coach praatte hem al zo'n schuldgevoel aan door maar te blijven herhalen dat als hij zou gaan hij daardoor training mistte en daarom misschien slechter zou scoren op de wedstrijd. En dat dan zijn eigen schuld was.
Dat jochie was een jaar of 11 dacht ik.

Ik heb er ook mee te maken gehad (kind) en dat van die kinderfeestjes klopt. Ben ik (als ouder dus) nooit in meegegaan. Heeft veel boosheid bij de trainers opgeleverd :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
28-07-2020 15:05
Is dat zo?
Ik heb vorig jaar deels de docu turn gezien, tenminste ik denk dat het die was. En daar kwam een jongetje voorbij, die heel graag naar een kinderfeestje wilde. Nou zijn coach praatte hem al zo'n schuldgevoel aan door maar te blijven herhalen dat als hij zou gaan hij daardoor training mistte en daarom misschien slechter zou scoren op de wedstrijd. En dat dan zijn eigen schuld was.
Dat jochie was een jaar of 11 dacht ik.
Heb ik idd ook gezien. Maar ik vond die vader nog de meest kwalijke in die docu, die had meer invloed dan de trainer. Vergeet de invloed van sommige uiterst fanatieke ouders niet.
Er zullen ook echt klootzakken van trainers tussen zitten. Onze zoon heeft oa les gehad van de trainer van Epke en dat ging echt niet zo.
Alle reacties Link kopieren
NorthCape schreef:
28-07-2020 15:01
Heeeel lang geleden, ik denk een jaar of 25 was er op het jeugdjournaal een item over Chinese school waar turners werden gedrild. Dat had toen enorme indruk op mij gemaakt.

Ook had ik vriendinnetjes/buurmeisjes die bij een turn school die genoemd wordt in de media trainde. Zij hadden ook bizarre verhalen. En riepen dan pijn is fijn! En zijn gestopt daar omdat de praktijken niet in de haak was.

Ik begreep niet zo goed hoe je daar als ouder blind voor kon zijn. Totdat ik de docu Turn! Zag en zie hoe je steeds en steeds meer accepteert en slikt. Bizar hoe je geïndoctrineerd wordt.
Volgens mij heb ik die ook gezien! Die kinderen begonnen al heel vroeg met trainen zowel qua leeftijd als op de dagen zelf. Of ging die van mij over acrobaten...? Heeft wel indruk gemaakt, want het was voor die kinderen en kans om weg te komen uit de armoede en voor een betere toekomst.
Baloma schreef:
28-07-2020 14:56
Ik vond t zo erg om te zien dat het allemaal om de ego bevrediging van de trainer lijkt te draaien! De turnster is een tool voor de trainer om zelf te kunnen schitteren. En die gaat daarbij over lijken. gestoord gewoon.

Nou ja, het is hun werk. Als die kinderen niet presteren, mogen ze niet blijven, dan moet er iemand komen die wel voor succes kan bezorgen. Net als in de voetbal en zo...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
28-07-2020 15:08
Ik heb hier op dorpsniveau al gezien dat het gewoon de aard van de sport is. Al bij 5/6-jarigen wordt er een scheiding gemaakt tussen selectie en niet-selectie, en bij onvoldoende inzet of talent wordt je ook op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt dat je geen selectiemateriaal bent. Gewoon lekker op je eigen niveau gymmen was er niet bij. Ik heb mijn dochter er weer afgehaald na twee seizoenen, zelf vond ze ook de juffen niet aardig.
Ja bizar, ik heb mijn kind van 5 om die reden ook van gym gehaald. Ik dacht dat ze lekker wat gingen bewegen, spelletjes doen, kunstjes leren, maar er moest Geturnd worden, met een hoofdletter en selectieprocedure en een drillinstructor als juf. Als ik mijn huiswerk beter had gedaan had ik dat natuurlijk kunnen weten maar ik had er geen seconde bij stil gestaan dat dit aan de orde zou zijn bij kleuters in een huis, tuin en keuken cluppie.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
28-07-2020 15:13
Heb ik idd ook gezien. Maar ik vond die vader nog de meest kwalijke in die docu, die had meer invloed dan de trainer. Vergeet de invloed van sommige uiterst fanatieke ouders niet.
Er zullen ook echt klootzakken van trainers tussen zitten. Onze zoon heeft oa les gehad van de trainer van Epke en dat ging echt niet zo.
Gaat niet om wie de meest kwalijke was. Ik heb niet alles gezien, maar toevallig dit stukje en vond dit al best heftig.
En dat was toch echt de trainer die het er maar in bleef drammen. Dus lijkt mij dat ook jongens hier me te maken krijgen.

Alleen maar fijn dat jij deze ervaring niet hebt.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
28-07-2020 14:41
Ik denk dat er ook tegenwoordig nog consequenties aan kunnen zitten als iemand zich er WEL in het beeld herkent.
Trainer weg, sponsors weg, carrière weg, bijvoorbeeld.
Dat denk ik ook. Ik hecht niet zo veel waarde aan die verklaring eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger ook wel eens een docu gezien over Chinese turnstertjes. Die meisjes werden uit hun dorp weg gehaald met gouden beloften. Bij de training werden ze soms in bochten geduwd die een normaal mens fysiek niet zou kunnen maken. Achterhoofd op je bips e.d. In Oost-Europa waren er trouwens ook van dat soort misstanden. Daar werden meisjes zwanger gemaakt en geaborteerd, want door de zwangerschapshormonen word je soepeler.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
28-07-2020 15:14
Volgens mij heb ik die ook gezien! Die kinderen begonnen al heel vroeg met trainen zowel qua leeftijd als op de dagen zelf. Of ging die van mij over acrobaten...? Heeft wel indruk gemaakt, want het was voor die kinderen en kans om weg te komen uit de armoede en voor een betere toekomst.



Nou ja, het is hun werk. Als die kinderen niet presteren, mogen ze niet blijven, dan moet er iemand komen die wel voor succes kan bezorgen. Net als in de voetbal en zo...
Ja klopt, ik kan mij herinneren dat ze vroeg moesten opstaan, allemaal in een slaapzaal lagen en dan de dag begonnen met hardlopen.
Dan ontbijten en oefeningen, die jongen stond lang op zijn handen en er was iets met een stok waarmee hij gecorrigeerd werd?(volgens mij)
Alle reacties Link kopieren
Het gaat nu over turnen, maar reken er maar op dat er in andere sporten net zo goed misstanden zijn. Niet alleen in de topsport hoewel de extremen daar veel groter zijn, maar ook in de breedtesport. Trainers hebben een enorme invloed op kinderen, tieners en zeker ook op volwassen sporters die van kindsaf aan bij dezelfde trainer sporten. Misstanden verergeren stapje voor stapje en loyaliteit is groot. Steeds wordt de grens van wat nog zogenaamd normaal is een beetje opgeschoven. Vooral bij dominante en rechtlijnige trainers waarvan er veel zijn. Vroeger bijv. ook een zwemjuf gehad die langs de kant liep te schreeuwen en waar alle kinderen bang voor waren. En dat ging dan nog maar om het halen van een basiszwemdiploma. Heel goed dat hier nu aandacht voor is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven