Pensioenleeftijd 60 jaar?

08-09-2020 15:51 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
De pensioenleeftijd loopt naar 67 jaar en-een-paar-maanden. Maar nou las ik dat een demograaf vind dat de pensioenleeftijd naar 60 jaar moet. Want eerder stoppen is gezond.

Ik vond het wel leuk om te lezen, maar ook weer beetje "twijfelig".

Ik weet dat in mijn omgeving steeds vaker mensen met vervroegd pensioen zijn gegaan of nog gaan, en dan zijn ze net 60, 61 of 62 jaar, omdat ze het niet meer redden, terwijl ze 'maar' tot 65 of 66 hoeven. Dan zouden zij de pensioenleeftijd van 67 jaar al helemaal niet redden.

Terwijl sommigen misschien langer zouden willen en kunnen werken.

Wat zou jij voor jezelf een geschikte pensioenleeftijd vinden?


“Pensioenleeftijd moet naar 60. Eerder stoppen is gezond”
https://www.welingelichtekringen.nl/sam ... ezond.html

Is 60 het nieuwe 40? ‘Onzin. Vroeg met pensioen is goed voor gezondheid’
https://www.trouw.nl/binnenland/is-60-h ... ~b7621a23/
LOEP ME MAAR aub.
Het maakt niet zoveel uit wat ik een gezonde leeftijd vind. Belangrijker is wat de maatschappij kan dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik grap altijd met collegae. Tot mijn 68 aan het bed en de dag dat ik met pensioen ga heb ik zelf wijkverpleging nodig. Ik moet er niet aan denken. Gelukkig is man 8 jaar ouder en zijn we bezig met een spaarpot (we hebben dan ook het huis afbetaald) Voor mij dus geen doen, en nee ik ga daar dus ook echt niet aan beginnen. Wat mij betreft is 60 in mijn beroep echt beter haalbaar. Mocht je een baan op kantoor hebben en met regelmatige tijden dan is het wellicht langer te rekken, maar moet je dat ook willen?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
08-09-2020 15:56
Het maakt niet zoveel uit wat ik een gezonde leeftijd vind. Belangrijker is wat de maatschappij kan dragen.
Ik vind het zo gek dat we in Europa met al zijn regels en bepalingen zulke verschillende pensioenleeftijden hebben. In Frankrijk is het 62 jaar en ook de Grieken mogen jong met pensioen. Maar wij zouden met elkaar tot 68 moeten werken.
Alle reacties Link kopieren
nursy schreef:
08-09-2020 16:05
Ik grap altijd met collegae. Tot mijn 68 aan het bed en de dag dat ik met pensioen ga heb ik zelf wijkverpleging nodig. Ik moet er niet aan denken. Gelukkig is man 8 jaar ouder en zijn we bezig met een spaarpot (we hebben dan ook het huis afbetaald) Voor mij dus geen doen, en nee ik ga daar dus ook echt niet aan beginnen. Wat mij betreft is 60 in mijn beroep echt beter haalbaar. Mocht je een baan op kantoor hebben en met regelmatige tijden dan is het wellicht langer te rekken, maar moet je dat ook willen?
Is voor je man 68 wel haalbaar dan?




Werk zelf in het zkhuis, ik hoop dat ik het haal maar de meeste collegas zie ik het niet voor elkaar krijgen (of met heel veel ziekteverlof tussendoor ivm hernias en al dat soort lichamelijke klachten)
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
08-09-2020 16:10
Is voor je man 68 wel haalbaar dan?




Werk zelf in het zkhuis, ik hoop dat ik het haal maar de meeste collegas zie ik het niet voor elkaar krijgen (of met heel veel ziekteverlof tussendoor ivm hernias en al dat soort lichamelijke klachten)
Ik hoop het. Hij is nu half in de 40 maar kan met metgezel constructie op oudere leeftijd wel het fysieke werk meer overlaten aan jongere mensen (als die er zijn). Hij heeft wel fysiek werk maar toch wel afgewisseld met ICT en ICT neemt steeds meer de overhand. We gaan het zien.

Ik ga het zeker niet redden, mogelijk parttime en aangepast. Ik vind het altijd lastig dat je lichaam zo naar de maan is door het zorgen voor anderen.
In mijn werk werken we met (complexe) wet- en regelgeving die veel aan veranderingen onderhevig is. De oudere collega’s (zeg 62+) geven aan toch wel moeite te hebben om alle ontwikkelingen bij te kunnen houden. Ze nemen het niet meer zo snel op, hebben moeite om het te doorgronden, zijn niet meer zo scherp. De één wat meer dan de ander. Ik zou zelf op die leeftijd in ieder geval een dag minder willen gaan werken. Helemaal met pensioen zal niet eerder dan met ongeveer 67 zijn.
Alle reacties Link kopieren
tinydancer schreef:
08-09-2020 16:08
Ik vind het zo gek dat we in Europa met al zijn regels en bepalingen zulke verschillende pensioenleeftijden hebben. In Frankrijk is het 62 jaar en ook de Grieken mogen jong met pensioen. Maar wij zouden met elkaar tot 68 moeten werken.
Dat is toch wel spijtig dat we in 1 van de landen in Europa wonen waar we zo laat pas met pensioen gaan en dan ook nog eens een middenpensioen ipv eindloon regeling zoals mijn (schoon)ouders hebben. Ik vind 68 toch echt wel vrij laat, zo rond je 60-62 hebben de meeste mensen nog wat fitte jaren waarin ze leuke dingen kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Gezien de structurele werkloosheid zou ik het goed vinden om de pensioenleeftijd op 60 te zetten en de vut weer van stal te halen voor 55+.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een woongroep waar geestelijk gehandicapten wonen die ook in hun gedrag niet zo aangepast zijn. Ik kan die lieve mensen nu nog aan.... Ben 52. Maar ik zie mezelf dat dus niet doen tot mijn 68 ste.


En zo zijn er meer beroepen die echt niet meer lichamelijk door kunnen werken tot 68. Dus, ik ben een voorstander van vroeger ophouden.
nursy schreef:
08-09-2020 16:05
Ik grap altijd met collegae. Tot mijn 68 aan het bed en de dag dat ik met pensioen ga heb ik zelf wijkverpleging nodig. Ik moet er niet aan denken. Gelukkig is man 8 jaar ouder en zijn we bezig met een spaarpot (we hebben dan ook het huis afbetaald) Voor mij dus geen doen, en nee ik ga daar dus ook echt niet aan beginnen. Wat mij betreft is 60 in mijn beroep echt beter haalbaar. Mocht je een baan op kantoor hebben en met regelmatige tijden dan is het wellicht langer te rekken, maar moet je dat ook willen?
Wij collega's hier zeggen altijd tegen elkaar dat we straks met onze eigen rollator naar werk komen en dat je het verschil tussen patient en personeel niet meer kunt zien.
Ik ken niemand, echt niemand die denkt tot zijn 67e aan het bed te kunnen/willen staan.
Ik denk dat de juiste pensioenleeftijd erg ligt aan het soort werk dat je doet.
Als je een baan hebt die fysiek goed te doen is op latere leeftijd en je vindt het leuk, lekker langer doorgaan.
Maar ik hoop voor mezelf toch echt niet dat ik tot mijn 67e/68e door moet binnen mijn huidige functie in het verpleeghuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat er meer gekeken moeten worden naar het aantal uren en het soort werk. Een bouwvakker mag wat mij betreft echt wel eerder met pensioen als hij niet de mogelijkheid heeft om lichter werk te doen. Daarnaast vind ik het ook een idee dat mensen misschien deels met pensioen kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Is het financieel haalbaar die mensen van pensioen te voorzien? Ik dacht dat de pensioenpot nu onder druk staat met een pensioenleeftijd van 65+.
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
08-09-2020 16:44
Gezien de structurele werkloosheid zou ik het goed vinden om de pensioenleeftijd op 60 te zetten en de vut weer van stal te halen voor 55+.
Structurele werkloosheid?? Waar dan??

In vele sectoren is het een ramp als mensen eerder met pensioen zouden gaan. In de zorg, onderwijs, politie, bouw enz enz enz is enorm tekort aan personeel
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk red bijna niemand zijn pensioen. Iedereen wordt er ruim voor de pensioenleeftijd uitgewerkt. De eisen die gesteld worden, zijn gewoon niet haalbaar meer. Ik vind dat echt erg. Het gaat hier om kantoorwerk.

Wat mij betreft lijkt mij 62 een mooie leeftijd. Maar dan moet er door de werkgever wel meer rekening gehouden worden met de leeftijd van de medewerker
Alle reacties Link kopieren
Ja joh, 62 oud zat om met pensioen te gaan. Er zijn genoeg jongere mensen die dat wel kunnen dragen. Die kunnen ook wel eens van hun luien reet afkomen en wat gaan doen verdomme.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
08-09-2020 17:07
Is het financieel haalbaar die mensen van pensioen te voorzien? Ik dacht dat de pensioenpot nu onder druk staat met een pensioenleeftijd van 65+.
Jawel, dat is haalbaar. Voorheen betaalden we procentueel meer van ons loon voor pensioen. Dat percentage is naar beneden gegaan, voor meer koopkracht. Wat mij betreft gaat het percentages weer omhoog of wordt de keuze aan de medewerker gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
08-09-2020 16:44
Gezien de structurele werkloosheid zou ik het goed vinden om de pensioenleeftijd op 60 te zetten en de vut weer van stal te halen voor 55+.


Er is helemaal geen structurele werkloosheid in NL waar haal je dat vandaan? Historisch laag was de werkloosheid voor COVID-19 Lage werkloosheid-> ook dat is niet goed voor de economie.
Alle reacties Link kopieren
Met pensioen gaan tja, ik werk veel met gepensioneerden deze mensen werken nog graag! En sommige ook nog veel in bepaalde periodes van het jaar. Soms niet eens bij te houden door mij! Dus wat is een mooie leeftijd om met pensioen te gaan... geen idee. Als je het zelf kan betalen en je wilt stoppen met werken, lekker met pensioen gaan zou ik zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn beide overleden voordat ze '67 en een paar maanden' waren. Mijn streven is om met 60 de keus te hebben om met pensioen te gaan. Of ik dat dan ook wil, zie ik dan wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf 56, over een paar maanden 57. Recht van lijf en leden. Niettemin voel ik best dat ik geen 25 meer ben, of 35, of zelfs 45. Je merkt gewoon dat je steeds nét wat meer tijd nodig hebt om je lijf weer op te laten laden, en dat je gewoon "ouder wordt". Zoals ik nú ben, kan ik mijn baan best behappen nog 10 jaar, maar dat kan over 5 jaar ook weer anders zijn.

Wat ik wel vervelend vind, is dat (stel dat mijn man ook tot pakweg 68 jaar moet werken), we pas sámen van ons pensioen kunnen genieten als ik al 72 ben. Hij is namelijk 4 jaar jonger.

En stiekem denk ik er dan ook wel eens aan (die gedachte speelt dan toch door je hoofd) dat mijn beide ouders zijn overleden toen ze 74 waren. Tja. Hoe veel tijd heb ik dan nog om van het pensioen te genieten?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat toch van je pensioen genieten, ik ken zoveel mensen die het helemaal niet leuk vinden niet meer te werken. En dus er weer een baan(tje) bij zoeken als ze met pensioen zijn. Meer wel, dan niet.

@Pejeka in de laatste paar jaar kun je er ook voor kiezen om minder te gaan werken. Of dat jouw man dat in zijn laatste paar jaar gaat doen. Verder worden we weer gemiddeld ouder dan onze ouders dus daarmee vergelijken is niet helemaal met de juiste cijfers rekening houden. Daarom gaat logischerwijs de pensioengerechtigde leeftijd ook omhoog.
Alle reacties Link kopieren
Wij stoppen als we 58/59 zijn. De eerste jaren bekostigen we zelf. We hebben hard gespaard, extra pensioen ingelegd en een afbetaald huis.
Alle reacties Link kopieren
Het idee dat ik nog 20 jaar moet werken maakt me depressief. Ik heb een bullshitbaan, dat helpt ook niet.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat de pensioenleeftijd verlaagd zal worden. Stel dat ie op 60 komt. Veel mensen worden wel 80. 20 jaar op kosten van de staat leven, dat kan toch niet uit?

Mijn opa was overigens nog geen 60 toen hij met de VUT ging als rijksambtenaar. Hij is bijna 90 geworden. Heel fijn voor hem, hij heeft echt genoten maar ik zie dat niet als massaal haalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Tęssa44- schreef:
08-09-2020 17:44
Wat is dat toch van je pensioen genieten, ik ken zoveel mensen die het helemaal niet leuk vinden niet meer te werken. En dus er weer een baan(tje) bij zoeken als ze met pensioen zijn. Meer wel, dan niet.

@Pejeka in de laatste paar jaar kun je er ook voor kiezen om minder te gaan werken. Of dat jouw man dat in zijn laatste paar jaar gaat doen. Verder worden we weer gemiddeld ouder dan onze ouders dus daarmee vergelijken is niet helemaal met de juiste cijfers rekening houden. Daarom gaat logischerwijs de pensioengerechtigde leeftijd ook omhoog.
Zo gek veel ouder dan onze ouders worden we gemiddeld niet. Het CBS liet rond 2006 zien dat de gemiddelde leeftijd in 40 jaar (voor pensioengerechtigden, dus ná het bereiken van de 65-jarige leeftijd) met hooguit 1,5 tot 1,8 jaar was gestegen. In 40 jaar tijd. We zijn nu weliswaar 15 jaar verder, dus laten we zeggen dat daar nog 2 maanden zijn bijgekomen, overeenkomstig de tendens. Dan worden 65-jarigen (dus mensen die eenmaal 65 jaar zijn geworden) hooguit 2-3 jaar ouder gemiddeld dan 60 jaar geleden.

En dat klopt ook. Kijk maar eens in kranten uit de jaren '50 bijvoorbeeld. In de overlijdensadvertenties wemelde het van de mensen die 80-85-90 jaar oud waren toen ze overleden, en regelmatig zelfs boven de 90. Echt niet dat iedereen toen met 68 jaar overleed.

Dus als je dan naar onze ouders kijkt en naar onszelf nu, zullen we gemiddeld, ná het bereiken van de 65-jarige leeftijd, heel misschien 2-3 maanden ouder worden dan hen. Maar echt geen 5 of 10 jaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven