Whatsapp fraude: ik ben er intrapt. dure les

28-09-2020 01:29 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat voel ik me stom en machteloos. De ‘ vriend in nood fraude’ was mij nog niet bekend. Nu wel. En het heeft me veel geld gekost,
Ik werd geappt door iemand die zich voordeed als mijn zoon. Dezelfde profielfoto. En zelfs zijn manier van communiceren was zoals Ik die ken van mijn zoon als hij in paniek is. De oplichter moet dus grondig onderzoek hebben gedaan. Ik vind dat zo’n nare gedachte. En mijn zoon voelt zich schuldig.
Heeft iemand van jullie ook iets dergelijks meegemaakt?
Mensch durf te leven
Alle reacties Link kopieren
Nee, maar dat lijkt me echt verschrikkelijk!

Rot voor je :-(
Alle reacties Link kopieren
Hé jakkes, wat naar dat je daar slachtoffer van bent geworden!

bel je bank, wellicht kun je de overboeking storneren.
Nee. Wel ooit een poging tot. Maar ik ben van het oude stempel dat belt en niet alleen apt. Toen ik dus een appje kreeg ben ik gaan bellen, joh wat is er in hemelsnaam.. Nou eh niets hoezo?
Betere communicatie dan van mond tot mond is er niet.
Wel rot voor je. Maar leer je zoon dat ie een stem heeft en kan bellen.
Alle reacties Link kopieren
Pfff zo kansloos die oplichters hoe kun je zoiets doen.

Voor jou en je zoon heel erg rot :(
strings-attached schreef:
28-09-2020 02:32
Maar leer je zoon dat ie een stem heeft en kan bellen.
Uhm... Zoon heeft hier niets mee van doen hè. To moet juist leren om eerst te bellen in dit soort gevallen (wat ze door deze ervaring meteen heeft geleerd natuurlijk).

Maar balen voor je to! :there:
Alle reacties Link kopieren
He bah :( Heb je al aangifte gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend rot voor je. En het rekeningnummer van je zoon had je dat niet eerder gebruikt en krijg je geen foutmelding dat naam en nummer niet overeenkomen? Ik app ook veel dan dat ik bel,dus ik snap dat je niet hébt gebeld
Alle reacties Link kopieren
Een mislukte poging. De oplichter deed zich voor als mijn zusje. Profielfoto gekopieerd enz. overige info klopte. De oplichter had echter 1 ding over het hoofd gezien.......ik app altijd in het Fries met mijn zusje...... :-D
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
28-09-2020 01:44
bel je bank, wellicht kun je de overboeking storneren.

Dat gaat niet als je het zelf hebt overgemaakt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
breeuwie75 schreef:
28-09-2020 06:47
Een mislukte poging. De oplichter deed zich voor als mijn zusje. Profielfoto gekopieerd enz. overige info klopte. De oplichter had echter 1 ding over het hoofd gezien.......ik app altijd in het Fries met mijn zusje...... :-D

Ben je ermee nr de politie geweest? Kunnen ze ze vinden via zo’n bericht vraag ik me af?
Alle reacties Link kopieren
Een familielid van mij is laatst voor vele duizenden euro’s opgelicht op dezelfde manier. De bank kan niks voor je betekenen want je hebt het zelf overgemaakt. Ze heeft wel aangifte gedaan en kreeg zelfs slachtofferhulp aangeboden. De politie belde trouwens laatst wel (3/4 maanden na het gebeuren) dat ze vermoedelijke daders op het oog hebben. Maar dat geld daar kan ze naar fluiten helaas.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het deelt.

Een van de redenen waardoor het blijft bestaan, is dat mensen zich er voor schamen dat het ze is overkomen. Daarom vertellen ze er niet over en weten andere mensen het niet, of denken dat alleen domme sukkels er in trappen en het hen niet overkomt.

Maar het gaat zo geraffineerd! Als je niet weet dat het fenomeen bestaat dan snap ik dat je er in trapt.
Metallover schreef:
28-09-2020 06:55
Ben je ermee nr de politie geweest? Kunnen ze ze vinden via zo’n bericht vraag ik me af?

Ja dat kan, laatst nog gezien in een programma op tv.
Ja mijn buurvrouw kreeg zaterdag eind van de middag een appje van haar dochter of ze 2000 euro wilde overmaken wegens aankoop van een auto en ze was haar bankpas vergeten. Schrijfstijl, taalgebruik etc was zoals haar dochter ook schreef.
Hey mams met Moon.....Profielfoto en WA geschiedenis klopte ook allemaal.

Buurman liep toevallig lang het huis van hun dochter en zag dat ze gewoon thuis waren. Ze hebben gelijk de bank gebeld, deze hadden het geld nog niet overgemaakt (want na 17 uur?) en zo kon het worden tegen gehouden.
Mijn buurvrouw zei ook altijd dat ze er nooit zou intrappen maar het appje was zo haar dochters manier van schrijven dat ze er toch was ingetrapt.

Ze hebben geen FB of iets (om de manier van schrijven en verwoorden over te nemen) dus kan het niet anders dan dat WA ergens een lek heeft. Vind dat best kwalijk van WA, dit speelt al veel langer en erzou iets aan gedaan moeten worden.
mamavanvier schreef:
28-09-2020 06:15
Wat ontzettend rot voor je. En het rekeningnummer van je zoon had je dat niet eerder gebruikt[ en krijg je geen foutmelding dat naam en nummer niet overeenkomen? Ik app ook veel dan dat ik bel,dus ik snap dat je niet hébt gebeld


Vinden jullie dit ook niet vreemd. Dit is toch ook de banken aan te rekenen. Als ik geld overmaak en naam/nummer komen niet overeen dan komt er een uitroepteken voor te staan als waarschuwing.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat de financiële schade te overzien is TO?
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt. Wel allerlei pogingen via de mail.
Zelfs onder de naam van een stichting die geld inzamelt voor kinderen met kanker.. was dus fake. Hebben die mensen dan geen geweten?! Hoe durven ze!
Je zoon moet zich echt niet schuldig voelen, en jij ook niet TO.
Maar bah! Wat rot!
pindakaasjes wijzigde dit bericht op 28-09-2020 07:37
2.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kees van der Spek had er van de week een aflevering over:
https://www.gids.tv/video/256903/kees-v ... pakt-video
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder heeft hetzelfde meegemaakt. Gelukkig is ze er niet ingetrapt, maar ze was wel erg overstuur en heeft haar dochter gebeld omdat ze mijn man niet durfde te bellen. Uiteindelijk hebben ze samen toch mijn man gebeld gelukkig.
Heel naar. Rot voor je, to.
Alle reacties Link kopieren
Wel een poging meegemaakt, maar dat deden ze heel dom. Kreeg een paar minuten na elkaar precies dezelfde appjes van twee verschillende nummers. Zogenaamd van m’n kind (Hooii Mam) die zijn telefoon in de wc had laten vallen. Maar mijn zoon was toen een half jaar oud :hihi:

Ben het eens met Renee*, hier zouden ze wat aan moeten doen. In mijn geval konden ze de communicatie niet ‘nadoen’, maar het is echt bizar dat ze dat allemaal weten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn naam en foto is eens gebruikt om iemand anders proberen op te lichten. Gelukkig had hij het op tijd door.

Knap balen TO, ging het om een groot bedrag?
Alle reacties Link kopieren
Bah. Echt bah.

Kan zijn dat het gewoon toeval was de manier van spreken zoals je zoon. Ik zou daar van uit gaan, anders is het echt een vieze gedachte.

Het is ‘maar’ geld! Sterkte ermee
Alle reacties Link kopieren
Zeker aangifte doen. Iemand die ik ken heeft het geld terug kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
karzou schreef:
28-09-2020 07:46
Mijn naam en foto is eens gebruikt om iemand anders proberen op te lichten. Gelukkig had hij het op tijd door.

Knap balen TO, ging het om een groot bedrag?
Ja bij mijn vader hebben ze dat ook geprobeerd met mijn naam en foto. Hij vond het raar want het was een oude Facebookprofielfoto en op whatsapp had ik altijd een hele andere. Hij is hier heen gekomen en gevraagd of ik dat ben en nee dus. Is al wel weer twee jaar geleden of zo. Was de eerste keer dat ik er van hoorde.
Laatst op het werk zat er een klant die van die appjes kreeg, oude mevrouw die zo slim was om meteen screenshots te maken en het naar de politie door te sturen en toen werden de berichten meteen gewist.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
28-09-2020 07:34
Vinden jullie dit ook niet vreemd. Dit is toch ook de banken aan te rekenen. Als ik geld overmaak en naam/nummer komen niet overeen dan komt er een uitroepteken voor te staan als waarschuwing.
Maar het is vaak met tikkie dus dan zie je geen officiële naam en rekeningnummer! Alhoewel tikkie is tot 750euro dacht ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven