Meer geld voor de zorg dankzij Wilders en een stemfout.

27-10-2020 18:50 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even een lichtpuntje in deze letterlijk (het weer ) en figuurlijke zijn sombere tijden.

De Tweede Kamer heeft alsnog de motie van PVV-leider Wilders aangenomen "om ervoor te zorgen dat de salarissen van zorgmedewerkers structureel fors worden verhoogd."

https://nos.nl/artikel/2354101-motie-vo ... erlid.html


Het kwam tot stand door een stemfout van van Kamerlid Van der Graaf. Zij zei "voor", maar wordt geacht tegen de motie te hebben gestemd, zei haar partijgenoot Voordewind.

Het kabinet is tegen:

Bezwaar

Het kabinet heeft van begin af aan bezwaar gemaakt tegen alle moties van de oppositie die vroegen om meer salaris voor de zorg. Dit omdat er al salarisverhogingen in de cao zijn afgesproken en "een extra verhoging niet realistisch is gegeven de zorgelijke economische situatie".

TO trapt af:

Ik sta er gemend is, van de overheidsuitgaven gaat al 25% naar de zorg, dat is heel veel.


Afbeelding

Aan de andere kant gun ik het de medewerkers ook.
Toch zou ik liever een tijdelijke toeslag zien omdat een structurele verhoging de zorg duurder maakt waardoor er uiteindelijk weer bezuinigd moet gaan worden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Het potje van de zorg gaat echt niet groter worden. Meer salaris gaat gewoon betekenen dat er minder handen aan het bed zijn ( zodat er minder mensen betaald hoeven worden).

Maar ik vermoed dat ze zich hier gewoon onderuit gaan weten te draaien.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
zilverelfje schreef:
27-10-2020 18:54
Het potje van de zorg gaat echt niet groter worden. Meer salaris gaat gewoon betekenen dat er minder handen aan het bed zijn ( zodat er minder mensen betaald hoeven worden).

Maar ik vermoed dat ze zich hier gewoon onderuit gaan weten te draaien.
En dit past dan precies weer perfect in het nieuwe zorgen. Behouden en bevorderen van zelfredzaamheid. Overname van zorg gebeurd al minder en er wordt al meer begeleiding gegeven waar nodig. De tijd van opgenomen worden en zelf je handen niet meer te laten wapperen is voorbij. iig bij ons op de werkvloer werkt dit al zo. Je bent dus al met minder personeel omdat het simpelweg ook kan als de zelfredzaamheid behouden wordt. Wel zo lekker rustig voor dementerende bewoners. Het is echter wel een vereiste dat je gemotiveerd, zelfredzaam en nadenkend personeel hebt staan met kennis van het ziektebeeld en daar doortastend op kan inspelen. Investeren in verdiepingsscholingen dus en het standaart type mbo-er van vroegere tijden die alleen maar domweg opvolgt ipv actief meedenkt wegwerken.
Het personeel die er dan werkt is het verhoogde salaris dubbel en dwars waard. Je het expertise op de werkvloer staan. Kwaliteit ipv kwantiteit.
Alle reacties Link kopieren
Het zou al een hoop schelen als er minder bureaucratie in de zorg zou komen. Minder dingen overschrijven in wéér een ander rapport, wéér overleggen of er gemalen peper of een pepermolen op tafel moet staan, wéér een nieuwe vragenlijst invullen.

Dan blijft er meer tijd en geld over.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik sta er hetzelfde in als jij TO.
Ik ben er van overtuigd dat reorganisatie in de zorg meer op gaat leveren, dan blijft er vanzelf meer geld over voor de handen aan het bed.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop da het geld bij de mensen aan het bed komt.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
27-10-2020 19:51
Ik sta er hetzelfde in als jij TO.
Ik ben er van overtuigd dat reorganisatie in de zorg meer op gaat leveren, dan blijft er vanzelf meer geld over voor de handen aan het bed.
Hangt ervan af hoe ze reorganiseren.
Ik heb voor een zorginstelling gewerkt die een interim manager inhuurde voor 7 ton een half jaar. Die ging even kijken hoe alles beter en goedkoper kon
Onder andere besloot hij dat de keukens dicht moesten, eten uit een centrale keuken moest komen en niet meer vers gekookt, de ontbijtjes en het warm eten en de koffie moest maar door vrijwilligers gebracht en verzorgd worden.
Meer vrijwilligerswerk, receptionistes weg want de zorgmedewerkers konden tussendoor ook de telefoon wel aannemen en zo nog wat fraaie ideeën .
Kortom, er vielen ontslagen, de handen aan het bed werden nog zwaarder belast en het geld dat bezuinigd werd kwam niet bij de mensen en al helemáál niet bij de handen aan het bed terecht

Dat soort reorganisaties zitten we dus niet op te wachten.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
27-10-2020 19:48
Het zou al een hoop schelen als er minder bureaucratie in de zorg zou komen. Minder dingen overschrijven in wéér een ander rapport, wéér overleggen of er gemalen peper of een pepermolen op tafel moet staan, wéér een nieuwe vragenlijst invullen.

Dan blijft er meer tijd en geld over.
Dit
Hier gaan ze onderuit komen hoor. Net als die zorgbonus.
Alle reacties Link kopieren
Bladmuziek0 schreef:
27-10-2020 20:23
Hier gaan ze onderuit komen hoor. Net als die zorgbonus.
Dat verwacht ik ook eerlijk gezegd
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Bladmuziek0 schreef:
27-10-2020 20:23
Hier gaan ze onderuit komen hoor. Net als die zorgbonus.
Die zorgbonus is al aangevraagd.
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
27-10-2020 20:13
Hangt ervan af hoe ze reorganiseren.
Ik heb voor een zorginstelling gewerkt die een interim manager inhuurde voor 7 ton een half jaar. Die ging even kijken hoe alles beter en goedkoper kon
Onder andere besloot hij dat de keukens dicht moesten, eten uit een centrale keuken moest komen en niet meer vers gekookt, de ontbijtjes en het warm eten en de koffie moest maar door vrijwilligers gebracht en verzorgd worden.
Meer vrijwilligerswerk, receptionistes weg want de zorgmedewerkers konden tussendoor ook de telefoon wel aannemen en zo nog wat fraaie ideeën .
Kortom, er vielen ontslagen, de handen aan het bed werden nog zwaarder belast en het geld dat bezuinigd werd kwam niet bij de mensen en al helemáál niet bij de handen aan het bed terecht

Dat soort reorganisaties zitten we dus niet op te wachten.



Kan soms wel nuttig zijn "vreemde ogen" maar meestal is het op korte termijn rendement halen en tegen de tijd dat boel instort zijn ze weg.
Overigens denk ik wel dat er binnen veel organisaties procedures zijn die tijdrovend en zinloos zijn maar "we doen het al jaren zo"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Bladmuziek0 schreef:
27-10-2020 20:23
Hier gaan ze onderuit komen hoor. Net als die zorgbonus.
Er is geen verplichting om een motie uit te voeren. Bij een amendement is dit wel verplicht maar een motie kan je naast je neerleggen. Je maakt er geen vrienden mee maar het kan wel.
Alle reacties Link kopieren
Dat de zorg zo duur is ligt echt niet aan het verzorgend en verplegend personeel.
Een neuroloog, die voor 1 mondeling consult van 10 minuten €250,00 vangt b.v. dat maakt het duur. Er zou een maximum aan moeten zitten.

Zelf werk ik in de zorg en ben er wel blij mee, hoewel ik ook besef dat we hierdoor de komende 5 jaar geen cao verhogingen meer krijgen, totdat we gelijk zijn met de rest.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Op Nu.nl staat dat er geen structurele verhoging gaat komen.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
28-10-2020 13:57
Op Nu.nl staat dat er geen structurele verhoging gaat komen.

Bah wat flauw.
Moeten jij en ik eens iets fout/ verkeerd doen. Dan zit je met je gevolgen, had je maar beter moeten opletten.

Ach ja, anders werden we wel op een andere manier gekort.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
28-10-2020 13:57
Op Nu.nl staat dat er geen structurele verhoging gaat komen.
Nou. Dat is een verassing zeg. Maar niet heus. Ach. Ik had er toch al niet op gerekend. Net als de bonus.
Leuk als ik het krijg. Maar ik reken nergens op.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Ach, stel dat ik er netto 1 % bij krijg, in mijn geval wordt dat 15 euro meer per maand. En dan moet ik 32,50 aan zorgpremie meer gaan betalen, vriend ook (per jaar).
Dan gaan we er 15x12-65, 115 per jaar dus nog geen tientje per maand op vooruit....
( En dan zal de loonsverhoging ook nog bruto zijn, dus uiteindelijk zal het zes euro per maand opleveren).
Lijkt mij al dat debatteren niet waard....
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
27-10-2020 20:13
Hangt ervan af hoe ze reorganiseren.
Ik heb voor een zorginstelling gewerkt die een interim manager inhuurde voor 7 ton een half jaar. Die ging even kijken hoe alles beter en goedkoper kon
Onder andere besloot hij dat de keukens dicht moesten, eten uit een centrale keuken moest komen en niet meer vers gekookt, de ontbijtjes en het warm eten en de koffie moest maar door vrijwilligers gebracht en verzorgd worden.
Meer vrijwilligerswerk, receptionistes weg want de zorgmedewerkers konden tussendoor ook de telefoon wel aannemen en zo nog wat fraaie ideeën .
Kortom, er vielen ontslagen, de handen aan het bed werden nog zwaarder belast en het geld dat bezuinigd werd kwam niet bij de mensen en al helemáál niet bij de handen aan het bed terecht

Dat soort reorganisaties zitten we dus niet op te wachten.
Alsjeblieft niet zeg. Ook meegemaakt. Zonde van het geld en zulke veranderingen worden nooit teruggedraaid.
Alle reacties Link kopieren
Het blijkt toch anders te zitten dan minister van Ark zegt.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
31-10-2020 10:00
Het blijkt toch anders te zitten dan minister van Ark zegt.
Schandalig..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven