Vuurwerkverbod, slimme zet of brengt het ellende?

24-11-2020 21:46 406 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken. Vrees zelf dat dit weleens de zwaarste nieuwjaarsnacht in tijden kan worden voor de hulpdiensten.

Carbid is nu al te veel in het nieuws geweest en heeft bepaalde mensen op nieuwe (verkeerde) ideeën gebracht. Het is gewoon verkrijgbaar in NL, ter bestrijding van bijvoorbeeld mollen en er is makkelijk aan te komen.

Hier in de regio is het een soort van cultureel erfgoed. Paar honderd meter verder op schieten ze altijd carbid en de ruiten rammelen hier dan echt in de kozijnen (wonen buitenaf). Moet je na gaan hoe het in een stad zal zijn. Je moet hier ook echt wel een beetje kennis voor hebben.

Veel gemeenten gaan het verbieden maar het eveneens illegale vuurwerk knalt er momenteel al best op los op sommige plaatsen hoor ik. Ook zonder consequenties.

Hoe denken jullie er over?

Gaat het vuurwerkverbod helpen de zorg te ontlasten?

Totaal aantal stemmen: 205

A. Ja, het wordt een heerlijk rustige oud en nieuw zonder al dat vuurwerk. (9%)
B. Ja, er is wel vuurwerk maar minder vuurwerk dan normaal, dus minder slachtoffers. (44%)
C. Nee, op veel plaatsen gaat het nieuwjaarsnacht een veldslag worden door illegaal vuurwerk. Veel mensen zullen nieuwjaarsdag ontwaken in een soort van oorlogsgebied, gezien de huidige ontwikkelingen. (46%)
Alle reacties Link kopieren
Wat denk je zelf?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat het een chaos wordt.
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
24-11-2020 21:50
Wat denk je zelf?
Vrees zelf voor c...
Alle reacties Link kopieren
Hier (stadje in platteland omgeving) zal het wel loslopen..
Ik vrees wel voor de grotere steden en dorpen met veel probleemjongeren...
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Ben bang voor de chaos
Alle reacties Link kopieren
De jeugd heeft nog meer dan een maand de tijd om zich te bevoorraden, Duitsland, maar zeker ook Polen en Tsjechië kun je mooi spul kopen op de bazars.

Je laat een lege auto voor je aan rijden de grens over, loopt deze in een controle dan waarschuwt hij de auto die erachteraan komt en die het vuurwerk bij zich heeft.
Zat kleine grensovergangen die ze niet 24/7 kunnen bewaken zoals ze dat bij de grote officiële grensovergangen zullen doen

Maw het gaat een zootje worden
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
24-11-2020 21:56
De jeugd heeft nog meer dan een maand de tijd om zich te bevoorraden, Duitsland, maar zeker ook Polen en Tsjechië kun je mooi spul kopen op de bazars.

Je laat een lege auto voor je aan rijden de grens over, loopt deze in een controle dan waarschuwt hij de auto die erachteraan komt en die het vuurwerk bij zich heeft.
Zat kleine grensovergangen die ze niet 24/7 kunnen bewaken zoals ze dat bij de grote officiële grensovergangen zullen doen

Maw het gaat een zootje worden
Ik denk ook niet dat het moeilijk is of wordt om aan illegaal vuurwerk te komen, maar ik hoop dat het wel goed beboet wordt.

Toch denk ik dat het best wel wat zal gaan schelen. De echt fervente vuurwerkkopers haalden altijd al illegaal vuurwerk (in mijn omgeving althans wel) en de bravere burgers gaan het dit jaar wel laten denk ik. Scheelt dus wel wat.
Ik denk dat het een grote bende zal worden en dat de vuurwerk freaks het uit België of Polen oud gaan halen.
Veel gevaarlijker, ik vind het verbod ook een hele domme zet.
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
24-11-2020 21:59
Ik denk dat het een grote bende zal worden en dat de vuurwerk freaks het uit België of Polen oud gaan halen.
Veel gevaarlijker, ik vind het verbod ook een hele domme zet.
Echt, dat deden ze altijd al hoor, uit België en Duitsland.
Ik vind het behoorlijk naïef dat veel mensen hier denken dat dat nieuw zal zijn dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
janena schreef:
24-11-2020 21:54
Hier (stadje in platteland omgeving) zal het wel loslopen..
Ik vrees wel voor de grotere steden en dorpen met veel probleemjongeren...
Hier zal het ook wel mee vallen. Maar denk dat de plaatjes op het nieuws de volgende dag om te huilen zijn.

En veel slachtoffers door carbid door onkunde. Er komt echt enorm veel kracht bij als de deksel of bal er af schiet. Als er in de steden gekken zijn die metalen deksels gebruiken ... die tikt de ME niet terug.

Het leger inzetten zou ik zeker voor zijn.
zusturr clivia s gaan het druk krijgen
Zanahoria schreef:
24-11-2020 22:01
Echt, dat deden ze altijd al hoor, uit België en Duitsland.
Ik vind het behoorlijk naïef dat veel mensen hier denken dat dat nieuw zal zijn dit jaar.
Dat klopt, het zal ook niet nieuw zijn maar ik denk dat er nu meer onveilig vuurwerk zal worden aangeschaft. Niet dat vuurwerk altijd veilig is, maar ik vrees dat in de Randstadrail grote rellen zullen uitbreken.
Ik vind het Een ongelofelijk stom en ondoordacht plan. Dit wordt chaos. Alle frustratie van afgelopen maanden komt er straks uit. Veel vuurwerk zal illegaal zijn, dus veel meer kans op schade en verwondingen.
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
24-11-2020 22:04
Dat klopt, het zal ook niet nieuw zijn maar ik denk dat er nu meer onveilig vuurwerk zal worden aangeschaft. Niet dat vuurwerk altijd veilig is, maar ik vrees dat in de Randstadrail grote rellen zullen uitbreken.

De Randstadrail stopt tijdig met rijden hoor. :P
Alle reacties Link kopieren
Het is hier al een stuk rustiger dan normaal, normaal hoor ik bijna het hele jaar door knallen. Nu niets. Ook op dit moment geen geknal, terwijl dat normaal wel zo is.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik heel grappig vind is dat er dus mensen op Facebook zich hardop afvragen wat de overheid denkt dat ze gaan doen met het vuurwerk dat ze al besteld en in huis hebben. Dan denk ik, je kan ook zelf naar de politie gaan en je vuurwerk daar inleveren, scheelt weer tijd.
Je mag als particulier officieel nu geen vuurwerk in huis hebben. En wat je besteld hebt is hoogstwaarschijnlijk ook nog illegaal.

Het voordeel van dit verbod is dat de politie het wel ontzettend makkelijk krijgt om overtreders op te pakken. Het is in de scheepvaart een beproefde methode om drenkelingen op te sporen.

Om even antwoord te geven op de OP denk ik B. Het gros van de mensen zal lekker binnen blijven. De mensen die het toch willen afsteken zijn een grote minderheid. Dus in absolute aantallen zullen de ziekenhuisbezoeken sowieso minder zijn.

Daarnaast is carbidschieten hier dus ook cultureel erfgoed. Als je het niet met echte deksels, maar met ballen doet zoals het hoort kan er niet heel veel gebeuren. De knallen zijn hard en zo'n bal tegen je hoofd is geen pretje, maar afgeschoten vingers, of iets dergelijks zal niet snel gebeuren. Als je tenminste een klein beetje weet wat je doet.
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
24-11-2020 22:04
Dat klopt, het zal ook niet nieuw zijn maar ik denk dat er nu meer onveilig vuurwerk zal worden aangeschaft. Niet dat vuurwerk altijd veilig is, maar ik vrees dat in de Randstadrail grote rellen zullen uitbreken.
Ik snap je niet. Wat heeft de veiligheid van vuurwerk te maken met rellen in de Randstad(rail)?
Hecamel schreef:
24-11-2020 22:09


Om even antwoord te geven op de OP denk ik B. Het gros van de mensen zal lekker binnen blijven. De mensen die het toch willen afsteken zijn een grote minderheid. Dus in absolute aantallen zullen de ziekenhuisbezoeken sowieso minder zijn.
ik hoop echt dat jij gelijk krijgt
OohBoy schreef:
24-11-2020 22:07
De Randstadrail stopt tijdig met rijden hoor. :P
:-D :-D die rail moet eraf
Alle reacties Link kopieren
En de keurige Nederlandse vuurwerkhandelaren die een godsvermogen uitgeven aan veiligheid zijn de dupe.

Want bij chaos is het verbod echt niet eenmalig.

Vind dat de EU dit samen moet doen. We hoeven maar een half uur te rijden en we leggen zware vuurwerkpotten tussen de boodschappen op de lopende band in Duitsland. De hele EU moet dit verbod invoeren ander gaat het niet helpen.
Hecamel schreef:
24-11-2020 22:10
Ik snap je niet. Wat heeft de veiligheid van vuurwerk te maken met rellen in de Randstad(rail)?
Woon je in de randstad of in een klein dorp? De randstad is wat dat betreft een heel groot verschil, daar komt hommeles. En die rail moet eraf :-P
Alle reacties Link kopieren
WollekeWiet schreef:
24-11-2020 22:06
Ik vind het Een ongelofelijk stom en ondoordacht plan. Dit wordt chaos. Alle frustratie van afgelopen maanden komt er straks uit. Veel vuurwerk zal illegaal zijn, dus veel meer kans op schade en verwondingen.

Veel vuurwerk is al illegaal, dus die kans was er al die jaren al. Overigens raakten de afgelopen jaren "slechts" 20% gewond door illegaal vuurwerk. 74% raakte gewond door legaal siervuurwerk en knalvuurwerk (dat zou vanaf dit jaar verboden zijn).

Een voordeel is dat een groot deel van de bevolking zich er wel aan zal houden. Dus de absolute aantallen van mensen die vuurwerk afsteken zal aanzienlijk lager zijn. Dat resulteert dan weer direct in het aantal gewonden ten gevolge van vuurwerk.

Daarnaast, denk je niet dat als er geen vuurwerkverbod zou zijn die frustratie er ook uit zou zijn gekomen? Dat men dat dan met veel meer mensen tegelijk zou doen dan nu? Men met hele wijken en buurten op straat zou gaan staan?
Alle reacties Link kopieren
Je mag steeds minder. Het begint in NL echt al op China te lijken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Blomke82 schreef:
24-11-2020 22:14
En de keurige Nederlandse vuurwerkhandelaren die een godsvermogen uitgeven aan veiligheid zijn de dupe.

Want bij chaos is het verbod echt niet eenmalig.

Vind dat de EU dit samen moet doen. We hoeven maar een half uur te rijden en we leggen zware vuurwerkpotten tussen de boodschappen op de lopende band in Duitsland. De hele EU moet dit verbod invoeren ander gaat het niet helpen.
Wordt er ooit wel eens iets goed geregeld binnen de EU? Zomer/wintertijd krijgen ze niet op een lijn, net als de toltarieven, coronaregels verschillen per land en zo kan ik een hele waslijst opstellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven