Kabinet moet aftreden volgens Jesse Klaver

10-01-2021 14:30 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie hiervan? Het gaat uiteraard om de toeslagenaffaire.
Mij lijkt het in de huidige situatie sowieso totaal niet wenselijk om van regering te veranderen, en Jesse Klever wil ik liever ook niet in de regering...
Wat vinden jullie.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
13-01-2021 23:50
deze post insinueert dat ik Bethweter persoonlijk aanspreek en beschuldig en dat betekent dat je oftewel heel erg snel zeer routineus leest of niets goeds in de zin hebt.
Je reageerde wel rechtstreeks op mij en ik vatte het ook op als een persoonlijke aanval. Voortaan dus maar iets als “in het algemeen” erbij schrijven om het duidelijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
13-01-2021 20:13
Door eerdere bezuinigingen (die na de crisis ook gewoon hard nodig waren) is onze staatskas wel zodanig gevuld dat er nu geld is om de Corona crisis het hoofd te bieden.
Precies. Er is geen land ter wereld waar zoveel steunpakketten zijn om mensen door de crisis heen te slepen.
bethweeter schreef:
14-01-2021 07:23
Je reageerde wel rechtstreeks op mij en ik vatte het ook op als een persoonlijke aanval. Voortaan dus maar iets als “in het algemeen” erbij schrijven om het duidelijk te maken.
Ik had het over rechtsgeoriënteerde stemmers.
Er is in die post echt helemaal niets persoonlijks te ontdekken. Volgens mij was ik met je in gesprek en sprak ik niet tegen je.
bethweeter schreef:
14-01-2021 07:25
Precies. Er is geen land ter wereld waar zoveel steunpakketten zijn om mensen door de crisis heen te slepen.
Dit. Het zuinige kabinet heeft gelukkig nu een potje dat aangesproken kon worden. En niet zoals veel andere landen.
Je kunt altijd discussiëren over of op de juiste dingen bezuinigd wordt.
Cateautje schreef:
10-01-2021 14:59
Ik vind het aftreden van het kabinet een heel goed plan. Deze personen dienen zo snel mogelijk van het politieke toneel te verdwijnen, het is genoeg geweest zo en de coronacrisis is geen excuus.
Ik ook, ben het helemaal met Jesse eens, die hele toeslagenaffaire is een grove fout geweest, had nooit mogen gebeuren en daar moeten de desbetreffende politici verantwoordelijkheid voor nemen aangezien er hele levens van gezinnen verwoest zijn, Corona of niet.
(En nee Cateau, dit zeg ik niet omdat jij het ook een goed plan vindt ;)

En dat hij dit mogelijk ook zegt om campagne te voeren, zou kunnen en wat is daar mis mee?
Dat doen alle partijen als de verkiezingen eraan komen, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren
Lodewijk Asscher heeft net bedacht dat hij toch geen lijsttrekker van de PvdA wil zijn: https://nos.nl/artikel/2364324-asscher- ... -pvda.html
Zal waarschijnlijk ook met de toeslagenaffaire te maken hebben..

Verder zou het aftreden vooral voor de vorm zijn en gaan ze dan demissionair verder tot (waarschijnlijk) ruim na de verkiezingen..en ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat de Jessias in zn eikeltjespyjama dan alle problemen gaat oplossen...
https://www.youtube.com/watch?v=jU6KRj3pfOY
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Lodewijk Ascher heeft in ieder geval zijn verantwoordelijkheid genomen en heeft zich teruggetrokken als lijsttrekker van de PvdA.

Kijken of de midden- en rechtse partijen dezelfde integriteit kunnen opbrengen. Al weet ik eigenlijk zo het antwoord al wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag Asscher nog wel wat stemmen trekken voor de PvdA. Ben benieuwd wie nu de kar gaat trekken.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
14-01-2021 09:37
Lodewijk Ascher heeft in ieder geval zijn verantwoordelijkheid genomen en heeft zich teruggetrokken als lijsttrekker van de PvdA.

Kijken of de midden- en rechtse partijen dezelfde integriteit kunnen opbrengen. Al weet ik eigenlijk zo het antwoord al wel.
Zoals ik al eerder gezegd hebt gaat het kabinet ook zijn ontslag aanbieden en demissionair verder. Ik vermoed dat de enige discussie nog is of ze dat voor, tijdens of na het kamerdebat gaan doen. Ze kunnen daar echt niet onderuit.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is veel groter dan alleen het kabinet. Bij alle partijen mis is zelfreflectie. De tweede kamer heeft bijvoorbeeld ook een grote rol gespeeld bij de toeslagaffaire. Ook het functioneren van tweede en eerste kamer moet besproken worden. Hand ik eigen boezem zal de tweede kamer leden sieren.

Het aftreden is een, maar pas het begin van grote schoonmaak die plaats moet vinden.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
10-01-2021 14:36
Ik zie geen heil in een kabinet dat twee maanden voor de verkiezingen aftreedt. Het is ook gewoon weer roeptoeteren voor de buhne. Zo doorzichtig. Jesse Klaver is een achterbakse kwal.
dit inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
En dan? Gaat jesse het doen? Dacht het niet.
Ja er zijn figuren die ik liever niet terug zie.
Maar ik vind dat Rutte het niet zo slecht doet hoor.
We hebben wel andere prioriteiten dan een val van het kabinet
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
14-01-2021 11:28
En dan? Gaat jesse het doen? Dacht het niet.
Ja er zijn figuren die ik liever niet terug zie.
Maar ik vind dat Rutte het niet zo slecht doet hoor.
We hebben wel andere prioriteiten dan een val van het kabinet
Er zijn levens verwoest door dat hele gedoe met de toeslagen. En die mensen moeten maar even wachten vanwege Corona? Kom nou toch...
Alle reacties Link kopieren
Phoebe1982 schreef:
14-01-2021 11:42
Er zijn levens verwoest door dat hele gedoe met de toeslagen. En die mensen moeten maar even wachten vanwege Corona? Kom nou toch...


En dat wordt terug gedraaid door nu met zijn allen op te stappen?

Dat kun je niet.

Laat het huidige kabinet dan ook nog de schade vergoeden. Hoeft de volgende dat niet te doen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Phoebe1982 schreef:
14-01-2021 09:21
Ik ook, ben het helemaal met Jesse eens, die hele toeslagenaffaire is een grove fout geweest, had nooit mogen gebeuren en daar moeten de desbetreffende politici verantwoordelijkheid voor nemen aangezien er hele levens van gezinnen verwoest zijn

Klaver heeft makkelijk praten vanaf de zijlijn. Eerst zelf maar eens verantwoordelijkheid nemen voordat je anderen de maat neemt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het kabinet morgen wel aftreden. Over deze affaire is men namelijk nog lang niet uitgesproken en niemand zit te wachten dat een nieuw kabinet na de verkiezingen alsnog de verantwoordelijkheid in hun schoenen wordt geschoven en moet aftreden. Kan je het beter nu zo tegen het eind van de rit doen.
Maar Jesse en de rest van de 2de kamer mag ook naar hun eigen aandeel kijken. Zij wilde strenger beleid op de toeslagen en hardere straffen. Waar was hun toezicht en herziening toen het mis ging?..en de rechtelijke macht?..zo kan iedereen wel zijn biezen pakken.
Jenny80 schreef:
14-01-2021 11:54
Maar Jesse en de rest van de 2de kamer mag ook naar hun eigen aandeel kijken. Zij wilde strenger beleid op de toeslagen en hardere straffen. Waar was hun toezicht en herziening toen het mis ging?..en de rechtelijke macht?..zo kan iedereen wel zijn biezen pakken.

Precies. Ik heb het rapport gelezen en dit is helemaal niet alleen het falen van het kabinet. Was het maar waar. Alles en iedereen heeft gefaald.
Jesse Klaver wil ook iedereen op de dag dat ze 18 worden 10k netto storten.
Hij zegt dus wel vaker ondoordachte dingen..
Perlala_Gadeon schreef:
14-01-2021 11:47
Klaver heeft makkelijk praten vanaf de zijlijn. Eerst zelf maar eens verantwoordelijkheid nemen voordat je anderen de maat neemt.
Dat is altijd het lekkere aan oppositie voeren.
Je kan heerlijk om je heel slaan en schoppen en iedereen beschuldigen van vanalles. Ook altijd een goede methode om kiezers te winnen. Zeggen wat het zittende kabinet allemaal fout deed, zonder oplossingen te hoeven te bieden.

(waarmee ik niet de toeslagenaffaire / kabinet wil verdedigen, want dat blijft in en in triest)
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
14-01-2021 12:00
Precies. Ik heb het rapport gelezen en dit is helemaal niet alleen het falen van het kabinet. Was het maar waar. Alles en iedereen heeft gefaald.
Ja, dat zeg ik dus ook steeds. Je hoort er echter nauwelijks iemand over in de media, terwijl er echt op grote schaal van alles mis is gegaan. Het gaat nu om het aftreden van het kabinet. Dat is vooral symbolisch. Maar hoe gaan ze het echte probleem aanpakken?
Dahlia74 schreef:
14-01-2021 14:26
Ja, dat zeg ik dus ook steeds. Je hoort er echter nauwelijks iemand over in de media, terwijl er echt op grote schaal van alles mis is gegaan. Het gaat nu om het aftreden van het kabinet. Dat is vooral symbolisch. Maar hoe gaan ze het echte probleem aanpakken?
Het kabinet maakt het beleid en bepaalt dus hoe de burgers worden behandeld.
De ambtenaren voeren dat beleid uit. Er zijn al jaren signalen dat daar dingen helemaal mis gaan, en die zijn vakkundig genegeerd door de verantwoordelijke bewindslieden. Pas toen Omzicht en Leijten erop doken konden ze het niet meer wegwuiven.

De regering is eindverantwoordelijk voor deze fuck-up, en heeft eindeloos de kans gehad om in te grijpen en te herstellen. Dat hebben ze niet gedaan. Er is dus niets symbolisch aan dat aftreden.
Je zou hopen dat ze vervangen te worden door een ploeg die het echte probleem dus wél aanpakt, samen met nog een heleboel andere schandalige toestanden die door de heilige marktwerking van Mark zijn ontstaan, maar ik zolang half Nederland zichzelf nog wijsmaakt dat de VVD voor hun belangen opkomt reken ik nergens op.
Snarky schreef:
14-01-2021 14:49
Het kabinet maakt het beleid en bepaalt dus hoe de burgers worden behandeld.
De ambtenaren voeren dat beleid uit. Er zijn al jaren signalen dat daar dingen helemaal mis gaan, en die zijn vakkundig genegeerd door de verantwoordelijke bewindslieden. Pas toen Omzicht en Leijten erop doken konden ze het niet meer wegwuiven.

Nee, het ligt echt genuanceerder. Lees het rapport: https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... oeslag.pdf
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
14-01-2021 11:47
Klaver heeft makkelijk praten vanaf de zijlijn. Eerst zelf maar eens verantwoordelijkheid nemen voordat je anderen de maat neemt.
De kamerleden zijn ook schuldig volgens het rapport. Dus Klaver ook.
Perlala_Gadeon schreef:
14-01-2021 15:10
Nee, het ligt echt genuanceerder. Lees het rapport: https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... oeslag.pdf
O, ongetwijfeld. Maar gelukkig lijken ze zelf ook tot de conclusie te komen dat opstappen de enige juiste stap is voor de eindverantwoordelijken.
Dat valt in geen 133 pagina's weg te nuanceren.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
14-01-2021 14:49
Het kabinet maakt het beleid en bepaalt dus hoe de burgers worden behandeld.
De ambtenaren voeren dat beleid uit. Er zijn al jaren signalen dat daar dingen helemaal mis gaan, en die zijn vakkundig genegeerd door de verantwoordelijke bewindslieden. Pas toen Omzicht en Leijten erop doken konden ze het niet meer wegwuiven.

De regering is eindverantwoordelijk voor deze fuck-up, en heeft eindeloos de kans gehad om in te grijpen en te herstellen. Dat hebben ze niet gedaan. Er is dus niets symbolisch aan dat aftreden.
Je zou hopen dat ze vervangen te worden door een ploeg die het echte probleem dus wél aanpakt, samen met nog een heleboel andere schandalige toestanden die door de heilige marktwerking van Mark zijn ontstaan, maar ik zolang half Nederland zichzelf nog wijsmaakt dat de VVD voor hun belangen opkomt reken ik nergens op.
Los van de rest, maar je weet dat de VVD ongeveer 22% van de stemmen heeft gehaald de laatste keer, dat is nog lang niet de helft.

In dit geval is echt de gehele wetgever meer dan schuldig. De wetgever is kabinet en parlement. Daar kan niet lichtzinnig overheen gestapt worden, het zou het parlement sieren om ook naar hun eigen aandeel te kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven