Kabinet Rutte III is gevallen

15-01-2021 14:10 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dit wel een eigen topic waard.

- ik vind het jammer dat het debat over de toeslagenaffaire met de Kamer nu niet doorgaat. Dat had nog meer duidelijkheid kunnen brengen
- ze blijven missionair op het gebied van Corona. Maar wat houdt dat in: Alleen virusbestrijding? Of ook steunpakketten etc?
- de VVD staat op 45 zetels in de peilingen dus ik denk nog steeds dat er een Rutte IV komt

Wat zijn jullie ideeen en vragen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vooral dat het rechtse ellende stimuleert. Rutte kan je dan nog het beste hebben. Maar misschien dat die kiezers nu hun heil bij engnekken als FvD gaan zoeken.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de PVV hier garen bij gaat spinnen, helaas, FvD niet.
Om 14.15 persconferentie van Rutte.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik denk inderdaad dat de VVD bij de aankomende verkiezingen nog steeds heel veel stemmen gaat krijgen. Ondanks al het vingerwijzen/moddergooien campagnevoeren wat nu gaat gebeuren voor de komende verkiezingen. Ben benieuwd of het nog een beetje fatsoenlijk blijft.
Ik vraag me wel steeds af; wie is er nou geholpen met het aftreden van het kabinet? Niet de slachtoffers van de toeslagenaffaire lijkt me.
nessemeisje schreef:
15-01-2021 14:20

Ik vraag me wel steeds af; wie is er nou geholpen met het aftreden van het kabinet? Niet de slachtoffers van de toeslagenaffaire lijkt me.
Oppositie en ook een hele hijgerige media. Groot gedeelte van de bevolking is helemaal niet voor aftreden, maar als je maar lang genoeg aan een stoelpoot blijft zagen valt hij vanzelf om.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij ook dat de slachtoffers hier niet mee geholpen zijn. Volgens mij was het vooral de oppositie die wilde dat het kabinet opstapte, zodat dit beter op hen zou afstralen en omdat Mark Rutte door de aanpak van de corona te populair aan het worden was. Politiek spelletje dus, echt niet om de slachtoffers verder te helpen.
Alle reacties Link kopieren
En ik ben wel benieuwd: bij de belastingsdienst zaten mensen die veel beter door hadden dat er slechte (onmenselijke) beslissingen werden genomen (en nog steeds worden genomen). Die er veel dichter opzaten dan kabinet/ministers. Wie van die mensen wordt nou bestraft? Of is het allemaal lekker afschuiven en verschuilen achter "dat was de wet". Ik heb het gevoel dat de echt rotte appels, die van de hoed en de rand wisten en er achter stonden (en dus echt een moreel kompas missen) de dans ontspringen.
Alle reacties Link kopieren
Lees net dit:
"Ik zit te huilen achter het stuur", zegt Kristie Rongen, een van de gedupeerden van de toeslagenaffaire. Ze is heel blij met de val van het kabinet. "Dit is zó terecht, het had niet anders gemoeten dan dit."
NOS liveblog

Daar kan ik me iets bij voorstellen maar of dat gevoel van opluchting er volgende week nog is?

Ik ben bang dat het kabinet zo middenin de moeilijkste periode van de pandemie nog minder voor elkaar gaat krijgen.
nounou
Het kabinet zou zich nu gewoon 100% op corona moeten focussen.
Ná de pandemie kunnen ze hun rotzooi met de belastingdienst opruimen en dan graag ook definitief ontslag voor de betrokkenen. Het kabinet laten vallen en straks weer gewoon lijsttrekker of uberhaupt verkiesbaar mogen zijn vind ik nergens op slaan.
Alle reacties Link kopieren
MarijeMarije schreef:
15-01-2021 14:31
En ik ben wel benieuwd: bij de belastingsdienst zaten mensen die veel beter door hadden dat er slechte (onmenselijke) beslissingen werden genomen (en nog steeds worden genomen). Die er veel dichter opzaten dan kabinet/ministers. Wie van die mensen wordt nou bestraft? Of is het allemaal lekker afschuiven en verschuilen achter "dat was de wet". Ik heb het gevoel dat de echt rotte appels, die van de hoed en de rand wisten en er achter stonden (en dus echt een moreel kompas missen) de dans ontspringen.
Precies dit vraag ik mij ook af, heel bijzonder hoe dat werkt.
Alle reacties Link kopieren
MarijeMarije schreef:
15-01-2021 14:31
En ik ben wel benieuwd: bij de belastingsdienst zaten mensen die veel beter door hadden dat er slechte (onmenselijke) beslissingen werden genomen (en nog steeds worden genomen). Die er veel dichter opzaten dan kabinet/ministers. Wie van die mensen wordt nou bestraft? Of is het allemaal lekker afschuiven en verschuilen achter "dat was de wet". Ik heb het gevoel dat de echt rotte appels, die van de hoed en de rand wisten en er achter stonden (en dus echt een moreel kompas missen) de dans ontspringen.

Zeker weten dat dit gebeurt.

Wat de gevolgen zijn voor de komende verkiezingen zal moeten blijken, maar ik hoop dat mensen met hun verstand blijven stemmen.
Van mij had het kabinet niet hoeven vallen in deze tijd en zo vlak voor de verkiezingen.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
MarijeMarije schreef:
15-01-2021 14:31
En ik ben wel benieuwd: bij de belastingsdienst zaten mensen die veel beter door hadden dat er slechte (onmenselijke) beslissingen werden genomen (en nog steeds worden genomen). Die er veel dichter opzaten dan kabinet/ministers. Wie van die mensen wordt nou bestraft? Of is het allemaal lekker afschuiven en verschuilen achter "dat was de wet". Ik heb het gevoel dat de echt rotte appels, die van de hoed en de rand wisten en er achter stonden (en dus echt een moreel kompas missen) de dans ontspringen.
Dat zit er dik in. Ze houden elkaar allemaal de hand boven 't hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
15-01-2021 14:33
Lees net dit:
"Ik zit te huilen achter het stuur", zegt Kristie Rongen, een van de gedupeerden van de toeslagenaffaire. Ze is heel blij met de val van het kabinet. "Dit is zó terecht, het had niet anders gemoeten dan dit."
NOS liveblog

Daar kan ik me iets bij voorstellen maar of dat gevoel van opluchting er volgende week nog is?

Ik ben bang dat het kabinet zo middenin de moeilijkste periode van de pandemie nog minder voor elkaar gaat krijgen.
Als het voor de slachtoffers goed voelt dan is het de juiste beslissing, zij hebben hierin recht van spreken vind ik.

Het heeft geen gevolgen voor handelen in de pandemie zegt Rutte. Dit was met de geplande verkiezingen een paar maand later ook niet anders geweest toch? De korte termijn tot gewone verkiezingen maken dit ontslag ook wel een beetje zwak.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
15-01-2021 14:36
Precies dit vraag ik mij ook af, heel bijzonder hoe dat werkt.
Ik ben zelf ambtenaar en als ik soms zie wat er wel of niet terecht komt bij de Gedeputeerde die uiteindelijke verantwoordelijk is, dan vind ik het bijna niet terecht dat diegene er op afgerekend zou kunnen worden. Als er een slechte hoge manager zit, dan ben je als verantwoordelijke (of dat nu Wethouder, Gedeputeerde, Staatssecretaris of Minister is) kansloos. En natuurlijk, als verantwoordelijke moet je die slechte manager dan ontslaan, maar soms heb je gewoon niet door dat ze slecht zijn. Ik vind dat een lastig spel hoor.
LaFolie schreef:
15-01-2021 14:12
Ik ben vooral dat het rechtse ellende stimuleert. Rutte kan je dan nog het beste hebben. Maar misschien dat die kiezers nu hun heil bij engnekken als FvD gaan zoeken.
Welnee, die engnek heeft zichzelf allang de das omgedaan.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
15-01-2021 14:36
Precies dit vraag ik mij ook af, heel bijzonder hoe dat werkt.
Tja, zo werkt verantwoordelijkheid nu eenmaal. Dit is echt de 'poeh' mentaliteit van rutte. Die weet niks en snapt niks, en zo erg allemaal wat er gebeurt.
Dat noem ik geen leiderschap, dit wel. Verantwoording nemen voor wat er mis gaat, en als er zolang iets mis kan gaan onder jouw verantwoording kun je die verantwoordelijkheid dus niet aan.
Ik vind het vertrouwenwekkend dat dit principe nog steeds geldt, en schrikbarend dat zoveel mensen daar moeite mee hebben.
surebaby wijzigde dit bericht op 15-01-2021 14:53
0.41% gewijzigd
Zazamaenade schreef:
15-01-2021 14:33


Ik ben bang dat het kabinet zo middenin de moeilijkste periode van de pandemie nog minder voor elkaar gaat krijgen.
Ik ben niet zo politiek onderlegd , maar ik maak me wel erge zorgen over de timing van dit alles ( coronacrisis , de te verdelen en te zetten vaccins , de economische gevolgen etc . )
Als het voor de gedupeerden van deze affaire als gerechtigheid voelt, is het misschien wel terecht. Echter zal er in maart vrij weinig gaan veranderen. Over het algemeen zullen de gedupeerden sowieso geen VVD stemmers zijn. Nu niet, maar ook bij de vorige verkiezingen niet (geen feit, maar meer een verwachting). Daar zal de VVD weinig zetels aan verliezen. Hou daarbij in het achterhoofd dat Mark Rutte bij enorm veel Nederlanders respect heeft verkregen door hoe ons kabinet met deze pandemie omgaat. Huidige VVD-stemmers zullen dus niet gauw overstappen (want eerlijk is eerlijk, deze affaire heeft nooit de portemonnee van de VVD-stemmers geraakt, en dus zullen zij hier weinig waarde aan hechten, vermoed ik.. je stemt immers vaak voor je eigen gewin). Het enige wat er kan veranderen qua stemgedrag is dat de zogenoemde ‘viruswappies’ op de FvD zullen stemmen, vanwege hun partijprogramma met betrekking tot de huidige pandemie. Echter zullen zij naar verwachting nooit groter worden dan de VVD.

Conclusie; voor nu een gevoel van gerechtigheid voor de gedupeerden, echter zal er waarschijnlijk gewoon een kabinet Rutte IV komen.
Alle reacties Link kopieren
Het is meer symbolisch, in maart mogen we al stemmen. Volgens mij verandert er daarom de komende tijd weinig tot niets. Ik maak me daar niet zo druk om.

Het campagne voeren zal wellicht nog iets meer op de man zijn. Ik hoop echt dat we hierna een links kabinet gaan krijgen maar vrees van niet.
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
15-01-2021 14:53
Ik ben niet zo politiek onderlegd , maar ik maak me wel erge zorgen over de timing van dit alles ( coronacrisis , de te verdelen en te zetten vaccins , de economische gevolgen etc . )
Ja, ik denk dat het daar toch ook gevolgen voor gaat hebben. Ondanks dat ze zeggen dat het gewoon doorgaat. Maar nu zijn ze echt aangeschoten wild. En ik vraag me af of alles rond de coronacrisus er dan wel zo makkelijk doorkomt.
Uiteindelijk is dit aftreden vooral symbolisch. Er verandert nu weinig.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
15-01-2021 15:07
Uiteindelijk is dit aftreden vooral symbolisch. Er verandert nu weinig.
Dat denk ik ook. Mooi symbool. En weer door tot de verkiezingen. Ze willen toch de stemmen behouden.
Alle reacties Link kopieren
Iedere verantwoordelijke die bij de belastingdienst weet had van deze affaire had ontslagen moeten worden, zij komen er gewoon mee weg en je maakt mij niet wijs dat niemand in de gaten had dat wat er gedaan werd niet door de beugel kon.

Het opstappen is gewoon mooi symbolische politiek voor de mensen die getroffen zijn door de affaire
bethweeter schreef:
15-01-2021 15:04
Ja, ik denk dat het daar toch ook gevolgen voor gaat hebben. Ondanks dat ze zeggen dat het gewoon doorgaat. Maar nu zijn ze echt aangeschoten wild. En ik vraag me af of alles rond de coronacrisus er dan wel zo makkelijk doorkomt.
Jawel hoor. Alle beslissingen in staatsbelang kunnen gewoon nog genomen worden. Het managen van de crisis blijft zoals het was.
bethweeter schreef:
15-01-2021 15:04
Ja, ik denk dat het daar toch ook gevolgen voor gaat hebben. Ondanks dat ze zeggen dat het gewoon doorgaat. Maar nu zijn ze echt aangeschoten wild. En ik vraag me af of alles rond de coronacrisus er dan wel zo makkelijk doorkomt.
Je merkt nu al in aanloop van de verkiezingen dat veel politici in de oppositie continu hun plasje willen doen, dat zal niet minder worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven