Welk kostuum is ongeschikt voor Carnaval ?

19-01-2021 14:26 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná het sinterklaasfeest is nu de beurt aan carnaval.
Het is goed dat "door de jaren heen ingeslopen dingen" besproken worden als ze eigenlijk niet meer kunnen. Maar wat vind jij van bepaalde carnavalkostuums? Welk kostuum vind jij niet kunnen en waarom niet?



https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210118_94585256
Kick Out Zwarte Piet richt pijlen op carnaval: kostuums van indianen, Chinezen en kannibalen ‘racistisch en kwetsend’



Afbeelding

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200221_00148837
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die piemelpakken ongeschikt. Echt, vreselijk! Zelfde voor van die opblaas-vagina pakken.
Als je er goed over nadenkt, is het ook wel een beetje raar om je als “indiaan” te verkleden. Men kwam aan in Amerika, moordde daar de inheemse bevolking uit en nu verkleden wij ons in hun kleren. Als hedendaagse Native American zou ik het onsmakelijk vinden. Zeker omdat zij veel eer halen uit bijvoorbeeld een tooi. Elke gek loopt er nu mee.
Alle reacties Link kopieren
tegenwoordig is een regendruppel nog racistisch en kwetsend...
En doooooor!
broadway schreef:
19-01-2021 14:30
tegenwoordig is een regendruppel nog racistisch en kwetsend...
Ik vind dit altijd zo’n dooddoener. Dan heb je geen idee waar je het over hebt. Kom met betere argumenten.
Zeewater8669 schreef:
19-01-2021 14:29
Als je er goed over nadenkt, is het ook wel een beetje raar om je als “indiaan” te verkleden. Men kwam aan in Amerika, moordde daar de inheemse bevolking uit en nu verkleden wij ons in hun kleren. Als hedendaagse Native American zou ik het onsmakelijk vinden. Zeker omdat zij veel eer halen uit bijvoorbeeld een tooi. Elke gek loopt er nu mee.
Mee eens. Ik heb me vroeger wel eens verkleed als indiaan, dat zou ik nu echt niet meer doen en willen. Er zijn zat andere mogelijkheiden om je te verkleden.
Alle reacties Link kopieren
Zeewater8669 schreef:
19-01-2021 14:29
Als je er goed over nadenkt, is het ook wel een beetje raar om je als “indiaan” te verkleden. Men kwam aan in Amerika, moordde daar de inheemse bevolking uit en nu verkleden wij ons in hun kleren. Als hedendaagse Native American zou ik het onsmakelijk vinden. Zeker omdat zij veel eer halen uit bijvoorbeeld een tooi. Elke gek loopt er nu mee.

Zou je het ook erg vinden als ze in het buitenland klompen aan zouden doen, een boerenkiel erbij en met tulpen lopen zwaaien? Of typische klederdracht uit een of ander vissersdorp? En dan een beetje uitvergroot en op het idiote af?
Ik zou zeggen veel plezier ermee.
broadway schreef:
19-01-2021 14:30
tegenwoordig is een regendruppel nog racistisch en kwetsend...
Sure..

Verdiep je er eens in.

https://everydayfeminism.com/2015/06/cu ... ion-wrong/
Alle reacties Link kopieren
MarijeMarije schreef:
19-01-2021 14:29
Ik vind die piemelpakken ongeschikt. Echt, vreselijk! Zelfde voor van die opblaas-vagina pakken.
Eens, dat heeft niets met carnaval te maken. Buiten die foto in de OP heb ik trouwens al jaren geen indianen en chinezen gezien met carnaval.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als je dit doorvoert tot de kern dan is verkleden sowieso kwetsend, want je maakt degene als wie je verkleed gaat belachelijk.
Als we ons laten leiden door wat anderen eventueel kwetsend zouden vinden kunnen we net zo goed ophouden te denken.
Ik mag toch hopen dat carnaval niet doorgaat he?
Alle reacties Link kopieren
Er is toch geen carnaval dit jaar.
Misschien het Zomercarnaval?
OohBoy schreef:
19-01-2021 14:35
Zou je het ook erg vinden als ze in het buitenland klompen aan zouden doen, een boerenkiel erbij en met tulpen lopen zwaaien? Of typische klederdracht uit een of ander vissersdorp? En dan een beetje uitvergroot en op het idiote af?
Ik zou zeggen veel plezier ermee.
Dat is toch wel een beetje anders. De indianen zijn vermoord door de westerlingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een andere komaf dan Nederlands, die ook vaak een beetje als een karikatuur wordt neergezet. Ik heb me er werkelijk nog nooit druk om gemaakt. Sterker nog, in ons land gebeurt het zelf volop in het kader van zelfspot. (En ja, wij zijn een volk dat erg onderdrukt is geweest en uitgemoord is).

Maar goed, ik hou sowieso van mensen met zelfspot. Kan niet goed tegen serieus gedoe. Hoe zeer je het je laat raken beslis je zelf.
-
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
19-01-2021 14:35
Zou je het ook erg vinden als ze in het buitenland klompen aan zouden doen, een boerenkiel erbij en met tulpen lopen zwaaien? Of typische klederdracht uit een of ander vissersdorp? En dan een beetje uitvergroot en op het idiote af?
Ik zou zeggen veel plezier ermee.
Afbeelding

doen we toch zelf net zo hard aan mee, zie videoclip Mosselman uit de jaren 90 :rofl:
Wel stom vond ik dat de Mosselman uit Scheveningen komt maar ze maken een clip in Volendam. :P
Stressed is just desserts spelled backwards
Blankepit schreef:
19-01-2021 14:36
Als je dit doorvoert tot de kern dan is verkleden sowieso kwetsend, want je maakt degene als wie je verkleed gaat belachelijk.
Als we ons laten leiden door wat anderen eventueel kwetsend zouden vinden kunnen we net zo goed ophouden te denken.
Je verkleden als elf, sprookjesfiguur, zak friet/patat, een dier lijkt me voor niemand kwetsend.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging vroeger als ninja. Dat zou ik echt nooit meer doen, heel kwetsend voor de ninja's.
OohBoy schreef:
19-01-2021 14:35
Zou je het ook erg vinden als ze in het buitenland klompen aan zouden doen, een boerenkiel erbij en met tulpen lopen zwaaien? Of typische klederdracht uit een of ander vissersdorp? En dan een beetje uitvergroot en op het idiote af?
Ik zou zeggen veel plezier ermee.
Zijn Volendammers op grote schaal uitgemoord? Omdat hun beschaving als inferieur werd gezien Nee he? En vervolgens loopt de hele wereld te koop met JOUW beschaving, dezelfde reden waarom al je voorouders zijn vermoord.

Als je het niet wilt begrijpen, moet je ook niet reageren want dit slaat echt als een tang op een varken.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
19-01-2021 14:36
Als je dit doorvoert tot de kern dan is verkleden sowieso kwetsend, want je maakt degene als wie je verkleed gaat belachelijk.
Als we ons laten leiden door wat anderen eventueel kwetsend zouden vinden kunnen we net zo goed ophouden te denken.
Er zijn genoeg mogelijkheden om je te verkleden zonder kwetsend te zijn
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
19-01-2021 14:36
Als je dit doorvoert tot de kern dan is verkleden sowieso kwetsend, want je maakt degene als wie je verkleed gaat belachelijk.
Als we ons laten leiden door wat anderen eventueel kwetsend zouden vinden kunnen we net zo goed ophouden te denken.
Ik betwijfel of veel mensen in een chinezen of zwarte pietenpak erg diep nadenken over de mate waarin hun kostuum kwetsend is.
Alle reacties Link kopieren
als jejezelf verkleed als karikatuur van een ander, ben je lullig bezig
Dat kun je gewoon niet doen
Dus geen Indianen met enorme verentooien
Geen bosman met een bot door zijn neus
etc
voor mij is een carnavalspak een karikatuur van de werkelijkheid. Een grapje. dus spaanse danseres, zigeunerin, indiaan. het is het vergrote traditionele beeld.
nu kom ik echter wel uit een plaats waar meer fantasiepakken worden gemaakt. je bent dan niet specifiek iets maar doet gewoon moeite om een prachtig pak te maken
Phloxx schreef:
19-01-2021 14:38
Ik heb zelf een andere komaf dan Nederlands, die ook vaak een beetje als een karikatuur wordt neergezet. Ik heb me er werkelijk nog nooit druk om gemaakt. Sterker nog, in ons land gebeurt het zelf volop in het kader van zelfspot. (En ja, wij zijn een volk dat erg onderdrukt is geweest en uitgemoord is).

Maar goed, ik hou sowieso van mensen met zelfspot. Kan niet goed tegen serieus gedoe. Hoe zeer je het je laat raken beslis je zelf.
Ik ook. Maar snap de discussie wel.
Nou dan ga ik dit jaar als jood verkleed. Pruik op, rok aan. Man met baard, vlechtjes en een keppeltje, jurk. Gaan we lekker los op carnaval lekker gek doen en zuipen maar.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
19-01-2021 14:38
Ik heb zelf een andere komaf dan Nederlands, die ook vaak een beetje als een karikatuur wordt neergezet. Ik heb me er werkelijk nog nooit druk om gemaakt. Sterker nog, in ons land gebeurt het zelf volop in het kader van zelfspot. (En ja, wij zijn een volk dat erg onderdrukt is geweest en uitgemoord is).

Maar goed, ik hou sowieso van mensen met zelfspot. Kan niet goed tegen serieus gedoe. Hoe zeer je het je laat raken beslis je zelf.
zelfspot is heel wat anders, dan anderen bespotten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven