Verkiezingen 2021

28-01-2021 11:13 3484 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de hoop dat de verkiezingen gewoon doorgaan op 17 maart, ben ik benieuwd naar het stemgedrag van de Viva-Forummer.
We hebben afgesproken dat 'bashers' genegeerd worden op dit topic zodat we de toon positief houden :)
Verder: er missen een paar belangrijke opties in de poll (zoals Partij voor de Dieren) maar helaas is er een beperkt aantal opties mogelijk dus heb ik een keuze moeten maken.

Wat stem jij?

Totaal aantal stemmen: 533

VVD (19%)
PVV (6%)
CDA (2%)
D66 (13%)
Groen Links (12%)
SP (8%)
Partij van de Arbeid (9%)
Christen Unie (4%)
Forum voor Democratie (9%)
Anders, nl: (19%)
despierta wijzigde dit bericht op 28-01-2021 13:24
54.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
misschien goed om blanco toe te voegen aan je poll
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
28-01-2021 11:14
misschien goed om blanco toe te voegen aan je poll
Helaas is er een maximum aantal opties wat je in de peiling kan zetten. Dus ik adviseer degenen die blanco stemmen, te kiezen voor 'anders, nl".
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog geen beslissing genomen, ik zweef normaal in de driehoek D66/CDA/VVD maar bij geen van die drie nu echt een top gevoel. Dus ik moet me nog even verdiepen in de plannen voor ik de knoop door hak.
Ik moet me er nog even goed in verdiepen.
JackyBee schreef:
28-01-2021 11:21
Ik moet me er nog even goed in verdiepen.
Ik weet wel al waar ik sowieso niet op stem, dus dat is een begin.
Alle reacties Link kopieren
Mijn gevoel zegt nu D66, maar ik moet me op een later moment nog even goed verdiepen in de partijprogramma's ed.
Staat er al iets van een stemwijzer online ?
PvdA, tenzij er hele rare dingen in het verkiezingsprogramma blijken te staan.
Alle reacties Link kopieren
Zelfde als normaal. Afgelopen tijd heeft dat alleen maar versterkt eigenlijk. Dus voor mij was deze vraag een no brainer eigenlijk. Alle partijen (ook die waar ik voor stem) hebben wel iets wat minder is en iets waar wat voor te zeggen is (nou ja bijna alle partijen, ik ken er een aantal waar ik werkelijk niets positiefs bij kan bedenken) maar de weegschaal slaat heel erg door naar mijn 'vertrouwde' partij. Dus wordt die hem gewoon weer.
Alle reacties Link kopieren
Voor een ieder die mij een beetje 'kent' op dit forum, zal inmiddels wel duidelijk zijn dat ik dit keer stem op FvD. Mijn hele leven heb ik, als ondernemer, VVD gestemd. Echter toen de shit hit the fan in 2008 met de kredietcrisis en ik mij daarin zeer in de steek gelaten voelde door 'mijn' partij, ben ik lid geworden van de SP.
Nu, in deze coronacrisis, heb ik in mijn optiek, gezien mijn standpunten over deze kwestie, nog maar één keuze.
En nee, Baudet is niet de ideale leider, dat heeft hij de afgelopen tijd wel bewezen. Dat zie ik ook echt wel. Toch ga ik deze 'proteststem' uitbrengen omdat hun verkiezingsprogramma mij op bijna ieder punt aanspreekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben lid van de Partij voor de dieren en zal daar ook zeker weer op stemmen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij PvdD
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed overigens niet dat er bij welke stemgerechtigde nederlander dan ook twijfel bestaat over wie de grootste partij wordt. De polls laten daarin ook geen enkele twijfel bestaan. Spannender is, wie wordt de nummer 2!
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
28-01-2021 11:24
Staat er al iets van een stemwijzer online ?
Nog niet volgens mij.
De partijprogramma's zijn wel te vinden.
Ik zweef tussen midden en links. Ik twijfel tussen Partij voor de Dieren en PvdA.
Alle reacties Link kopieren
En op het forum komen we nooit uit met wat er landelijk daadwerkelijk gestemd wordt trouwens. We zitten er altijd mijlenver naast maar we zijn natuurlijk geen afspiegeling van de gehele bevolking dus dat is logisch. Als dit topic maar weer niet (as usual) op een bash en sla mekaars hersens in gedoe uitloopt.
Tiana_76 schreef:
28-01-2021 11:29
Ik zweef tussen midden en links. Ik twijfel tussen Partij voor de Dieren en PvdA.

Voor mij zijn dit momenteel ook de enige twee opties. Maar omdat de PvdA een partij is die verantwoordelijkheid neemt en aantoonbaar compromissen kan sluiten, wordt het toch de PvdA.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf nog geen idee, maar sowieso geen VVD, CDA, PVV, FVD, Denk, SGP, CU en misschien vergeet ik er nog een paar.

Dus waarschijnlijk GL, PVDA, D66 of SP.
Perlala_Gadeon schreef:
28-01-2021 11:31
Voor mij zijn dit momenteel ook de enige twee opties. Maar omdat de PvdA een partij is die verantwoordelijkheid neemt en aantoonbaar compromissen kan sluiten, wordt het toch de PvdA.
Ik bedenk vaak ook nog wie de meeste kans op mee-regeren heeft. Dat is niet PvdD. Jammer wel dat je ook tactisch moet stemmen soms.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
28-01-2021 11:30
En op het forum komen we nooit uit met wat er landelijk daadwerkelijk gestemd wordt trouwens. We zitten er altijd mijlenver naast maar we zijn natuurlijk geen afspiegeling van de gehele bevolking dus dat is logisch. Als dit topic maar weer niet (as usual) op een bash en sla mekaars hersens in gedoe uitloopt.
Dat laatste hoop ik ook.
En ik weet inmiddels ook dat het Viva-forum geen graadmeter is voor de algemene opinie ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik stem op een centrumpartij die regeringsverantwoordelijkheid wil nemen. Waarom een centrumpartij? Omdat ik denk dat de oplossing altijd in het midden ligt. Ik heb mij eens verdiept in de peiling van de zetelverdeling en de boel wordt aardig onbestuurbaar. Er is bijna geen coalitie te vormen die een meerderheid gaat vormen, niet over links, en niet over rechts.

De VVD is de grootste, en dat blijven ze wel denk ik. De tweede partij in de peiling is PVV, maar als de VVD hen opzoekt, wil verder niemand mee regeren, dus dat valt af als coalitie. Dan moeten ze door met de nummer 3, CDA. VVD en CDA hebben nu samen 61 stemmen, voor een kamermeerderheid kom je er dan dus nog 15 te kort, dus D66 met 13 zetels en dan nog wat splinterpartijen uit de christelijke hoek, want PvdA gaat nooit meer samen met VVD en ik vrees dat SP en GL ook geen kabinet willen vormen met VVD. Maar die christelijke partijen en D66 is op ideele basis ook water en vuur, alhoewel CU en SGP wel altijd ja zeggen als ze gevraagd worden om mee te regeren. Maar D66 zou dat wellicht niet willen.

En dan is er nog de linkse alliantie die GL voorstaat, GL, PvdA, D66 en SP, maar dat is ook geen groot blok, staat nu op 47 zetels. Dus tenzij veel proteststemmers uit de flanken op die 4 partijen gaan stemmen, gaan zij het ook niet redden. En zij willen als blok niet samen met VVD in de regering.

Best een lastige puzzel dus. Dan denk ik dat ik toch weer VVD ga kiezen, en dan voornamelijk omdat ik weet dat Rutte een meester is om voor elk voorstel ook bij een minderheidskabinet voor iedere beslissing allianties en meerderheden weet te smeden.
ninanoname wijzigde dit bericht op 28-01-2021 11:38
Reden: hele hele domme spelfout!
1.91% gewijzigd
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
28-01-2021 11:30
En op het forum komen we nooit uit met wat er landelijk daadwerkelijk gestemd wordt trouwens. We zitten er altijd mijlenver naast maar we zijn natuurlijk geen afspiegeling van de gehele bevolking dus dat is logisch. Als dit topic maar weer niet (as usual) op een bash en sla mekaars hersens in gedoe uitloopt.
Dit hoop ik ook.
Ik kan altijd wel begrijpen waarom mensen een andere partij buiten mijn spectrum kiezen, ook al ben ik het niet met ze eens.
Ik vind het jammer dat het hier vaak zo persoonlijk wordt.
AnAppleADay schreef:
28-01-2021 11:37
Dit hoop ik ook.
Ik kan altijd wel begrijpen waarom mensen een andere partij buiten mijn spectrum kiezen, ook al ben ik het niet met ze eens.
Ik vind het jammer dat het hier vaak zo persoonlijk wordt.

Ik vind het juist razend interessant als mensen uiteenzetten waarom ze stemmen zoals ze stemmen, dus ik hoop inderdaad niet dat er gebasht gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
28-01-2021 11:46
Ik vind het juist razend interessant als mensen uiteenzetten waarom ze stemmen zoals ze stemmen, dus ik hoop inderdaad niet dat er gebasht gaat worden.
Laten we dan met elkaar afspreken dat wanneer iemand gaat bashen, we die persoon niet van repliek gaan dienen, maar negeren. Bashen in je eentje is niet leuk als er niemand mee doet.
En wat je zegt: ik vind het ook leuk om te lezen waarom mensen stemmen wat ze stemmen. Daarom heb ik dat ook uitgebreid opgeschreven.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven