Woke, een bedreiging voor onze vrijheid?

09-03-2021 21:16 3008 berichten
Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?
Steeds vaker merk ik dat mensen hun taal corrigeren om maar niemand voor het hoofd te stoten, steeds vaker merk ik dat mensen hun gebruiken aanpassen aan de behoeften van een kleine minderheid.
Hoe nuttig is dit?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210305_97745711

De link zit achter een betaalmuur, dus hier een fragment:

1. Als ik me gekwetst voel, dan heeft iemand iets fout gedaan

Het klinkt onschuldig, maar het is een steeds ­gevaarlijker uitgangspunt aan het worden in het woke-debat. Je mag hopen dat de meeste mensen door het leven gaan met de ambitie om anderen niet nodeloos te kwetsen. En wie zich gekwetst voelt, moet dat mogen zeggen. Maar dat is nog niet hetzelfde als in elk gekwetst gevoel meegaan. Menselijke interactie schuurt, wringt en trekt tegen. Meningen botsen, gevoeligheden verschillen. Dat kan lastig zijn en vermoeiend en frustrerend. Maar frictieloze communicatie, die bestaat simpelweg niet. Het ontspoort trouwens snel. Steeds vaker ­eisen woke-woordvoerders dat in interviews alleen de “juiste” vragen gesteld mogen worden, steeds vaker zijn er incidenten omdat er een beetje tegenwind komt. Als je dit principe extreem doordenkt, mag enkel de meest lichtgeraakte nog iets zeggen en moet de rest uit voorzorg zwijgen, tenzij om zich af en toe nog eens te excuseren.

Ander voorbeeld:

https://www.tijd.be/cultuur/literatuur/ ... 87577.html

Voor mij is heel dat woke-gebeuren een volgende stap in de slachtoffercultuur die we daarvoor hadden. Je mag vooral niets doen wat één van de teergevoelige zieltjes kan kwetsen.
Wat denken jullie?

Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?

Totaal aantal stemmen: 542

Ja (22%)
Nee (73%)
Geen mening (6%)
Alle reacties Link kopieren
Is dat niet wat Piers Morgan ook vond?

Een momentje van kritiek en hij liep boos weg.

Denk dat veel mensen die hierover klagen, graag commentaar op anderen hebben omdat ze dat altijd hebben kunnen hebben, maar er zelf ook niet goed tegen kunnen als het andersom gebeurt.
zonmuis wijzigde dit bericht op 09-03-2021 21:23
52.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
We leren gewoon verder kijken dan onze neus lang is

En misschien slaan we een beetje door maar ja de andere kant op zijn we eeuwen doorgeslagen
Alle reacties Link kopieren
De Woke-cultuur is een karikatuur van een beschaafde samenleving, vind ik.
Het is afgedwongen, overdreven en het is niet intrinsiek vanuit de maatschappelijke samenhang ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
In dit land zal het niet zo’n vaart lopen omdat alles en iedereen zichzelf als woke ziet en ze elkaar daarom eerst de koppen inslaan de maat nemen wie zich nu wel of niet woke mag noemen en wie ‘goed’ en wie ‘fout’ is. Per onderwerp/aandachtspunt opnieuw uit te voeren ritueel uiteraard.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Kijk wat er gebeurt zodra er kritiek is op iemand die tegen "woke-cultuur" is.

Als ze dan zelf boos worden, dan weet je dat het probleem alleen is dat ze zelf kritiek willen hebben (als ze niet al voluit willen bashen), maar het ook niet kunnen uitstaan als ze zelf het onderwerp van kritiek zijn.
Alle reacties Link kopieren
De woke cultuur is bedacht door mensen die zichzelf wit noemen en vinden dat hun witheid eigenlijk een probleem is.

Soms hebben ze best een puntje hoor, maar veruit het meeste wat deze schaamcultuur bedenkt slaat nergens op. Termen als LatinX. Geen Latino die dat ooit gebruikt, en met een reden.

Laatst had Twitch bedacht dat de term 'woman' niet meer kan, want er zit het woord 'man' in. Dat werd dus womxn. Dat soort witte mensen moeten eens heel snel uit hun witte bubbel komen en eens daadwerkelijk om gaan met mensen van andere culturen. Ik denk dat er een wereld voor ze open zal gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er nooit eerder van gehoord; wel van de neiging om zich overdreven politiek correct te uiten, bijvoorbeeld "bonuskind" in plaats van stiefkind zeggen. Stiefkind wordt geassocieerd met de boze stiefmoeder en bonuskind zou dan een wat betere klank hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Boze witte mannen moeten er aan wennen dat ze niet meer wegkomen met hun seksisme, racisme en privileges. En dat lijkt me helemaal prima.
Lekker onduidelijke poll overigens. In de topic titel vraag je exact het tegenovergestelde, dus nu zeggen de antwoorden niet veel.
Alle reacties Link kopieren
De woke ideology zegt uit te dragen dat ze een inclusieve samenleving willen. Maar ik zie ze vooral als een groepje mensen die wil dat iedereen hetzelfde gaat denken. De trouw heeft hier een aantal interessante artikelen over geschreven, gemakkelijk te googelen.

Wat mij opvalt is dat vaak helemaal niet meer wordt gekeken naar feiten, geschiedenis of bijvoorbeeld vaardigheden van mensen. Neem laatst die schrijfster die een gedicht vanuit het Engels naar het Nederlands zou vertalen. Zij was uitgekozen omdat ze een inclusieve samenleving nastreefde. Terwijl ze een paar maanden daarvoor nog aan had gegeven amper Engels te kunnen, haar eigen boek dat in het Engels was vertaald kon ze niet eens lezen. Ik snap dat iemand die zich in kan leven in de materie en er een persoonlijk klik de voorkeur heeft, maar om iemand nu maar een baan te geven vanuit het oogpunt van diversiteit en inclusiviteit vind ik een slechte ontwikkeling.
retrostar schreef:
09-03-2021 21:38
Ik had er nooit eerder van gehoord;
Arjan Lubach had er een jaar geleden (?) al een liedje over. Dus behoorlijke mainstream media geven het al langere tijd aandacht.
Als je er nu nog nooit van gehoord hebt ben je best behoorlijk out of the loop.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
09-03-2021 21:40
Lekker onduidelijke poll overigens. In de topic titel vraag je exact het tegenovergestelde, dus nu zeggen de antwoorden niet veel.
Inderdaad, lastige poll.
Alle reacties Link kopieren
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bc29a50d/

Slaat de spijker op zn kop! Ik vind het over het algemeen geen aanwinst.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Ik ben er nog niet over uit. De ontwikkeling richting meer tolerantie en meer inclusiviteit juig ik uiteraard toe, maar 'woke' garandeert niet altijd tolerantie, vaak het tegendeel. Ik bekijk het per geval en merk dat ik bij bijv mijn familie woke ben in contrast met hen, maar bij sommige vrienden en collega's juist niet omdat ik vind dat ze te ver doorschieten.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
09-03-2021 21:43
Arjan Lubach had er een jaar geleden (?) al een liedje over. Dus behoorlijke mainstream media geven het al langere tijd aandacht.
Als je er nu nog nooit van gehoord hebt ben je best behoorlijk out of the loop.
Ik kijk maar zelden naar de publieke omroep hoewel ik ervoor betaal. De NPO heeft doorgaans een onuitstaanbaar betweterig toontje en er zijn prima andere zenders.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Aviendha schreef:
09-03-2021 21:44
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bc29a50d/

Slaat de spijker op zn kop! Ik vind het over het algemeen geen aanwinst.
Van de literatuur moeten ze sowieso afblijven :) Dat zou een vrijplaats moeten zijn, ook voor slechte ideeen. Delphine Lecompte is fantastisch trouwens.

Deze vond ik ook wel treffend

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b0a80964/
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
09-03-2021 21:39
Boze witte mannen moeten er aan wennen dat ze niet meer wegkomen met hun seksisme, racisme en privileges. En dat lijkt me helemaal prima.

Ik denk dat iedereen het hier wel mee eens is. De woke cultuur gaat echter nog wat stapjes verder en maakt daarmee de strijd tegen het echte racisme en seksisme een heel stuk moeilijker, omdat ze heel veel redelijke mensen tegen zich in het harnas jagen.
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
09-03-2021 21:46
Ik ben er nog niet over uit. De ontwikkeling richting meer tolerantie en meer inclusiviteit juig ik uiteraard toe, maar 'woke' garandeert niet altijd tolerantie, vaak het tegendeel. Ik bekijk het per geval en merk dat ik bij bijv mijn familie woke ben in contrast met hen, maar bij sommige vrienden en collega's juist niet omdat ik vind dat ze te ver doorschieten.
+1. Ik was te lui om het zelf uitgebreider te verwoorden. Ik ben vóór tolerantie en inclusiviteit, maar tegen het moreel verwerpen van alles en iedereen die het waagt anders over dingen te denken. En daarbij heb ik harde humor, en ben ik totaal niet tactisch. Zeg liever gewoon wat ik denk dan dat ik er eerst goed over na moet denken of het zo verwoord is dat er niemand eventueel gekwetst raakt.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
09-03-2021 21:48
Van de literatuur moeten ze sowieso afblijven :) Dat zou een vrijplaats moeten zijn, ook voor slechte ideeen. Delphine Lecompte is fantastisch trouwens.

Deze vond ik ook wel treffend

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b0a80964/
Dat interview vond ik heel leuk om te lezen. Vond het ook heel herkenbaar. Ik vind mezelf ook links, en stem altijd links, en dat verbaast sommige mensen wel eens.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Aviendha schreef:
09-03-2021 22:00
Dat interview vond ik heel leuk om te lezen. Vond het ook heel herkenbaar. Ik vind mezelf ook links, en stem altijd links, en dat verbaast sommige mensen wel eens.

Dit vat prima samen waarom de woke cultuur zo giftig is:
Ze zeggen dat ze tegen racisme zijn, maar zélf maken ze voortdurend onderscheid op basis van huidskleur. Ze bepleiten diversiteit, maar ze willen dat iedereen hetzelfde denkt – namelijk zoals zij. Ze noemen zichzelf progressief, maar ze ontmantelen maatschappelijke vooruitgang door inperking van de vrije meningsuiting, dé basis van iedere vrijheidsstrijd.’
Alle reacties Link kopieren
Het is een beweging dat volgens mij vertrokken is vanuit een nobel doel (namelijk fouten in ons verleden erkennen), maar zichzelf compleet heeft laten meeslepen door hysterische reacties. Tussen al dat tikken op de vingers door, is het moeilijk om ook zaken waar er écht over doorgesproken moet worden, nog langer serieus te nemen. Het doet me op die manier een beetje denken aan het pad dat feminisme gevolgd heeft, wat startte als een beweging voor gelijke rechten en dan eindigde in de reputatie dat feministen mannenhaters zijn. Dat vind ik jammer.
leeg
Alle reacties Link kopieren
Dat soort woke figuren zijn om de 1 of andere reden mateloos goed in onderscheid maken in alles.
Ik ben gewoon voor gelijkwaardigheid, maar vanuit mijn witte bubbel mag ik dat natuurlijk niet zeggen van dat soort types, want racisme... ik praat er niet mee.
ClumsyNinja schreef:
09-03-2021 21:40
Lekker onduidelijke poll overigens. In de topic titel vraag je exact het tegenovergestelde, dus nu zeggen de antwoorden niet veel.
Lezen is moeilijk?
Alle reacties Link kopieren
Ze willen Speedy Gonzalez en Pepe le Pew cancellen. Speedy omdat hij een stereotype is van de luie Mexicaan die de hele dag een beetje rondhangt en in de problemen komt. En Pepe le Pew omdat hij een kat heeft gekust tegen de wil van de kat en dat gewoon aanranding is. Pepe schijnt jongens te leren dat het normaal is dat je iemand tegen haar of zijn wil kust.

Seems legit.
Let’s Go Brandon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven