'Suikertaks' ja of nee?

07-04-2021 18:51 257 berichten
Vandaag kwam in het nieuws dat ongezonde voedingsmiddelen duurder moeten zijn dan gezonde voedingsmiddelen.

Een suikertaks, afschaffen van de btw op gezonde voeding, duurdere alcohol. Om dichter bij de doelen voor een gezondere bevolking te komen, zou gezond goedkoper en ongezond duurder moeten worden. Dat stellen 44 experts in een RIVM-onderzoek dat dinsdagavond naar buiten kwam.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/06/ri ... r-a4038680

https://www.nu.nl/economie/6126380/is-e ... tkist.html

Wat vinden jullie hier van? Ik weet het zelf niet zo goed want gezond eten hoeft niet duur te zijn maar ik zie ook dat gezondere opties van bepaalde voedingsmiddelen vaak wel duurder zijn dan de ongezondere variant. In hoeverre je voedsel dan echt kan aanmerken als 'gezond' en 'ongezond'.

Moet ongezond eten duurder worden dan gezond eten?

Totaal aantal stemmen: 224

Ja (64%)
Nee (29%)
Boeit mij het! (4%)
Anders, namelijk... (4%)
Ze kunnen beter de btw van gezond eten afhalen ipv wéér dingen duurder te maken.
Zolang ik maar zelf kan blijven kiezen.

Ik wil siroop van suiker, niet met Stevia. Ondertussen zit bijna overal Stevia in een is mijn keus gedwongen nogal beperkt.
Ik zal er waarschijnlijk echt niet minder chocola door eten. Vooral goed voor de staatskas dit.
Alle reacties Link kopieren
Wat is ‘gezond’?
Ik wil inderdaad geen stevia. En bijvoorbeeld roomboter is ook niet ongezonder dan margerine.
Maar als ze puur kijken naar suiker en/of vetten dan krijg je hele scheve dingen.

Net zoals je hoort dat kinderen wel Liga maar geen muffins mee naar school mogen.
Alle reacties Link kopieren
Ordinaire belastingverhoging dus.

Nope, dat moet dus niet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alles is al flink duurder geworden,
Bij de lidl! betaalde ik 2 euro voor 3 paprika’s.
Er zijn ook een hoop “ vernieuwde producten “ die een stuk duurder zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maar vleestaks ben ik nog een grotere voorstander voor. Dan werden mensen gedwongen minder vlees te eten. En die taks kunnen ze weer terug brengen naar de boeren om hun de dierenwelzijn van hun veestapel op hoger niveau te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het idioot. Op de echt slechte dingen, alcohol en tabak, zit al accijns. Dat is mooi zat. Zo’n suikertaks gaat ook niet werken, je snoep wordt alleen duurder.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
07-04-2021 19:02
Maar vleestaks ben ik nog een grotere voorstander voor. Dan werden mensen gedwongen minder vlees te eten. En die taks kunnen ze weer terug brengen naar de boeren om hun de dierenwelzijn van hun veestapel op hoger niveau te brengen.
Ik ga toch écht niet minder vlees eten.
Ik ga gewoon meer betalen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
..
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 09-04-2021 08:09
97.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
07-04-2021 19:03
Ik vind het idioot. Op de echt slechte dingen, alcohol en tabak, zit al accijns. Dat is mooi zat. Zo’n suikertaks gaat ook niet werken, je snoep wordt alleen duurder.
Wat dacht je van frisdrank? Daar zit heel veel suiker in. En het vergiftigt je gezondheid gewoon, heeft slechte uitwerking op de darmen. Het zou het beste zijn als de fabrikanten geboden werd minder suiker en e nummers in het voedsel te doen. Vooral die e nummers die maken dat je je niet zo snel verzadigd voelt zodat je nog even door gaat met eten.
iones schreef:
07-04-2021 19:04
Wat dacht je van frisdrank? Daar zit heel veel suiker in. En het vergiftigt je gezondheid gewoon, heeft slechte uitwerking op de darmen. Het zou het beste zijn als de fabrikanten geboden werd minder suiker en e nummers in het voedsel te doen. Vooral die e nummers die maken dat je je niet zo snel verzadigd voelt zodat je nog even door gaat met eten.

Dat er veel suiker in zit, zou mensen tegen moeten houden er veel van te gebruiken. Ik drink weinig frisdrank, maar als ik het neem wil ik er van genieten. Niet de vieze Stevia smaak. Van mij zou het minder zoet mogen. Ik doe er graag wat (bruisend)water bij.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 07-04-2021 19:33
0.15% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
07-04-2021 18:59
Wat is ‘gezond’?
Ik wil inderdaad geen stevia. En bijvoorbeeld roomboter is ook niet ongezonder dan margerine.
Maar als ze puur kijken naar suiker en/of vetten dan krijg je hele scheve dingen.

Net zoals je hoort dat kinderen wel Liga maar geen muffins mee naar school mogen.
Ja dat dus ook. En frietjes zijn ook niet ongezond maar als je iedere dag naar de snackbar zou gaan voor een frietje met dan is dat weer wel ongezond. En inderdaad een muffin hoeft niet ongezonder te zijn dan een liga. Lijkt me wel een lastige.
iones schreef:
07-04-2021 19:02
Maar vleestaks ben ik nog een grotere voorstander voor. Dan werden mensen gedwongen minder vlees te eten. En die taks kunnen ze weer terug brengen naar de boeren om hun de dierenwelzijn van hun veestapel op hoger niveau te brengen.
Dat vind ik ook wel een goede, we moeten sowieso af van de kiloknallers en weer een eerlijkere prijs gaan betalen voor vlees. Ik eet zelf geen vlees maar ik krijg wel eens de opmerking dat mensen best wel wat vaker vleesvervangers zouden willen proberen maar dat normaal vlees goedkoper is.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt goed maar de ervaring leert dat de uitwerking alleen zal zijn dat alles stinkend duur wordt.
Ongezonde suikervervangers zouden ze duur moeten maken en namaakmeuk zoals halvarine en margarine.
Maar dat doen ze niet, want er is weer een verdienmodel bedacht voor de industrie met een marketingpraatje waar iedereen enthousiast van moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Alcohol, tabak, suiker en vet flink in prijs verhogen. Dat geld kan dan besteed worden aan de zorg.
ik geef mn bek ook maar een douw
gizzmo-returns schreef:
07-04-2021 18:57
Ik zal er waarschijnlijk echt niet minder chocola door eten. Vooral goed voor de staatskas dit.
Precies. Ik snap dus niet dat ze ongezond eten duurder willen maken, ipv gezond eten goedkoper.

Overigens zal 'n pak suiker vast gewoon betaalbaar blijven en kun je ook zelf koekjes/taarten/cakes bakken als kant-en-klaar echt onaantrekkelijk geprijst wordt.

Net zoals met zout. Heel veel kruidenmixen van tegenwoordig missen dat en moet je alsnog zelf toevoegen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
07-04-2021 19:11
Alcohol, tabak, suiker en vet flink in prijs verhogen. Dat geld kan dan besteed worden aan de zorg.
Ongezonde vetten bedoel je waarschijnlijk.
Frisdrank mag wat mij betreft sowieso flink duurder. Zo onnodig iets.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
parbleumondieu schreef:
07-04-2021 19:10
Het klinkt goed maar de ervaring leert dat de uitwerking alleen zal zijn dat alles stinkend duur wordt.
Ongezonde suikervervangers zouden ze duur moeten maken en namaakmeuk zoals halvarine en margarine.
Maar dat doen ze niet, want er is weer een verdienmodel bedacht voor de industrie met een marketingpraatje waar iedereen enthousiast van moet worden.
Of ze schuiven die neptroep halvarines naar voor als zijnde 'gezond' terwijl echte zuivelproducten belast gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt leuk maar in de praktijk onuitvoerbaar:

- Appels zijn gezond, dus goedkoper, maar appelmoes (waar niets aan is toegevoegd)?
- Smoothies? De ingrediënten zijn zijn in principe gezond, maar er zit door de concentratie van de hoeveelheid fruit meer suiker in dan in frisdrank (en nee, suiker van fruit is niet gezonder, suiker is suiker)
- Je moet dit in EU verband regelen anders wordt het gewoon over de grens gehaald of besteld.

Als iedereen z'n gezond verstand gebruikt en gewoon wat gematigder gaat leven en niet alles op vreet wat los en vast zit hoeven er geen regels te komen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 19:12


Net zoals met zout. Heel veel kruidenmixen van tegenwoordig missen dat en moet je alsnog zelf toevoegen.
Dat is er juist uitgehaald omdat het vreselijk ongezond was. En veel zout is helemaal niet nodig voor de smaak. Met kruiden kan je ook alles op smaak brengen. Het is alleen veel makkelijker met zout.
iones schreef:
07-04-2021 19:02
Maar vleestaks ben ik nog een grotere voorstander voor. Dan werden mensen gedwongen minder vlees te eten. En die taks kunnen ze weer terug brengen naar de boeren om hun de dierenwelzijn van hun veestapel op hoger niveau te brengen.
Ik ga dan juist goedkopere kiloknallermeuk kopen als vlees in 't algemeen duurder gemaakt wordt.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
07-04-2021 19:14
Klinkt leuk maar in de praktijk onuitvoerbaar:

- Appels zijn gezond, dus goedkoper, maar appelmoes (waar niets aan is toegevoegd)?
- Smoothies? De ingrediënten zijn zijn in principe gezond, maar er zit door de concentratie van de hoeveelheid fruit meer suiker in dan in frisdrank (en nee, suiker van fruit is niet gezonder, suiker is suiker)
- Je moet dit in EU verband regelen anders wordt het gewoon over de grens gehaald of besteld.

Als iedereen z'n gezond verstand gebruikt en gewoon wat gematigder gaat leven en niet alles op vreet wat los en vast zit hoeven er geen regels te komen.
Volgens mij gaat de suikertaks om toegevoegde suikers zoals bij frisdrank, koek en snoep.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Taks af van de gezondere producten lijkt me beter.

Ik begrijp overigens dat als je snoep koopt, je wel weet dat er suiker inzit en je daar ook voor gaat.
In veel producten zit ook suiker waar dat veel minder duidelijk is. Ik denk dat maar weinig mensen doorhebben hoeveel suiker ze eten. Daar mag van mij wel meer aandacht en alternatieven voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven